Chuwi Lapbook 14.1 Review
Voor €230 de beste budget laptop mét een full HD IPS scherm, SSD uitbreiding mogelijk, draaiende op Windows 10 (en Linux ondersteuning!) en met 4GB RAM. Een keurige behuizing, prima toetsenbord en een niet verkeerde batterijduur maakt dit dé ultieme budget laptop.
Pluspunten
Een prima full HD IPS scherm met dunne randen Zelf nog uit te breiden met M.2 SATA SSD! Snel genoeg voor de meeste standaard taken en zelfs Photoshoppen Fanless en dus altijd stil Voor een budget laptop chique ogend met goede bouwkwaliteit Toetsenbord typt lekker weg ondanks de hogere toetsen Touchpad dat goed reageert en gebaren ondersteunt Accuduur is goed, maar zat meer potentie in
Minpunten
Bevat niet veel USB poorten Had wat lichter gemogen CPU kan warm worden onder heavy-load (voel je echter niet en kan opgelost worden) Webcam is niet bepaald een topper
Eindoordeel

Stemmen op deze review mag en kan hier: Klik

Slechts 235 euro voor een fanless laptop met een 14” full HD én mat IPS scherm, een compacte en lichte (1.7kg) behuizing met dunne randen, een vrij nieuwe Intel Apollo Lake Celeron N3450 processor, 4GB RAM, Windows 10 voor-geïnstalleerd, 64GB opslagruimte en een 9000mAh batterij? Het moet niet gekker worden, en toch is het echt zo: de Chuwi Lapbook 14.1 is hoogstwaarschijnlijk dé #1 bang-for-the-buck laptop die je momenteel kan vinden.
Het merk Chuwi zal voor velen nog steeds niet erg bekend in de oren klinken, al geldt dat wellicht iets minder bij de China-shoppers onder ons. Het merk brengt namelijk tablets, convertibles, mini PC’s en wat andere accessoires op de markt voor de welbekende en daarbij horende Chinese prijzen; ver onder de Westerse prijzen.
Niet zolang geleden kondigde het merk aan dat er 2 nieuwe laptops aankwamen, dit was een 15,6” model (klik) en een 14,1” model. Gezien het 14,1” model het meest interessante model is door de specificaties, heb ik met Banggood kunnen regelen dat ik de laptop eens onder de loep ga nemen door er een uitgebreide review over te schrijven voor de geïnteresseerden. Het voornamelijke verschil tussen het 15,6" en 14,1" model is dat het 14,1" model over een nieuwere en behoorlijk snellere + zuinigere CPU beschikt en dat deze een goed IPS paneel heeft in tegenstelling tot het mindere TN-paneel van de 15,6" laptop.
Mocht de interesse nu al zo groot zijn dan je hem wil aanschaffen, dan kan je hem hier bijvoorbeeld halen. Voor zover ik kan zien, zijn er niet veel resellers en bij Banggood zit alles vaak wel snor, ook qua prijzen, garantie en klantenservice. Het kiezen voor de verzendmethode Priority Direct Mail (PDM) betekent dat je het product vaak binnen een weekje thuis hebt en dat de importkosten vergoed worden door de webshop. Aanrader dus.

- Inleiding
- Inhoudsopgave
- Specificaties
- Unboxing
- Eerste indruk
- Toetsenbord
- Scherm
- Software & gebruik
- Benchmarks
- Webcam
- Geluid
- Batterij
- Opladen
- Verbindingen
- Conclusie
- Dank
- Reacties

Belangrijke specificaties


Chuwi lijkt wederom te gaan voor de aanpak waarmee ze het meeste besparen: standaard kartonnen dozen om de laptop heen in plaats van een fancy uiterlijk. Banggood leverde hem overigens zonder deze doos zodat ze wat gewicht van het totaalpakket konden afsnoepen. Ikzelf heb daar geen moeite mee, maar dat is heel persoonlijk uiteraard.
Erg speciaal is de inhoud overigens niet:
- De laptop
- De oplader

Allereerst zal opvallen hoe wit de behuizing eigenlijk is. In de laptopwereld zijn we vooral zwarte, grijze of zilveren laptops gewend. Chuwi besluit echter voor een andere aanpak te gaan en levert de laptop in een fel witte kleur. Deze behuizing is overigens niet van aluminium gemaakt, maar van plastic met een geribbelde textuur waardoor de laptop vrij goed vasthoudt in de handen. Het zal niet de meest luxueus ogende laptop zijn, maar voor de prijs oogt hij nog verassend goed en is de bouwkwaliteit zelfs best wel behoorlijk.

Chuwi is niet erg rijkelijk om gegaan met de keuze voor poorten: Aan de linkerkant van de laptop zit de DC-in poort, een USB 3.0 poort en een HDMI poort. De rechterkant geeft je nog een USB 2.0 poort, een 3.5mm koptelefoon aansluiting en – jawel – een microSD slot. Helaas dus niet veel USB-poorten, dus je zult of een hub moeten gebruiken, een bluetooth muis hebben of andere manieren om veel apparaten tegelijkertijd te gebruiken. Ook was een USB Type-C aansluiting, bijvoorbeeld voor laden, natuurlijk een leuke aanwinst geweest. Voor €236 mogen we echter niet teveel klagen.


De laptop opengeklapt en de bezels (randen om het scherm) vallen mij vooral op; deze zijn vrij smal. De Lapbook 14.1 komt zoals zijn naam doet vermoeden met een 14,1” scherm en door vervolgens ook nog dunnere schermranden te bruiken, oogt het vooral lekker compact. Van mij hadden ze de hele voorkant mogen bedekken met glas (zoals de Macbooks) maar dat zal waarschijnlijk voor een hogere prijs gezorgd hebben en echt een toegevoegde waarde is dat ook niet.
Het scherm is zoals eerder gezegd een mat full HD IPS-scherm, waardoor de kleuren mooi en levendig ogen en het scherm vooral betere kijkhoeken heeft dan TN-panelen - welke vooral gebruikelijk zijn in deze prijscategorie. Dit onderwerp bespreek ik verderop in de review nog meer en meer gedetailleerd.

Het toetsenbord lijkt wat te zijn geïnspireerd op een apparaat als de Macbook, maar dan natuurlijk op een iets goedkoper ogende manier. De zwarte toetsen liggen flink wat hoger waardoor ze meer kracht vereisen om ingedrukt te worden.
Het toetsenbord is an sich best prima, hoewel de toetsen niet zo hoog hadden hoeven zijn naar mijn mening. Wel typt alles lekker vlot, is de feedback meer dan in orde en voelt alles stevig aan. Stevig druk zetten op het midden van het toetsenbord resulteert niet in heel veel buiging in de behuizing, wat wederom de eerder genoemde bouwkwaliteit wat onderbouwt.
Jammer genoeg is er geen backlight aanwezig voor bijvoorbeeld in het donker. Nu is zo’n eis dan ook wel vrij bizar bij zo’n goedkope laptop, maar het had de boel wel écht afgemaakt: De Lapbook 14.1 is namelijk behoorlijk compleet en een verlicht toetsenbord had het écht geniaal gemaakt. Jammer maar begrijpelijk. Wie weet in een volgend model.




Een wat groter minpunt aan het toetsenbord is dat de aan/uit-knop op de plaats zit van backspace/delete. Dit is bijzonder irritant naar mijn mening, omdat ik te vaak heb gehad dat ik even een tekst wilde weghalen en vervolgens de computer afsloot doordat ik op de verkeerde knop drukte. Dit valt echter op lossen op en je hebt daarin 2 opties: Schakel de aan/uit-knop uit via de Windows Instellingen, of gebruik een key-remapping tool om de knop een andere taak te geven. Ook moeten helaas de schermhelderheidknoppen ontbreken, waardoor je de schermhelderheid via Energiebeheer zal moeten aanpassen.

Chuwi heeft ons helaas geen ruime keuzen gegeven wat betreft aansluitmogelijkheden: Aan de linkerkant van de laptop zit de DC-in poort, een USB 3.0 poort en een HDMI poort. De rechterkant geeft je nog een USB 2.0 poort, een 3.5mm koptelefoon aansluiting en – jawel – een microSD slot. Helaas dus niet veel USB-poorten, dus je zult of een hub moeten gebruiken, een bluetooth muis hebben of andere manieren om veel apparaten tegelijkertijd te gebruiken. Ook was een USB Type-C aansluiting, bijvoorbeeld voor laden, natuurlijk een leuke aanwinst geweest. Voor €236 mogen we echter niet teveel klagen. Er zijn natuurlijk ook 2 microfoons en een webcam aanwezig voor bij het videobellen.

Waarschijnlijk het meest interessante aan de Lapbook 14.1 mag wel het scherm zijn. Door de combinatie van het scherm, het 4GB werkgeheugen en de prijs natuurlijk, heeft de Lapbook eigenlijk geen concurrenten op dit vlak. Er zijn een paar Windows 10-laptops in de Pricewatch die in de buurt komen, maar deze beschikken over slechts 2 GB werkgeheugen en een oudere én tragere processor. Zoals ik al eerder aanhaalde: dit is een koopje.
De IPS techniek staat bekend om haar levendige kleuren, meestal hogere helderheid en goede kijkhoeken, iets wat de meeste budget laptops juist niet hebben doordat veel juist gebruik maken van goedkope TN-panelen. De Lapbook 14.1 is hierin dan ook een uitzondering. Niet alleen is de laptop een van de weinige laptops met zo’n scherm in het prijssegment, maar ook is het scherm nog eens een best wel aardig scherm voor het geld. Neem daarnaast nog eens de vrije dunne schermranden en je hebt toch een best aardig totaalplaatje zo op het eerste gezicht.

The good
Mocht je komen van een TN-paneel, dan is deze laptop een aardige upgrade wat betreft het scherm. Allereerst zullen de zwartwaarden het meest indrukwekkende gedeelte zijn: deze zijn behoorlijk goed en zwart nijgt daardoor ook echt redelijk naar zwart in plaats van die bekende grijze gloed. Het statische contrast schijnt rond zo’n 1100:1 te zitten volgen Anandtech en ik kan beamen dat het statische contrast inderdaad prima is, vooral voor zo’n goedkope laptop.
De witwaarden worden ook vrij aardig weergegeven, al is de geeltint wel licht aanwezig. Daarentegen is het niet zo blauw als veel vergelijkbare of zelfs duurdere laptops, iets wat ikzelf als een groot pluspunt beschouw. De witwaarden zou je zelf wat kunnen aanpassen naar wens door Windows’ eigen ingebouwde kalibratiemethode te gebruiken.
De kijkhoeken zijn oké, maar ook niet geweldig. Dit komt vooral door de wat lagere helderheid (lees het kopje hieronder). Gelukkig geen enorme kleurverschuivingen zoals bij TN-panelen, maar door de matte coating over het scherm heen daalt de helderheid lichtelijk wanneer je vanuit een wat schevere hoek kijkt.


The bad?
Waar de prestaties echter minder zijn, is vooral in het gebied van de schermhelderheid. Dit scherm kan niet erg fel en dat vond ik wel even wennen, vooral omdat mijn studielaptop toch wel een stukje hoger kan. Zonder de speciale tools is het (helaas..) lastig om de schermhelderheid zelf te meten. Wel heeft Anandtech ook dit gemeten en kwamen ze uit op slechts 207.50 nits. Zoals ik al zei: dat is niet erg hoog. Voor binnenshuis gebruik volstaat dat natuurlijk wel, zolang je maar niet met felle lichten erop gaat schijnen. Om diezelfde reden zal je buitenshuis wel wat problemen gaan ondervinden. De oorzaak van de lage helderheid schijnt hoogstwaarschijnlijk te liggen aan een goedkopere backlight om de kosten wat te drukken en ook de aanwezigheid van de matte coating over het scherm speelt een rol.
De gammawaarden lijden daar namelijk ook wat onder: het scherm blijkt zo’n 60% van de sRGB kleurruimte te halen. Dit klinkt verschrikkelijk beroerd, maar voor een laptop als deze zal je daar waarschijnlijk weinig last van hebben. De laptop is niet voor de professionele grafisch vormgever/videobewerker en zal voor de standaard gebruiker/tweaker/student/liefhebber zeker wel voldoen. Ikzelf ben wel iemand van pixels en kleuren en stoorde me er eigenlijk niet aan. Dat moet goed komen dus.

Niks nieuws
De Chuwi Lapbook 14.1 wordt geleverd met een geactiveerde Windows 10 Home. Windows 10 draait ook op lower-end apparaten meer dan snel genoeg en met deze laptop is dat niet anders. Voordat je aan de slag kan gaan met de laptop, moet je de gebruikelijke Windows 10 installatie even doen: een account aanmaken en wat instellingen goed zetten en ready to go.Vrije ruimte na installatie
Eenmaal alles ingesteld, geüpdatet en geïnstalleerd en je hebt van de 64 GB nog zo’n 36GB over. Dit is wel wat krapjes, maar voor de niet veeleisende gebruiker volstaat het. Mocht je het willen, dan kan je zelf een extra M.2 SSD installeren (en als boot-schijf laten dienen) door de laptop van onderen open te maken. Dit gaat zeer makkelijk en gaat als volgt:- 1. Maak de onderkant open door alle schroefjes los te halen
- 2. Haal de meest rechter schroef van de ijzeren beugel eraf en verplaats deze 1 gaatje verder naar links zodat de SSD ruimte krijgt
- 3. Schuif de SSD in de connector and you’re done!



Vooral de optie om zelf een SSD toe te voegen maakt de Lapbook 14.1 toch wel bijzonder interessant. Het lijkt erop dat Chuwi alles eruit wil halen om hem zo interessant mogelijk te maken. Mocht je dus niet genoeg hebben aan het ingebouwde 64GB eMMC opslaggeheugen, dan kun je dit zelf nog eens uitbreiden met een grotere, eigen SSD. Daarnaast heb je ook nog de mogelijkheid om gebruik te maken van het microSD-slot om op die manier wat meer (vaak wel trager) opslagruimte te krijgen.
Opstartsnelheid
Aangezien de laptop niet gebruik maakt van een SSD, is de opstartsnelheid wat lager dan mogelijk is. Mocht je gebruik maken van een SSD, dan kun je rekening houden met de standaard 8-10 seconden. Normale HDD’s en ook eMMC geheugen is wat trager en de Chuwi doet er dan 28 seconden over. Niet erg traag alleen natuurlijk ook geen SSD performance, maar zo vaak doe je hem nou ook niet aan/uit. Tijdens dagelijks gebruik is het gewoon prima te doen.Meegeleverde programma’s?
Niks, nopes, nada. De Chuwi Lapbook 14.1 komt niet met extra geïnstalleerde spyware software. Het is echt vanilla Windows 10 Home zoals Microsoft dat serveert naar de consument. Ikzelf kan dit waarderen omdat je nog wel eens horrorverhalen hoort over die goedkope, gekke Chinese apparaten vol met spyware of wat vage processen in de achtergrond. Ik heb het even goed in de gaten gehouden en gecontroleerd, en het is er toch echt vrij van. Mocht je het niet vertrouwen, dan staat het je natuurlijk vrij om hier zelf mee aan de bak te gaan.


The moment of truth; hoe presteert dit ding nou eigenlijk? Aan boord is niet de meest krachtige hardware aanwezig, maar de quad-core Intel Celeron N3450 CPU, welke draait op 1,1GHz met een max. van 2,2GHz, doet het ook echt niet verkeerd. De processor is van de Apollo Lake generatie, welke in 2016 op de markt kwam. De CPU heeft geen actieve of passieve ventilator, dus de laptop is en blijft stil, ook onder heavy load. Door de lage TDP van slechts 6 watt is het ook nog eens een bijzonder zuinig ding, wat ook komt door de aanwezigheid van een processor gemaakt op een kleiner procedé van slechts 14nm. Daarnaast wordt de CPU bijgestaan door de Intel HD Graphics 500, welke tot aan 700 MHz kan aantikken. Tevens beschikt de laptop dus over 4GB RAM, wat helaas niet uit te breiden is. Wel is het voor de meeste taken meer dan voldoende, al krijgt 8GB vandaag de dag nog wel eens de voorkeur.
Tweaker kvaruni verwoordde het beter dan ik zou kunnen, dus hier een quote van zijn bericht:
Dagelijkse ervaringen met de laptop leiden ertoe dat ik kan concluderen dat het een vrij vlotte laptop is. Nu merk je dat je niet op een snelle SSD zit, door de aanwezigheid van het eMMC is het allemaal iets minder vlot. Wel is het vrij snel eMMC geheugen, de snelheden gaat bij lezen over de 200 MB/s. Hierover later meer bij de benchmarks."De Apollo Lake processor mag dan wel geen snelheidsmonster zijn, maar heeft toch wel behoorlijk wat trucjes aan boord. De Gen9 GPU (zoals uit de Skylake processors) kan bijvoorbeeld hardwarematig H.264 en H.265 encoden in hoge kwaliteit en in hoge snelheid. Gooi je er dus Handbrake op dan kan je heel makkelijk en heel snel videomateriaal omzetten."
Openen van programma’s gaat snel genoeg en is niet zo tergend traag als een standaard 5400rpm schijf van veel budget laptops. Chrome opent snel – evenals de webpagina’s -, Microsoft Word/Excel doet het zoals altijd keurig en ook programma’s als Adobe Photoshop CC stellen niet teleur. Want ja, de Lapbook 14.1 kan ook prima Photoshop draaien, zolang je de projecten maar niet te groot maakt. Veel lagen, grote bestanden of processen tegelijkertijd laten draaien en je krijgt de CPU wel snel op zijn knieën. Voor de standaard taken als wat foto’s verkleinen, kleuren te verbeteren en andere relatief lichte fratsen, kom je weinig problemen tegen. Bij zwaardere taken duurt alles logischerwijs wat langer, wellicht langer dan je gewend bent. Dit immers door de niet erg krachtige hardware.

Zoals eerder aangehaald, is er eMMC opslaggeheugen aanwezig wat voor zijn doen vrij snel is. De gemiddelde SSD zit al gauw op 450 MB/s schrijven en lezen, een HDD doet dat vaak rond de 120 MB/s en eMMC geheugen varieert van 70 tot en met 200 MB/s. Een test geeft de volgende resultaten.

Voor eMMC geheugen is dat dus een zeer keurige prestatie. Vooral het vrij snelle lezen zorgt ervoor dat de programma’s vrij responsief zijn. Veel data schrijven en je zal merken dat de snelheid wel in kakt.
Openen van programma’s gaat snel genoeg en is niet zo tergend traag als een standaard 5400rpm schijf van veel budget laptops. Chrome opent snel – evenals de webpagina’s -, Microsoft Word/Excel doet het zoals altijd keurig en ook programma’s als Adobe Photoshop CC stellen niet teleur. Want ja, de Lapbook 14.1 kan ook prima Photoshop draaien, zolang je de projecten maar niet te groot maakt. Veel lagen, grote bestanden of processen tegelijkertijd laten draaien en je krijgt de CPU wel snel op zijn knieën. Voor de standaard taken als wat foto’s verkleinen, kleuren te verbeteren en andere relatief lichte fratsen, kom je weinig problemen tegen. Bij zwaardere taken duurt alles logischerwijs wat langer, wellicht langer dan je gewend bent. Dit immers door de niet erg krachtige hardware.
Tweaker alesandro_46 heeft mij nog eens voorzien van extra benchmarks, wat ook de resultaten van o.a. een SSD en het microSD slot laat zien.
Kingspec SSD

Crucial M4 SSD (USB 3.0)

Crucial M4 SSD (USB 2.0)

MicroSD kaart SanDisk 16 GB (USB 3.0)

MicroSD kaart SanDisk 16 GB

CINEBENCH




3DMark


Stress-test
Een stress-test laten draaien zorgt ervoor dat de temperatuur van de CPU toch wel flink omhoog schiet. Doordat de laptop fanless is, en de CPU dus ook niet gekoeld wordt door een actieve/passieve koeler, liggen de temperaturen sowieso al wat hoger dan normaal.
Een blik op de interne verzorging van de koeling laat zien dat Chuwi voor een goedkope manier heeft gekozen.


Mocht je willen genieten van deze laptop, maar wil je hem toch wat ‘zwaarder’ belasten, dan is er een YouTube tutorial welke je hierbij kan helpen. Wederom op een goedkope manier natuurlijk, wel zo Hollands hè.

Ook de webcam is present, een webcam met maar liefst….. 2 MP! Oftewel: Niet teveel van verwachten, voor het sporadisch videobellen is het leuk dat het er is. Het beeld bevat behoorlijk wat ruis, heeft niet erg veel detail (lage resolutie..) en daarmee zeg je het ook wel. Overigens zijn er 2 microfoons aanwezig voor noise cancellation, wat dan wel weer een plusje is.

De laptop komt met 2 kleine speakers aan de onderkant. Ook hier geldt eigenlijk hetzelfde: voor de speakers moet je het niet doen. Chuwi heeft ergens wat knaken moeten besparen en dat is het geval bij de speakers.


Het volume kan niet erg hoog en er is amper bass te horen. Voor af en toe wat multimedia volstaat het, maar het is niet een topper wat dat betreft. Dan zou je toch echt even moeten kijken naar een extern speakertje.

De Lapbook 14.1 komt met een 9000mAh (45Wh) batterij, wat een vrij aardige grootte is. De hardware binnenin is vrij low-powered, dus mag je toch een redelijke accuduur verwachten. Mijn ervaringen met de accuduur zijn best goed te noemen, maar er is zeker nog ruimte voor verbeteringen.
Door de relatief energiezuinige hardware had ik hoge verwachtingen. De werkelijkheid is dat die niet helemaal werden waargemaakt, maar het stelde ook niet teleur. Ikzelf had wel rekening gehouden met zo’n 8 a 10 uur lang kunnen browsen en wat andere lichte taken als tekstverwerken en dergelijke op 70-100% helderheid. Echter, dergelijke gebruik resulteerde in een accuduur van zo’n 5 a 6 uur. Naar mijn mening hadden ze hier toch wel wat meer uit kunnen/mogen halen, maar is het voor het dagelijks gebruik – voor de meeste mensen – toch wel méér dan genoeg lijkt mij.

Ook wanneer je meerdere films besluit te gaan kijken op zo’n 75% helderheid scoort de Lapbook iets lager dan verwacht. Waar tijden van zo’n 8 uur niet raar zijn om tegen te komen, zit de werkelijke tijd er toch wel redelijk onder met zo’n 6,5 uur. Wederom, dit is natuurlijk een prima score, maar er had meer uit gehaald kunnen worden.

Tijdens zwaardere load kun je rekening houden met zo’n 2,5 a 3 uur accuduur, wat vrij normaal is tegenwoordig. Ook is de laptop, en al helemaal de hardware, natuurlijk niet gemaakt voor zwaar gebruik. Toch is wat Photoshoppen totaal geen probleem voor de laptop.

De Lapbook 14.1 wordt geleverd met een oplader welke de batterij voorziet van stroom met 12V/2A.

Dit is een niet heel spannende score aangezien er tegenwoordig laptops zijn die het in anderhalf uur doen. Desondanks is het zeker niet slecht.

WiFi
Logischerwijs kan de Lapbook 14.1 verbinding maken met WiFi. Duidelijker gezegd: hij kan verbinding maken met zowel 2,4GHz als 5GHz netwerken. Nog duidelijker gezegd: Er zit een dual-band netwerk adapter in welke afkomstig is van Intel zelf. Het betreft de Intel Dual Band Wireless-AC 3165 adapter.Door de aanwezigheid van deze adapter heb ik eigenlijk geen negatieve ervaringen hiermee. De verbindingen zijn zeer vlot gelegd en blijven stabiel.

Geen ethernet-poort
Helaas, helaas. Voor de mensen die gebruik maken van een UTP-kabel: slecht nieuws, er is geen poort aanwezig om deze in te stoppen. Mocht je dit belangrijk vinden, dan zou je een USB 3.0 -> ethernet-poort verloop kunnen aanschaffen ook vanuit China. Wil je dan ook meteen extra USB-poorten, dan zijn hier wat keuzes voor je: https://www.banggood.com/search/usb-hub-network.html.Bluetooth
De Bluetooth ondersteuning van de laptop gaat tot en met Bluetooth 4.2. Ook hiervoor geldt hetzelfde als bij wifi: de verbindingen worden snel gelegd en blijven ook stabiel, dus geen haperingen.
Indrukwekkend, dat is het woord waarmee je alles samenvat. Veel waar voor je geld. Alleen al het IPS-scherm maakt het een bijzonder interessant ding. En daarnaast zorgt de gehele samenhang van de overige best capabele componenten ervoor dat het een echte bang-for-the-buck laptop is. Als je een lekker goedkope laptop wil waarmee je gewoon wat wil browsen, wat wil tekstverwerken, foto’s wil bewerken of video’s kijken en dat eventueel onderweg; dit is hem. Dit is de laptop die je zoekt.
Heeft de Lapbook 14.1 dan ook minpunten? Uiteraard. Er moeten wat concessies gemaakt worden om een laptop zo scherp op de markt te zetten. De lagere helderheid is jammer, evenals de kleine details van het toetsenbord. Ook waren 2 extra USB 3.0 poorten een gewaardeerde toevoeging geweest. De accuduur is niet slecht, en is zelfs vrij goed, maar Chuwi had dit nog wel wat beter kunnen krijgen.
Waardeer je deze review, zou je meer willen zien en wil je dit ergens kwijt? Stem dan op mij door op het plaatje hieronder te klikken en een reactie achter te laten in het desbetreffende topic.. Iedere stem waardeer ik enorm!


Heel erg bedankt voor het lezen van de review mocht je alles gelezen hebben. Mocht er nog iets zijn dat je mist, laat het me weten! Ik zal het proberen toe te voegen, en waar nodig/mogelijk proberen te testen.
In geval van spelfouten e.d. zou ik het waarderen om deze via een PB te melden.
Reacties (130)
De mijne heeft alleen heel erg veel last van backlight bleeding (rechts onderin vooral). Ook als je op het deksel drukt wordt het hele scherm wit. Op een zwart scherm (booten bijvoorbeeld) zie je het behoorlijk. Dat is wel jammer. Maar ik heb geen zin om hem terug te gaan sturen naar China, dat is teveel gedoe
Ik vind het toetsenbord ook superlekker typen voor zo'n goedkoop ding. Echt prima. Touchpad is wel meh, maargoed.. De prijs maakt veel goed.
Dat er nog een tweede SSD in kan wist ik niet. Dat is mooi meegenomen. Wat voor SSD moet je dan hebben? Een M.2 SATA of NVMe bijvoorbeeld? Edit: Ff opgezocht, M.2 SATA inderdaad. Beter, die kan je dan later ook nog eens ergens anders in kwijt. Misschien ga ik dat ook wel doen, zeker omdat de storage dan een stuk sneller wordt (de eMMC is niet slecht maar een echte SSD gaat veel sneller zijn natuurlijk).
Bij mij staat er Ubuntu op trouwens (17.04 ivm betere Apollo Lake ondersteuning), ik heb Windows er gelijk af geknikkerd (wel eerst een image gemaakt). De Linux ondersteuning is perfect, alles werkt out of the box. Ik mis wel de schermhelderheidstoetsen maar dat heb je onder Wndows ook. Het viel me wel mee dat er gewoon een Engelse Windows op stond (mijn veel duurdere Xiaomi werd met Chinees geleverd die je niet eens naar Engels om kon zetten).
Jammer dat er nog geen topic is op GoT hiervoor.
[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 15:49]
Balen dat die van jou dat heeft zeg, ik heb daar eigenlijk weinig last van gehad. Dat komt inderdaad vaak door wat druk en daar zijn tevens wel veel YouTube video's over te vinden (niet zozeer deze laptop hoor).
Goed om te horen dat Linux goed werkt bij je, dat maakt de laptop volgens mij zeer interessant voor velen.
Misschien wil onze lieve @rens-br wel een GoT maken.
Wel vervellend dat jij dit wel hebt.
Had hem gekocht na de goede review van techtablets.
Heb ook een m2 ssd erin gestoken en een heatsink mod gedaan zie https://www.youtube.com/watch?v=uhtgUHZYjZ8
Via techtablets kun je ook de win10 image downloaden en drivers indien je een frisse installatie wilt doen. https://techtablets.com/chuwi-lapbook-14-1/downloads/
Kortom echt een topper!
EDIT:Voor wie meer USB poorten wil en mogelijk een ethernet poort en in kleur zie http://www.gearbest.com/usb-gadgets/pp_265854.html
[Reactie gewijzigd door oxzhor op 22 juli 2024 15:49]
De Win10 image ga ik toevoegen aan de review; sommige mensen hechten daar best waarde aan. Thanks
Weet iemand hier een oplossing voor.
Thanks
http://www.cpu-world.com/...Mobile_Celeron_N3450.html
[Reactie gewijzigd door Sluissie op 22 juli 2024 15:49]
Scherp van je, dat wel. Was me niet eens opgevallen.
Misschien weet je waarom externe usb cd-rom niet in het bios staat? Kan dus niet booten via cd-rom.
Thanks
Daarnaast gewoon een super review!
En heel erg bedankt!
Hoop maar dat Banggood met een praktische oplossing komt. Ticket aangemaakt, na 72 uur nog geen reactie..
Ik ben namelijk op zoek naar een andere laptop, in deze prijscategorie. De V&A hield ik dagelijks in de gaten, maar na het lezen van je review ga ik voor een nieuwe; deze dus
Dit is dan een leuk dingetje waar je prima mee uit de voeten kan.
Wat is de ervaring hiermee? En is het enkel SATA of ook PCI-e? En is de lengte echt gelimiteerd tot 42 mm? Ik zie geen schroefgat waar je hem in moet vastschroeven.
[Reactie gewijzigd door Lord_Gaav op 22 juli 2024 15:49]
https://kingspec.nl.aliex...=2114.12010608.0.0.4BhsPk
Prestaties zijn idd iets minder goed, over betrouwbaarheid weet ik niks...
En je gaat waarschijnlijk nog wel extra kosten krijgen waardoor je zelfs duurder uit gaat zijn.
[Reactie gewijzigd door Luca op 22 juli 2024 15:49]
Heb de SSD voornamelijk gekocht als uitbreiding van de opslag (voor bijvoorbeeld media om mee te nemen op vakantie). Heb ook even Crystaldiskmark gedraaid op de interne eMMC chip en vergeleken met de SSD. Stond toch wel te kijken van het snelheidsverschil (
Verder kan ik ook geen verschil ontdekken, misschien hetzelfde product meerdere keren aangeboden? Het item wat ik toentertijd besteld hebt staat nu als 'This item is unavailable'
het resultaat van de Seq Q32T1 test bij een file van 1GiB kwam uit op een leessnelheid van 562.9 MB/s en een schrijfsnelheid van 421.6 MB/s.
Zie hier voor een verzameling van slechte reviews:
https://kingspecssdreview.blogspot.nl/
Dit zijn wel oude reviews. Misschien dat de nieuwe batch m2 beter is.
Ben benieuwd naar jullie ervaring over dit product.
Maar hoe zat het bij jullie met de douanekosten? Wat was de uiteindelijke rekening?
Ik heb er zelf nog niet al te veel last van gehad omdat ik voornamelijk kleinere tech zaken bestel.
Groeten!
Ik ben benieuwd!
[Reactie gewijzigd door Luca op 22 juli 2024 15:49]
Eerste indruk: werkt redelijk vlot, maar vertoont hier en daar wel haperingen (vooral bij Youtube via Chrome, fullscreen werkt niet helemaal lekker). Hij is Windows 10 nu aan het opwaarderen, maar dat duurt een eeuwigheid... Snap niet dat mensen met zo'n systeem willen werken, maar goed, soms kan het niet anders
Even een vraagje:
Ik heb 'm eigenlijk gekocht om Ubuntu erop te zetten. Als ik er nog een SSD bij zet en daarop Ubuntu installeer, werkt het dan gewoon als dualboot? Verder zag ik nergens een mogelijkheid om de BIOS in te komen... Hoe doe ik dat?
Overigens zijn er ook aardig wat mensen die deze laptop bespreken in het Chinese Windows tablets topic hier op GoT (ondanks dat het geen tablet is).
[Reactie gewijzigd door Dagion op 22 juli 2024 15:49]
Ik hou het gewoon even in de gaten want iets vergelijkbaars is er toch niet echt te krijgen en de spulletjes voor de thermal mod zijn ook al binnen
PS. Nette review trouwens!
[Reactie gewijzigd door Dagion op 22 juli 2024 15:49]
Thanks!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_exif()/u/119419/candc-60px.gif?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/333229/Logo%2520RFixIT%2520Tweakers.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/349077/crop56f24470ba15b_cropped.jpeg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/419666/Real-right-size.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/41622/crop5600fdc04ceef_cropped.jpeg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/208413/crop581cd2baeed44_cropped.jpeg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/384647/crop6703f16929813_cropped.jpg?f=community)
/u/83822/crop56d17bf0a7575_cropped.png?f=community)