Specificaties Tower • 3 interne bays - Bekijk alle specificaties

Phanteks Enthoo Pro M Tempered Glass Review

pclinde 4 april 2017, laatste update op 7 april 2017, 3.226 views

Phanteks Enthoo Pro M Tempered Glass

De Phanteks Enthoo Pro M Tempered Glass heeft naast zijn lange naam een mooi pakket aan features. De behuizing bewijst zich als waardige opvolger van de Acrylic versie, voor vrijwel dezelfde prijs. De toevoeging van een zijpaneel bestaande uit gehard glas geeft de Pro M esthetisch een dikke upgrade.

Pluspunten

• Een mooi upgrade t.o.v. zijn voorganger (Phanteks Enthoo Pro M Acrylic Window) zowel in features als prijstechnisch.
  • Nieuwe features: flexibiliteit voor het plaatsen van een waterpomp en een radiator bracket voor extra installatiegemak.
  • "Get your glass on!" (gehard glas)
  • Flexibel om mee te bouwen en tegelijkertijd compact.
  • Genoeg ruimte voor kabelmanagement, komt standaard met 3 velco straps.
  • Gooi je je portemonnee tegen de Phanteks Enthoo Pro M Tempered Glass aan? Dan doe je een goede investering, prijstechnisch dik in orde!

Minpunten

• Heeft maar één SSD-bracket.

Review: Phanteks Enthoo Pro M Tempered Glass

- Inleiding
- Specificaties
- De Buitenkant
- De Binnenkant
- Inbouwen
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Phanteks Enthoo Pro M Tempered Glass productpagina

De Phanteks Enthoo Pro M (Acrylic Window Edition) kwam rond december 2015 op de markt. Om direct een helder verhaal te presenteren: de Phanteks Enthoo Pro M Tempered Glass is een refresh van de eerdere Pro M uit 2015. De behuizing is voorzien van wat nieuwe technische snufje, waaronder een nieuw HDD mounting systeem, een radiator bracket en meer flexibiliteit als het om het plaatsen van een waterpomp gaat.

De behuizing is uitgevoerd in satijn zwart en komt dit maal met gehard glas. Zijn voorganger moest het nog doen met een metalen paneel samen met een acryl window. Nog voordat ik de Phanteks Enthoo Pro M met gehard glas had uitgepakt, deden de afbeeldingen mij de productpagina al wat overtuigen. Dankzij de toevoeging van gehard glas krijgt de Pro M een moderne facelift. Op het moment van schrijven kost de Pro M circa 92 euro.

Een overzicht van de specificaties:

De Pro M is een mid tower behuizing, direct aan de specificaties valt op dat de behuizing ook E-ATX moederborden kan huisvesten, wat wel beperkt is tot 264mm in de breedte. Daarna zien we de wat meer conventionele moederborden zoals ATX, Micro ATX en Mini ITX. Mocht je een Micro ATX of Mini ITX in de Pro M willen plaatsen, dan kun je alvast nadenken wat je gaat doen met de extra zeeën aan ruimte.

Aan de onderzijde van de behuizing vinden we een doorlopende PSU-plaat. Hierachter vinden we twee 3.5” HDD-spots, verder vinden we achter het moederbord tray nog een bracket voor één 2.5’’ SSD. Je kunt de Pro M verder uitbreiden met losse brackets, deze kun je apart nabestellen. Voor meer 3.5” HDDs kun je bijvoorbeeld een extra bracket nabestellen voor zes schijven, met de bracket op zijn plaats kun je dan een totaal van acht 3.5” HDDs kwijt. Idem dito voor de 2.5” SSDs, deze kun je uitbreiden tot een totaal van drie SSDs, wat gelijk staat aan twee losse brackets. Niet alleen kun je upgraden naar extra ruimte voor opslag, er zijn ook accessoires beschikbaar zoals een pomp bracket en PWM HUB controller voor fans.

We zien het steeds vaker verdwijnen: ruimte voor een DVD/Blu-ray speler. De Pro M voldoet wel in deze behoefte, met de verplaatsbare bracket kun je een eigen keuze maken. Mocht je de 5.25” bracket verwijderen, dan geniet je van het voordelen om een 360mm radiator bovenaan of vooraan te plaatsen, of een extra fan aan de voorzijde, genoeg flexibiliteit.

Nog wat belangrijke specificaties voordat we de Pro M in de spotlight zetten: de maximale hoogte voor de CPU-koeler is 192mm, de behuizing kan kaarten van 420mm lang huisvesten (voldoende ruimte voor moderne videokaarten als de GTX1070, 1080- Ti).

Uitpak party! Laat je niet gek maken door de verpakking, deze laat namelijk nog het oude ‘zijpaneeltje’ zien. We willen gehard glas zien, geen plexi! Een bescheiden verpakking, binnenin vinden we twee stukken piepschuim om de behuizing de nodige bescherming te geven.

De accessoires komen we pas tegen in de behuizing zelf, laat ik mijn werkelijke uitpak volgorde aanhouden. Direct door naar de Phanteks Enthoo Pro M met gehard glas. We zetten de behuizing letterlijk in het zonnetje, de eerste indruk is een tevreden gevoel. Een vrij authentiek uiterlijk, zoals we een behuizing herkennen met net wat strakke details. Dat het geharde glas zijpaneel tegenover de oude Pro M met acryl veel goed maakt mag wel duidelijk zijn. Het geeft de Pro M een moderne facelift en maakt de kast een chique verschijning. Het voorpaneel is vervaardigd uit kunststof met een geborsteld aluminium look, zonder dat er aluminium aan te pas is gekomen. Het wekt de illusie alsof er aluminium gebruikt is, kom je wat dichterbij dan is het wel te onderscheiden van echt geborsteld aluminium. Alsnog ben ik positief, in dit prijssegment geeft het de behuizing net wat extra’s.

Op de bovenzijde komen we de power knop tegen, voorzien van een witte LED. Hier komen we een stoffilter tegen met magneetstrip, met daaronder een mesh rooster. Makkelijk te verwijderen, doekje erover en klaar. Sommige behuizingen zijn voorzien van een stoffilter op een rails, wat verwijderen en plaatsen wat minder vriendelijk maakt, zeker als je behuizing weg gepropt is in je bureau, of in een vreemde hoek staat, waardoor je de behuizing moet verschuiven. Laat ik het gewoon zeggen: handig stoffiltertje op de Pro M, dat is er uit.

Weer even terug naar de voorzijde. We zien één bracket voor een DVD/Blu-Ray speler, hier blijft het kapje netjes op zijn plek. We krijgen ook een close-up van het geborstelde uiterlijk, oordeel zelf zou ik zeggen, naar mijn zeggen ziet het er deftig uit. Verder wordt de voorzijde gesierd door mesh voor de front fans, met op de randen van het voorpaneel nog extra intakes voor de air flow.

De pootjes verhogen de behuizing flink. Voor gebruikers die de voeding met de fan naar de onderzijde hebben, extra ‘verse lucht’ om aan te trekken. De pootjes zijn gemaakt van kunststof met ieder een rubberen strip voor grip. Ik heb de behuizing een paar keer verschoven over mijn bureau, wat vrij soepel gaat. Alsnog moet je wat kracht zetten om beweging te krijgen in het geheel, voldoende grip. Voor gebruikers die ondertussen al besloten hebben om de voeding met de fan naar de onderzijde te positioneren: een stoffilter aan de onderzijde houdt stopophoping tegen.

Iets waar ik tijdens gebruik best wel van ben gaan houden is het front paneel aan de zijkant. Normaal moest ik opstaan en mijn USB-stickjes aansluiten, nu doe ik dit met een simpele zijwaartse beweging. Al die gemakken, we worden er lui van! Als laatste blijft de achterzijde over. Bestaande uit 7 uitsparingen voor de PCI-e sloten, het moederbord I/O en ruimte voor een 120 of 140mm fan.

Door naar de binnenkant van de Pro M. Het zijpaneel van gehard glas is met vier grote duimschroeven te verwijderen, deze zijn ieder voorzien van een rubber ringetje om beschadigingen en trilling te voorkomen. Tot zover heb ik geen eigenaardige trillingen meegemaakt, ook zonder schroeven is het paneel op de zijkant te plaatsen, en blijft deze hangen op de vier uitsparingen. Wel raad ik je aan om gewoon netjes alles vast te schroeven, om zo herrie in de keuken te vermijden.

We beginnen met een frontale blik op de zijkant zonder gehard glas. Een flinke uitsparing in het moederbordtray voor extra installatiegemak voor CPU-koelers valt direct op. Ook niet onopgemerkt is de nette PSU-plaat om kabel confetti te bedekken. De vier uitstekende noppen zijn bedoeld voor de SSD-bracket, waarvan je de kabel netjes kan begeleiden via de uitsparing aan de onderzijde.

Op het moederbordtray zijn al afstand busjes aangebracht voor een ATX-moederbord. Mocht je met een Micro ATX of Mini ITX willen werken, deze zijn makkelijk te verwijderen. Achterop vinden we één 140mm fan met een 3-pin connector.

In de bovenzijde vinden we de 5.25” bracket samen met een radiator bracket. De bracket voor de radiator is een nieuwe verschijning voor de Pro M serie. Door vijf (zilveren) schroefjes te verwijderen moet je deze met één beweging uit de behuizing kunnen trekken. Er bevinden zich twee schroefjes aan de zijkant en drie achter het tegenovergestelde zijpaneel.

We komen op deze manier gelijk uit bij de tegenovergestelde zijde. Hier vinden we drie velco straps voor kabelmanagent, de SSD-bracket, twee HDD-brackets waarvan één voorzien is van een kartonnen doosje met accessoires.

Tijdens het uitpakken heb ik veel plezier beleefd aan de HDD-brackets. Om de pinnetjes vast te zetten op de harde schijf moet je de zijkanten lostrekken, eenmaal los ontstaat er een kikkerachtige vormgeving, hopelijk ben ik niet de enige die dit ziet.

In het pakketje aan accessoires vinden we tay rips, een arsenaal aan schroefjes om je computer volledig te kunnen monteren en een kleine handleiding. De handleiding laat overzichtelijk zien hoe je alles kunt demonteren en weer monteren.

Mocht je willen spelen met de posities of aantallen fans op de voorzijde, het voorpaneel is met één soepele trek beweging te verwijderen. Je hoeft hier geen rekening te houden met kabels van het I/O paneel. Hier kan je twee 140mm fans kwijt of drie 120mm fans als de 5.25” bracket verwijderd is. Voor de waterkoeling fanaat: een 360mm radiator gaat graag samen met deze 120mm fans. Achter het voorpaneel komen we de tweede 140mm fan tegen. Het voorpaneel is netjes voorzien van een stoffilter.

De Pro M vertegenwoordig zich zelf qua inbouwmogelijkheden sterk. Mogelijkheden zoals een 360mm radiator aan de voorzijde of bovenkant, idem voor een 280mm radiator, veel rubberen uitsparingen om kabels te begeleiden en voor geïnstalleerde velco straps om kabel management net wat aangenamer te maken. Wie verdere uitbreiding wenst zal in de extra brackets moeten investeren, een HDD cage is bijvoorbeeld beschikbaar om met 6 harde schijven uit te breiden. We zien dan ook zeeën aan extra ruimte in de behuizing zelf. We sluiten dit hoofdstuk af met nog wat foto’s ter beeldvorming van de binnenkant.

Inbouwen met de Pro M gaat eenvoudig, als je vaker behuizingen bouwt moet je wel rekening houden met wat eventuele beperkingen. Stel je kiest voor een radiator in de bovenzijde, dan doe je er slim aan om de CPU_Power connectors vooraf te installeren, zodat je niet in de knoop komt te zitten met de beschikbare ruimte. De bouwvolgorde was in mijn geval als volgt: moederbord, geheugen, alle kabels aansluiten op het moederbord en naar achter begeleiden, kabels aansluiten op de voeding, voeding in de behuizing en monteren, waterkoeling in de behuizing plaatsen met de radiator bracket, kabels aansluiten op het moederbord en de SSD plaatsen en aansluiten.

Het is in een mid tower net wat compacter dan je bouwt in een full tower. Je moet dan op sommige manieren creatiever omgaan tijdens het bouwen. In het geval de Pro M is get gewoon logisch monteren. Plaats je de radiator bovenin, dan is dit één van de laatste stappen in je bouwproces.

Hoe clean kun je bouwen met de Pro M? Ik denk dat de bovenstaande foto genoeg zegt, zonder al te veel inspanningen is dit goed te bereiken. Even kwijlen met een nieuwe ASUS ROG Strix GTX1080Ti. Voldoende ruimte voor high-end kaarten.

De radiator bracket is een mooie toevoeging. Door vijf schroeven te verwijderen trek je deze uit de behuizing. Ik moet wel zeggen dat deze er wat schroef uitkwam en ingaat. Het is even duwen, eenmaal met een radiator bevestigd wil je eigen geen gekke dingen doen als het moederbord er achter schuilt. De truc is gelijkmatig schuiven, zodat de bracket geen kans krijgt om schuin te gaan. Gaat het wat schroef, gewoon terugtrekken en opnieuw er in schuiven.

De SSD is met vier schroefjes op de bracket te bevestigen. Makkelijk te monteren op de vier noppen. Ik heb nog wat zitten spelen met de kabelmanagent. Ik raad je aan om de CPU_Power connector kabels achter je SSD bracket te routen. Dit zit net wat netter en creëert minder druk op het zijpaneel als het om kabels gaat. De ruimte voor kabels is voldoende, maak vooral gebruik van de velco straps. Nog wat finale foto’s voordat we naar de conclusie gaan.

Is de refresh van de Phanteks Enthoo Pro Tempered Glass een succesvolle stap t.o.v. zijn net wat goedkopere Pro M voorganger? Nieuwe features zoals flexibiliteit voor het plaatsen van een waterpomp, een nieuw HDD-mounting systeem en een radiator bracket kunnen een overweging waard zijn. De radiator bracket is naar mijn mening al een goede aanvulling om wat meer geld te investeren, het maakt het bouwen zoveel meer plezieriger. Esthetisch is wat mij betreft de grootste game changer: van leuk naar chique.

Op het moment van schrijven is de Phanteks Enthoo Pro M met acryl window gemiddeld 88 euro. Lees je de bovenstaande features samen met het geharde glas, dan lijkt mij de keuze niet zo moeilijk. Voor een slordige 7 euro haal je de Tempered Glass versie al in huis. Het lijkt mij dan ook niet gek dan het (oudere model) snel uit gefaseerd zal worden. Zit je momenteel op het randje van je stoel te wippen welke versie je neemt: ga voor de Phanteks Enthoo Pro M Tempered Glass, good game.

De Pro M met gehard glas is een genot om mee te bouwen, heeft een strakke uitstraling en laat gewoon zien dat je veel voor je geld kan krijgen. Met de twee 140mm fans, een radiator bracket en genoeg ruimte voor kabels ben je snel op weg met het bouwen van je pc. Hier laat de Pro M een goede indruk achter. Al staande hier op mijn bureau zou je niet zeggen dat het om behuizing gaat van 95 euro. Nu maakt het zijpaneel van geharde glas veel goed, zonder deze toevoeging zal mijn hartslag een stuk lager zijn.

Waar de Pro M te kort in komt is beschikbare brackets. Op het moment zit er maar één 2.5” SSD bracket in de behuizing. Deze zou je nog apart moeten nabestellen, terwijl er 3 SSD spots zijn. Je kunt ervoor kiezen om een SSD in de behuizing te laten bungelen, netter maakt dit het niet. Het kan dus geen kwaad (aan Phanteks), om een extra stukje metaal toe te voegen, dit maakt het totaalplaatje compleet.

De Pro M is een strakke behuizing om te zien, voldoet aan de huidige eis (verwachting) voor het bouwen van een pc en laat wat extra elegantie zien met gehard glas. Voor de prijs van 95 euro hoor je mij niet klagen. Oké nog één keer dan: gehard glas is de bom!

tweakers - nomineer voor review van de maand

http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Phanteks-Enthoo-M/low1.JPG http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Phanteks-Enthoo-M/low2.JPGhttp://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Phanteks-Enthoo-M/low3.JPG http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Phanteks-Enthoo-M/low4.JPG

Heb jij ook een Phanteks Enthoo Pro M Tempered Glass?

Hele mooie review! Doet mijn mening over kasten veranderen, wilde eerst voor een ander gaan, maar dit gaat em worden denk ik!
Tof om te horen. Klinkt heel basic; maar je krijgt echt waar voor je geld. :) Wat heb je op het moment?
Ik heb de Corsair Obsidian 350D, Prima kast alleen geen plek voor ATX ;)
Net kastje inderdaad. Gehard glas ga je wel leuk vinden. :D
Zeer nette review! Goed en duidelijk beschreven en prachtige foto's.

Ik heb een maand geleden ook deze behuizing gekocht, reviews waren er niet zo veel. Maar ik ben heel blij dat ik de stap genomen heb. Alles zit gewoon goed op zijn plaats en hij ziet er echt luxe uit met het grote glazen paneel.
Dankjewel! Ja, mooie prijs en gehard glas. Ook gebruik gemaakt van de radiator bracket of werk je met een luchtkoeler?
Ik heb er nog een luchtkoeler op zitten. Er komt wel een AIO, alleen was ik aan het denken om hem aan de voorkant te plaatsen.

Je kan trouwens een SSD ook prima vast schroeven in het HDD bracket. Al ben ik het wel met je eens dat ze nog een extra SSD bracket mee hadden mogen leveren.
Goede tip! Had ik niet opgelet. :) Nee, inderdaad één SSD bracket is wat karig. :D
mooie kast, misschien leuk voor mijn komende ryzen pc :P vraagje: er zitten dus stoffilters aan de boven, voor en onderkant? die van de bovenkant zie ik niet echt in de fotos namelijk maar dat kan aan mij liggen want je beschrijft hem wel.

edit: ik zie hem nu op het officiele plaatje ook, ik had alleen naar jou eigen fotos gekeken aangezien de officiele regelmatig niet heel duidelijk zijn imo.

edit2: hij lijkt toch best groot, is ie ook zwaar?

[Reactie gewijzigd door superwashandje op 5 april 2017 13:42]

Voldoende ruimte voor een moderne ATX-build. Bij het hoofdstuk de buitenkant zie je het filter liggen op de grond. :) De kast zelf weegt 9KG.

Ga je voor een Ryzen ATX build? :D
oh shit sorry helemaal niet gezien door de foto overload ;)
hij is wel behoorlijk zwaar dus. Ik wil inderdaad ergens dit jaar een ryzen build maken maar ik neig toch meer naar een lichte/kleine kast. Deze ziet er wel cool uit maar voldoet denk ik niet echt aan mijn andere eisen :P
Ik vind 9KG nog wel meevallen. :P Heb in het verleden een Cosmos II gehad... 22KG. Met alles erin kwam ik snel op een 25 - 30 KG.

De Pro M is een nette- nog wel vrij compacte mid tower.
haha dat is toch wel behoorlijk! ik ga er nog even over denken maar deze staat wel op de radar na je review :) thanks!
Leuke review, mooi kastje. Dankzij de foto's kom ik compleet in de lentesfeer.
Met het aankomende weekend (veel zon en hoge temperaturen) gaat dat goed komen! ;) Bedankt.
Gave review met mooie pics van een gave behuizing :) +3
Thanks! Lekker weertje hé? Ook voor de fotografie. :)
Dacht al: Waar blijft pclinde?
Buiten, een kast van een review aan het maken!
Hahaha. :D De Ti volgt ook spoedig. :) Mooie woordspeling, I like!

[Reactie gewijzigd door pclinde op 4 april 2017 15:23]

Vette review. Wat een verschil met mooi weer, foto's (en dus de producten) zien er nog beter uit! +3 _O_
Dankjewel! Mooi weer om lekker te BBQ'en en voor de foto's. ;) :D
Bedankt voor de review!

Is er genoeg plek voor de extra radiator van een watergekoelde videokaart (MSI GeForce GTX 1080Ti Sea Hawk X) naast een waterkoeling (Cooler Master Masterliquid 240) op je CPU?
Hoi Bas,

Bedankt! Moet prima gaan ML240 bovenin & Sea Hawk X voorin de behuizing. :D
Nette review van een mooie kast :) Jammer dat ze standaard niet 2 of 3 SSD plaatsen inbouwen.
Bedankt. Ze zijn er wel, alleen de brackets ontbreken. Tip voor Phanteks! :D