Specificaties 31,5" • 3840x2160 (UHD) • 60Hz • MVA • 4ms - Bekijk alle specificaties

AOC U3277PWQU Zwart Review

MarkosTestpanel 4 april 2017, laatste update op 5 april 2017, 1.889 views

AOC U3277PWQU Zwart (Testpanel)

Dit is één van de wat goedkopere monitoren van 30+ inch met een 4K resolutie. Zit stevig in elkaar en ik vind het een mooi design (wel gevoelig voor vingerafdrukken). Er zitten speakers ingebouwd die prima geluid geven voor dagelijkse bezigheden (niet voor films en veel gaming).

Pluspunten

• Design
  • Mooie stevige voet
  • Cable management
  • Resolutie
  • Helderheid
  • USB 3.0 hub
  • Screen+ software waarmee je kunt doen wat ik bij PBP mistte

Minpunten

• Nut van PBP
  • Lengte meegeleverde kabels

Via Tweakers heb ik de gelegenheid gekregen om deze AOC U3277PWQU monitor te reviewen. Ik was toevallig ook zelf op zoek naar een monitor, alleen was ik op zoek naar een Ultrawide monitor van rond de 28” maar dan 1080p i.p.v. 2160p (puur vanwege de prijs). Het mooie van deze 2160p monitor is dat ik meteen kan kijken wat de verschillen in het dagelijkse gebruik zijn t.o.v. 1080p.
Ik kan dan ook niets vertellen over de keuze hoe ik bij deze monitor ben terechtgekomen want deze is door Tweakers beschikbaar gesteld.
Mijn review zal niet zo professioneel zijn al sommige andere reviews hier. Simpelweg omdat ik de apparatuur of kennis niet heb om bepaalde dingen te testen. Daarom moet je de review meer zien als een review die bedoeld is voor een gemiddelde Tweaker. Ik meld de aspecten die mij zijn opgevallen en probeer waar mogelijk of noodzakelijk deze ervaringen aan te vullen met foto’s.
Dit is overigens ook mijn eerste review hier, hopelijk hebben jullie er iets aan :) ik sta open voor kritiek/commentaar/advies/verbeteringen/...
Het liefst per PM/DM zodat het op deze pagina vooral om de monitor zal gaan

..............................................................................................................................

Inhoudsopgave

On Screen Display
Software

HandleidingGebruikte apparatuurKleuren

Specificaties

Ik heb hier op Tweakers de specificaties gekopieerd en hieronder geplaatst. Hetgeen wat uitspringt zijn:
  • 31,5”
  • 3840x2160 (4K / UHD)
  • MVA-paneel
  • 4ms
  • Pivot
  • Speakers
  • USB 3.0 hub

Uitpakken

Omdat ik in een verhuizing zit zijn de foto’s en plaatsen waar de foto’s genomen zijn niet ideaal. (Foto’s genomen met mijn Samsung S6 Edge omdat mijn DSLR ergens anders ligt en op een Ikea lack tafeltje en keukentafel :+ )

Wat mij opviel is dat er geen handleiding bij zit, in ieder geval geen papieren versie. De cd bevat deze als het goed is wel, maar gezien ik geen optische drive heb kan ik dit niet testen :)
Wel is deze uiteraard op de site van AOC te vinden.

De verpakking
De monitor zat stevig verpakt. Het koste zelfs veel moeite om het piepschuim uit de doos te krijgen wat dus betekent dat het dus stevig en solide verpakt zit.

Inhoud doos
  • Het scherm
  • Monitor standaard
  • Monitor voet
  • A4 met Color Uniformity Data Sheet at Shipment
  • Zakje: 3.5mm audio kabel plus cd (User Guide / Monitor Driver / i-Menu Software / e-Saver Software / Screen+ Software)
  • Zakje: Voeding kabel
HDMI: 182 cm
DP: 180 cm

De standaard:

Aanzichten en stickers
Voordat de monitor daadwerkelijk aangezet wordt valt er al voldoende te zien
Typeplaatje
Aansluiting voeding
Achterkant bovenaan met logo
Aansluitmogelijkheden
De linkerkant en rechterkant
De voorzijde en onderkant waar de knoppen zitten om het scherm te bedienen. Aan de voorkant is niet heel duidelijk te zien wat welke knoppen zijn door de weerspiegeling van het geborstelde metaal en de grijze kleur van de logo’s. Als je de goeie knop te pakken hebt is deze wel eenvoudig in te drukken, echter zat ik er vaak een knop naast.
De monitor op de voet. De beschermfolie zit er nog wel overal op. De voet is een combinatie van metaal en een doorzichtige kunststoflaag er overheen.

De stickers op de monitor:

De pivot stand:
Hij kan slechts in deze stand verticaal gebruikt worden (rechtsom). De andere kant (linksom) gaat niet. Ik zie zelf het nut niet van de pivot stand met dit formaat. Het enige wat ik er wel handig aan vond is dat je in deze stand eenvoudig de kabels kunt aansluiten.

De standaard:
Aan de achterkant van de standaard zit ook een plastic clip waarmee je de kabels kunt managen. De standaard is in hoogte verstelbaar, verticaal kantelbaar en dan uiteraard ook de pivot functie. Het scherm is in hoogte verstelbaar van 5cm tot 20.5cm (gemeten tot de onderkant van het scherm)
Meer details over de standaard zijn terug te vinden in het handleiding gedeelte

Aansluiten

Ik heb de monitor in eerste instantie aan mijn laptop aangesloten. Deze (Dell L502x) heeft 2 monitor uitgangen: mini-DP en HDMI. Helaas bleek mijn mini-DP naar DP adapter defect te zijn dus kon ik mijn laptop enkel via HDMI aansluiten. En aangezien dit geen HDMI 2.0 is heeft deze niet genoeg bandbreedte om 4K te versturen. De videokaart in mijn laptop ondersteund ook geen 4:2:0 sampling via HDMI. De videokaart in mijn desktop pc (Palit GeForce GTX 670 JETSTREAM) ondersteund dit gelukkig wel en heeft daarnaast ook nog gewoon een DP-aansluiting, dus dat maakt het sowieso al beter.
Hier is wat meer info te vinden over 4K@60Hz support via HDMI 1.4: http://www.anandtech.com/...460.1322678645.1488796224
(Foto's zijn klikbaar)

Zoals je hier ziet kan ik dus slechts op 1920x1080 werken via HDMI op mijn laptop.

Mijn desktop heeft hier via DisplayPort geen problemen mee om de volledige resolutie te benutten.

Features

Aansluitingen

PIP/PBP
Picture-in-picture kent iedereen wel. Je kunt het 2e beeld in alle hoeken zetten in 3 maten: small, middle en large. Ik zal hier ook niet veel aandacht aan besteden. Meer details over deze instellingen staan onder het kopje handleidingen.
Je hebt ook de functie PBP, Picture-by-Picture, dit leek mij wel een ideale functie. Zelfs wanneer je dezelfde computer op hetzelfde scherm als 2 monitoren naast elkaar wilt gebruiken. Alleen deze functie viel mij een beetje tegen want je gebruikt slechts een deel van het scherm.
Ik dacht dat dit wel op te lossen zou zijn wanneer je beide resoluties op halve breedte zou zetten. Maar helaas werkt dat ook niet want dan krijg je dit:
Ik ben er echter te laat achter gekomen dat je via software hetzelfde zou moeten kunnen bereiken (zie ook kopje software). Dus dat is dan wel weer een pluspunt. Maar ik vraag mij dan nog steeds het nut van deze PBP functie af.

Speakers
Tot mijn verbazing zitten er ook speakers in de monitor, deze zijn niet zichtbaar. Het geluid is oké, en met oké bedoel ik dat het prima genoeg is voor YouTube filmpjes en standaard geluiden in Windows. Zelfs met het gamen (Overwatch) is het geluid voorlopig voldoende (ik had de monitor maar 2 weken om te testen), maar als je de monitor niet voornamelijk voor kantoorgebruik zult gebruiken maar ook voor muziek, films en games, dan raad ik je aan een betere set speakers te gebruiken. Er is geen bas aanwezig en het algehele geluid is bij muziek een beetje saai.

USB-hub
Een USB-hub is ideaal om in je monitor te hebben, op deze manier kun je de desktop meer buiten bereik laten staan. De monitor heeft 5 aansluitingen, één daarvan is de USB ( B ) input om aan je computer te verbinden. De rest is:
  • USB 2.0 (2x)
  • USB 3.0 + fast charging (1x)
  • USB 3.0 (1x)
Resolutie
Om een idee te krijgen hoeveel meer beeld je hebt op deze monitor heb ik het aantal pixels met deze resolutie vergeleken met een aantal andere resoluties. (Ik heb dit idee gejat uit een andere review ;) ik weet alleen niet meer welke. Dus de credit gaat naar “iemand”).
ResolutiePixelsAantal keer in 2160p
3840*216082944001x
2560*144036864002.25x
1920*108020736004x
1680*105017640004.7x
1366*76810490887.9x

Ghosting

Ik heb wat testen gedaan voor ghosting:
Er is wel wat ghosting aanwezig maar ik vind dit niet echt hinderlijk. Maar dat zou aan mijn gebruik kunnen liggen. Om een beter beeld van ghosting te geven kan ik je beter doorverwijzen naar een andere review:
Als ghosting een belangrijk punt voor je is kun je daarin veel beter zien hoe het er voor staat.

Kijkhoeken

Ik kreeg de verschillende kijkhoeken niet goed op een foto dus ik meld het alleen in tekst. Je ziet wel een beetje verschil wanneer je onder extreme hoeken naar het scherm kijkt. De kleuren worden wat doffer en er is minder detail zichtbaar. Maar in het dagelijkse gebruik zal je nooit onder deze hoeken naar het scherm kijken, de gebruikelijke hoeken zijn gewoon goed en ik merk dan weinig verschillen.

Helderheid

Ik heb mijn monitoren meestal op volle helderheid staan. Zowel dag en nacht. Maar ik merk dat deze monitor in de avond/nacht toch wel wat te helder is. Overdag is er goed mee te werken met veel omgevingslicht, in de avond zet ik hem lager. Overdag is het al te gebruiken vanaf helderheid 30 en in de avond vanaf helderheid 0. Maar ik gebruik overdag gewoon helderheid 100.

Color uniformity Data Sheet
De monitor werd geleverd met de volgende data sheet:
(Foto is klikbaar)

Kleurweergave

Ik heb de monitor gebruikt in zijn standaard instellingen omdat ik deze out of the box al meteen goed vond. Ik heb wel wat zitten spelen met de instellingen maar het beviel mij met de standaard instellingen best goed. Onder het kopje handleiding kun je zien welke opties je allemaal hebt bij het instellen.

Grootte monitor en afstand

In de testsetup heb ik de monitor gebruikt op de keukentafel op een afstand van zo’n 50 a 60 cm. Hoewel dit eigenlijk veel te dichtbij is moet ik zeggen dat het stiekem eigenlijk wel went. Zelfs gamen (Overwatch) op deze afstand gaat zonder irritatie. Het voordeel is natuurlijk de hoge resolutie dus. Wanneer je dit zou doen met een 1080p scherm van 31,5” op deze afstand zou het waarschijnlijk een heel stuk minder prettig zijn.

Vormgeving, bouwkwaliteit & Afwerking

De monitor voelt zeer solide aan en de afwerking is heel netjes. Ik vind het geborstelde metaal op de voet en onderaan de rand bij het scherm er mooi uit zien. De rest is afgewerkt in hoogglans zwart plastic. Maar zoals gebruikelijk met deze materialen is het allemaal erg gevoelig voor vieze vingers. Echter zie ik hier niet echt een probleem in want normaal gesproken raak ik mijn monitor niet zo vaak aan. Alleen de knoppen bij deze monitor zijn niet altijd even makkelijk te vinden omdat deze aan de onderkant van de monitor zitten en de logo’s aan de voorzijde zijn geplaatst. Door het glimmende geborstelde metaal met de logo’s in grijs zijn deze niet altijd even goed zichtbaar waardoor je vaak een knop ernaast pakt. Maar ook dit zie ik niet echt als een nadeel, ik vermoed zelfs dat dit na een tijd op gevoel beter zal gaan. Ook zijn de knoppen zelf wel duidelijk in gebruik (geen onhandige touch knoppen).

Pixeldefecten

Ik kan hier vrij kort over zijn, er zijn geen pixeldefecten. Ik heb de monitor 2 weken in gebruik gehad en in die periode zijn er ook geen pixeldefecten opgetreden.

On Screen Display

Dit zijn alle menu's die je kunt benaderen via het OSD, onder het kopje handleiding kun je wat meer info zien wat er allemaal in te stellen is. Blijkbaar kun je deze instellingen ook benaderen via de computer wanneer je de juiste software installeert, zie ook kopje software.

Software

Ik kom er helaas te laat achter dat de software nog nuttig kan zijn in dit geval. Ik had hier in eerste instantie overheen gekeken in de handleiding. Omdat een monitor meestal gewoon plug&play is en ik niet naar de inhoud op de dvd kon kijken heb ik niets geïnstalleerd. In de meeste gevallen is dat ook niet nodig. Maar zo kun je blijkbaar de instellingen op de monitor i.p.v. via het OSD menu ook via software aanpassen wat alles veel gebruiksvriendelijker maakt. Ook is er een optie om de monitor automatisch uit te laten gaan wanneer je de computer uit zet. En wat mij betreft de meest interessante optie is het opdelen van je scherm in meerdere vensters! Helaas heb ik dit nu dus niet meer kunnen testen, maar dit ziet er zeer interessant uit.
Hieronder de afbeeldingen uit de handleiding waarin iets uitgebreider staat omschreven wat je met de software kunt doen:

Op het moment van schrijven kost de monitor rond de 500 a 600 euro (de top 3 prijzen: ¤ 499,- / ¤ 563,61 / ¤ 567.-)
Vergelijkbare monitoren in de pricewatch zijn:

pricewatch: Philips BDM4350UC Zwart

pricewatch: Iiyama ProLite X4071UHSU-B1 Zwart
¤ 586,-
40”
3840*2160

Als ik de prijs zo vergelijk met de andere monitoren is hij netjes geprijsd. Ik zou het zelf niet zo snel kopen omdat mijn portemonnee niet zo ver reikt. Daarom was ik zelf ook opzoek naar een kleiner scherm met een lagere resolutie. Maar gezien de positieve en negatieve eigenschappen denk ik dat dit een hele nette prijs is voor wat je krijgt. Wanneer ik een monitor wil aanschaffen in deze prijsklasse zou ik deze zeker overwegen.

Al met al ben ik zeer tevreden over de monitor. Helaas kwam ik er te laat achter dat de software wat nuttige extra’s biedt. De kabels zijn wat aan de korte kant vind ik (voornamelijk de DP-kabel). Ik vind de USB hub een enorm pluspunt en ook de ingebouwde speakers zijn fijn wanneer je de computer voor algemene zaken gebruikt of wanneer je niet altijd je losse speakerset wilt gebruiken. Het geluid wat eruit komt is prima voor dagelijks gebruik (geen films en/of intensief gamen). Ook overdag met zonnig weer heb ik moeiteloos kunnen werken achter deze monitor. De helderheid is dus voor overdag meer dan voldoende. In de avond/nacht op maximale stand zelfs teveel voor mij. Wel zou ik aanraden deze monitor niet te gebruiken op de afstand dat ik hem op gebruikte, zo’n 50 a 60 cm. Ik kan me voorstellen dat dit uiteindelijk zal leiden tot hoofdpijn of vermoeidheid. Qua pixeldichtheid is deze afstand overigens geen probleem voor mij.
Het grootste persoonlijke nadeel wat ik heb gevonden is dat ik nu weet hoe fijn 2160p is en mijn budget maar reikt tot een 1080p scherm. Dus dat wordt straks weer even wennen wanneer ik een nieuw scherm heb gekocht van een lagere resolutie ;)

Handleiding

Vergelijkingsmateriaal monitoren
Samsung B2240W Zwart
Philips S231C4AFD/00

Kleuren

En tot slot, soms zie ik mensen vragen naar een foto van een bepaalde kleur op het scherm. Ik weet niet precies wat hier het nut van is en of dit ook nuttig is wanneer je deze foto met een telefoon neemt. Maar ik heb het in ieder geval toegevoegd voor het geval iemand dit zou willen zien :)
(Foto's zijn klikbaar)

Heb jij ook een AOC U3277PWQU Zwart?

Prima review..! Erg veel monitor voor dat geld, heel interessant..!

Zelf twijfel ik nog een beetje of ik zal wachten op de LG 32UD99 en 27UD69 totdat die uitkomen en er een paar reviews over te vinden zijn of dat ik meteen overga op aanschaf van de LG 27UD68 die op dit moment wel erg aantrekkelijk is. Maar nou had ik al twijfels, met deze monitor er ook nog bij in het achterhoofd wordt het toch wel erg moeilijk kiezen. Dit is zeer zeker ook het overwegen waard, dank je voor de heldere info.

Misschien dus toch maar voor de 32" categorie gaan in plaats van voor een 27" of 28". Het aantal pixels is dan wel hetzelfde maar het zal vast ook een stuk groter 'aanvoelen'. Méér bureaublad is bij mij altijd wel welkom.

Cheerz..!
Als je er iets verder vanaf kunt zitten dan dat ik deed zou ik zeker een 32" kunnen aanraden. Zeker op die 4K. Echt een genot om zoveel werkruimte te hebben. Ik zit nu helaas weer op 23" 1080p te werken :(
Wow, goede review! Een +3 van mij hiervoor. d:)b
Dankjewel. Ik moet zeggen dat mijn 23" monitor nu wel erg klein aanvoelt haha

edit: de laatste foto's en kabel lengtes zijn nu ook toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Markos op 5 april 2017 15:06]

Toffe uitgebreide review, ik vroeg me het volgende af. Ik twijfel of ik een 27 inch 1440p monitor ga aanschaffen of een 32+ inch 4k scherm. Hoe zit het met scaling op dit scherm met een dpi van 140? Wordt alles niet te klein of valt dit reuze mee op 100% scaling in Windows? Thanks!
Ik had hem gewoon op 100% staan en dat werkte prima. Ik zat er echter door mijn tijdelijke opstelling wel erg dicht op. Op normale afstand hangt denk ik een beetje van je ogen af. Ik denk dat je met dan met goeie ogen ook gewoon op 100% kunt laten (ik heb eigenlijk wel een bril, maar heb die nooit op)
Hi! Klinkt goed. Zal ik toch eens kijken naar schermen met een DPI van rond de 140. Mijn bureau is niet zo heel diep dus zit er ook niet ver vanaf! Thanks voor de toelichting!
Hoi! Ik heb op mijn werk 2 van deze monitoren. Niet per se om gevraagd, ik draai ze op de full HD resolutie. Weet jij hoe ik er voor kan zorgen dat beide monitoren exact dezelfde kleuren hebben? Eén monitor zit op HDMI op mijn laptop, en de andere met HDMI --> USB Display Adapter (DeLock) naar de USB 3.0 in mijn laptop. En heb dus een heel irritant kleurverschil!
Daar heb ik helaas geen verstand van, je kunt kijken of beide monitoren dezelfde instellingen of waardes heeft. En anders eens kijken hoe je het kleurenprofiel kunt aanpassen op je laptop. Heb je alleen een HDMI uitgang op je laptop? Of ook (mini)DisplayPort of DVI? Anders kun je die andere poort eens proberen.
Thnx voor de reactie. Heb helaas alleen 1 HDMI. Daarom gebruik in een USB 3.0 Display Adapter. Daar gaat HDMI van mijn scherm in, en van de adapter gaat hij naar USB. Ik zal je tips uitproberen.