Specificaties HTPC, 2 interne + 4 externe bays - Bekijk alle specificaties

Antec Skeleton Review

DNB 9 december 2012, 3.389 views

Antec Skeleton

Pluspunten

• Goede koeling
  • Lage geluidsproductie
  • Hoog inbouwgemak
  • Uniek uiterlijk

Minpunten

• Stofverzamelaar
  • Weinig ruimte voor hogere koelers

Antec Skeleton Review

Ik heb deze kast enige tijd geleden gewonnen bij een prijsvraag van tweakers.net. De Skeleton is een vrij aparte kast, en zelf had ik hem waarschijnlijk nooit aangeschaft. Ik had (en heb) zelf een Antec P182, een veel meer ingetogen kast. Toen ik echter de Skeleton won, heb ik mijn hardware daarin overgezet, en hem een paar maanden uitgeprobeerd. Hieronder mijn bevindingen daarover.

Assemblage
De Antec Skeleton heeft een redelijk aparte opbouw, en daardoor was het in elkaar zetten van het systeem anders dan ik gewend was. Het zou gemaakt zijn voor het snel wisselen van onderdelen. Immers, het moederbord-tray kan je helemaal naar buiten schuiven.

Het installeren van de voeding in zijn plekje onderin de kast ging zeer gemakkelijk. De voeding heeft ook een soort tray, die je geheel kunt verwijderen. Zo kon ik op mijn gemak de voeding vastschroeven, en daarna het geheel terug klikken in de kast. Daarna was het tijd voor het moederbord. Na het moederbord-tray uitgeschoven te hebben kon ik zeer makkelijk het moederbord vastschroeven. Daarna installeerde ik alles op mijn moederbord. (CPU, geheugen, videokaart en koelers).

Toen ik het moederbord terug wou schuiven stuitte ik op een probleem. Mijn CPU-koeler (een artic freezer 64 Pro) en de koeler van mijn videokaart (een vrij grote thermalright HR-03+) stootten tegen de plastic onderrand van het bovengedeelte van de kast aan. Ik kon het geheel dus niet terugschuiven. Gelukkig zat er vrij veel loze ruimte achter deze rand. Ik heb het probleem opgelost door een paar uitsparingen te zagen in de rand (zie foto) waardoor het geheel wel paste.

Het aansluiten van verdere apparatuur, de DVD-speler en de harde schijven ging vrij soepel. Je krijgt een paar speciale standoffs meegeleverd die je op de zijkant van je DVD-speler/harde schijf monteert. Daarna kan zonder problemen het apparaat vastklikken in je kast. Het aansluiten van de kabels was nog enig gewroet, maar uiteindelijk was dit ook goed te doen.

Als ik dit vergelijk met mijn Antec P182, is het aansluiten vele malen gemakkelijker met de Skeleton. Aangezien ik de tweakers.net review gelezen had, had ik meer problemen verwacht. Dit viel mij echter alleszins mee. Als je het moederbord weer wilt uitschuiven, om bv een insteekkaart te verwisselen, hoef je waarschijnlijk alleen de audio en USB-poort connectors van de kast zelf los te maken.

Geluidsproductie
Deze kast bevat maar een fan die het vermelden waard is. De zeer grote 250mm fan die boven het moederbord hangt. De fan heeft 3 standen, van langzaam en stil naar snel en lawaaiig. Ik heb tijdens het gebruik de fan alleen maar op de laagste stand gehad, meer was voor mij in de praktijk niet nodig. In deze stand is de fan te horen als je in een stille kamer zit en erop let, maar de geluidsproductie is minimaal. Omdat deze fan zo groot was en direct boven alle componenten hing, heb ik de fan van mijn videokaart weggehaald, waardoor deze geheel passief draaide (een 8800GTS 320MB met Thermalright HR-03+ koeler), en stond de fan van mijn CPU koeler (een AMD 6000+ X2 met Arctic freezer 64 Pro) zelfs stil als hij weinig belast werd. Dit zorgde voor een zeer stil systeem.

Koeling
De 250mm fan hield het moederbord en alles wat daarop lag zeer goed koel. Ik kon de fan zonder enige problemen van mijn videokaart afhalen en de fan van mijn CPU koeler stond vaker stil dan dat hij draaide, omdat het daarvoor niet warm genoeg was. De laagste stand van de koeler was meer dan genoeg voor mij, dus ik neem aan dat zwaardere set-ups nooit een probleem mogen zijn, zeker niet in een hogere stand.
Voor de harde schijven, die onderin de kast gevestigd zijn, is een extra 92mm fan, die voor de harde schijven gehangen dient te worden. Deze moet je niet vergeten (zoals ik eerst deed). Daaronder is vrij weinig ruimte, en enige airflow is wel nodig om de schijven niet te oververhitten. Met deze fan ging dat echter ook goed.

Uiterlijk
Het uiterlijk is waarschijnlijk het meest controversiŽle punt van deze kast. Door het open ontwerp komt er veel stof op je moederbord, maar door diezelfde reden is het er ook vrij snel weer af te halen. (Blijft natuurlijk dat dit een minpunt is.)

De fan op de bovenkant kan in allerlei verschillende kleuren licht geven. Rood, blauw, groen, en alle combinaties daarvan zoals rood-blauw en blauw-groen-rood. Meestal had ik hem op de stand staan waarin de kleuren steeds afgewisseld werden en in elkaar overvloeiden. Dit zorgde voor een zeer mooi effect.

Verder is de kast gewoon vrij uniek, je zult zeker opvallen. Of je de kast mooi vindt of niet is puur persoonlijk. Zelf had ik er geen hekel aan. Ik heb hem een keer mee gehad naar een grote LAN-party. (Zo´n Skeleton tilt een stuk makkelijker dan zo´n loodzware P182) heb een paar keer complimentjes gehad vanwege het uiterlijk, en een paar mensen die het gekkenwerk vonden om zo'n kast mee te nemen. Zoals je ziet, de meningen zijn dus verdeeld maar zeker is dat je opvalt.

De Antec Skeleton is een unieke kast, dat staat vast. Over het uiterlijk kan je lang en kort praten, maar dat blijft een puur persoonlijke keuze. Het gemak van inbouwen van items was zeer fijn, alleen jammer dat hogere koelers niet zo goed passen. De koeling is niets dan uitmuntend te noemen en de geluidsproductie is minimaal. Vooraf was ik nogal sceptisch over deze kast, maar hij heeft voor mijn zijn waarde bewezen.

P.S. Bij Mij ontbrak de 92mm fan van Antec. Ik neem aan dat als je de kast zelf koopt, deze er wel bij zit.

Heb jij ook een Antec Skeleton?

Reviews door de redactie

Het is een bijzondere kast, dat moet ik toegeven. Of deze erg practisch is valt over te discussiŽren. Grootste probleem lijkt mij dat de kast volledig open is? Verder een fraaie review. Probeer nog even de foto's in je tekst te plaatsen, leest wat makkelijker :)

K vind het overigens wel een prestatie, dat hij je cpu zo goed koelt. De 6000 is en blijft een heethoofd met een TDP van 125 Watt :)

[Reactie gewijzigd door Fid3lity op 5 december 2009 20:02]

Ik denk dat het praktisch voordeel t.o.v. een gewone kast ongeveer 0 is. Je moet deze kast denk ik ook meer zien als een gadget en iets om interessant mee te doen, of je moet hem gewoon mooi vinden en het dan niet erg vinden dat ie veel stof vangt.

P.S. Ik heb net speciaal voor jou uitgevogeld hoe je plaatjes in een review zet ;)

[Reactie gewijzigd door DNB op 6 december 2009 00:02]

Al zou ik zo'n kast gratis krijgen, dan zou ik hem gelijk weggeven of verkopen!.
Smaken verschillen , maar wat een onding!!.
Dat Antec zoiets op de markt durft te brengen.

Verder een nette review.
Slechte review, want jou plaatje, is er a) niet aanwezig, en daarnaast
bevat ie een trojan! Want hij wordt geblokked door DNS-BL als een Botnet.
Beetje weird hoor.... :(

Source:

23:13:53 Administrator IP-BLOCK 94.228.215.245 (Type: outgoing, Port: 1802, Process: iexplore.exe)
23:13:53 Administrator IP-BLOCK 94.228.215.245 (Type: outgoing, Port: 1808, Process: iexplore.exe)
23:13:53 Administrator IP-BLOCK 94.228.215.245 (Type: outgoing, Port: 1809, Process: iexplore.exe)
23:13:53 Administrator IP-BLOCK 94.228.215.245 (Type: outgoing, Port: 1810, Process: iexplore.exe)
23:13:53 Administrator IP-BLOCK 94.228.215.245 (Type: outgoing, Port: 1811, Process: iexplore.exe)
23:13:53 Administrator IP-BLOCK 94.228.215.245 (Type: outgoing, Port: 1812, Process: iexplore.exe)
23:13:53 Administrator IP-BLOCK 94.228.215.245 (Type: outgoing, Port: 1824, Process: iexplore.exe)
23:13:53 Administrator IP-BLOCK 94.228.215.245 (Type: outgoing, Port: 1825, Process: iexplore.exe)
23:13:53 Administrator IP-BLOCK 94.228.215.245 (Type: outgoing, Port: 1826, Process: iexplore.exe)

[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op 27 april 2011 23:18]