Reflecta DigitDia 6000 Review

n.stolwijk 8 april 2017, laatste update op 8 april 2017, 451 views

Reflecta DigitDia 6000

Perfecte scanner als je een grote hoeveelheid dia's moet scannnen met goede kwaliteit

Pluspunten

• Hoge resolutie
  • Stabiel
  • Bespaart je veel tijd
  • Naamgeving van de dia's bied veel mogelijkheden
  • kleur kan geoptimaliseerd worden
  • krasjes en stof kan weggewerkt worden
  • meerdere type trays zijn mogelijk

Minpunten

• Handleiding is niet duidelijk wat instellen van de schuif betreft

Driverkwaliteit Score: 4
Scankwaliteit Score: 5
Snelheid kleur Score: 3
Features Score: 5
Ik heb deze projector gekocht omdat ik een grote hoeveelheid dia's wilde scannen.
Naar eerst gekeken te hebben naar goedkopere scanners waar je telkens 5 dia's in een frame diende te plaatsen en een berekening gemaakt hoeveel tijd mij dit zou kosten, was de keuze snel gemaakt.

Om geen kwaliteit te verliezen heb ik besloten om op de hoogste resolutie te scannen met een kleur diepte van 16 bits naar het Tiff formaat. Elke gescande dia heeft een bestandsgroote van 180 MB.

De duur van het scannen is afhankelijk van de opties die je ingesteld hebt en de snelheid van je eigen PC. Ik heb de opties kleurcorrectie en stof deeltjes en krassen verwijderen ingesteld. Met I7 processor van 2 GHz duurde het ongeveer 6 minuten per dia.
Dat is dus 5 uur per tray van 50 dia's.
Het instellen van het programma om te scannen duurt ongeveer 5 minuten en daarna ga je gewoon iets anders doen :-D

Het apparaat deed z'n werk uitstekend. Het bleef niet haperen .
En dat na 3000 dia's in een universele tray.

Voor het instellen van de schuif moet je goed opletten, want de handleiding is verwarrend op dit gebied. Er dient een oranje houdertje op de dia schuif verplaatst te worden afhankelijk van het type tray dat je gebruikt. Bij de universele tray lijkt het net alsof je dat richting buitenkant van de de diaprojector moet schuiven terwijl dit net omgekeert moet zijn. Het resultaat is dan dat het dan dias niet pakt of dat er geblokkeerd wordt. Als het dan wel goed ge´nstalleerd is werkt alles correct..

De meegeleverd software vindt ik meer dan voldoende. Het is mogelijk om een ander pakket te gebruiken dat betere resultaten oplevert maar dat kost dan weer 440 euro extra en dat had ik er niet meer voor over..

Concluderend kan ik zeggen dat ik uiterst tevreden ben over deze scanner.

Nog 9000 dias te gaan :-D

Heb jij ook een Reflecta DigitDia 6000?

Heb je meegeleverde software op een PC of op een Mac gebruikt?
Bedankt voor deze uitgebreide review!
Heb het apparaat ook besteld voor mijn vader, die heeft 9000 dia's :D

Gr