Specificaties Bedraad Qwerty met Romer-G switches - Bekijk alle specificaties

Logitech G Pro (Qwerty US) Review

Foritain 10 april 2017, laatste update op 25 mei 2017, 2.948 views

Logitech G Pro (Qwerty US)

Compact, degelijk, nette RGB verlichting en voorzien van een top softwarepakket; intuitief en rijkelijk gevuld met profielen en presets. Nu ook met (soort van) een US layout.. woop! Huidige straatprijs boven die van de uitgebreidere G910 Orion Spectrum of G810 voelt wel wat vreemd.

Pluspunten

• Degelijk compact plankje
  • Romer-G biedt m.i. een prettige, toegankelijke aanslag vergelijkbaar in gevoel met MX Brown.
  • Merkbaar stiller dan (niet-silent) Cherry MX
  • Softwarepakket waar je u tegen zegt
  • RGB (in bescheiden uitvoering)
  • Nu ook in een soort van US Layout. In elk geval een brede linker shift woop.
  • TKL = ruimte voor je muis enzo.

Minpunten

• Net uit, dus in typische Logitech stijl dan wat aan de prijzige kant: 20 euro boven een G910 (met polssteun, meer knoppen, fysieke media keys) is vreemd
  • Geen fysieke media keys, polssteun
  • Had nog een paar cm minder diep kunnen zijn.
  • Goed opletten welke layout je waar koopt, de shops zijn soms wat onduidelijk.
  • TKL + Excel = Seppuku

Logitech G Pro review

- Software
- Verlichting
- Conclusie

Productpagina @ Logitech

Het G Pro mechanische toetsenbord was een beetje een inkoppertje voor de randapparatuur gigant Logitech. TKL modellen, toetsenborden zonder numeriek gedeelte, zijn gewild onder gamers en dat heb je als fabrikant feitelijk maar te slikken. Logitech hun eerdere TKL, de G410 Atlas Spectrum was een redelijk opvallende en ruim bemeten aangelegenheid, en het was dan ook wachten op een no nonsense plank waar function duidelijk over form gaat.

Focusfeatures wijken dan ook niet af van wat we van een functioneel gamer / e-sport bord zouden verwachten: mechanische switches, compact en stevig ontwerp, afneembare kabel, en on-board profielen. RGB verlichting ontbreekt uiteraard niet, maar laten we dat form noemen die niet ten koste gaat van function. Of wellicht is ook dat een vereiste ontstaan door de vraag.

Op dit moment gaat de G Pro Mech voor 149 euro over de toonbank.

Functioneel is ook het juiste woord voor de unboxing experience. Compacte doos, leuke manier van features overbrengen aan de achterzijde zonder te vervallen in het gebruikelijke knip en plakwerk van opvallende plaatjes, en intern gaat er weinig ruimte verloren. Geen keycap puller, geen uitleg, gewoon een toetsenbord en een kabel. De redelijk dunne kabel herinnert je er nog even aan dat je een toetsenbord hebt gekocht en maakt aan de toetsenbordzijde op dezelfde manier verbinding als de G900 en G403 Wireless: micro-USB met een extra constructie voor wat stevigheid.

De G Pro Mech in de uitstand is een sobere aangelegenheid, maar laat dat niet als kritiek opgevat worden: Recht-toe-recht-aan design misstaat tenslotte zelden. De bouwkwaliteit is meer dan uitstekend, het bord ligt als een huis en je moet flink kracht zetten om hem te torderen, maar het blijft wel een kunststof constructie en geen staal of andere fancy alu-cover implementatie. Het lettertype is aan de forse kant en redelijk neutraal gehouden, feitelijk doet alleen de grote Logitech G vermoeden dat het een gaming-georiënteerd product is.

Één van de positieve ontwikkelingen van Logitech is dat ook zij mee gaan met de US International standaard die in Nederland over het algemeen de voorkeur heeft over de echte Nederlandse layout. Groot was mijn geluk toen ik dat nieuws hoorde, ik krijg namelijk kriebels van een compacte linker shift, maar even groot was mijn verrassing toen ik merkte dat het een soort halve US International versie is: wel de brede linker shift, maar niet de brede enter zoals zou horen maar het hogere, smallere model. Dat is vreemd gezien de verpakking toch anders doet vermoeden. Ik heb inmiddels Logitech om uitleg gevraagd hoe de modellen in het reguliere Nederlandse kanaal eruit komen te zien, update volgt. In mijn ervaring is het vooral de smalle shift die de Nederlandse layout onbruikbaar maakt, de enter vereist weinig gewenning, maar hou er even rekening mee.

Opvallend vind ik de keuze om bewust een compact ontwerp te ontwikkelen, om vervolgens de bovenkant van het toetsenbord redelijk lang te rekken. In dat flinke zwarte deel treffen we maar twee grote knoppen aan, en een grote Logitech G; wellicht toch een beetje form over function hier? Zeker gezien sommige fanatieke e-sporters dicht op het scherm zitten, soms met het toetsenbord tegen de voet van de monitor, lijkt mij dat die paar centimeter er ook van af had gekund. Blijven we bovenin valt op dat de f-keys geen tweede functie op de keycap hebben zitten, maar dat de media functies aan de onderzijde van de keycap zitten; lastig te zien zonder de verlichting aan.

Keren we het bord om zien we niets uitsteken, handig voor transport, grote grips, en opvallende voetjes omdat ze niet één maar twee hoeken bieden om je toetsenbord op te stellen.

Positief is de stevige indruk die de voeten maken, iets wat je er ook aan af ziet als je een rondje om het bord maakt. De kabel constructie is ook stevig, ik heb wel eens een standaard micro-USB kabel scheef getrokken aan een toetsenbord, maar waar een standaard kabel zich eenvoudiger laat vervangen zal je hier een vervanger van Logitech willen; een standaard micro USB kabel kan je in geval van nood zeker gebruiken, maar chic ziet dat er niet uit.

De specificaties en features van de Logitech website:

Weinig opvallends wat nog niet is besproken, hooguit de claim dat de Logitech Romer-G switches 70 miljoen clicks mee gaan in plaats van de 50 die Cherry claimt, maar dat onderstrepen of weerleggen is toch geen optie. Anti-ghosting en veel-key rollover zijn natuurlijk vanzelfsprekend voor een gaming focus product, verder is de compactheid van het specs lijstje enkel een indicatie dat het on een no-nonsense product gaat.

Normaliter sla ik dit hoofdstuk bij toetsenborden over, zeker wanneer ze op Cherry MX basis zijn gebouwd is er weinig wat ze onderscheid wat je al niet bij het uitpakken of de features ziet. Kwaliteitsverschil in bouw heeft effect op de ervaring, maar verder zijn het producten met een grote overeenkomsten. Wat kwaliteit betreft wil ik de G Pro mech wel even onderstrepen, want vanaf het moment dat je deze voor je legt merk je dat dat hier wel goed zit. Het bord staat als een huis, kan tegen flink geweld, en geeft geen krimp zelfs bij een incidenteel rage momentje; wel zo fijn.

Dit is echter onze eerste review van een bord met Romer-G switches, switches die we zeker al langer kennen maar dus nimmer hebben besproken, en ook nimmer zelf langduriger hebben ervaren. De Logitech Romer-G is een eigen design wat ze ook niet door anderen laten gebruiken, en de ervaring kan het beste worden beschreven als een iets zachtere Cherry MX Brown, waarbij vooral opvalt dat het bottomen (doordrukken tot de bodem) duidelijk minder geluid maakt dan de typische Cherry tegenhanger. Veel meer woorden hoeven we er niet aan vuil te maken overigens, complexe gevoelens brengt de switch niet teweeg; het is een allemansvriend switch die een prettige (en toegankelijke) indruk maakt.

Waar Razer en Kailh switches Cherry MX tot in detail trachten te benaderen, maar dat toch net niet redden, is de Logitech Romer-G (ondanks de MX Brown gelijkenis) toch herkenbaar als iets ‘anders’, iets waar ik zelf meer waardering voor op kan brengen dan voor het clonen. Laten we er echter geen doekjes om winden, ik denk dat Logitech ook wel een eigen switch moest ontwikkelen gezien de beperkte productiecapaciteit van Cherry gecombineerd met hun soms exclusieve deals, zo was de Cherry MX switch met RGB enkel aan Corsair voorbehouden na release, terwijl iedereeen en zijn hond een RGB toetsenbord wilde. Ik vind de Logitech Romer-G in elk geval geen slecht alternatief voor MX Brown, of eigenlijk het beste alternatief vergeleken met de andere alternatieven, en zeker wanneer een lagere geluidsproductie een wens is zou ik die overstap goed begrijpen. Dat gezegd hebbende, ik verwacht dat de echte Cherry-geek nooit tevreden zal zijn met iets anders dan Cherry, maar dat doet niet af aan wat hier wordt geboden.

Een gevolg van het andere design is overigens wel dat de vele Cherry MX accessoires, die ook te gebruiken zijn op Razer en Kailh switches, en zelfs op enkele mech-stijl rubberdome alternatieven, hier niet toegepast kunnen worden; je eigen keycap set zit er dus niet in tenzij je er één voor Romer-G kan vinden.

De Logitech G Gamingsoftware is kortweg één van de prettigste op de markt. Toegankelijk en intuitief, rijkelijk voorgevuld met allerhande game-presets, overzichtelijk, vlot, en met alle features die de moderne gamer zich zal wensen. De functie van elke toets aanpassen, macro’s maken, profielen opslaan (inclusief naar het apparaat zelf, dus voor onderweg) en implementeren, het stuurt zichzelf allemaal eenvoudig aan.

Standaard zijn tal van RGB LED effecten ingebouwd, sommige daarvan zullen iedereen met RGB borden bekend zijn, maar de aanwezigheid van meer dan 300 LED profielen voor specifieke games is een uitzonderlijk element om aan te treffen. Het is lastig om je te onderscheiden met een product waarvan de focus is compact en functioneel te zijn, maar dergelijke detail verzorging komt het plezier van dit bord bezitten zeker ten goede. Je kan je uiteraard afvragen of dit concept strookt met de enorme e-sports focus waar de G Pro Mech marketing over gaat, maar laten we er gemakshalve vanuit gaan dat Logitech toch echt verwacht dat consumenten dit thuis neerleggen en dan tal van games spelen.

Als dat overigens niet genoeg is: je kan per-key verlichting instellen, inclusief helderheid per-key, dus ga gerust los.

Één van de twee grote knoppen bovenaan het bord is de gamemodus key, in de software kan je zelf instellen welke knoppen of knoppencombinaties daarmee worden uitgeschakeld. Prima concept.

En dan natuurlijk even de verlichting in gebruik:

Het valt op dat de verlichting dankzij het redelijk forse font lekker helder is. Verlichting van onder de keycaps is echter geen sprake van, wat het geheel ten alle tijden nog een redelijk bescheiden indruk laat maken. Wel RGB, maar wederom niet echt veel poespas.

De nieuwe “Pro” is gewoon een heerlijk bordje die bovenal gewoon doet wat je als koper zal verwachten. Weinig poespas, maar gewoon een functioneel compact TKL bord, al vraag ik mij nog wel af of die 2 centimeter bovenin er ook niet beter af had gekund. De compacte footprint lijkt in eerste instantie weinig ruimte te laten voor de fabrikant om er echt iets unieks van te maken, maar Logitech weet wel degelijk er een herkenbare eigen spin aan te geven door de onderkant van flink wat grip te voorzien en verstelbare voetjes zodat je tussen drie hoogtes kan kiezen, en door de software extra dik voor elkaar te hebben met (naast tal van bekende RGB effecten) ruim 300 specifieke game LED profielen. Dat zie je op de foto niet terug, maar komt het bezit-genot absoluut ten goede.

De G Pro is weliswaar kunststof afgewerkt, geen fancy aluminium looks hier, maar de bouwkwaliteit laat weinig te wensen over; hij kan tegen een stootje.. of twee. Ook de indrukken van de Romer-G switch zijn bij mij als fanatieke Cherry’er positief; geen ‘bijna maar net niet’ kloon maar een net iets andere eigen implementatie die prima onder de vingers ligt. Gemakshalve kan je ze ‘iets zachtere/stillere’ Cherry MX Browns noemen, en in mijn optiek ook prima toegankelijke switches voor nieuwkomers in de markt voor mechanische borden.

Ik wacht nog even op uitsluitsel van Logitech wat zij nu precies gaan verkopen als “US International” layout, mijn model zit er (in tegenstelling wat de doos doet vermoeden) in elk geval tussenin met een hoge smalle enter zoals de NL layout kent, maar dan wel de brede linker shift van US International, als is met dat laatste de grootste stap voor Logitech al wel gezet. Hoe dan ook is het feit dat Logitech niet koppig enkel NL layout toetsenborden gaat verkopen al een hele goede stap voor de Nederlandse mech liefhebber.

Dan rest enkel nog één typisch Logitech dingetje om rekening mee te houden: het verloop van de straatprijs ten opzichte van de adviesprijs. Veelal zijn de adviesprijzen van Logitech wat fors, terwijl de straatprijzen de producten veelal weer een ijzersterke prijs-prestatieverhouding geven. Op dit moment vraagt Logitech 149 euro voor deze gloednieuwe G Pro mech en vooralsnog is dat ook de straatprijs. 149 euro is een tientje meer dan de Corsair K65 Lux die ook een polssteun biedt, en 25 euro meer dan de CM MasterKeys Pro S. De software van Logitech blijft m.i. dan een pluspunt t.o.v. beide, en ten opzichte van de CM is de bouw iets beter, maar het aantal argumenten is niet heel stevig. Typisch voor Logitech is echter dat straatprijzen op termijn flink meer zakken dan bij de concurrentie, zo kost de G403 Wireless nu in shops 89 euro (adviesprijs 119) en de G910 Orion Spectrum nu zo’n 129 euro (adviesprijs 199). De directe vergelijking met de G910 zet ook wat druk op de G Pro; voor 20 euro minder heb je een product met meer materiaal, meer mechanische knoppen, fysieke media knoppen –en- een polssteun?

Zodoende is de Logitech G Pro dus inhoudelijk harstikke interessant, maar zal de ook maar ietwat prijs bewuste koper vermoedelijk even willen afwachten of hij vandaag of morgen niet voor 139, 129, of op den duur wellicht voor nog minder in de schappen gaat verschijnen; het lijkt onvermijdelijk.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog bijna 400 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Logitech G Pro (Qwerty US)?

Wederom een zeer gave review van Foritain _/-\o_ +3
Top review! Ook een heerlijk keyboard, heb 'm ook!

Enige minpuntjes (tav het KB en niet je review), welke ogenschijnlijk met software kan worden toegevoegd:

Toetscombinaties vallen niet te blokkeren (ALT+F4). Je moet in dat geval minstens één van deze knoppen in zijn geheel blokkeren en onbruikbaar maken.

Je kunt alleen de F-toetsen rebinden (ik kom van een Corsair bordje waar dit wel kan).
Ik heb mijzelf (helaas) 14 jaar geleden linkshandig leren gamen (muis links, WASD met rechts). Had me een hoop gescheeld als ik dat nooit zo had gedaan. Zo had ik nooit op ambidextreuze muizen hoeven wachten.
Ik vind het prettig als ik de linker Windows-toets kan rebinden naar E. In veel games voelt het velen malen beter om WASD niet los te hoeven laten en wel de veelgebruikte E-knop alsnog in te kunnen drukken met mijn rechter duim.

De oplossing hiervoor is om te rommelen in je register en zo op OS-niveau de linker Windows-toets te rebinden naar E.

[Reactie gewijzigd door prodygee op 10 april 2017 12:41]

Volgens mij heb ik scheef zitten kijken, ik meende dat ik de alt-f4 combi gewoon kon uitschakelen. Ik heb hem nu niet naast mij liggen maar controleer dat nog even, gezien ik wel schrijf dat combinaties uit te schakelen zijn.

Het is wel jammer inderdaad dat je niet alles kan rebinden, rommelen in je register door een doelgroep zo groot als linkshandigen (wat, 10% oid?) zouden ze best mogen opvangen.
TKL + Excel = Seppuku
Mwah, voor dat beetje excel er naast kan je gewoon een los USB numpad erbij kopen. Kan je zelfs met Cherry MX switches vinden. Als je veel van excel gebruik maakt, dan moet je jezelf afvragen of je überhaupt een TKL werkelijk wilt hebben.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 11 april 2017 18:38]

Dat is zeker een optie, en uiteraard is het logisch dat je een alternatief overweegt als dagelijkse excel'er, maar dat het even overwogen dient te worden lijkt mij wel een handige opmerking, precies de reden dat het daar bij staat.
Waar heb je hem vandaan als ik vragen mag?
Zoals je zelf al zegt de foto op de doos is misleidend , maar us internationaal ook want je zegt zelf de rechter enter klopt niet.
Er ontbreekt wat essentieels, echt essentieels aan je review (verder superreview). Welke versie is dit precies (ik weet us internationaal maar als ik op duitse / NLse / usa logitech site staat oevral us internationaal maar elke keer ander eindnummer), het staat op de doos - niet op de achterkant van je toetsenboord. Is dit de 920-008294((NLse website)) of de 920-008290((usa website)), de fotos die je van logitech heb gehaald zeggen 8294 maar dat is hun website, wat staat er op de doos.
Ik ga hem kopen op amazon.de - 110¤ - maar als ik naar duitse logitech site gaat staat er dit > "US-/Internationales Englisch: 920-008292" , dus dat kan het ook nog is zijn (ipv ..90 of ..94) maar dan misschien echt us internationaal dwz rechts lange enter ipv hoge. Ik persoonlijk wil dat juist niet. Ik vindt de jouwe perfect. Maar ik ga er 2 kopen en wil niet zoals pas geleden met een sharkoon mechanisch keybaord dat ik dan gebruik moet maken van mijn 2 weken internet aankoop bedenktijd omdat de indeling totaal ruk was.
p.s. waarom kom ik met usa website? nou ik zag op YouTube een amerikaan en die indeling was zoals ik wilde bleek het gewoon 1 uit zwitserland naar hem gestuurd als reviewer, dus iedereen haalt overal zijn toetsenboorden vandaan dus dan wil ik graag het precieze nummer weten.

[Reactie gewijzigd door schietdammer op 30 juni 2017 01:49]

als ik heel eerlijk ben, na 3 keer lezen, begrijp ik amper wat je wilt zeggen....
Super review! hulde +3