Corsair Gaming VOID Wireless Dolby 7.1 RGB Review

Aionicus 4 april 2017, 298 views

Corsair Gaming VOID Wireless Dolby 7.1 RGB

Matig product. Voor een paar euro meer heb je 10x het geluidsplezier.

Pluspunten

• Draadloos
  • Oorschelpen zijn van stof

Minpunten

• Matig geluid
  • Microfoon heeft ruis
  • Mist de juiste fysieke knoppen tov betere alternatieven.
  • RGB toevoeging is niet noodzakelijk

Features Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 2
Een hele korte review over dit product.

Dit product is bij mij als vervanging binnengekomen voor de immers gedateerde Logitech G930.

De hoofdreden voor vervanging was dat de G930 een fundamentele design flaw heeft waar uiteindelijk elke headset last van heeft (slechte soldering bij oplaadpunt op headset). Als gevolg was opladen op een gegeven moment niet meer mogelijk.

Uiteindelijk een gok gewaagd door voor het eerst in 15 jaar van logitech af te stappen naar in dit geval de Corsair Gaming Void Wireless.

:: Unboxing

Het product komt in een grote doos en het ziet er op zich zeer fatsoenlijk uit.
De bijgeleverde kabels zijn stevig. De usb module voor het verbinden van de pc met je headset zit op een heel bijzondere plek (in 1 van de oren van de headset) wat aardig wat extra zoekwerk opleverde. Immers zou je toch verwachten dat het bij alle kabels en de dock zou zitten.

:: Eerste installatie

Ik werk met Windows 8.1 en Arch Linux.

Op Arch werd de headset herkend, helaas werkt de control software totaal niet naar behoren. Als gevolg zijnde is de headset op Linux voor 80% zijn waarde kwijt.

Op windows 8.1 ging de installatie soepel. Het koppelen en installeren was zo gedaan en voor ik het wist zat ik klaar voor een groep skype call en een leuk potje 4v4 SC2.

:: Eerste ervaringen

Al direct in het skype gesprek merkte ik dat de geluidskwaliteit van deze headset ten opzichte van een 3 jaar oudere headset eigenlijk erg ondermaats is. Woorden waren soms niet goed te horen, op het moment dat er wat stemverheffing aanwezig was was er duidelijk vervorming hoorbaar. (zeker aan het einde van een woord).

Mijn skype partners gaven aan dat ze bij mij een lichte ruis waarnamen wat in het verleden niet hoorbaar was (mijn vorige headset).

Na wat extra aanpassingen (firmware update, equalizer instellingen en wat google werk en binnemonds gevloek) weinig verandering in het matige skype geluid gekregen.

Nu is deze headset voor gamers gebouwd dus ik was wel benieuwd naar de 7.1 functionaliteit en in hoeverre dit het skype geluid zou verslechten tijdens gameplay.

Tijdens de eerste potjes was al snel duidelijk dat ook het dolby geluid ondermaats is ten opzichte van een veel oudere headset van een concurrent. De bass was op zich prima maar het midden segment valt bijna compleet weg.

Het dolby perspectief heb ik later op de avond nog uitvoerig getest met Battlefield 4 en Battlefield One waar bij bepaalde modus omgevingsgeluid heel belangrijk is. Mijn conclusie hieruit is dat het surround geluid meer aanvoelt als stereo dan als echt 7.1 surround.

Al met al was ik na 1 avond al dusdanig klaar met deze headset dat ik hem vandaag terug stuur en laat omwisselen voor toch maar weer een logitech variant. Het is echt een wereld van verschil als je ze naast elkaar legt. Doe je oren een plezier en sla deze slechte headset over.

Heb jij ook een Corsair Gaming VOID Wireless Dolby 7.1 RGB?

Heb je in games wel de audio in 7.1 gezet?