Specificaties 31,5" • 3840x2160 (UHD) • 60Hz • MVA • 4ms - Bekijk alle specificaties

AOC U3277PWQU Zwart Review

Kartmaster93Testpanel 4 april 2017, 514 views

AOC U3277PWQU Zwart (Testpanel)

Mooie monitor voor een redelijke prijs als je het vergelijkt met de concurrentie. Scherm heeft een strakke vormgeving en een stevige voet, je kunt hem makkelijk in hoogte verstellen waardoor je gemakkelijk een ergonomische werkhouding kunt creŽren. 4K is schitterend, mede dankzij de resolutie een echte aanrader!

Pluspunten

• 4K
  • Mogelijk voor hoge helderheid
  • Hoogte verstelbaar
  • MHL ondersteuning
  • HDMI, DVI, VGA, DisplayPort
  • USB-HUB 3.0

Minpunten

• Materiaal uitstraling bezels zij en bovenkant
  • Speakers redelijke kwaliteit
  • Bevestiging steun aan monitor kan beter

Intro:
AOC dat is het merk waar ik vandaag mijn eerste review over mag gaan schrijven met dank aan Tweakers! AOC staat bekend als Admiral Overseas Corporation uit Taiwan en is een multinational die zich richt op de productie van IPS, TFT, LCD en CRT monitoren en sinds kort ook All-in-one pc’s. Wereldwijd worden deze producten aangeboden in momenteel al meer dan 40 landen. AOC is een merk wat zich de laatste tijd steeds meer laat zien, op Tweakers Pricewatch kwam ik het merk ook steeds vaker tegen. Het is dus zeker een merk waar we de komende tijd veel meer van zullen zien, en zeker rekening mee moeten houden. AOC gaat zich langzaam mengen tussen de grote jongens in de monitoren-wereld. Denk daarbij aan Samsung, LG, Philips, Benq etc.

Ik was de gelukkige die de AOC U3277PWQU monitor uitgebreid mocht testen. Dit vond ik een eer om dit namens Tweakers te mogen doen. Dit is zoals bovenstaan beschreven mijn eerste review en wil dit zeker meer gaan doen. Ik heb de review zo goed mogelijk uitgevoerd, echter zijn er een aantal zaken die ik niet kan testen omdat ik hiervoor de benodigde apparatuur niet beschikbaar heb.

Dagelijks gebruik ik een Macbook Pro (mid 2014) met krachtige specificaties (16GB ram, Intel Core i7 4770HQ, 256GD pci-ssd, Retina) voor de werkzaamheden die ik doe. Ik gebruik deze in combinatie met een Belkin Thunderbolt 2 dock met daarop al mijn aangesloten randapparatuur, denk daarbij aan ethernet, audio, toetsenbord en muis. Momenteel gebruik ik een AOC U3477PQU als monitor die uiteraard ook verbonden is met de dock. De AOC U3277PWQU die ik review zal dus doormiddel van een Macbook Pro met Belkin Thunderbolt 2 dock worden aangestuurd.

Uitpakken:
Maak je borst maar nat als je de AOC U3277PWQU hebt besteld en mag uitpakken. Het wordt dan in ieder geval een feestje om de monitor uit te pakken uit de doos. De doos die ik kreeg was namelijk zeer groot en was wat mankracht nodig om de monitor na de 1e verdieping te tillen. De doos zelf was niet overdreven zwaar alleen nogal groot. Eenmaal de doos uitgepakt bleek het scherm goed verpakt in het plastic in de originele doos te zitten. De originele doos is van beter formaat en is voorzien van een foto van het scherm en de belangrijkste eigenschappen.

Verpakking:
Het scherm zat zeer goed verpakt in de doos. Het scherm kon zo helemaal geen kant op en was omringd door piepschuim. Het scherm zat helemaal ingepakt in piepschuim, met aan de buitenzijde de voet, de kabels en andere toebehoren. Het scherm zit in een “doos” van piepschuim die je heel simpel en eenvoudig uit elkaar kunt halen. Verder zit het gehele scherm, de voet en de standaard die los van elkaar geleverd worden netjes in het plastic verpakt om schade en andere onvoorziene zaken te voorkomen.

De AOC U3277PWQU wordt geleverd met:
- Voedingskabel
- USB3.0 kabel
- HDMI-kabel
- Displayport kabel
- Dvd met daarop: digitale handleiding, monitordriver, menu software, e-saver software

Kortom zeer compleet geleverde monitor met toebehoren door AOC.

Vormgeving:
Eenmaal alle zaken van elkaar gesorteerd zoals het plastic met de bijbehorende benodigde kabels voor alles te kunnen aansluiten valt het eerste beeld op de monitor zelf. Ik vind de monitor mooi strak vormgegeven, en komt mij over als een zakelijke monitor als het gaat om gekozen kleurstelling en materialen. De bezels aan de zijkanten en bovenkanten hebben de taiwanese “plastic” look en aan de onderkant is een geborsteld aluminium look vormgegeven, dit is echter plastic maar op eerste gezicht word je verleidt dat je denkt dat het aluminium is.

De monitorsteun zelf is geheel van het zwarte taiwanese plastic dit vind ik zelf jammer aangezien het niet past bij de rest van de vormgeving van de monitor. Tevens doet dit beetje het beeld als “premium” monitor weg omdat in mijn ogen het plastic van de monitorsteun te veel aanwezig is. De monitorvoet daarentegen is weer precies wat ik eigenlijk had willen zien in de steun. Robuust, mooie vormgeving en oerdegelijk. De totale vormgeving van AOC is niks mee alleen jammer dat de monitorsteun aan de voorkant goedkoop eruitziet.

Bouwkwaliteit & afwerking:
Tijdens het uitpakken van de monitor viel mijn oog natuurlijk op alle onderdelen omdat ik mij er bewust van was dat ik hierop diende te letten voor de review. Daarbij viel mij meteen op dat voor mijn gevoel door AOC onderscheid is gemaakt in de materiaal keuze om de monitor prijstechnisch te kunnen aanbieden. Los van het feit dat de functies zoals de opbouw van de monitor horen bij de materiaal keuze vind ik het jammer dat er niet een lijn is getrokken voor de bouwkwaliteit. De monitorsteun en voet voelen heel degelijk aan voornamelijk omdat het nogal zwaar is zodat het scherm niet kan omvallen.

Je merkt dat als het scherm is opgebouwd dat het scherm er zeer mooi uitziet. De kleuren zoals bovenstaand beschreven hadden in mijn ogen iets beter met elkaar kunnen worden afgestemd, en daarmee bedoel ik de goedkope plastic look. Als de plastic look vervangen was door de aluminium look zag dit ook qua afwerking beter uit. De monitor staat stevig in zijn schoenen zo is hij namelijk heel stevig, kun je hem makkelijk met twee handen vast pakken door het scherm omhoog of omlaag te zetten voor de juiste werkhouding. Echter als je er met een vinger ligt tegen duwt merk je dat de bevestiging van voet steun aan monitor beter had gekund, hij wiebelt dan een tijdje tot hij weer stil komt. In eerste geval dacht ik dat de schroeven er niet goed inzaten of te wel niet vast genoeg, maar dit bleek allemaal super strak te zitten. Zolang je de monitor dus niet onbewust aantikt zul je hiervan niks merken en komt hij zeer goed over. De gehele bouwkwaliteit is prima alleen hadden ze de bevestiging van monitor op steun in mijn ogen kunnen versterken.

Features:
De monitor is zeer rijk uitgerust aan features. Bij het aansluiten valt je namelijk meteen op dat je abnormaal veel werkruimte hebt. Dit komt door de resolutie van 3840x2160 pixels, ook wel 4K genoemd. Hiermee zie je in een scherm net zoveel als 4 standaard schermen van tegenwoordig die een resolutie van 1920x1080 pixels hebben.

De AOC heeft een tal aan aansluitingen aanwezig:
1. DVI
2. MHL/HDMI
3. DisplayPort
4. VGA
5. Audio in
6. Earphone out
7. USB2.0
8. USB3.0+ (snel opladen)
9. USB3.0
10. USB in
11. Power

Zoals bovenstaand beschreven heeft de monitor MHL, ook wel Mobile High Definition Link. Dit is een nieuwe standaard voor het uitwissel van gegevens middels een kabel. Maar in tegenstelling tot eerdere nieuwe technieken en standaarden die met een kabel werken is voor MHL geen nieuwe connector of kabel nodig. Het is een soort protocol dat werkt via een microUSB poort op smartphone of tablet. Zo is het dus mogelijk om via je mobiele apparaat content tot maximaal 1080p met maximaal 7.1 kanaals surround sound naar de monitor toe te sturen. Een van de fijnste dingen langs 4K vind ik de hoogteverstelling. Je kunt het scherm dus op een verantwoorde wijzen op de juiste hoogte zetten zodat je geen klachten krijgt en in een ergonomisch werkhouding zit. Het handigste vind ik onbewust toch wel de USB-hub wat in de monitor is ingebouwd aan de achterzijde.

Ik kwam voor enkele randapparatuur een a twee poorten te kort ik meende mij al een usb-hub uit de kast te moeten trekken totdat ik de hub aan de achterkant zag. Deze werkt ook zeer goed en is superhandig als je aansluitingen te kort komt, ook het feit dat de snelheid gewoon USB3.0 is hoef je ook niet in te leveren op performance.
AOC heeft de monitor ook voorzien van speakers, deze klinken redelijk maar zou er niet te veel van verwachten als je hem specifiek (wat ik niet denk) voor de geluid prestaties koopt, daar zou ik namelijk net zoals ik zelf gebruik maak gewoon een audiosetje aanschaffen. Verder heeft de monitor ook PIP of te wel picture in picture. Daarbij kun je van je een fysieke scherm opdelen in 2 virtuele schermen, handig als je bijvoorbeeld video wil afspelen en meteen wil monteren.

Pixeldefecten:
Ik heb de monitor in totaal twee weken mogen testen en heb in die gehele tijd dat het scherm aan heeft gestaan in stand-by of actieve stand geen dode pixels gezien. Het scherm heeft dus geen pixeldefecten af fabriek.

Kleurweergave:
Na alle randzaken te hebben bekeken zette ik voor het eerst de monitor aan toen hij op de plek stond, alles aangesloten was en ik klaar was voor het resultaat. Wauw het beeld was loep zuiver, zoveel werkruimte en zo’n mooie weergave van kleuren. In eerst instantie dacht ik dat de kleuren die weergegeven werden van de standaard achtergrond van MacOS Sierra doffer waren als ik gedacht had. Na wat kijken naar verschillende foto’s kwam ik erachter dat alles correct werd weergegeven en de afbeelding onderaan (waar normaal het mac menu bij zit) wat doffe kleuren in de foto had zitten.

Omdat de kleurweergave volgens mijn ogen goed was heb ik ook geen aanleiding meer gevonden om in het menu te gaan bladeren naar andere instellingen. Ik moet zeggen dat de kleurweergave standaard uit de fabriek zoals het scherm geleverd word in begin heel even wennen is omdat je voor je gevoel minder heldere kleuren hebt, dit komt door de helderheid die ik normaal bij de Mac hoger heb ingesteld. Dus in die zin is er niks mis mee met de kleurweergave.

Uiteraard heb je de mogelijkheid om het een en ander te wijzigen in het menu, denk daarbij aan energiemode, helderheid, gamma, dcr, overdrive en kleurtemperatuur.

Contrast & helderheid:
De monitor kun je helemaal naar eigen zinnen instellen zoals iedereen weet. AOC biedt ook een gamma aan soorten instellingen om je helderheid en contrast helemaal na eigen hand te zetten. Voor mijn gevoel kon de standaard helderheid vanuit AOC ietsje helderder en contrast op zelfde ratio bij worden geschaald.

Al met al als je kijkt naar testen van derde reviews, die de juiste apparatuur hebben, valt het op dat de helderheid bij maximaal wit vergelijkbaar is met andere schermen in het segment, de helderheid bij minimaal wit minder is als schermen in hetzelfde segment, dit geld eveneens voor de helderheid minimaal zwart en maximaal zwart.

In tegenstelling tot concurrenten is het contrast van de monitor veel hoger mogelijk op zowel minimaal als maximaal volume. Het scherm is qua helderheid dus zeer goed, maar niet het beste wat op de markt is. Dit heeft te maken met het gebruik van een VA paneel.

Ghosting:
Ghosting is het fenomeen er een replica is van de verzonden foto in deel van het scherm. Analoge televisie is daar een goed voorbeeld van, beelden die dan niet goed overlopen op elkaar en vaak als vaag beschouwd worden is het fenomeen waar een computer monitor ook last van kan hebben. Ik heb een aantal websites hiervoor bezocht en wat tests zover als ik kon uitgevoerd.

Hieruit blijkt dat het scherm wel last heeft van een beetje ghosting maar niet ergerlijk is voor gebruik ervan. Dus in die zin is het niet merkbaar als je er niet bewust op gaat letten, maar het is wel aanwezig.

Prijs:
De AOC U3277PWQU staat in de prijsvergelijker voor 499 bij Coolblue, en 563,61 bij Art & Craft wanneer ik nu kijk (4-4-2017). Tot de concurenten behoren de Philips 328P6VJEB/00 en de Humax Pure Vision Display met beide prijzen van 580 en 499.

Als je kijkt na de eigenschappen van de monitor ten op zichte van de concurente is hij gunstig geprijst. Dit beoordeel ik op het moment dat ik kijk na de prijzen, schermformaten en features van de concurenten.

Ik denk als je na de beeldkwaliteit, de features en na het formaat kijkt dat de monitor het geld waard is!

Algemene beoordeling:
De afgelopen testperiode was het zeer prettig werken met de AOC U3277PWQU. In vergelijking was het een ander scherm wat ik normaal gebruik even wennen met de beeldverhouding. Ik gebruik normaal namelijk zoals eerder in de review al beschreven een AOC met 21:9 verhouding. In die zin vond ik het scherm heel hoog toen ik hem kreeg omdat ik normaal in breedbeeld werk. Verder van alle aanwezige features features vind ik de USB hub wel een van de handigste sowieso omdat ik poorten te kort kom en het allemaal heel mooi weg te werken is aan de achter kant van de voet met een klipje. Qua formaat bevalt het mij ook wel, zit er ongeveer 40 tot 50cm vanaf en met de resolutie van 4k is het heel fijn werken met al je werkruimte. Dit komt door de verviervoudiging van pixels ten opzichte van een standaard scherm.

De vormgeving van het scherm vind ik mooi, alleen jammer dat sommige dingen in het goedkope plastic zijn afgewerkt. Door de coating op het scherm is er ook met licht op val prettig mee te werken. Tegelijk genieten van de ingebouwde speakers vind ik redelijk maar als ik er lang mee zou moeten werken zou ik een speakerset aanraden. Kortom het is een prettig scherm, eenmaal gewend aan de resolutie wil je niet meer anders, scherm is netjes en degelijk gebouwd, alleen de bevestiging van de steun op het scherm kon beter. Qua formaat wen je er zo aan let er wel op dat hij breder is als je huidige scherm waarschijnlijk en je er dus rekening mee dient te houden.

Ik zou iedereen die opzoek is naar een mooi scherm met veel aansluitmogelijkheden en 4k wil hebben het scherm adviseren, in vergelijking met de concurrentie kom je namelijk bij AOC U3277PWQU het best uit voor je geld in de prijsklasse tussen 500 en 600 euro bij een formaat van 30 inch of groter met 4k. :)

Heb jij ook een AOC U3277PWQU Zwart?

Ik heb dit scherm zelf ook en sluit mij aan bij de review.
Leuke review..! Heb inmiddels het scherm ook gekocht. Ben er heel tevreden mee, zeker voor het geld wat hij nu moet kosten (449 euro bij CoolBlue). Heel veel monitor voor betrekkelijk weinig geld..!

Ik vraag me alleen af of het bij jullie ook eventjes duurt voordat het scherm weer beeld geeft na uit slaap gehaald te worden..? Bij mij duurt het een seconde of tien (naar schatting, heb het niet exact geteld), m'n vorige monitoren deden er beduidend korter over om wakker te worden...