Dremel 3D20 Idea Builder Review

noryy 31 maart 2017, laatste update op 31 maart 2017, 200 views

Dremel 3D20 Idea Builder

Op zich een prima printer. Het enige wat ik jammer vind is dat hij niet bepaald stil is, het missen van een verwarmd bed en een tweede extruder. De rendersoftware is oké. (Ik raad trouwens wel aan om voor een bijna dezelfde prijs een Flashforge Dreamer te kopen.)

Pluspunten

• Prima printkwaliteit
  • Heel erg gebruiksvriendelijk in alle opzichten (ook voor kinderen)
  • Prima prijs
  • Er zit al een rol filament bij
  • Je kunt overal makkelijk bij
  • Makkelijk en snel te installeren
  • Zowel SD-kaart als USB aansluiting

Minpunten

• Als je een hoge kwaliteit wilt printen, duurt het behoorlijk lang
  • Niet bepaald stil
  • Enkele extruder
  • Geen verwarmd printbed
  • Geen Wi-Fi
  • Klein printbed (voor mij voldoende)

Printkwaliteit Score: 4
De Dremel idea builder is een prima printer voor niet teveel geld. De printkwaliteit is netjes. (Zie foto kikker.) Ik heb hem toevallig voor een stuk minder kunnen krijgen omdat het bedrijf waar ik hem heb gekocht hem uit het assortiment deed.

Het enige wat ik jammer vind aan de Dremel printer is de herrie, het missen van een verwarmd bed en het missen van een tweede extruder. Ondanks dat Dremel zelf zegt dat hij stil zou moeten zijn vind ik hem niet bepaald stil. Misschien hebben zijn een andere definitie van stil. Doordat het printbed niet verwarmd is kan het zijn dat de print tijdens het printen loslaat. Beetje onhandig en jammer van de filament. Het meest positieve vind de overzichtelijke menu-opbouw waardoor vrijwel iedereen hier snel en makkelijk mee kan printen. De printer kan trouwens niet in het Nederlands. Het installeren van de printer is zo gepiept en er staan ook filmpjes bij Dremel op de website mocht je het toch lastig vinden.

Ik raad trouwens aan om voor een bijna dezelfde prijs een Flashforge Dreamer (of de nieuwste versie: Flashforge Inventor) te kopen. De Flashforge heeft o.a. wél een tweede extruderkop en verwarmd printbed. (De Dremel printer is door Flashforge gemaakt en ze zijn daarom bijna identiek.)

De software die je nodig hebt om een 3D print uit te printen kun je van hun website afhalen. Ik vind de software redelijk oké. Je kunt een ontwerp schalen, draaien en verplaatsen. Je kunt het helaas niet in de Y-richting verplaatsen. Daar gebruik ik Meshmixer voor. Als ik hem op Meshmixer helemaal naar zin heb gemaakt, zet ik hem over naar de Dremel software. Hierdoor staan de prints met foto en naam duidelijk in de printer mocht je het nog een keer willen printen.

Kortom: Fijne gebruiksvriendelijke printer met een prima printkwaliteit. De software daarentegen mist het een en ander. Omdat het allemaal open source is kun je dit allemaal met andere (gratis) programma's oplossen. Ik zou, als ik een punt moest geven, de Dremel Idea Builder een 7,5 geven!

Heb jij ook een Dremel 3D20 Idea Builder?