Panasonic Eneloop BK-4MCCE 4x AAA 750mAh Review

Ikkehans 7 april 2017, laatste update op 10 april 2017, 317 views

Panasonic Eneloop BK-4MCCE 4x AAA 750mAh

In het verleden heb ik wel eens vertrouwd op GP rechargeable batteries, maar sinds ik een switch heb gemaakt naar Eneloop batterijen wil ik nooit meer anders. Ik gebruik Eneloop's nu al een paar jaar en blijf me verbazen over de kwaliteit.

Pluspunten

• Energie behoud
  • Prijs/Kwaliteit
  • Snelle power-levering
  • Betrouwbaarheid

Minpunten

• niet goed verkrijgbaar
  • Let even op welk 'soort' voor jou het beste is
  • Let ook op Prijzen. in Pricewatch zijn ze duur

Zoals ik in de korte beschrijving al noemde, ik gebruik Eneloop batterijen nu al een paar jaar en nog steeds erg tevreden.

Vroeger was het van Sanyo, maar nu is het merk Eneloop en de batterij techniek door Panasonic overgenomen. En de kwaliteit is nog net zo goed.

Er zijn eigenlijk 3 soorten Eneloop batterijen, elk met een eigen 'doel'

Eneloop (zonder toevoeging)
Dit zijn eigenlijk de standaard Eneloop's. Meest gangbaar en voor allerhande huis/tuin/keuken apparaten te gebruiken, zaklampen, fietslichten of afstandsbediening.

Kenmerken:
- Vaak herlaadbaar (men claimt 2100 keer)
- Houden spanning goed vast (en dat doen ze ook echt!)
- goede capaciteit 750-800 mAh (AAA model) 1900-2000mAH (AA model)
- Prima spannings-levering voor lampjes en dergelijke
- Kleur: Wit met donker blauwe letters

Eneloop Pro
Deze batterijen zijn voor apparaten die een snelle spanningslevering vereisen. Ik gebruik het AA model bijvoorbeeld met veel plezier voor mijn flitsers in fotografie. Na een flits moet de batterij weer snel spanning leveren voor een volgende flits. En dat doen ze! Niet te onderscheiden van vers uit de verpakking gehaalde Duracells.
Ook m'n oude Sanyo Eneloop Pro (XX heetten ze toen) doen het nog steeds uitsekend, een jaar of 5 oud.

Kenmerken
- Men zegt minder vaak herlaadbaar dan de standaard Eneloop
- Houd spanning wellicht minder lang vast dan standaard Eneloop, hoewel ik zelf geen verschil merk, ook als ik ze een half jaar laat liggen bijvoorbeeld.
- Hogere 'hoeveelheid' stroom dan standaard; 930 mAh (AAA model) 2500mAh (AA model)
- Snelle energie levering voor demanding apparaten
- Kleur: Zwart

Eneloop Lite
Deze versie schijnt vooral geschikt te zijn voor apparaten die vaak of continue aan een lader hangen. Bijvoorbeeld DECT telefoons of andere draadloze apparaten die na gebruik weer op een basisstation worden weggezet. Maar volgens mij ook voor apparaten die weinig stroom verbruiken zoals een afstandsbediening.
Ik heb er zelf te weinig ervaring mee om er iets zinnigs over te zeggen.

Kenmerken:
- Minder spanning dan standaard Eneloop, namelijk 550-600 mAh
- Geschikter voor vaak opladen en 'doorladen'
- Kleur: lichtblauw of wit met lichtblauwe opdruk en vermelding 'Lite'

Google wel even op de prijzen. In de Tweakers Pricewatch staan niet perse de meest goedkope aanbieders van deze Eneloop batterijen.

Ik heb zelf goed(kop)e ervaringen met NKON en Batterijenhuis.
bijv. voor een setje AAA standaard Eneloop 7 per 4 stuks of een setje AA standaard Eneloop 9,50 voor 4 stuks

De Pro's zijn duurder en de Lites weer goedkoper.

Vergelijking met GP
Mijn twee grote verademingen van Eneloop in vergelijking tot oude GP rechargeable batteries die ik een tijd gebruikt heb;
- Je grijpt niet mis als je de batterijen een half jaar of jaar niet gebruikt hebt. De spanning blijft namelijk goed behouden (ook van de Pro's)
- bouwkwaliteit van Eneloop voelt beter aan. GP had ik nog wel eens een beschadigde folie of een kartonnen ringetje rondom de +pool wat los kwam. Eneloop is solide.

Oplader
Mocht je tot aanschaf willen overgaan, dan kan ik je ook aanraden te kijken naar een combi-pakketje batterijen+lader. Kost even wat meer, maar dan zit je meteen op de eerste rang.

De opladers zijn betrouwbaar en snel. Ze laden pr batterij op, dus geen over-charge en geheugen effect risico enzo.
- Witte lader is 'standaard'. LED gaat uit wanneer laden voltooid is.
- Zwarte Lader is 'Pro'. Laadt veel sneller. LED indicatie Rood-oranje-groen of de batterij leeg-halfvol-bijna vol is.

Edit;
Naar aanleiding van een comment hieronder over GP batteries, een korte nuance/toevoeging. Mijn ervaring met de GP Rechargeable batteries is gebaseerd op batterijen die tot vr 5 jaar geleden verkocht werden, dat waren de 'normale' rechargeables. Ik heb echter ook n setje van 2 Recyko batteries van GP en die doen het wel naar behoren. Nog steeds. De zelfontlading is heel beperkt. Ik gebruik ze in een klokje en die loopt daar erg lang op.
M.a.w. GP zal intussen zijn batterij arsenaal wellicht beter op orde hebben dan toen ik er ervaring mee heb opgedaan.

Heb jij ook een Panasonic Eneloop BK-4MCCE 4x AAA 750mAh?

Allereerst ben ik blij ook eens iets over batterijen te zien.

Ik denk dat je niet simpel weg 'GP' kunt zeggen, GP is een merk, als Panasonic en vele andere.
Ook GP levert meerdere soorten.

De correcte tegenhanger van de Eneloop is de GP ReCyko.
Volgens mij gebruiken ze, net als Duracel Precharged en de Fujitsu Ready de nieuwe techniek.

Ik ben net voor onze brandmelders overgegaan naar de oplaadbare batterijen met laag intern verlies. Tot voor kort liepen oplaadbare batterijen voor mijn idee net zo snel leeg in of naast de brandmelder ;-)
Ik dacht vroegen dat niet-oplaadbare alkaline batterijen een veel hogere capaciteit hebben dan de Ni-MH, maar volgens de tests op www.batterijvergelijker.nl is dat helemaal niet waar.
Het probleem is het hoge interne verlies.

Ik ben benieuwd of die Eneloop die veel power kunnen leveren, niet juist weer een hoger intern verlies hebben.
Goed punt van de Recyko's! Ik zal die nuance aanbrengen in m'n review. Want ik heb inderdaad twee Recyko batterijen in gebruik in een klokje en die hebben inderdaad heel weinig intern verlies.

De zelfontlading van de Eneloop Pro's. Ja, die is hoger dan bij de normale of Lite's. Maar ik heb daar geen 'meet gegevens' van. Maar wat vr de Pro's spreekt is dat ik nog nooit mis gegrepen heb en dat ze totaal ontladen waren wanneer ik ze nodig had. Bij de GP rechargeables was dat meer regel dan uitzondering.

[Reactie gewijzigd door Ikkehans op 10 april 2017 22:03]