Specificaties ARM Cortex A7 variant on board - Bekijk alle specificaties

Orange pi PC Review

RobinKuijp 6 april 2017, laatste update op 6 april 2017, 3.010 views

Orange pi PC

De OrangePi PC is een goedkope RaspberryPi kloon. Net als veel chinezen singleboard computertjes is de support van de fabrikant ver te zoeken.

Pluspunten

• Goedkoop
  • Snelle SOC
  • Ideaal voor een retro gaming machine
  • H.265 decoder

Minpunten

• Slechte support
  • Buggy software
  • Closed source drivers
  • 1.3Ghz in plaats van 1.6Ghz

Layout Score: 5

De OrangePi PC is een RaspberryPi kloon met een hele kleine support base . Dit zorgt ervoor dat er een kleine community is en dus niet heel veel software voor geschreven wordt. De software die er is ,is vaak buggy en instabiel of werkt maar half. Deze review gaat niet in op het gebruik van GPIO pinnen aangezien ik hiermee geen plannen heb.

Wat heeft de OrangePi?

De OrangePi beschikt over:
- 1.3Ghz ARM H3 Quadcore van Allwinner.
- 1GB DDR3 RAM.
- 1.3Ghz Cortex-A7 H3 Quadcore
- 1GB DDR3
- Mali400MP2 600Mhz GPU
- 100MBit/s Ethernet
- 3 USB-A 2.0 poorten
- 1 UBS-OTG 2.0 poort
- support tot 64GB microSD kaartjes.
Voor de rest van de specs kijk hier: http://www.orangepi.org/orangepipc/
CPU Snelheid.
De fabrikant van de OrangePi adverteert dat de orangePi een Quadcore heeft op 1.6Ghz. Echter Draait de CPU maar op max 1.3ghz. Dit is omdat de CPU voor 1.6Ghz 1.5V nodig heeft. Dit geeft gegarandeerd hitte problemen. Bij 1.3ghz op max load wordt de SOC al boven de 70 graden. Dus voor 1.6ghz zou er een pittig grote heatsink nodig zijn om throttelen tegen te gaan. Kortom stukje Chinese marketing.

Beschikbare besturingssystemen

De OrangePi PC heeft aardig wat verschillende soorten besturingssystemen beschrikbaar. Hieronder staan de besturingssystemen met wat er allemaal wel en niet werkt.

Raspbain
Rasbain werkt prima. Wel een beetje aan de langzame kant. Hierdoor is het niet fijn om te gebruiken.
- Werkt redelijk stabiel
- Heeft Internet
- USB OTG werkt
- Geluid HDMI & Audiojack werken
- SSH client via Putty werkt prima

Android
Android, Waar de OrangePi mee geadverteerd wordt, is een werkelijke ramp.
- Flashen van Android via Phoenixcard bijna onmogelijk. Is heel erg buggy en crasht vaak.
- Instabiele Android 4.4
- Geen AppStore ( doe vooral geen moeite want is te instabiel )
- Geen internet
- Geen van de USB-A porten werken met massa opslag. ( wel met muis )
- USB-OTG werkt wel maar kan alleen een usb aan hangen HDD is veel te zwaar.
- Wel audio over HDMI maar niet over AudioJack
- Lage resolutie en verkeerde scaling. ( pictogrammen van apps blijven 64x64 pixels)
- Extreem traag.

Lubuntu
Lubuntu het besturingssysteem waar ook mijn laptop op draait kan ook soort van op de OrangePi draaien. Wel is te merken dat de hardware gewoon te zwak is en de software niet geoptimaliseerd is.
- Redelijk stabiel
- USB OTG werken
- Internet werkt
- Geen geluid over HDMI en audio jack

RetroOrangePi
RetrorangePi is het zelfde als RetroPi voor de Raspberry. Het besturingssysteem werkt prima op een aantal bugs na. Super leuk als je van retro gamen houdt.
- USB-OTG werkt ook
- Internet werkt
- Geluid over HDMI werkt.
- Geluid over audio Jack kraakt veel te erg om werkbaar te noemen.
- Nintendo64 emulator en alle emulators van consoles die ouder zijn werken prima.
- SSH Client over Putty werkt prima.
- Hardware video decoden werkt niet in Kodi. Is wat mis met drivers kan die niet vinden. Video’s spelen max op 720P vloeiend af daarna wordt het hapering omdat de CPU het niet aan kan.
- Speelt MP4 en MKV op 720P af.
- Resolutie is kan niet hoger dan 720P ( is bug in videodriver)

OpenELEC
OpenELEC is het besturingssysteem voor het maken van een mediaPC. Er staat dus al kodi op.
-USB-OTG Niet getest.
- Geluid over HDMI werkt. ( over audio jack niet getest )
- Hardware decoden werkt Ook met de nieuwe H.265 werkt prima op 1080P
- Max resolutie is 1080P. 4K video’s is teveel gevraagd
- Speelt MP4 en MKV allemaal prima af op 1080P
- SSH Client over Putty werkt prima

Voor wie is de orangePI PC?

Of de OrangePi iets voor je is hangt heel erg af van wat je ermee gaat doen. Wil je een Android MediaBox maken, dan raad ik de OrangePi af omdat Android teveel problemen heeft. Wil je een GPOI project doen dan zal ik alsnog voor de raspberry kiezen omdat de software te buggy is. Echter kan je de OrangePI prima gebruiken voor het spelen van retrospelletjes. Als je een mediabox wilt maken raad ik OpenELEC aan.

conclusie

Ben je nieuw op het gebied van singleboard computers, heb je er een hekel aan als dingen niet werken of lang duren of heb je totaal geen geduld Dan is de OrangePi PC helemaal niks voor jou.
Ben je wel in voor een uitdaging, Wil je retrospelletjes spelen zonder veel geld uit te geven of een mediabox maken met OpenELEC dan is de OrangePi PC een goedkoop alternatief op de raspberry Pi.

Heb jij ook een Orange pi PC?

"Wil je een Android MediaBox maken, dan wij ik de OrangePi af" moet zijn "dan raad ik de OrangePi af" ?

Leuk om te lezen dat je met een Orange-Pi aan de slag bent gegaan. Die staat (de OP+ dan) op mijn lijstje om eens een keer uit te gaan proberen. Naast alle andere projectjes is het er nog niet van gekomen. De kleine userbase heeft mij nooit tegengehouden, maar ik ben het met je eens dat het een hele andere wereld is dan de RPI userbase. Dat heb ik ook al ervaren met een Bananapi.

Kritische vraag ? Wat is goedkoop ? Hoe koop jij de OPI in ? en is die echt goedkoper ?
Nou heb hem overgekocht van iemand voor 6 euro :P.
Die Android niet aan de praat krijg. en geef toe het is ook amper te doen...

Hij is op aliexpress te koop voor minder dan 15 euro
+ belastingvrij met import uit China :) want bedrag is te laag
Ik zal de review nog wellis doorlezen :9

[Reactie gewijzigd door RobinKuijp op 6 april 2017 16:58]

Nou, daar is geen speld tussen te krijgen. Dat IS goedkoop ! Dank voor de info
Dank voor je review! Vraagje - heb je een manier om te testen of HDMI CEC goed werkt met OpenELEC?
Hallo,
Nee sorry HDMI CEC werkt hoogstwaarschijnlijk niet. Denk ook niet dat het ervoor ontwikkeld gaat worden

Ik zelf gebruik deze versie van openelec: http://www.orangepi.org/o...hp?mod=viewthread&tid=648.
De IR sensor hebben ze wel aan de praat gekregen amar ik heb dit nog niet geprobeerd. Ik gebruik namelijk gewoon de Kodi remote control app voor je smartphone :)

Ik ben nog aan het kijken of ik hem op full 4K resolutie kan krijgen somehow want er zou support voor moeten zijn volgens de chineze :P
Ik kan je hier volledig in volgen.
Ik heb ongeveer 3 maanden geleden ook zo'n bordje aangekocht.

'An Sich' werkt het bordje wel goed, maar installatie van nieuwe software is een ware calvarietocht. Daarom is de mijne ook in de kast beland, en ben ik terug gegaan naar de iets duurdere RPI
Leuke review! ik vroeg me af welke software je gebruikt voor het flashen van images? Je gebruikt zelf Linux, heb je misschien ook een idee welke software als mac gebruiker ik het beste kies?

[Reactie gewijzigd door belgje69 op 26 april 2017 15:44]

Voor linux distrubutie gebruik in win32diskimager als ik achter mn desktop zit. en gewoon de lubuntu .img burner als ik in ubuntu zit :)
win32diskimager werkt wel het beste met windows
Sorry heb zelf niet echt ervaring met OSX.
Misschien zelf even googelen }:O
voor Android MOET je phoenixcard gebruiken. het liefst onder windows XP.
Okay top bedankt, die orange pi klinkt als het ideale alternatief voor een raspberry pie als student op een budget :D Zeker aangezien ik toch enkel van plan ben retro pie te gebruiken.
Haha precies wat ik doe :) lekker N64 spelletjes spelen. Ookal laggt het soms nog wel. maar voor de prijs mag je niet klagen. Ander goed alternatief is de Odriod C2 maar die heb ik nog niet.
Iemand ervaring met de duurzaamheid van de orange pi's?
Ik heb er momenteel namelijk twee in testfase met enkele sensors op de gpio ter monitoring, maar zou willen uitbreiden naar een stuk of 10 of zelfs meer. De afgelopen twee weken hebben beide goed gewerkt zonder onderbreking 24/7.

Nu komt de keuze tussen de Orange PI zero met case voor een 13USD. Deze case is ruim genoeg voor de extra sensoren die ik gebruik in te proppen, + de OPI zero heeft een soort van Power over Ethernet.

Als ander alternatief is het een RaspberryPi, alleen kost deze 3 maal meer, heb ik er dan nog geen case bij, en deze ondersteund geen PoE.

PS:
Indien men ARMbian gebruikt werkt de software in mijn geval wel stabiel. Voor de gpio kan men WiringOP gebruiken op github. De SPI pinnen heb ik niet werkend gekregen, heb dan maar mijn eigen software SPI routine geprogrammeerd, werkt tot nu toe zonder problemen.