Specificaties Losse body, 12,1MP sensor - Bekijk alle specificaties

Nikon D3S Zwart Review

Danny 9 december 2009, 6.314 views

Nikon D3S Zwart

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Ruis (of eigenlijk het gebrek daaraan) tot ISO 12800.
  • Snelheid
  • Ergonomie
  • Gebruiksgemak

Minpunten

• Prijs kan een nadeel zijn, maar de camera is het zeker waard.

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 5
Na al een tijdje enorm gefrustreerd te zijn door de beperkte bruikbaarheid bij hogere ISO waarden op de Nikon D80, wat bij daglicht overigens gewoon een prima camera is, ben ik eens gaan rondkijken naar een nieuwe camera die wat beter presteert bij weinig licht. Na de D700 te hebben overwogen toch besloten voor de professionele D3s te gaan. Heb ik spijt van die keuze? Absoluut niet!

Eerste indruk
Het eerste dat opvalt bij het ter hand nemen van de D3s is hoe stabiel deze camera in de hand ligt. Vanwege de ingebouwde grip is de camera zowel in horizontale als verticale positie nagenoeg perfect stabiel. Het toestel ligt erg prettig in de hand en voelt enorm solide aan. Het forse gewicht kan bij lange shoots wellicht vervelend worden, maar ik ervaar het vooral als een groot voordeel. De camera voelt steviger aan, wat het gevoel versterkt dat je met een beest van een camera staat te fotograferen.

Beeldkwaliteit
Over de beeldkwaliteit kan ik erg kort zijn. Die is fenomenaal. De 12,1 megapixel fullframe sensor levert schitterende foto's met een uitstekend dynamisch bereik en een prettige contrast/verzadigingsbalans. Jpeg's kunnen in principe rechtstreeks uit de camera worden gepubliceerd, maar de echte kracht zit 'm in de raw opnamen in de vorm van NEF bestanden.
De D3s beschikt over een 14 bit kleurensensor. De processor verwerkt de beelden daarna in 16 bit kleur. En dat levert een hoog dynamisch bereik op. Zowel in de schaduwen als in de hooglichten kan nog veel detail worden teruggewonnen en dat kan - zeker in shoots met sterk contrasterende belichting - een flink pluspunt zijn. De in-camera RAW bewerkingen zijn niet zo uitgebreid als die in Adobe Camera Raw of Nikon captureNX, maar de meest belangrijke taken kunnen ermee worden uitgevoerd. Het 3 inch grote 900.000 pixels scherpe scherm is prima voor previewdoeleinden, haarscherp en ook bij direct zonlicht nog prima af te lezen.

Beeldruis
De D3s beschikt over een gecalibreerde ISO-range van 200 - 12800. Deze kan worden uitgebreid tot een range van 100 - 102400. Na een aantal testshots blijkt de D3s nog absoluut prima plaatjes te leveren bij ISO 12800. Met post-processing noise reduction met bijvoorbeeld Dfine is zelfs ISO 25600 nog bruikbaar. Daarboven neemt de ruis flink toe, maar met iso 102400 kun je wel in zo goed als complete duisternis nog foto's schieten met een ruisniveau vergelijkbaar met die van iso 3200 op m'n oude D80. En dat is een prestatie van formaat.
De camera heeft overigens geen ingebouwde flitser. Ook voor de invulflits ben je dus aangewezen op externe flitsers.
Bij ISO 12800 leverde eenvoudigweg klikken op een donkere lucht (vanuit een verlichtte straat) een prima plaatje van de sterrenhemel op.

Snelheid
Over de snelheid kan ik kort zijn; wow. Even licht de exposureknop beroeren en voor je het weet ben je 9 foto's verder. Van enige shutter-lag is nauwelijks sprake. De D80 vond ik al snel, maar bij de D3s is toch een behoorlijke WOW-factor als je in fullspeed continu een reeks foto's schiet.
Het bladeren door foto's, in -en uitzoomen en zelfs bewerken van foto's verloopt soepel en snel.
Het 51-punts AF-systeem doet wat het moet doen en doet het snel en secuur. Uiteraard is een en ander ook afhankelijk van de gebruikte lens. Voor de review heb ik gebruik gemaakt van de Nikkor 50mm f/1.4D.

DX-crop mode
Omdat ik een DX camera gewend ben en derhalve nog een stapel DX-lenzen heb was ik benieuwd naar de prestaties met een DX lens. Bij gebruik van de Nikkor 16-85mm f3.5/5.6G ED VR blijkt ook met deze lens de camera prima plaatjes te schieten. Het croppen gebeurt automatisch zodat je gewoon een volledig plaatje overhoudt. Deze is niet bruikbaar voor professionele prints op grootformaat, omdat vanwege de noodzakelijke crop het plaatje nog maar 5MP bedraagt. Voor thuisafdrukken en gebruik op internet is dat trouwens nog steeds meer dan voldoende, maar het moge duidelijk zijn dat je het meeste uit deze camera haalt met een FX fullframe lens.

Accuduur
Na opladen van de accu heb ik inmiddels een kleine 1000 foto's geschoten. De accu is nog voor 70% vol. Het moet zonder meer mogelijk zijn 3000-4000 foto's te schieten voor de accu opnieuw moet worden opgeladen.

Video
De D3s beschikt zoals de meeste recente dSLR's over live-view en de mogelijkheid tot het maken van videoopnamen. Deze is beperkt tot een resolutie van 720p, wat als nadeel gezien zou kunnen worden zou je de camera voor videodoeleinden willen gebruiken. Groot voordeel is wel dat je vanwege de enorm bruikbare hoge iso-waarden kunt filmen in situaties waarbij dat voorheen in kleur onmogelijk was en je was aangewezen op monochrome nightshotbeelden.
Een prachtvoorbeeld hiervan kun je vinden op youtube.

De D3s is een camera die vanaf de eerste foto die je schiet je mond doet vollopen met kwijl. Zonder problemen kun je in thuissituaties of buiten in het donker de ISO waarde opschroeven naar 3200, 6400 of 12800 zonder dat er noemenswaardige of storende ruis ontstaat. Bij vol licht levert de camera heldere kleuren en mooie, contrastrijke plaatjes.
Het grootste nadeel is natuurlijk het prijskaartje. De body kost ongeveer 4500 euro en je moet het er maar net voor over hebben. Mensen hebben mij voor gek verklaard deze camera aan te schaffen, maar ik heb er geen seconde spijt van gehad. Een hobby kost geld. Of het nou gaat om een home-cinemasysteem van 15000 euro, een beamer van 5000 euro, een game-pc van 4000 euro of een camera van 4500 euro.
Is het budget echt te groot is de D700 wellicht een mooi alternatief.
Als iets beweegt, of het nou dag of nacht is, kan de D3s 'm scherp schieten.

Voor een overzicht van foto's gemaakt met de D3s kun je kijken op m'n flickr D3s set.
Afbeeldingen onderaan vlnr: ISO3200, ISO4000, ISO6400, ISO12800

Heb jij ook een Nikon D3S Zwart?

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reactiefilter:-126026+117+20+30Ongemodereerd4
Heldere review, alleen de voldoende bij uitbreidbaarheid begrijp ik niet helemaal. Zijn er andere DSLR's die beter uitbreidbaar zijn?
Ja, onder bijvoorbeeld de D700 kan je een grip zetten, onder deze niet.
Onder deze zit standaard een grip natuurlijk. Snap je punt dan ook niet helemaal :)
Nou, dat de D700 dus meer uitbreidbaar is dan de D3.
??? De d3s heeft geen grip als optie omdat de body dat niet nodig heeft, zoals al gemeld...ik snap je opmerking dus gewoon niet. Dus ben erg benieuwd wat je nu te vertellen hebt!
Volgens mij is het min of meer als grap bedoeld. Je kunt de D3s niet zoveel uitbreiden als prosumer of consumermodellen omdat hij alles al standaard aan boord heeft.
Die tweede zin, ja inderdaad. De uitbreidbaarheid is dus gewoon minder. Je koopt in een keer een hele complete set. Met de Dxxx serie is dat minder, die kun je op termijn wel uitbreiden, je kunt je geld dus gespreid uitgeven.

Dat ik dit moet uitleggen zeg :?
Omdat een D700 met grip geen D3s is, ik begrijp je dus nog steeds niet maar hierbij ga ik het laten.
Laten we daar maar van uitgaan dan. Niet mijn gevoel van humor dan ;)
mwoa, de enige echte uitbreiding is een gps-module of flitser. per definitie zijn camera's niet bijzonder uitbreidbaar. Tenzij je objectieven meetelt natuurlijk. Het hele 'uitbreidbaar' punt is eigenlijk overbodig bij dSLR's.
Nette review, alleen komt het af en toe over als Nikon marketingpraat. Ik snap dat je hem net hebt en er super blij mee bent, maar ik weet zeker dat het ding toch wel een paar minpuntjes heeft.

Don't get me wrong, ik heb er zelf een dag mee mogen spelen (de D3), en ik ben stinkjaloers op je als ik naar mijn D90 kijk...maarja, uiteindelijk gaat het toch om de fotografie en lenzen :)
Ik heb echt buiten de prijs om tot nu toe geen minpunt kunnen ontdekken. Vergelijken met andere merken kan ik helaas niet, en ik ken maar weinig mensen die wel meerdere merken bezitten.
Afgaande op ruim een week gebruik heb ik echt nog geen minpunt kunnen ontdekken. Als ik al diep zou moeten graven is het dat er nog geen goed ACR cameraprofiel is voor de D3s. Maar mocht ik een minpunt tegen komen zal ik die zeker nog aan de review toevoegen natuurlijk :)
Dat het om de fotografie gaat, zeker. om de lenzen... ja... maar niet helemaal waar.

ik heb zelf een d80 met o.a. de 24-70 2.8 Sigma, dat geeft best leuk beeld.
daarna deze lens een keer op de D700 geschroeft en dan komt die lens pas tot leven.

het is geen 24-70 nikkor (sigma is wat minder scherp op 70mm 2.8 tot zegmaar 3.5) maar bijv. full open op 24mm is die retegoed voor 1/4 van de prijs van de nikkor versie.

beetje het zelfde idee om een giga computer te gaan bouwen met SLI of Crossfire, supersnel DDR, SSD schijven en dan een Celeron CPU erin.

Ik ga overstappen op fullframe. Al mijn lenzen zijn het al, nu alleen mijn body nog.
das gewoon nikon marketing praat, canon doet 't ook, verschil tussen 12 bit en 14 is nog niet echt duidelijk aangetoond.
maar goed, verder wel mooie cam
Niet direct marketingpraat, hoewel Nikon het natuurlijk zoals elke fabrikant wel wat 'opleukt'. Je hebt 12 bit aan raw informatie of 14 bit aan raw informatie. Het is op zich logisch dat je met 14 bit meer ruimte hebt om in de schaduwen of hooglichten informatie terug te halen.

dpreview heeft het bij de d700 getest. In theorie zou je met 14-bits 2 stops winst moeten behalen qua dynamic range tov 12-bits, maar in de praktijk is dat ongeveer 1 stop. En dat kan nou net voldoende zijn om toch nog wat detail uit een schaduwpartij of uitgebeten hooglicht te persen.
"It's also worth noting that we are only plotting the 14-bit RAW mode on the graph below. Theoretically a 14bit RAW should give you a 2 EV advantage over a 12bit one. Although in reality we only measured a difference of just under one stop in extreme lighting situations it's well worth using the 14bit option."

Overigens kun je in-camera ook nog kiezen tussen de sRGB en adobeRGB color spaces.

[Reactie gewijzigd door Danny op 28 december 2009 11:05]

Dank voor je review. Duidelijk genoeg voor mij dat je alsje 4500 euro investeerd ook echt iets prachtigs koopt. Ben wel benieuwd naar wat je kwa objectieven gaat doen nu, of ga je alles met de 50m doen?

Toch geloof ik dat ikzelf als ik full frame zou willen voor de d700 had gekozen. Maar das een ieder zijn keuze uiteraard!
Veel plezier dermee iig.

Grts
Ik hoop met kerst de Nikkor AF-S VR 70-200/2.8 G IF-ED Type II onder de boom te vinden. Met m'n verjaardag in april komt daar hopelijk de Nikkor AF-S 24-70/2.8G ED bij. De 50mm f/1.4D wil ik vervangen door de G versie. Op zich ben ik dan behoorlijk compleet. Hooguit later nog een 14-24 wide-angle, maar da's voorlopig geen must.
(check http://www.cameratools.nl/406-groep/Nikon.html? eens, iemand heeft zijn ff collectie ingeruild)
Klinkt als goede aankopen idd.

[Reactie gewijzigd door Prozac[NL] op 9 december 2009 13:07]

Hej, dat scheelt leuk een paar honderd euro. Jammer dat de 70-200 type I is. Die is op een FX-body niet heel scherp in de hoeken. Then again, de type II is bijna 1000 euro duurder... Twijfel, twijfel...
Als je zoveel geld hebt uitgegeven, wat maakt dan ineens die 100 euro uit?
Kwaliteit van een plaatje komt allereerst van de fotograaf, daarna van de gebruikte objectieven en als laatste is het de camera.
Er is ook nog de Sigma 70-200 F/2.8....
Ik heb hem zelf, en ik vind hem op DX al heerlijk scherp, en dat wordt alleen maar beter op FX (grotere pixels).

Geen stabilisatie natuurlijk, maar dat heb je met zulke goede ISO prestaties niet direct nodig ;)
Dat is natuurlijk niet waar. Op DX gebruik je het middelste gedeelte van het objectief, de sweet spot. FX vraagt veel meer van een objectief. Hoekscherpte is bij bijna elk objectief een van de zwakkere punten, bij DX zie je dat amper, bij FX wel.

Kijk maar naar de prestaties van Nikkor's eigen 70-200 (I).
De meeste FX lenzen zijn juist in de hoeken veel onscherper op FX dan op DX, omdat je bij DX de sweetspot gebruikt en de hoeken - die bij FX wel gebruikt worden - zijn weggekropt. Je hebt ook minder last van vignettering bij DX dan bij FX, om dezelfde reden.

De 70-200 type I is een prachtlens op DX, maar heeft op FX het nadeel dat hij relatief onscherp is in de hoeken. Dat vind ik voor zo'n dure lens erg zonde. Bij de nieuwe versie van de lens is dat probleem een heel stuk minder aanwezig. Vandaar dat ik die gisteren besteld heb. Komt vandaag binnen als het goed is :)
Hallo,pracht review hoor!
Kun je al iets vertellen over de 70-200 type II?
Ik zit zelf ook aan deze lens te denken,icm D700.
Kan je beter een Canon kopen... als je een betaalbare camera wil die het in het donker wel doet ;-)

Mooie duidelijk opgeboude review met prachtige voorbeeld kiekjes.

[Reactie gewijzigd door mangahuisman op 9 december 2009 11:49]

Ik heb geen ervaring met Canon camera's. De D700 staat bekend om z'n goede ruisniveaus tot in ieder geval ISO3200. Hoe dat bij canon zit durf ik zo niet te zeggen, maar die hebben ongetwijfeld ook prima camera's. De 1D mark IV kan de resultaten van de D3s wellicht evenaren (of overtreffen), maar dat zal nog moeten blijken.

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8