HP iPAQ Data Messenger Blauw Review

Dwarlor 6 december 2009, laatste update op 6 december 2009, 629 views

HP iPAQ Data Messenger Blauw

Pluspunten

• Querty toetsenbord
  • ingebouwde GPS
  • Wifi
  • led flitser bij de camera
  • werkt goed met Tomtom

Minpunten

• batterij
  • kale windows mobile 6.1
  • hoofdtelefoon aansluiting 2,5 mm ipv 3,5 mm

Keuzes en afwegingen
Aangezien mijn abonnement bijna ten einde was op zoek gegaan naar een nieuw toestel. Mijn huidige toestel (SE W910i) was ik vrij tevreden mee, maar ik zocht toch een model met wat meer mogelijkheden. Eigenlijk een toestel waarin ook alle functies uit mijn oude HP Ipaq PDA inzitten, waaronder GPS en Wifi.
Omdat ik niet al te veel bel (zo rond de 100 minuten per maand) en ik geen 300 euro voor een toestel over heb verder gaan kijken naar goedkopere oplossingen en zag in de pricewatch dat de HP Ipaq Data Messenger te verkrijgen was bij Misco voor een bedrag zo rond de 130,- Euro. Helaas bleek nadat ik deze besteld had dat ze beide modellen (UK en NL) niet meer konden leveren. Op dit moment had ik mijn keuze gemaakt en verder gaan kijken naar andere leveranciers.
Uiteindelijk ergens anders toch de telefoon gevonden voor ongeveer hetzelfde bedrag.

Inhoud en installatie
De doos is klein en bevat het toestel, accu, een oplader (waar de meegeleverde micro USB kabel ik kan en met aanklikbare verschillende netstroom stekkers) , een micro usb kabeltje, een headset, een CD met software (die je niet nodig hebt) en een aantal boekjes waaronder de karige handleiding.

Na de setup doorlopen te hebben ziet het menu er vertrouwd uit ten opzichte van mijn oude PDA waar WM 2003SE op draaide. Gelukkig zijn er sindsdien wel het een en ander aan verbeteringen doorgevoerd in de menu's, maar door alle mogelijkheden is het toch wat onoverzichtelijk.
Al mijn telefoonnummers bleken op mijn SE telefoon achter gebleven te zijn, maar aangezien ik al een PDA had met alle contacten was het een kwestie van het toestel aan de computer te hangen met de bijgeleverde micro USB kabel en synchroniseren met de contacten uit Outlook.
Omdat ik de telefoon voorlopig nog gebruik zonder een data abonnement de 3G mogelijkheden maar uitgeschakeld om zo de levensduur van de batterij te verlengen, want ik had al gelezen dat dat wel nodig was.

Het toestel in het dagelijks gebruik
Ik heb het toestel nu bijna een week en ben tot dusver tevreden. Het toestel doet wat ik belangrijk vind, namelijk bellen, sms-en (uiteraard!) en ook Tomtom werkt prima en ook het aanmelden op min eigen Wifi netwerk gaat prima. Dit laatste was een probleem met mijn oude PDA, aangezien de beveiliging die ik ingesteld heb daar niet tot de opties behoort (WPA-PSK2).
Zowel landscape (niet met behulp van tilt sensor, maar door het openschuiven van het QWERTY toetsenbordje) als portrait behoort tot de mogelijkheden. De stylus is regelmatig nodig,aangezien de 'toetsen' op het touchscreen nogal klein zijn voor de vingers. De stylus zit ook op een voor mij onlogische plaats, namelijk links aan de onderzijde.
Alle mogelijkheden zijn goed in te stellen, al moet ik soms wel even zoeken waar het in te stellen is. De menu's zijn niet bijster intu´tief, maar dat wist ik van te voren.
Een erg handige feature is een schuifknop aan de bovenzijde om de telefoon in stille modus te zetten, zodat je niet het toestel in hoeft te schakelen en een menu in moet.

Ontwerp en uiterlijk
Persoonlijk vind ik het toestel niet echt mooi. Het deel onder het scherm met de Windows en OK touch toetsen is metallic donkerblauw, rond het scherm is het glanzend zwart, de achterzijde is matzwart op de onderzijde na, dit is metallic grijs en de zijkanten zijn een soort chroom. Al met al een beetje teveel verschil naar mijn smaak. Hij is ook vrij vors van formaat. Maar goed, voor het uiterlijk heb ik 'm dan ook niet gekocht.

Overige kenmerken
Aan de linker zijkant zitten een aantal toetsen, voor toetsblokkering, volume en een sneltoets voor SMS. Deze toetsen zijn zelf in te stellen. aan de rechter zijkant zit een toets voor de bediening van de camera en een klepje waarachter de hoofdtelefoon aansluiting zit en de aansluiting voor de USB kabel.
Er kan een micro SD kaartje in achter het klepje voor de batterij. De SIM kaart gaat hier ook in. Beiden kunnen overigens verwijderd worden zonder de batterij te verwijderen en ook zonder het toestel uit te schakelen. Er zit een camera op, maar deze is zo traag dat hij bijna onbruikbaar is. Als je een goede camera belangrijk vind op een telefoon, dan kan je dit toestel vergeten...
De windows versie is Mobile 6.1 professional, maar wel zonder enige extra's, deze moet dan ook elf installeren. Zelf heb ik er SPB mobile shell opgezet, om het geheel er toch wat mooier uit te laten zien en de mogelijkheden te vergroten.

Qua mogelijkheden is het toestel helemaal niet verkeerd, maar er is 1 groot nadeel aan het apparaat: De batterij.
Deze gaat zelfs bij nauwelijks gebruik (2 sms-jes op een dag) niet langer dan 24 uur mee!
Er schijnt nog een batterij met grotere capaciteit te bestaan, dus daar ga ik maar eens naar opzoek.
edit 06-12-2009: De batterij is toch niet zo dramatisch als ik eerst dacht. Als 3G uitstaat en er geen andere draadloze verbindingen aanstaan (zoals bluetooth of Wifi) houdt de batterij het ongeveer twee dagen uit.

Voor de prijs een prima toestel gezien de specs, maar wel altijd zorgen dat je een lader bij je hebt.
Net een week in gebruik, dus kan nog niets over de betrouwbaarheid zeggen.

verbindingen
• Draadloze interface: IEEE 802.11b, IEEE 802.11g, Bluetooth 2.0 EDR
• GPS-navigatie: GPS-ontvanger

Digitale camera
• Sensorresolutie: 3.1 Megapixel
• Resolutie van stilstaande beelden: 640 x 480, 320 x 240, 1600 x 1200, 1280 x 1024, 2048 x 1536
• Brandpuntinstelling: Automatisch
• Digitale zoom: 5
• Lichtbron camera: Flash
• Resoluties videorecorder: 176 x 144 (QCIF), 320 x 240 (QVGA)

Specs

• Qualcomm MSM 7201A 528 MHz processor
• RAM: 128 MB - SDRAM
• ROM: 256 MB - Flash

Heb jij ook een HP iPAQ Data Messenger Blauw?

Dit lijkt meer op een flame naar Misco, met een opsomming van de specs, dan op een review. Ik snap ook niet echt waar die 2 sterren vandaan komen..

Tip: Check eens reviews van andere telefoons en zet de jouwe ook zo op.

Wow! Dat is een enorme verbetering zeg. Petje af, en een goede beoordeling is ook zeker op zijn plaats nu! :)

[Reactie gewijzigd door freggel op 6 december 2009 20:18]

Een review is over het algemeen iets meer dan een copy/paste van de specs.
Dit lijkt er meer op. :)

[Reactie gewijzigd door Marco op 6 december 2009 18:52]

Na nog eens nagelezen te hebben; jullie hebben gelijk.
Was mijn eerste review, nu aangepast.