Specificaties 120mm diameter met 28,9dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Scythe Big Shuriken Review

Isra 6 december 2009, 8.687 views

Scythe Big Shuriken

Pluspunten

• Geluidsniveau
  • Afwerking
  • voldoet aan de wensen en verwachtingen

Minpunten

• Sleeve bearing i.p.v. ball bearing
  • instalatie

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
beredenatie aankoop
Voor een game pc die muis stil moest zijn.
De reviews over deze koeler waren erg positief. Zeker het geluisdniveau.

eerste indruk
Het is net een radiator van een auto.
Super groot met een platte 120mm fan er op. (sleeve bearing)
Ook de 4 koperen heatpipes zijn echt fors.
Laag modeletje 58mm hoog.
Het contactvlak is heel vlak. Echt een spiegel.

instaleren
MMmm zo'n laag en breed ding kan nog wel eens wat lastig zijn.
De pinnen zitten ver onder de radiator
En inderdaad.
Vooral aan de zijde waar de koel lichamen van het mainboard zitten is het behelpen.
Het kruislings vastzetten van de 4 pinnen was erg lastig.
Er is zo weinig ruimte dat ik er een mes bijgehaald heb.
Met de achterzijde heb ik de pin aangedrukt.
Uiteindelijk heb ik ter controle de instalatie nog een keer over gedaan.
Het losmaken van de pinnen, d.m.v. de pin een slag te draaien, is ook echt lastig.

resultaat
Na de instalatie heb ik de pc aangezet. Complete stilte.
De ventilator doet zijn werk op een zeer laag geluidsniveau.
Een beetje warmte hikt deze koeler echt niet van.

conclusie
Mooie koeler die perfect werkt alleen niet eenvoudig is te instaleren.

Heb jij ook een Scythe Big Shuriken?

De review is ok maar wel erg in telegramstijl. Probeer er een goed lopend verhaal van te maken. Kopjes goed met hoofdletters, uitgebreidere alinea's. Dat zou de review een stuk beter maken.
Ik mis eigenlijk wat temps :+ , dat is toch iets waar het om gaat.. O-)

Je foto's geven wel een goede indruk.
het lastige montage verhaal komt me bekend voor :)

heb zelf een zipang-2 op een i5, beetje hetzelfde verhaal, zie ook mijn review. ik zie dat jij hem vast heb gezet alvorens hem in de case te bouwen, dat had ik ook moeten doen :)

verder zou ik wel temps willen zien en vind ik de review wel erg bondig, maar dat is al opgemerkt.
Vond het geluidsniveau van de stock cooler nou niet opzienbarend hard. Alleen de koel prestaties van de stock cooler zijn om te huilen (hier bij mijn vader 40-45idle en 65-70load, 3 keer opnieuw gemount)

Zou je met bijvoorbeeld Hardware Monitor kunnen kijken wat je idle en max temps zijn.
Ik kan wel eens kijken naar de temps. Ik zal ze er bij zetten indien ik ze heb.
In de link reviews staan overigens voldoende temps.

Zelf wil ik bij andere reviews snel zien of het product iets is of niet.
Bla bla erom heen vind ik zelf niets bovendien kost het iedereen meer tijd.

Me like telegram stilo stop

Ieder z'n mening stop

Bedankt voor jullie reacties in iedergeval
Sorry, maar.... dit had ik zelf ook wel kunnen doen - nee deze review was duidelijk niet goed genoeg. :'(
Waar is je test van verschil in geluid?
War is je test van processor gebruik / warkte ontwikkeling?
Waar moet blijken dat er misschien trillingen onstaan?
Wat bij welk niveau?
Je verteld weinig....
Daarnaast, bij 'Modbaarheid' heb je niets staan,
wat dacht je van een andere, krachtiger, snellere ventilator?
Dus Modbaarheid is wel aanwezig, alleen jij zag het niet.

[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op 6 juni 2010 23:50]

zeiksnor, lees dan de reviews van andere users/sites. Dit is een userreview, geen benchmark...
@koen75: Dat is ook een vraag waar ik mee zat. totdat ik zojuist http://www.silentpcreview.com/article998-page7.html bekeek.

In het postscript wordt daar een fan-mod beschreven en zijn toevallig ook een aantal plaatjes van een geïnstalleerde Big Shuriken te zien. Het lijkt er op dat de fan daar net voor de geheugenkaartjes blijft.
Ik vind het jammer dat ik op de foto's net niet goed kan zien hoe de koeler zit ten opzichte van je geheugen bankjes, ik kan me voorstellen dat het zeker met hogere geheugen modules nog wel een probleem zou kunnen opleveren.
@BetuweKees en Koen:

Nee, hij blijft er niet voor. Op de foto in de link zie je dat de bouwer de twee laatste bankjes heeft gebruikt. De twee eerste vallen idd. onder de koeler. Ik heb er nl. ook één. Je kan geen hoge geheugenbankjes gebruiken met dit model. In ieder geval niet in de eerste twee bankjes, bij de twee andere wel. Voordeel is dat de twee eerste bankjes direct gekoeld worden door de proc koeler. Nadeel is dat je bij gebruik van 4 geheugenstrips, twee verschillende soorten geheugen moet kopen, of je moet 4 gelijke bankjes kopen en er zelf een passieve "koelrib" op doen. Ik heb twee verschillende, maar ik game dan ook niet. Ik had "veel" geheugen nodig (8 GB, veel is relatief), geen snel geheugen. Ik heb het in een stokoude desktop kast (dus geen tower) en het hele systeem is superstil en zeker koel genoeg. Ik had eerst problemen met de temp en heb toen een andere voeding gekocht. Weg problemen!!! Ik heb in het systeem nu alleen de Scythe en de voeding, geen andere ventilatoren, en ik heb 4 PCI kaarten in mijn systeem die ook nog eens veel warmte afgeven. (passieve videokaart, 2 x Hauppauge TV kaart, m-audio geluidskaart). Bleek dat de oude voeding een slechte flow gaf voor dit type kast, want in de tower waar die eerst zat, ging het prima. Nee ik heb ook geen getalletjes, maar ik hoor hem niet en hij is flink koel. Ik check de temperatuur vaak omdat ik eerst niet in de gaten had dat mijn systeem zo heet werd. Ik denk dat ik eerder heel dicht bij defecten vanwege hoge temps heb gezeten.

Ik raad trouwens iedereen de Big Shuriken aan. Weet niet hoe het bij gamers zit, maar ik denk dat die sowieso meer fans hebben voor een goede flow in de kast. Aan de deze Shuriken zal het niet liggen.