Highpoint RocketRAID 2680 Review

Madrox 16 november 2010, laatste update op 7 januari 2016, 5.966 views

Highpoint RocketRAID 2680

Dit is een no-nonsens RAIDcontroller die doet wat het beloofd en waar je tot 8 harddisks aan kan hangen. Pre is ook dat je de boottijd van het raid-bios tot zo'n 10 seconden kan inkorten. Dat werkt hier iiig feilloos.

Pluspunten

• Prijs.
  • Kwaliteit.
  • Snelle initialisatie

Minpunten

• Geen minisas naar Sata kabels meegeleverd

Drivers en ondersteuning Score: 4
Heb deze raidcontroller aangeschaft om een raid-5 array op te zetten. De keus voor deze controller is gevallen daar de initialisatie van de harddisks bij de meeste, vooral duurdere controllers nogal lang duurt naar mijn smaak .Zeker als je veel boot, bij overklokken bijv. is dat behoorlijk iiritant. Deze Highpoint is dan ene uitkomst; initialisatie is minder dan 15 seconden en dat met zes harddisks; netjes!

[De Doos]
De hardware is netjes verpakt. Naast de kaart is er een installatie alsook twee minisas-mulitport kabels. Helaas zijn het minisas naar minisas port kabels, voor je sata aansluitingen zal je toch een extra setje moeten aanschaffen. Vind dat tegelijk het grootste minpunt, de kostprijs word zo dan minstens een euro of twintig hoger.

De reden voor de kabels die ze erbij doen snap ik niet helemaal, daar ik denk dat die kabels vooral voor externe verbindingen gebruikt worden en niet zozeer intern. De Highpoint RR2680 heeft nml. twee interne poorten. Heb hiervoor met Highpoint gecommuniceerd zonder soelaas; ze staan achter hun keus. Jammer.

Voor de rest doet het kaartje het prima. Mooie vind ik trouwens dat je als je het raidbios flashed, je zelf de initialisatie tijd kan aanpassen. Ga dan ook eens kijken of ik de init ook onder/rond de 10sec kan krijgen.

Qua prestaties moet je geen topper verwachten; de max. doorvoer ligt zo rond de 300MB.
Om je een idee te geven van de prestaties heb ik wat tests uitgevoerd:

RAID 5 , 6x WD6400aacs 640GB

Software: Winrar.

Bestand: Matroska Media File (.mkv)
Grootte: 651 MB (683.004.565 bytes)

Bron disk: WD-green 500GB (5000aacs)
Store > 13 sec. (651 MB (683.006.035 bytes) -naar Intel SSD Postville 80GB (G2GC)
Store > 14 sec. (651 MB (683.006.035 bytes) -naar raid-5 (6x WD6400 Blue 640GB)
Store > 21 sec. (651 MB (683.006.035 bytes) -naar zichzelf

Bron disk: Intel SSD Postville 80GB (G2GC)
Store > 8 sec. (651 MB (683.006.035 bytes) -naar raid-5 (6x WD6400 Blue 640GB)
Store > 12 sec. (651 MB (683.006.035 bytes) - naar zichzelf
Store > 10 sec. (651 MB (683.006.035 bytes) -naar WD-green 500GB (5000aacs)

Bron disk: raid-5 (6x WD6400 Blue 640GB)
Store > 8 sec. (651 MB (683.006.035 bytes) -naar Intel SSD Postville 80GB (G2GC)
Store > 10 sec. (651 MB (683.006.035 bytes) -naar WD-green 500GB (5000aacs)
Store > 10 sec. (651 MB (683.006.035 bytes) -naar zichzelf

Normal compresion > 184 sec. (648 MB (679.593.369 bytes) -van WD-green(5000aacs) naar raid-5

Conclusies:
-SSD van/naar RAID-5 is de sterkste combo (8 sec)
-Naar zichzelf lezen/schrijven acties is met dit soort acties het snelst op de RAID-5 array (10sec)
-Deze Intel SSD's niet zo hoge write snelheid remmen de scores met dit soort acties
(gelukkig wist ik dat al, en gebruik er de RAID-5 array voor )
-WD Green single disk de zwakste schakel.
-Video-materiaal comprimeren heeft weinig zin en kost nodeloos veel meer tijd!

Update: Atto benchmark
ter vergelijk, hier de scores met 6hdd's, ook in RAID-5 van een review, die hieronder door iemand
gepost is.

Zo te zien liggen de scores aardig in lijn met de review ;-)

Enkele opmerkingen:
De eerste poster meld:
We zijn nu pakweg 3 jaar verder en ik mag je melden dat de array en de disks nog kerngezond zijn. Had eigenlijk niet anders verwacht, het enige wat de detectie bij opstarten doet is detecteren welke harddisk er aan ene poortje hangt. Als de harddisk een beetje vlot met rapporteren is, heeft het weinig zin om de controller 30sec of langer te laten wachten. Alle harddisks worden keurig gerapporteerd na tien sec. , het heeft nog nooit gefaald. Denk ik dat ik nog wel een paar secs omlaag kan. Kijk, als het te snel gaat, ziet je controller de harddisk niet. Oplossing, terug het bios in en de tijd gewoon weer langer instellen. Zo simpel is het.

Highpoint doet het zelf niet maar geeft je wel de keus. En ik vind het geweldig!

Heb jij ook een Highpoint RocketRAID 2680?

Het ontgaat mij een beetje.

Heb je nu die die € 130+,= puur uitgegeven om een paar sceonden sneller op te starten? Volgens de specs (moest ik er even zelf bijzoeken...) heeft deze kaart 8x SAS en 8x Sata-150. Uit je verhaal maak ik op dat je uitsluitende de Sata-aansluitingen gebruikt.

Je Asus-bord (als je die via pricewatch als gebruikte apparatuur aangeeft, is het direct klikbaar!) beschikt zelf over een RAID-controller (waarschijnlijk een Intel denk ik), die voorziet in dezelfde RAIDs, m.u.v, RAID 50, maar wel een Sata-300 aansluiting heeft.

Ik weet niet welke schijven je erin hebt zitten, maar als het de caviar is, dan heb je een snelle jongen te pakken, waarbij je je Sata-300 wel eens hard nodig zou kunnen hebben.

Asus levert altijd een overvloed aan spulletjes mee, dus volgens mij hoef je helemaal geen kabels bij te kopen. Dat highPoint SAS-kabeltjes bijlevert snap ik wel, daar ligt toch hun onderscheidend vermogen, gewone Sata-Raids kom je tegenwoordig al tegen op MoBo's die bij een pakje boter geleverd worden.

Als je via raidbios je opstarttijd kunt verkorten tpot 10 seconden, vraag ik me af waarom dat Highpoint niet al gedaan heeft. Ik denk dat je je betrouwbaarheid van je RAID via dat soort acties behoorlijk om zeep aan het helpen bent. Ik zou toch al mijn twijfels hebben als HighPoint zoveel sneller opstart dan de concurrent. Het hoeft natuurlijk niet, maar het zet me wel aan het denken.....
Hoe kom je aan deze waarden met een Sata-150? Of is het toch een Sata-300 en staat het fout in de pricewatch? In principe kom je met Sata-300 toch niet boven die 300 MB? Dus ook dit snap ik niet helemaal.
Ja en nee. Er zat eerst een Perc i/5 in die qua snelheid beter is, echter omdat dez ePerc i/5 niet zo lekker werkt met de X58 /intel chipset moet je pinnetjes afplakken om die te laten werken. Het werkte wel, maar soms ook niet lekker (met booten zag die de controller soms niet/ traag starten).

Daarom zoch ik iets anders. Ondertussen heb ik een hekel gekregen aan het lange wachten op de controller init en daar ik toch iets anders ging kopen heb ik ook daar rekening mee gehouden. Toen ben ik op deze controller uitgekomen. Niet zo snel als de Areca's en duurdere highpoints bijv; maar daar betaal je ook na. En, die initialisatie bij die controllers duurt vrij lang. Mij te lang, zeker als je vaak met je pc kloot is het knap iiritant.

Onboard is geen optie, ik heb niet genoeg aan 6x sata ;)
(6hdd's, 1x SSD, 1X DVDrw + een hotswap hdd rack)

Nee, de kaart heeft 8xSAS of 8x SATA. Het is het een of het ander.

Je maakt idd een grote denkfout:
zelfs al zou de sata "slechts"150 zijn. Je hebt twee mini-ports met vier aansluitingen voor Sata 2x4 =8. Maar die data gaat vanaf de controller niet als "sata" verder, maar via de PCIe x4 bus gen2.0 (da's PCIe x8 gen1) Weetje hoeveel bandbreedte dat is ?
Ik zit ook te zoeken naar een RAID-controller omdat ik er laatste pijnlijk achterkwam dat de nieuwe server-setup die ik heb aangeschaft heb met raid 5 niet meer dan 20mb/s sequential write en 100mb/s sequential read doet wat te danken is aan de nogal rottige geintegeerde raid van de AMD SB750

Dus om even een aantal dingen duitelijk te maken:
Deze controller ondersteunt 3GBPS SATA (Dus 3 Gigabit SATA) volgens de site van highpoint. Verder is ook de PCIe x4 2.0 bandbreedte geen beperking. PCIe 2.0 kan 500MB/s data doorvoeren per lane (500 Megabyte oftewel 4 Gigabit per lane). Deze controller heeft 4 lanes en maakt dus een theoretische doorvoer van 2Gigabyte per seconde mogelijk. Dat is iets wat tegenwoording misschien met 8 SSDs in RAID0 haalbaar is maar zeker niet met normale HDDs.

Hoe dan ook zet deze controller erg goede doorvoersnelheden neer vooral met RAID5

Zie ook de review op Overclockers Online voor een uitgebreide review en vooral ook een vergelijking met de ICH9R Chipset van Intel.
2GB ga je denk ik zeker niet halen, zit nu zo rond de 300GB met zes WD's in RAID-5.
Voor de rest klopt het wat je zegt. Kijk, er zijn naqtuurlijk betere opties. Maar die kosten algauw het dubbele en meer.

Ben er heel tevreden mee, de array is nog niet één keer uitgevallen behalve de "geforceerde" dan en het rebuilden ging super (kan gelukkig op de background).
De bus van de Rocketraid is trouwens Sata 300, staat notabene in de specs hier, eerste regel!
De kaart heeft trouwens 8 poorten beschikbaar, maar dan wel via TWEE mini-SAS aansluitingen.
Je hebt twee losse miniSAS naar SATA kabels nodig om er 8 SAS of SATa harddisks aan te kunnen hangen.

Sorry, maar de Asus heeft een bagger RAID-chip, net zoals vele andere moederborden van het X58 platform. Bovendien kan je die niet mixen met de Intel-poorten. Bovendien vergeet je het gemak van een losse controller, die kan je zo meenemen naar een ander type moederbord. Met onboard raid zit je vaak aan het moederbord vast.

Asus doet er echt geen 8 sata kabels bij, kan je verzekeren. Highpoint levert helemaal geen kabels mee, ook daar sla je de plank helemaal mis.

Mijn RAID draait nu bijna 3 jaar probleemloos, ik heb dus helemaal niets kapot gemaakt zoals je wederom, verkeerd verondersteld.

Zo te zien laat je je graag horen, krijgt ook nog +2 aan waardering terwijl het meeste gewoon uit de duim gezogen is, feitelijk onjuist en je prognose valt ook al in het water.

Sorry, maar je hele relaas is verre van de realiteit. De realiteit is dat al zo'n 3 jaar probleemloos geniet van mijn Rocketraid, inclusief snellere oplaadtijd. (btw. reuze lekker als je eens vaak moet rebooten, tijdens een OC sessie bijv. , moet er niet aan denken dat je dan telkens 30 seconden mag wachten, dat is zeer irritant).
Ach ja, PHoenix linkt precies naar de verkeerde kabel 8)7

pricewatch: 3Ware SFF8087 Multi-lane SATA (50cm)
Deze moet je hebben.
Die is zonder (ocf) op het eind....(=cross)
En daar heb je dan twee van nodig als je 8 schijven aan wilt sluiten? Zo wordt de prijs toch eventjes 30% hoger door twee kabeltjes :/

[Reactie gewijzigd door fsfikke op 18 oktober 2010 21:39]

Volgens mij had ik ze goedkoper, gewoon rechtstreeks bij een webshop gekocht.
(pakwer 30 euro de twee)
Mooi verhaal, ik heb helaas de beschreven Samsung disks en overweeg toch zo'n controller aan te schaffen met nog een paar disken extra. Heb je toevallig ook ervaring met het toevoegen van schijven aan een bestaande raid-5 set ?
Rebuild, toevoegen van schrijven, alles werkt zoals het hoort ;)
En deze kabel, werkt deze ook?

Er staat dan wel 'ocf' in de naam maar tevens staat er 'forward breakout'. Of heeft dat niets met elkaar te maken? :?
Ah, ik zie het al, je moet gewoon deze nemen, die heb ik ook ;-)

12 euro!

Omschrijving
3ware cable, 1 unit of 0.5m Multi-lane Internal (SFF-8087) Serial ATA breakout cable, forward

[Reactie gewijzigd door Madrox op 20 oktober 2010 17:14]

wel apart, mijn 2340 heeft 4 minisas, maar daar zitten gewoon kabels bij zodat ik er 16 schijven op aan kan sluiten!
Ja, het is apart. Er zitten wel kabels bij, maar dat is minisas naar minisas 8)7
Hallo,
De Samsung Spinpoint F2EG (HD154UI) van 1.5TB werken inderdaad niet fatsoenlijk onder belasting. Simpel formateren en er liggen er al een paar HDD's van je raidsetup eruit.

Ik heb ze ingewisseld voor 4x Hitachi Deskstar 7K2000, 2TB. Een goede combinatie, werkt prima met NCQ.
Sneller & stabieler, maar worden wel zeer warm, ook het geluid valt best wel mee icm de juiste kast, maar ik heb er een extra fan in gezet om de hardeschijven koel te houden.
Misschien een domme vraag, maar ik stel em toch:
Hoe sluit je SATA-disks aan op deze kaart? Ik kan nergens een goede foto vinden van de connectoren op deze kaart... Overweeg deze te kopen.
Welke kabel (liefst met een url) heb jij gekocht? Ik heb deze kaart ook gekocht en ik heb 2 x de kabel die Phoenix1337 aanbeveelde. Daarbij stuit ik op hetzelfde probleem dat jij eerst had (die 3ware is een reverse / cross kabel) waardoor er geen enkele harde schijf getoond wordt.
hallo iedereen,

ik heb overlaatst de rocketraid 2680 gekocht, ik heb deze perfect kunnen installeren de raid configuratie opstellen en zo.
maar nu wil ik mijn bestanden overzetten maar mijn Chipset raakt steeds oververhit, ik heb er een zwaardere koeler op gestoken maar dit helpt niet echt (hij is wel koeler maar windows blijft haperen en loopt uiteindelijk vast)
als ik de pc gewoon gebruik en niets vanop de schijven leer of ga schrijven blijft mijn systeem(windows 7 ultimate 64bit) stabiel draaien.

weet iemand de oorzaak van dit probleem en misschien een oplossing?
alvast bedankt voor de hulp!!!!

als moederbord gebruik ik:
Asus : M2N-SLI deluxe (NVIDIA nForce 570 SLI)
met:
6Gb ram 800Mhz
AMD 64 Athlon x2 6000+

aan de raid controller zijn 8 dezelfde schijven aangesloten in raid 5
Western Digital Caviar Green WD10EACS, 1Tb sata

groeten FOX
Is er wel voldoende airflow in je kast ? Want ik herken mezelf niet in jouw issue's en ik heb de default koeler erop zitten.
FYI:

Voor degene die SAMSUNG HD154UI 1.5TB disken wil gebruiken met de 2680: het werkt wel, maar je moet NCQ uitzetten (Web interface - Manage - Device) om te voorkomen dat ze uit de RAID5 set vallen onder belasting.

Voorheen had ik 5x1TB SAMSUNG HD103UJ in RAID5 en dat werkte zonder problemen met NCQ aan (in de Areca die ik ervoor had moest ik dat uitzetten).