Specificaties 5.1-set met een totaal vermogen van 53 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Philips SPA7650 Review

Laa2 7 december 2009, laatste update op 7 december 2009, 793 views

Philips SPA7650

Pluspunten

• Set is gemaakt van piano-zwart plastic, ok het is plastic, maar wel MOOI plastic.
  • rear-speakers hebben lange kabels
  • Subwoofer voelt degelijk aan door koelblok.
  • subwoofer bevat een zekering, ter beveiliging

Minpunten

• Moeilijk richten bij ophangen van de speakers
  • Er zijn goedkopere sets (die minder mooi zijn :-) )

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
De aankoop
Waarom deze? Wat is het verschil met andere 5.1 sets?
Antwoord; omdat ik deze mooi vind!
Andere sets tot eur 100,- vind ik recht en hoekig en doen goedkoop aan. (Wellicht omdat ze goedkoop zijn??). De speakers hebben alle een piano-zwart glimmend uiterlijk en zien er gewoon mooi uit.
Ze passen dus perfect bij mijn piano-zwarte TV van Philips.Tja smaak....

De Inhoud van de doos
- 2 front speakers
- 2 rear speakers
- 1 center speaker
- 1 subwoofer
- 1 bekabelde afstandbediening
- 3 kabels met mini-jack aan beide uiteinden
- zeer beknopte handleiding

Alles is goed verpakt in stevig karton.
De glimmende delen van de speakers zijn afgeplakt met speciaal folie en alle speakers zitten in afzonderlijke plastic zakjes.
De subwoofer voelt zwaar aan. Waarschijnlijk komt dit door het aanwezige koelblok aan de achterkant van de subwoofer.

Het aansluiten
De 3 kabels van de PC naar de subwoofer zijn ca 1,5 meter. Dit kan de plaatsing van de subwoofer beperken, maar is in mijn geval geen enkel probleem.
De frontspeakers hebben een kabel van ca. 2 meter.
De kabels van de rearspeakers zijn uiteraard een stuk langer en zijn ca. 5 meter. Dit was een prettige verrasssing omdat vaak de rear-kabels (te) kort zijn. Deze dus niet.

De 3 PC-kabels hebben gekleurde pluggen dus aansluiten op de subwoofer is eenvoudig. Het aansluiten aan de PC-kant was even wat uitzoekwerk. In de handleiding staat zoiets als "Sluit de groene kabel aan op de bijbehorende aansluiting van uw media-apparaat." Wat die groene aansluiting dan is staat er niet bij. Wel op de achterkant van de subwoofer. Het zijn de voor-speakers, hetgeen niet geheel onlogisch is. De oranje is de subwoofer en de zwarte blijkt de aansluiting voor de rearspeakers.

Haakje open (
Omdat mijn PC 3 audio aansluitingen heeft met gecombineerde functie (line-in, line-out en mic / 5.1 aansluiting) kwamen die kleuren dus niet overeen;
- groen is front, moet aan de line out, die wordt ingesteld als front en deze is groen. Snap ik!
- oranje is subwoofer/center, moet aan de microfooningang, die wordt ingesteld als subwoofer/center en deze is rose. Eeeehhh OK!
- zwart is rear, moet aan de line-in die wordt ingesteld als rear en deze is blauw. Dus.......
) haakje sluiten.

De 5 speaker-kabels hebben gekleurde pluggen, dus aansluiten van de speakers op de subwoofer is heel eenvoudig en snapte ik meteen!

De bekabelde afstandbediening wordt met een soort PS2-stekker aangesloten op de subwoofer. Ook simpel. Kabellengte; ca. 2 meter.

Plaatsing
De subwoofer moet dus relatief dicht bij de bron staan, net als de center-, front-speakers en de afstandbediening. De rearspeakers hebben een voldoende lange kabel.

Heb nog even in de doos gezocht naar muurbeugels voor ophangen van de speakers. Die beugels ontbreken. Aan de achterkant van de speakers zit aan de bovenkant een gat om de speakers op te hangen. Mogelijkheid om bij ophangen te richten is er dus niet of nauwelijks.

features
Op de subwoofer zit een aan/uit knop en een knop om het bas-volume te regelen.
Wat me ook opviel was de aanwezigheid van een zekering om opblazen van de speaker te voorkomen. Wel een prettig idee....
De afstandbediening is eigenlijk 1 grote volumeknop. Deze heeft een stereo-ingang (mini-jack) en een hoofdtelefoon uitgang (ook mini-jack) en een (fel!) blauw ledje.

Het geluid
Het geluid is volgens mij niet beter of slechter dan andere 5.1 sets in deze prijsklasse. Voldoende bas, mid en hoog en kan ook gewoon HARD! en zacht. En in de kamer waar slechts 1 set staat hoor je het verschil niet met andere sets. Daarnaast is dit mijn eerste 5.1 set, dus vergelijken kan ik sowieso niet....

Wat ik wel weet is dat ik de bas al tot in mijn stuit heb gevoeld. Je voelt letterlijk de trillingen door je lichaam. Ik en alle andere aanwezigen waren dan ook behoorlijk onder de indruk! (maar dat heb je al snel met kinderen onder de 10 jaar ;) ). Het geluid is minstens wat ik er van verwacht had.

Samengevat
De set doet wat het doen moet EN ziet er nog eens mooi uit ook!

• Via Epia SP800

Heb jij ook een Philips SPA7650?

Even een typfoutje aanwijzen, het is features als ik het goed heb.

Verder een goede review, misschien beetje kort in het geluidsgedeelte, waar ze voor gemaakt zijn, en plaatjes zijn altijd welkom.

Ga vooral zo door.
Ik ben het met opblaashaas eens dat het "geluid" gedeelte wat beperkt is (films zijn bijvoorbeeld vaak wel goed op die 5.1 setjes, maar muziek dan weer een stuk minder, hoe zit dat hier?), en plaatjes zijn zeker ook welkom. Verder wel een mooie volledige review.
Foutje, bedankt! Aangepast....
'T is mijn eerste review, dus ik type maar een eind weg :)

Plaatjes...Moet binnenkort eens kijken of ik wat foto's kan maken...als het licht is

[Reactie gewijzigd door Laa2 op 7 december 2009 19:28]