Specificaties 5,2" • 1920x1080 (Full HD) • 16GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

BlackBerry DTEK50 Zwart Review

3x3 3 april 2017, laatste update op 3 april 2017, 284 views

BlackBerry DTEK50 Zwart

Dun, soepellopend android toestel met handige toevoegingen van BB software

Pluspunten

• Lichtgewicht
  • Soepel draaiende software
  • Blackberry Hub
  • Software toetsenbord.
  • Bugloos (tot nu toe)

Minpunten

• Veel plastic.
  • Veel google's adware
  • Veel reclame in het ecosysteem
  • Je moet Blackberry's apps en de OS instellingen configureren voor het goed/logisch werkt.

Toestelkeuze.
Voor mijn werk heb ik een android toestel nodig.
Dit toestel had een goede prijs, en een snapdragon 6xx chip icm genoeg geheugen en was van Blackberry, een merk dat ik ook voor mijn prive telefoon gebruik.

Hardware.
De hardware is niet zo heel bijzonder, en schijnt redelijk gelijk te zijn met dat van de alcatel Idol4. Daardoor mis ik een aantal dingen die mij wel goed bevielen op de Q10/Z10/Passport die ik prive heb. Zoals de 3e knop tussen de 2 volumeknoppen aan de zijkant om filmpjes of muziek mee te pauzeren. Ook dit de aanknop wat hoog aan de zijkant, persoonlijk vind ik dat niet ergonomisch. De behuizing lijkt ook niet heel indrukwekkend, de batterij is niet verwisselbaar. De usb-laad aansluiting zit links aan de onderkant van de telefoon, het rubberen achterpaneel is fijn en het toestel is opvallend dun.

Het scherm is 1080P op 5.2inch. Het voldoet goed. De bezels zijn voor 2017 relatief groot denk ik (30% van de voorzijde is bezel). De 1080p resolutie is afdoende. De camera kent bijzonder veel instelmogelijkheden. De camera software is erg fijn en uitgebreid in vergelijking met BB10 toestellen, de autofocus voelt ook iets sneller aan. De flitskracht en foto's in het donker zijn niet top, maar ook niet slecht. Je krijgt daar last van een beetje ruis.

Wifi-AC is een pluspunt voor een toestel in deze prijsklasse. De wifi snelheid heb ik nog niet gebenchmarkt maar dit zal ik binnenkort doen op een 500mbitslijntje. 4G bereik is top, maar dat ligt meer aan het netwerk in Nederland dan aan de onderscheidende factoren van de telefoon lijkt mij.

Voor de plaatsing van de simkaart en sd kaart heb je een speciaal meegeleverd prikkertje nodig. Sierlijk en degelijk, wel onhandig als je daadwerkelijk een van die kaartjes zou willen wisselen.

De software.
De software draait erg soepel, al zijn een aantal zaken niet zo handig uitgevoerd, waardoor je relatief veel handelingen nodig blijf hebben (Zelfs bij optimaal instellen) ten opzichte van een BB10 apparaat. Het fijne van de software is wel dat hij oerdegelijk lijkt, tegen bugs ben ik nog niet aangelopen.

Software & ecosysteem
Storend vind ik het grote aantal bevoegdheden dat een grote online adverteerder (google) vraagt op het toestel. Er wordt herhaaldelijk, pontificaal in beeld gevraagd of je privé informatie aan deze adverteerder wilt aanstaan. Kies je daar niet voor, gaat dit ernstig tekort van de functionaliteit.
Het lijkt erop alsof de software is ontworpen, om je maar te storen met die pop-ups, of functionaliteit niet beschikbaar te maken tot vanzelf maar een keer, of perongelijk een keer op toestaan drukt. Erg vervelend.

Het toestel staat ook vol met allerlei Google Apps die niet te verwijderen zijn (meestal wel uit te schakelen). Omdat het advertentiebedrijf zelfs toegang wilde tot mijn privé foto's heb ik een aantal apps die de adverteerder standaard in android heeft gebouwd verwijderd, en vervangen door alternatieven, zoals bijvoorbeeld een foto-gallerij-app. gelukkig biedt de appstore ruime mogelijkheden voor alternatieven voor Google's eigen apps.

De appstore
In de appstore is het een beetje hetzelfde als de pop-ups. Apps met redelijke agressieve vormen van advertenties (Zelfs niet weg te klikken reclamefilmpjes in sommige apps) lijken het meest prominent aangeboden te worden in de store. Gelukkig zijn er als je doorzoekt en klikt ook betaalde apps (waar soms ook alsnog advertenties of extra in-app aankopen inzitten) die advertentieloos zijn. Apps van hobbyisten of kleine niet zo agressieve bedrijfjes lijken wat moeilijker spontaan te vinden in de appstore dan de apps vol agressieve advertenties of van grote commerciële ontwikkelaars.

Blackberry software & Blackberry Hub
De Blackberry software is wel goed, maar vereist iin het begin ook véél configuratie voor het soepel loop.
Soms lijkt de hub een beetje 'dubbel' tenopzichte van het reguliere berichten-meldcentrum van android. Wat mij betreft had blackberry dit wel beter kunnen aanpakken. Door één van beide berichtencentra een kleinere rol te geven. Door bijvoorbeeld te kiezen dat alleen berichten die niet in de hub getoond kunnen worden in het android notificatiecentrum te laten melden. Of door de Hub alle berichten te laten melden.

Voor de berichtenstromen die wel via de Blackberry Hub lopen, werkt de hub echt fantastisch. De Hub is snel, volledig en effectief. Hij laat je zelf 'groepen' van berichtenstromen selecteren zodat je alle en relevantie informatie kan overzien vanuit verschillende berichtbronnen (Whatsapp, Email, andere stromen) in een overzicht.

Calender, Taken en Keyboard.
De Calender en Taken-app van Blackberry zelf zijn ook erg effectief en handig. En lijken gelukkig wel erg veel op die apps op BB10. Fan ben ik wel van de keyboard app. Het was even moeilijk om hem automatisch tweetalig in te stellen, maar nadat dat gelukt was werkte hij prima zowel in het Nederlands, Engels als mijn moedertaal.

Eindoordeel:
De software vereist toch relatief veel configuratie voor dat het echt handig werkt. Helaas zit het platform vol met allerlei advertentie-verdienmodellen. Ik merk dat ik daar niet gewend aan ben. Vooral stoor ik mij aan de herhaaldelijk pop-ups van google om meer informatie van mij te verzamelen. Als je de telefoon eenmaal geconfigueerd hebt, voldoet de telefoon prima en doet hij wat het moet doen.

Goede punten zijn: De Blackberry Hub, het toetsenbord, het stabiele en configureerbare OS. Hij is lichtgewicht, dun en heeft een rubberen achterkant. De camerasensor is niet top, de focus wel snel en camerasoftware ook goed. Wifi-AC & 3GB geheugen en een SD617 chip zorgen ervoor dat dit toestel relatief tijdsbestendig lijkt.

Heb jij ook een BlackBerry DTEK50 Zwart?

Die opdringerige advertentiedrift van Google is een feature van elk Android toestel. Als je hiervoor alleen BBOS hebt gedraaid is dat even wennen, maar zoals je zegt zijn veel dingen uit te zetten en kan je in de play store wel (betaalde) apps vinden zonder reclame. Dat lijkt me dus niet een specifiek minpunt van de DTEK50.
Ik heb zelf een Priv en gebruik de Hub eigenlijk alleen voor mijn zakelijke mail en SMS/bel logs. Voor GMail, Whatsapp, Facebook, Twitter e.d. vind ik het prettiger als dat niet in één grote lijst terecht komt. Ik gebruik ook Nova Launcher omdat ik daar wat meer in kan instellen naar mijn smaak, maar ben verder erg blij met de relatief kale Android en vele (security) updates die Blackberry doet.