Logitech M720 Triathlon Review

TetsuoShima 4 april 2017, laatste update op 8 april 2017, 187 views

Logitech M720 Triathlon

Vooral geschikt als je gebruik wil maken van de multidevice optie. Tenzij hij erg goed in jou hand ligt, ben je beter af met de m705 of een meer upmarket mx master of g-series muis vermoed ik.

Pluspunten

• Werkt met bluetooth en usb
  • flying scroll wheel
  • 3 programmeerbare duimknoppen

Minpunten

• stevige input lag na slechts korte idle time
  • duimknoppen zitten op onhandige plaats
  • stevig verschil in gevoeligheid bij aansluiting via bluetooth of usb
  • ligt niet goed/comfortabel in de hand
  • zeer vage positionering van de pointer, niet nauwkeurig

Dit is geen in-depth review, maar een toelichting is wel op zijn plaats.

Nadat mijn oude m705 alweer klikproblemen begon te ondervinden (2x opengemaakt en het bladveertje terug wat bijgesteld maar het probleem komt na een paar maanden telkens terug) ben ik dan toch maar op zoek gegaan naar vervanging.

Vermits 3 duimknoppen en draadloos echte vereisten waren bleven er niet veel opties over. Na lang aarzelen deze m720 besteld. Ik kan hem helaas niet aanraden. Hij is een pak minder ergonomisch dan de m705 die ik hiervoor in gebruik had. Hoewel ik ook teleurgesteld ben in de levensduur van de switches op de m705, maar dat is een ander verhaal.

Tenzij je de muis volledig in je hand neemt zitten de duimknoppen op een zeer vervelende plaats. Ik merk dat als ik met mijn hand zo positioneer dat mijn duim bij alle knoppen kan, dat ik dan echt begin te "clawen", wat na een tijdje pijnlijk begint te worden. Tenzij dat je normale stijl van "muis-vasthouden" is, is dat op zich al voldoende reden om hem niet aan te schaffen.

Daarbovenop komt nog dat dit een extreem energie besparende muis is. Dat moet ook wel, anders kom je geen 2 jaar toe met een enkele batterij. De m705 hiervoor kwam bij mijn gebruik 2 jaar toe met een enkele vervanging van de 2 batterijen, terwijl Logitech 3 jaar aangeeft, maar ik ben dan ook een actieve gebruiker. Deze m720 zou het dus bijna even goed moeten doen met de helft van de energie. Op zich is dat allemaal positief, ware het niet dat deze muis wel erg ver gaat in zijn energiebesparing.

Er zit een zeer vervelende lag op input wanneer de muis uit standby komt. De muis reageert dan totaal niet op input, voornamelijk merkbaar bij het scrollwheel, maar ook bij beweging valt dit op. Hij gaat bovendien erg snel in die energiebesparende stand. Je bent dus een webpagina aan het lezen, laat de muis los, leest een paragraaf, wil verder scrollen en.... niets. Na een seconde of twee komt hij weer op gang (bij beweging gaat het iets vlotter, maar nog steeds merkbare lag). Nu las ik vergelijkbare opmerkingen bij mensen die de m705 reviewden. Ik heb die muis zelf jaren gebruikt en nooit iets van storende lag ondervonden. Dat is dus wel even anders bij dit model. Geduld is de boodschap!

Ok denk ik, misschien ligt het aan de bluetooth. Vermits deze muis bluetooth ondersteunt en ik liever vrije usb poorten heb die ik ergens anders voor kan gebruiken was ik hem in bluetooth modus aan het gebruiken. Om te controleren of de input lag aan bluetooth ligt, sluit ik dus de muis aan met de bijgeleverde unifying receiver. Helaas, zelfde verhaal, nog steeds evenveel lag. Daar komt nog bovenop dat de muis nu met een compleet andere gevoeligheid over mijn scherm beweegt (evenveel fysieke beweging van de muis zorgt voor veel minder beweging van de pointer op het scherm - dat kan je dan wel weer bijstellen, maar ja...) terwijl ik hem met dezelfde instellingen op dezelfde computer aangesloten heb, tot dusver uniformiteit bij aansluitmogelijkheden.

Dan het laatste ding waar ik echt een probleem mee heb: de nauwkeurigheid van de positionering van de pointer op het scherm laat zwaar te wensen over, ik moet me echt concentreren om een exact punt te kunnen raken, zo hard dat ik me niet kan herinneren dat me dat bij eender welke andere muis ooit overkomen is, zelfs niet bij super budget versies van 5 die je vroeger op oude publieke pc's in de bibliotheek ooit tegenkwam.

Deze muis gaat dus terug naar de webshop. Als vervanging heb ik nu een mx master en het verschil is echt gigantisch. Mocht je twijfelen tussen die twee, gewoon voor de mx master gaan, die is zoveel beter dat het gewoonweg niet te beschrijven valt.

Heb jij ook een Logitech M720 Triathlon?