Specificaties Socket 939 met NVIDIA nForce4 SLI chipset - Bekijk alle specificaties

Asus A8N-SLI Review

Abbadon 8 november 2005, laatste update op 9 november 2005, 1.873 views

Asus A8N-SLI

Pluspunten

• Features
  • Q-Fan
  • Layout
  • Compatibileit
  • Alles onboard is x64 compatible qua drivers

Minpunten

• Chipset fan
  • Chipset fan
  • Chipset fan

Layout Score: 5
Het bord
Uitermate compleet bord met FireWire, USB 2.0 aansluitingen galore, SATA (RAID) met NCQ, Geluid met Toslink en Coax, Q-Fan en een Gbit netwerkaansluiting. Daarnaast genoeg uitbreidingsmogelijkheden met vier PCI-express en drie PCI sloten.

De layout bevalt me ook prima; de ATX en 12V connectors zitten mooi op de rand zodat de stroomkabels niet over het bord (en evt. fan's e.d.) lopen. De IDE aansluitingen zitten allemaal op het bovenste gedeelte, dit vind ik perfect daar ik ze alleen voor de DVD brander bovenin de kast gebruik. Puntje van kritiek is dat de VGA kaart verwijderd moet worden om goed bij de eerste twee DIMM sloten te komen. Maar ja, hoevaak ben je DIMM's aan het (ver)plaatsen?

Het enige wat gewoonweg prut is, is de chipset fan. Dit kleine ding maakt een heleboel kabaal en heeft gewoonweg niks te zoeken in een desktop systeem. Ik heb 'm dan ook al érg snel vervangen door een Zalman NB47J passieve heatsink (hele simpele handeling). Overigens snap ik sowieso niet wat chipsetfan's op een moederbord te zoeken hebben; deze onbetrouwbare herrieschoppers zouden per direct in de ban moeten worden gedaan!

Over iets anders wat gerelateerd is aan fan's ben ik juist weer lyrisch: Q-Fan. Deze feature zorgt ervoor dat de fan op je cpu (en evt. een 2e fan) geen enkel rondje teveel draait waardoor zelfs een simpele boxed HSF vreselijk stil is. Mijn initiële plan was een stille heatpipe cpu koeler te scoren maar Q-fan maakt dit volledig overbodig; de cpu fan komt bij normaal gebruik amper boven de 1000rpm uit waardoor hij niet te horen is. Alleen bij lange aaneengesloten belasting (DVD's CCE encoden) kan ik 'm horen. Als ik me hier mettertijd toch aan ga ergeren schaf ik me wel een hi-end stille koeler aan maar vooralsnog is het verkwisting van centen :)

Dan nog een woord over het onboard geluid. Ik gebruik de '97 ALC850 alleen maar met een digitale aansluiting (Toslink) zodat ik geen oordeel kan vellen over de analoge kwaliteiten. Digitaal maakt het allemaal nagenoeg niks uit welke kaart je gebruikt zodat ik hier gewoon tevreden over ben.

Performance
In feite maakt het geen donder uit welk bord je onder een Athlon 64 schuift, qua prestaties ontlopen ze elkaar met hooguit enkele procenten. Procenten welke in de praktijk onmerkbaar zijn. Ondanks dat ben ik tevreden met de prestaties; de SATA controler ondersteunt NCQ (werkt probleemloos) en doet snel z'n werk. En de PCI bus wordt flink ontzien doordat de NIC, geluidskaart en SATA controler allemaal hun eigen verbinding met de chipset hebben (voor zover ze er geen deel vanuit maken). Naar mijn weten hangt alleen de FireWire controler aan de PCI bus.

Stabiliteit en compatibiliteit schaar ik ook onder het kopje performance en hier heb ik tot dusver niks over te klagen. Zelfs de illustere Maxtor DM10's doen het gewoon volledig probleemloos met dit bord (tegenwoordig zijn ze voorzien van betere firmware).

Afgezien van de grafische kaart, de HDD's, een Terratec geluidskaart, twee cpu's (waaronder één dualcore) en het geheugen heb ik nog niet veel in combinatie met dit bord gebruikt zodat m'n uitspraken over compatibiliteit gestoeld zijn op beperkte ervaring. Maar tot dusver is de score 100% compatible.

Overclocken
Hier heb ik eens voor de grap mee gespeeld en dit was kinderspel, althans, wat betreft 'normaal' overclocken. Ik ga niet bezig met hogere spanningen en extreme koelmethode's waardoor de grenzen van een dergelijk bord veel sneller in zicht komen. Het bord verdient een voldoende omdat ik m'n overclock pogingen snel staakte daar dit diametraal tegenover mijn eigenlijke bedoeling staat; een stille, energiezuinige en koele pc. Het jammere met overclocken is dat Cool 'n Quit niet meer werkt en dat is voor mij onacceptabel. Daarnaast biedt de door mij gebruikte cpu (3800 X2) meer dan genoeg prestaties op standaard snelheid. Dus ik kan niet veel zinnigs zeggen over de stabiliteit bij overclockte snelheden.

Ondersteuning
De Asus site is zeer toegankelijk en je kunt er in diverse talen terecht. Er zijn genoeg BIOS update's te vinden (kun je op twee manieren uitleggen though) alsmede drivers, tools en manuals. Op dat deel maak ik mijn beoordeling omdat ik sinds m'n eerste Asus bord in '98 (gelukkig) nog nooit contact heb hoeven opnemen met Asus.

Voor wat dit bord allemaal biedt gewoon goed. De concurrentie is hevig en er zijn veel andere leuke alternatieven maar qua prijs ontlopen ze elkaar niet overduidelijk, als je de geboden features in ogenschouw neemt.

Kortom, ik ben een tevreden gebruiker :)

Heb jij ook een Asus A8N-SLI?

mmm, over die chipset fan ben je wel erg negatief zie ik :P

En dit bordje is uitgerust met NCQ, geen TCQ (Dat laatste is een soort brakke vorm ervan die alleen onder de meest extreme belasting voordeel bied) :)
Je hebt gelijk, al die termen van tegenwoordig 8)7 Iig aangepast :)
Over die chipset fan is iedereen erg negatief merk ik op GoT en hier in de reviews. Er zijn 2 versies van deze NB fan uitgekomen. Ik kan uit het plaatje nou niet precies opmaken welke jij hebt. Het lijkt de oude fan te zijn (de nieuwe is een kwart gedraaid).

Overigens is het bordje niet echt volledig SATA-II. Het biedt NCQ maar daar houdt het op dit moment ook bij op.

Ik las in andere reviews dat de meeste biossen uitkomen voor de deluxe versie en dat deze niet compatible zouden zijn met de non deluxe.

De problemen rond de fan hebben mij in ieder geval doen besluiten om niet voor Asus te gaan.
D'r bestaat nogal wat onduidelijkheid over SATA-II, het meest frappant is dat er helemaal niet zoiets als een officiŽle SATA-II specificatie bestaat :) Check: http://www.sata-io.org/namingguidelines.asp
Ik ga dit board ook kopen spoedig.
Alle goede beoordelingen geven me heel erg veel vertrouwen in dit artikel. Echter ik weet zeker dat ik meteen een passive koeler voor de NB erbij ga aanschaffen. Om de centen hoef je het toch al niet te laten.

Bedankt (iedereen) voor de geweldig beoordelingen.
Ik heb dit board ook.. en ben er best positief over..
ik heb alleen wat problemen gehad met die Maxtor 10 SATA schrijf.

Die chipset fan is idd wat lawaaig. Het jammeren is alleen dat ik een videokaart heb die 2 slots in neemt waardoor ik zo'n zalman ding niet kan plaatse.
ik heb dit moederbord een paar dagen geleden gekocht (moet nog wachten op amd 64 3700) maar asus heeft er al wel standaard een andere chipset fan opgezet.
Master6464, wat is visueel het verschil tussen de fans?
Is ie inderdaad 1/8 gedraaid t.o.v de oude fan?
Of is het zelfs een heuze heatpipe?
Ziet ie er verder ook anders uit, qua vorm/kleur?
Ik weet het al jongens, het is inderdaad zo dat de nieuwe fan 45 graden gedraaid is ten opzichte van de oude.

Ik heb het board (A8N SLi deLuxe) zelf gekocht. Alleen nog geen test kunnen doen vanwege het geluid van de nieuwe fan. Ik heb er wel meteen een passieve koeler bij gekocht. :)
Eerst nog de rest van de spullen kopen morgen op de beurs en dan merk ik het wel.
Wellicht kan ik nog wel een review schrijven na het weekend maar daar zit wellicht niemand op te wachten.
Er is al zoveel gemeld.
Tenzij er nog speciale suggesties zijn??? :7
Heb gisteren mijn A8N-SLI binnen gekregen. Ik was in de veronderstelling dat er geen chipset fan op zou zitten.

Echter is dat alleen bij de Premium.

Ik heb een andere fan als op de foto maar het rare ding maakt een herrie alsof het al jaren draait. Daarbij draait ie ook nog eens op 6700 toeren.. Ik kan mijn pc beneden in de woonkamer horen.

Als ik de chipset fan stop is mijn systeem fluister stil.
En heb direct een passieve Zalman besteld.

Voor de rest een mooi bord. Heb er een X2 4400+ op zitten.

Gert,