1 review

Amazon Fire TV 2e generatie 4K Ultra HD 8GB

Amazon Fire TV 2e generatie 4K Ultra HD 8GB Review

Dial_Up 7 april 2017, 1.406 views

Amazon Fire TV 2e generatie 4K Ultra HD 8GB

De Amazon Fire TV is een snelle mediaplayer, die samen met Amazon Prime via de Android basis veel mogelijkheden laat aan tweakers. De Amzon apps zijn talrijk, en laat de box het loaden van Kodi toe. De Amazon Prime uitrol gebeurde helaas nog niet voor de lage landen.

Pluspunten

• Amazon Prime en Apps
  • Spotify casting
  • YouTube en Kodi in HD

Minpunten

• UK stopcontact

Geluidskwaliteit Score: 5

Doel

• - Bezitten van een mediaplayer die mijn tv Smart maakt, incl de optie tot netflix etc.
  • - Die als mediaplayer voldoende vrijheid laat in de setup van het apparaat, met als voorkeur een Android basis.
  • - Die als apparaat voldoende krachtig (snelheid en bereik) is op het vlak van wifi.
  • - Die als apparaat Full HD kan afspelen en dus via HDMI aan mijn tv gekoppeld dient te worden.
  • - Die als apparaat open staat voor de meeste standaarden, om bv te casten.
  • - Die KODI toelaat, zodat ook laptops en pc’s ten huize Dial_Up gemakkelijk content kunnen delen.
  • - Amazon Prime was geen conditie, maar is mooi meegenomen.
  • - Beschikken over de UK apps was geen conditie, maar is mooi meegenomen.

Alternatieven

Velen waren hierin geroepen, de Amazon Fire TV als (bijna) enige uitverkoren.
De chromecast of fire TV stick waren close competitors, maar komen zwakker voor de dag bij sommige condities. Oa spreek ik dan over de rekenkracht of wifi ontvangst.
Andere boxes beperken de gebruiker wat, of leken me minder rechttoe rechtaan. Maar ook daarin vond ik in dezelfde EUR 150-200 pricerange wel min-of meer gelijkaardige producten. Ongetwijfeld houd het terugverdieneffect voor Amazon de prijs van de Fire TV lager dan gelijkwaardige concurrenten.
De mogelijkheid tot 4K is voor sommigen een dealmaker, maar dit was het voor mij niet, dus ga ik er niet verder op in.
Ongetwijfeld kan een stuk van deze features ook door alternatieven aangeboden worden, of kan je zelf aan de slag met een eigen RaspberryPi op te zetten. Hier heb ik me slechts kort in verdiept, en heb dus ook geen info over hoe goed deze oplossing kan zijn tegenover de Fire TV.

Aankoop

Je haalt de Fire TV binnen via importweg. Hiervoor kun je vanuit Duitsland deze laten leveren op een punt bij de grens, of donkey service bij de deur (NL). Een andere optie, waar ik voor opteerde, is via Ebay je de Fire TV aanschaffen, uit bv de UK. Je betaald enkele euro’s meer, maar in de meeste gevallen krijg je ook een volledige Kodi install erbij. Ja, je doos is open geweest, maar Kodi er op is een upside.
Noteer wel dat een update van mijn systeem/OS (wat noodzakelijk is) , de apps binnen Kodi verdwenen waren. Kodi zelf bleef werken als een tierelier.
Eenmaal de Amazon uitrol in BE/NL compleet is, zijn we ook van bovenstaande omweg af.

Aansluiten

Je krijg geen HDMI kabel out of the box, maar dat is het ook het enige wat je extra nodig hebt. Noteer dat als je de Fire TV uit de UK koopt, je ook een UK-EU adapter dient te scoren. Beide zijn uiteindelijk een kleine kost.
Aansluiten op je WIFI netwerk is de eerste stap. Bij de setup had mijn Fire TV een update door te voeren. Deze stap verloopt heel eenvoudig.
Noteer dat je profiel hangt aan de Amazon site waar je geregistreerd staat. Sta je op .DE, dan worden de .DE apps geladen. Sta je op CO.UK, dan ben je UK inwoner. Ik heb dit niet getest met een ander US profiel.
Het aanloggen en loaden van beide profielen vormde ook geen issue.
Batterijen zijn bij de afstandsbediening geleverd. De spraakbediening van de afstandsbediening werkt enkel in het engels, maar wel verbazend accuraat.

Gebruik in de praktijk

Thuis maken we gebruik van zowel de diensten van Amazon, van Netflix, alsook YouTube in HD, Kodi als het casten van onze (Android) telefoons.
Input doen we niet via spraak, ook al is deze accuraat. Vooral om dat de voice-commands zich beperkten tot de Amazon omgeving. Het opzoeken van clips in de YouTube app werk (voorlopig?) niet.
Verbinden van de PC’s, laptops, en Fire TV via Kodi gebeurde via uPNP.

Recent werd ook Alexa open gesteld voor de Fire TV. Deze werkt ook via de voice-commands van de afstandsbediening, maar pas als je Alexa ook activeert. Alexa op de Fire TV werkt niet zoals de Always On op de Echo, maar pas als je de afstandsbediening gebruikt. Pas recent heb ik dit ook geactiveerd, maar ik heb er nog te weinig mee gedaan om al een solide opinie te hebben.

Uitleg bij de scores

• Feature-set: Meer dan uitgebreide set binnen de Amazon Prime omgeving, Apps (incl Spotify, YouTube etc), KODI, en casting. Bovendien komt Alexa daar bovenop.
  • Beeldkwaliteit: 4K, mocht mijn televisie het aankunnen.
  • Geluidskwaliteit: Uitstekend, daar deze via HDMI verloopt. Ik heb geen pro Bose of B&O Dolby installatie om de mening van een kenner te kunnen geven.
  • Design: De Fire TV is een heel compacte box, die nooit opvalt. Ik kon dit sterk apprecieren. Goed zonder meer.
  • Bouwkwaliteit: Weinig op aan te merken. De box heeft geen bewegende delen en maakt geen geluid.
  • Prijs: Ongetwijfeld houd het terugverdieneffect voor Amazon de prijs van de Fire TV lager dan gelijkwaardige concurrenten.

Kan ik de Fire TV aanraden?

Ja, en als de uitrol van Amzon Prime voor de lage landen ook tot wasdom is gekomen, dan nog dat tikkeltje meer.

Heb jij ook een Amazon Fire TV 2e generatie 4K Ultra HD 8GB?