Specificaties 27" • 2560x1440 • 144Hz • TN • 1ms - Bekijk alle specificaties

AOC AG271QX Zwart, Rood Review

DamirBTestpanel 5 april 2017, laatste update op 1 augustus 2017, 442 views

AOC AG271QX Zwart, Rood (Testpanel)

De AOC AGON AG271QX is een zeer goed scherm, die uitblinkt in gamen, uitstekend gebouwd is en erg scherp geprijsd.

Pluspunten

• 1440P
  • 1440p@144Hz is een prima combi
  • Goede beeldkwaliteit voor een TN
  • Helderheid kan van flink laag naar enorm fel
  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • Scherp geprijsd

Minpunten

• Koptelefoon armpje is erg slap
  • Afstandsbediening is van lagere kwaliteit
  • Kleuren standaard niet accuraat
  • Grote adapter

Allereerst wil ik tweakers.net en AOC bedanken voor het lenen van de AGON 271QX om hem te testen!

Twee weken geleden kreeg ik van tweakers.net de kans om de AOC Agon AG271QX aan de tand te voelen.
Zelf heb ik nooit een scherm gehad met een refresh rate hoger dan 75Hz maar ik ben wel altijd benieuwd geweest hoe merkbaar het verschil tussen 60Hz en 144Hz is.
Momenteel gebruik ik een 21,5’’ Full HD LED scherm van Philips dat ik ooit bij Staples heb gekocht, ik zal in de review soms een vergelijking maken tussen de twee schermen
Verder beschik ik niet over het gereedschap om te kunnen testen of de opgegeven contrastwaardes, helderheid en kleurenreproductie echt kloppen maar het lijkt mij niet dat de doelgroep erg veel waarde hecht aan deze waardes.
Ik ga dan ook de review schrijven met het oog op de mensen waarvan ik denk dat ze dit scherm gaan kopen, namelijk mensen die fanatiek e-sports zoals Counter Strike Global-Offensive, Overwatch, RocketLeague etc. spelen.

Uitpakken en assamblage.

Het uitpakken ging erg makkelijk, twee plakkertjes doorsnijden en de deksel openvouwen, het eerste wat je ziet is een stuk karton met daarop de instructies voor het in elkaar zetten van het scherm.
Na alles uitgepakt te hebben, wat even duurde aangezien elk onderdeel in zijn eigen zakje zit die met flink veel plakband dicht zitten, was het tijd om het scherm in elkaar te zetten.
Dit ging zeer makkelijk, zeker voor een scherm dat toch vrij veel weegt, paar schroeven erin en klaar is kees, 5 minuten werk.
Verder krijg je in de doos:
-DVI kabel
-HDMI kabel
-DisplayPort kabel (deze moet je gerbuiken voor 1440p@144Hz)
-Kabel voor de USB hub
-Driver CD (die van mij was gebroken)
-Stroomkabels en blok (die absurd groot is, groter dan die van mijn laptop terwijl er veel minder stroom doorheen gaat, lijkt mij onnodig)

Eerste indruk en bouwkaliteit

Nu alles in elkaar zit en hij is aangesloten op de laptop (MSI GE62VR met GTX 1060) valt gelijk op hoe goed de AGON gebouwd is, super solide voet die enorm verstelbaar is en extreem stevig aanvoelt. Het scherm heeft een strak uiterlijk die niet te gamerig is, gigantische hoeveelheid aansluitingen, en dunne bezels.
En alles staat als een huis, behalve dat de voet er erg strak uitziet is hij enorm stevig, als ik mijn bureau schud begint mijn Philips scherm al flink mee te schudden en staat de AGON als een huis.
Zeker het verstellen voelt enorm ‘premium’ aan, met zeer subtiele feedback, niet een voet waarvan je bang bent dat hij na een jaar versleten is.
Wat wel minder is, is het koptelefoon houdertje, mijn Corsair VOID past er niet super gemakkelijk op en ook zit het armpje erg losjes en klapt hij soms ongevraagd uit.

Beeldkwaliteit

Vaak is dit het gebied waar een game monitor slechter uit de verf komt, maar dat is bij de AGON niet het geval, de kleuren zijn standaard wel erg gesatureerd maar dat kan je gelukkig aanpassen en dan ziet het er om eerlijk te zijn heel goed uit, zeker voor een TN.
Ik heb Game Color wat lager gezet en in nvidia control panel ook het een en ander aangepast en het ziet er super strak uit.
Wat natuurlijk ook er belangrijk is zeker bij een scherm dat die kwaliteit blijft als je er niet recht naar toe kijkt, zeker bij een scherm die zo verstelbaar is als deze.
En gelukkig is het zeer goed, zeker voor een TN, ik heb hem tijdens het gamen op de hoogste stand en iets naar voren getilt en momenteel tijdens het schrijven van de review staat hij op de allerlaagste stand naar achter gekanteld, en ik zie geen verschil als ik hem nu recht voor me zet.
Afgelopen weekend heb ik er samen met mijn broertje Rick & Morty op gekeken vanaf de bank (ongeveer 3 meter afstand) en we hebben beide geen last gehad van inacurate kleuren.
Als je het scherm met HDMI 1.4 aansluit ben je gelimiteerd tot 60Hz wat artifacts laat zien bij sneller bewegende beelden. Zie filmpje.

Gebruik

Ik heb de afgelopen twee weken dit scherm gebruikt voor onder andere series/filmpjes kijken, huiswerk en gamen.
Het was een genot om hem te gebruiken, voor mij is alleen 27’’ een enorm verschil vergeleken met mijn philips scherm, en dat samen met de 1440P resolutie maakt ook een enorm verschil vanuit een productivieteits oogpunt, omdat er simpelweg meer op je scherm past, met vensters, meer Word documenten naast elkaar enzovoorst.
Bij YouTube zien de 1080p filmpjes er al beduidend minder mooi uit, selecteer altijd 1440p of hoger, zelf heb ik even voor de grap een 8K video opgezocht (https://www.youtube.com/watch?v=ISJMsVhY5Yk) en na 10 minuten wachten totdat 40 seconden waren gebufferd zag dat er WAANZINNIG uit, mooie kleuren, haarscherp en goed dynamisch bereik.
Netflix op Full HD is prima maar dat komt voornamelijk door de hogere bitrate.
En tot slot, waar het scherm het meest in moet uitblinken: gamen! GTA V opgestart met alles op ultra, en dat zag er schitterend uit, de 1060 haalt ongeveer 40FPS met af en toe een dip naar 30, dus als je dit scherm koopt zorg dan dat je minimaal een GTX 1060 hebt tenzij je minder intersievere games als CS:GO speelt.
Voor spellen als GTA V en The Witcher 3 zal dit namelijk voldoen aangezien je dan toch vrij weinig hebt aan 144Hz
Over CS:GO gesproken, laten we dat eens proberen, daar is hij namelijk echt voor gemaakt, spellen waarbij elke MS uitmaakt, persoonlijk ben ik niet bijzonder goed in CS:GO maar ik merkte een flink verschil, 60Hz en 144Hz is bij een spel dat erg rap gaat echt heel merkbaar, en wat ook enorm helpt is de complete afwezigheid van motionblur, wat veel goedkopere game schermen hebben, omdat de pixels zelf niet snel genoeg veranderen
Verder heb je natuurlijk de 1ms response tijd, pesoonlijk merkte ik geen verschil tussen mijn 5ms Philips of de AGON qua input lag.
Maar dat zijn niet de enige funcites die het scherm te bieden heeft, shadow control helpt om je vijanden goed te zien als ze zich verstoppen, maar dit resulteerde wel dat sommige andere stukken van het spel overbelicht waren en dat je daar weer detail verliest, ik laat de functie uit.
De kwaliteit van het paneel bewees zich nog meer toen ik naar https://www.testufo.com ging, om nog duidelijker het verschil tussen 60 en 144Hz te zien, ook heb ik even snel een frame skipping test gedaan, ook daar een uitstekend resultaat met geen overgeslagen frames.
Ik heb met mijn OnePlus 3 het verschil tussen de UFO in 60 en 120FPS in 120FPS gefilmd zodat je het verschil kan zien.
Ook backlight bleed is zeer goed, die is er namelijk niet, het zwart is echt zwart en heel gelijk over het hele paneel.
Ook heb ik op de laatste dag gezocht naar dode pixels, ook die zijn er niet.
Dit allemaal is natuurlijk te verwachten bij een scherm van 500 maar toch fijn.
Ook heeft het scherm ingebouwde speakers, ze produceren aardig volume maar geen goed geluid.

AOC heeft met de AG271QX een dijk van een scherm neer gezet, goed paneel zeker voor een TN, bovengemmidelde bouwkwaliteit en een zeer strak uiterlijk, en een enorme hoeveelheid aanslutingen, ook de afstandsbediening is grappig maar voelt erg goedkoop aan, hij wiebelt als je op het uitende van de knop drukt in plaats van het midden en de knoppen zelf zijn redelijk stijf.
Dit alles klinkt natuurlijk al mooi, maar wat ook niet vergeten moet worden is dat dit een van de goedskoopste 27’’ 144Hz 1440P scherm is dat je kan kopen, terwijl hij absoluut niet als een instapper aanvoelt.
Als je op zoek bent naar een scherm en je speelt veel e-sports, je kijkt af en toe een filmpje en gebruikt hem daarnaast voor meer algemene zaken is dit een absolute aanrader.
Mocht je ook aan beeldbewerking doen raad ik je toch een scherm met een IPS paneel aan ondanks dat het paneel in de AGON van erg hoge kwaliteit is.

Heb jij ook een AOC AG271QX Zwart, Rood?

Mooie review :) Dat armpje was me bij het in elkaar zetten al opgevallen, met een draai van de schroevendraaier zat hij daarna prima stevig!