Specificaties 27" @ 2560x1440 (TN, 1ms) - Bekijk alle specificaties

Dell S2716DG Zwart Review

AlexKnight1978 7 april 2017, 266 views

Dell S2716DG Zwart

Op zich een prima monitor, strak uiterlijk en goede bouwkwaliteit, maar het beeld laat wat te wensen over. Zoals al zovelen hebben aangegeven is het beeld af-fabriek erg flets, maar met wat correcties is dit redelijk te verhelpen. De Gamma waarden zijn erg hoog, en zijn niet te veranderen.

Pluspunten

• Design en Bouwkwaliteit
  • 144Hz en G-Sync
  • Heerlijk om op te gamen

Minpunten

• Slechte zwartweergave
  • Fletse kleuren uit de fabriek

Na lang zoeken naar een 27" 144Hz monitor met G-Sync, en vele reviews te hebben gelezen, ben ik uiteindelijk gegaan voor deze Dell S2716DG monitor.

De IPS schermen die op dit moment op de markt zijn, lijken allemaal last te hebben van QC issues (kapotte pixels, IPS glow, light bleeding), en daar had ik geen zin in. De probleemloze schermen zijn er vrijwel allemaal uit door het vele retourneren, waardoor de voorraad bij webshops grotendeels geretourneerd spul is.

Mijn monitor was ook niet nieuw in de doos, het Dell zegel was verbroken en er was doorzichtige tape overheen geplakt.
Ook ontbrak de stroomkabel in de verpakking. De monitor zelf had geen enkele beschadiging, en dat is wat telt.
Het scherm had ook geen kapotte pixels.

Het uiterlijk van de monitor is erg strak, zonder toeters en bellen zoals bij vele gaming monitoren. Bouwkwaliteit is prima, de voet voelt stevig aan, en het verstellen van het scherm (omhoog, omlaag, roteren) gaat niet te stroef, maar ook niet te soepel, precies goed. Het enige nadeel is de power-knop, daar moet je veel harder op drukken dan de andere knoppen, dit kan hinderlijk zijn. Ik gebruik zelf een stekkerdoos met schakelaar, zodat alles in een keer uit gaat, dus hoef ik de power-knop van de monitor niet te gebruiken.

Ik heb de monitor nu zo'n twee weken in bezit, en op zich ben ik heel tevreden erover, al zijn er wat minpunten.
De kleuren zijn door de fabriek wat flets afgesteld, maar dat is redelijk te corrigeren in Windows.

Het grote nadeel is de zwart weergave van de monitor, de gamma waarde staat erg hoog (en is niet te regelen in de monitor), waardoor zwart erg licht wordt, wat resulteert in banding in het zwart.

Een goede test is het begin van deze "New Zealand Awakening" video: https://www.youtube.com/watch?v=6D-A6CL3Pv8
Op de Dell monitor zie je veel banding in het zwart, omdat de gamma waarde zo hoog zit.

Dezelfde film op een 23" Samsung monitor, 24" Acer monitor, Sony Xperia Z3 Compact telefoon, Samsung SmartTV, en Asus laptop, is veel donkerder, waardoor het donkere gedeelte vrijwel helemaal zwart is, en je de banding niet ziet.

Zolang het beeld redelijk licht is, ziet het er super uit, maar in donkere gebieden is het wat minder.
Ik heb er even aan getwijfeld, of ik hem ging terugsturen hiervoor, maar aangezien de rest van de 27" 144Hz schermen niet veel beter is, of andere problemen heeft, heb ik besloten deze te houden.

Misschien brengt Dell een revisie uit die deze kleurproblemen niet heeft, zodat ik hem eventueel via garantie kan swappen.
Ik heb nu revisie A04, wat schijnbaar het meeste last heeft van banding.

De USB poorten aan de zijkant zijn voor mij niet te gebruiken, omdat daar op het bureau een speaker staat, ik zou het prettiger hebben gevonden als ze wat hoger hadden gezeten, maar goed, dat is mijn probleem.

Na al die negativiteit, nu het positieve, gamen op dit scherm is een waar genot!!
Komende vanaf een 23" 1080p 60Hz, is het een wereld van verschil. Alles gaat zo heerlijk vloeiend, en met 27" is alles net dat stukje groter en duidelijker.

Dit is ook een van de redenen dat ik de monitor niet retourneer, ik wil echt niet meer terug naar 1080p 60Hz.

All-in-all, ook gezien het aanbod van de concurrentie, is deze monitor een prima keuze zolang je kan leven met de beperkingen van een TN panel (inkijkhoek en dergelijke) en de slechte zwart waarden. Wel jammer dat dit bij deze prijsklasse aan de hand is.

Heb jij ook een Dell S2716DG Zwart?