Specificaties 27" @ 2560x1440 (TN, 1ms) - Bekijk alle specificaties

AOC AG271QX Zwart, Rood Review

DieterKoblenzTestpanel 5 april 2017, 197 views

AOC AG271QX Zwart, Rood (Testpanel)

Deze AOC AGON monitor is een eerste klas gaming monitor. Met een prijs vanaf ¤470,- heeft hij een in vergelijking met andere monitoren in deze range een zeer gunstige prijs-kwaliteit verhouding. Overall een hele goede monitor met uitgebreide features die niet allemaal even goed uit de verf komen.

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit, zeer stevig!
  • Veel aansluit mogelijkheden!
  • Prima kijkhoeken!
  • Instellingen opslaan voor meerdere gebruikers!

Minpunten

• Afstandsbediening voelt goedkoop aan.
  • Kleurweergave is aardig
  • Speakers

Twee weken geleden kreeg ik van Tweakers de kans om deze monitor aan een echte test te onderwerpen. Eerder heb ik in deze range geen referentie in gebruik gehad maar twee weken testen is voldoende geweest om overtuigd te raken van de kwaliteit van deze monitor voor games en dagelijks gebruik.https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CVD8O12yBeMBkp.jpeg

Concurrentie

AGON is AOC's "premium" gaming monitor lijn die sinds vorig jaar op de markt zijn gekomen met zowel IPS als TN panelen, ondersteuning voor 4K en uiteraard de nodige marketing namen en technologieën die je net dat beetje extra edge geven in FPS games. De AG271QX monitor die ik mocht testen is in AGON's range eigenlijk een entry-level 27 inch TN monitor met QHD resolutie. Als je in pricewatch naar vergelijkbare monitoren zoekt kom je al vlot uit bij prijzen boven de ¤500,- waaronder de Acer Predator XB271HU

Features

De AG271QX is zoals ik hierboven schreef een 27inch scherm met een TN paneel uitgerust met Adaptive-Sync/FreeSync. Deze laatste techniek van AMD heeft als bedoeling om een wisselende refresh rate toe te passen en daarmee tearing te voorkomen.
Presets en afstandsbediening
Deze monitor is verder uitgerust met "presets" waar je verschillende instellingen kan opslaan. Handig als je instellingen vaker wisselt tussen spellen. Bovendien wordt er een bekabelde afstandsbediening meegeleverd waardoor je vlot kunt wisselen tussen instellingen. In de praktijk zal ieder zelf moeten nadenken of ze dit gaan gebruiken. Na het instellen de eerste dag ben ik eigenlijk vrijwel geheel van de instellingen af gebleven. Bovendien staat de afstandsbediening niet stevig op tafel en voelt hij zo goedkoop plastic aan dat het afbreuk doet aan de verder uitstekende bouwkwaliteit.
AOC Low Blue Light Mode
Deze modus is vergelijkbaar met f.lux, software die de kleurwarmte van je monitor aanpast om met name 's avonds blauw licht (waardoor je in theorie slechter slaapt) weg vangt. Omdat ik niet vaak lange stukken achter elkaar speel en dus minder op het scherm focus dan de gemiddelde gamer heb ik dit niet goed kunnen testen. Overigens werkt de functie goed en kun je in totaal 4 niveaus van filtering instellen.
Speakers
De speakers wil ik kort benoemen, de kwaliteit ervan is namelijk bedroevend vergeleken met alles wat ik in huis heb dat geluid maakt. Omdat ik van mening ben dat speakers geen belangrijk onderdeel zijn van een monitor heb ik het niet laten meenemen in het eindoordeel maar als je er waarde aan hecht dan zo ik dit eerst eens goed uit testen.
Aansluitingen
Aansluitingen zijn voor een monitor wel belangrijk en deze AG271QX heeft er ruim voldoende: VGA, DVI, HDMI, HDMI/MHL en Displayport. Van elk heeft hij één poort en is er eenvoudig en vlot te schakelen middels een knop op de monitor zelf of de afstandsbediening. Zelf levert AOC één HDMI en Displayport kabel mee om direct je computer aan te sluiten.
Bovendien bevat de monitor een USB 3.0 Hub en heeft hij aan zowel de zijkant als achterkant 2 usb aansluitingen (waarvan één aan de zijkant met een always power modus). Handig als je even een usb stick wilt aansluiten en je de PC mooi hebt weggewerkt. Daarnaast heeft hij aan de zijkant een handige haak voor je headset en eveneens 2x jack aansluiting voor je microfoon en koptelefoon.

Helderheid, contrast en kleurweergave

Als je vaker foto's bewerkt of in InDesign en Photoshop speelt dan is een TN scherm een potentieel nadeel. IPS schermen zijn in mijn ervaring beter in het weergeven van mooie plaatjes. Over de helderheid niets dan lof, deze monitor heeft een maximale helderheid van >370cd/m2 en dat zie je meteen. Waar ik normaal gesproken overdag vloek op schermen en tevergeefs probeer de helderheid hoger te zetten is dat bij deze monitor niet aan de orde. Overdag, en zelfs in de zon is de helderheid zo hoog dat ik deze meestal wat lager zet. Auto-brightness zou zo slecht nog niet zijn :9 Daarnaast is de backlight goed verdeeld en krijg je geen helderheidseffecten op het scherm.
Contrast is op het oog ook heel degelijk. Ik heb geen apparatuur om kleurweergave en zwartweergave te testen dus ik moet het met on-gekalibreerde ogen doen. Je zult zelf moeten ervaren en tweaken om de optimale weergave te krijgen die bovendien ook nog prettig voor de ogen is. Voor designers raad ik dit scherm niet aan, de afgelopen twee weken heb ik nog regelmatig achter de macbook gezeten omdat dit voor het bewerken van foto's vele malen fijner was.

Ghosting, pixel defecten en response snelheid

Deze monitor is gemaakt voor gamers en heeft de juiste specs om vlot te gamen. Er was gedurende deze test periode geen ghosting, in ieder geval niet in die mate dat het me opviel. Door middel van dodepixels.nl mijn scherm na ontvangst en na anderhalve week getest op dode pixels. Gelukkig zat er géén enkele dode pixel in het scherm. Overigens blijft dit natuurlijk ook een kwestie van geluk, elke range monitoren heeft een bepaald percentage dode pixels. Belangrijker blijft dan ook het retour en garantiebeleid van AOC. Ik heb me laten vertellen dat ze een 3-jaar return beleid hebben vanaf een aantal dode pixels en bovendien een 30 dagen garantie op elke pixel. (Google altijd de fabrikant op monitor pixel policy en check of die bepaling van toepassing is op jouw aankoop.)

Bouwkwaliteit, vormgeving en afwerking

Over smaak valt te twisten, en gaming producten hebben vaak een sterke vormgeving. Zo heeft deze AOC AG271QX (en de gehele AGON lijn) een duidelijke zwart/rode kleurcombinatie met daarbij een zilveren voet. Persoonlijk denk ik dat wat betreft vormgeving plaatjes vele malen meer zeggen dan een stukje tekst. Bovendien zal je zelf moeten kijken of het in je gaminghok, mancave of zolderkamer past. Waar ik wel wat over kan schrijven is de uitmuntende bouwkwaliteit. Deze monitor is functioneel zwaar en heeft een zeer stevige maar wel instelbare voet. Zo kun je de monitor eenvoudig draaien en de hoogte of hoek verstellen. Het geheel voelt stevig en kan in normaal gebruik ook tegen een stootje. Twee punten van kritiek: Allereerst is de afstandsbediening van goedkoop plastic en staat hij niet stabiel. Daarnaast zijn de aansluitingen aan de rechterzijkant niet net afgewerkt en zie je ook dat in mijn exemplaar één van de USB aansluitingen een beetje verbogen is en dat de jack aansluitingen ook niet perfect afgewekt zijn. Hoewel je hier in dagelijks gebruikt weinig van merkt doet het toch enige afbreuk aan de verder uitstekende monitor.

Eerder in deze review vertelde ik al iets over de concurrentie en de prijs. Indien je op zoek bent naar een gaming monitor en je hebt dit budget dan is deze een goede keuze afgaand op prijs, specificaties en hetgeen ik de afgelopen twee weken heb gezien.

Deze AOC AGON monitor is een eerste klas gaming monitor. Met een prijs vanaf ¤470,- heeft hij een in vergelijking met andere monitoren in deze range een zeer gunstige prijs-kwaliteit verhouding. Aan alle basisvoorwaarden wordt ruimschoots voldaan en bovendien heeft deze monitor een uitgebreide en zinvolle feature-set. Ben je op zoek naar een zwart-rode gaming monitor en heb je een budget rond de ¤500,- dan is deze AG271QX wellicht een goede keus voor jou! Heb je meer te besteden en wil je gaan voor de ultieme experience kijk dan eens verder in de productlijst van AOC.

Tweakers, hartelijk dank voor de mogelijkheid om twee weken als amateur deze monitor te mogen reviewen. Ik hoop dat jullie en vooral potentiële kopers er wat aan hebben.

Heb jij ook een AOC AG271QX Zwart, Rood?