Cooler Master MasterNotepal Maker Review

Foritain 25 april 2017, laatste update op 25 mei 2017, 594 views

Cooler Master MasterNotepal Maker

Kwalitatief nette laptop standaarden en prima evolutie over de vorige Notepals; genoeg details zijn duidelijk beter. Positief zijn de verschillende versies met uiteenlopende featuresets; voor ieder wat wils. Echterr lastig te begrijpen is de pittige prijstoename, die is niet proportioneel voor de verbeteringen in o.a. kwaliteit en details.

Pluspunten

• Kwalitatief nette laptop standaarden, bouw- en afwerking is keurig in orde.
  • Ergonomische voordelen
  • Meerdere varianten voor verschilende wensen.
  • Extra koeling voor je laptop (al wisselt het voordeel sterk per model laptop)

Minpunten

• Flink duurder dan de oude Notepal serie. Er is wel eea verbeterd, maar de MasterNotepal serie heeft de ijzersterke prijs-prestatieverhouding duidelijk uit het oog verloren.
  • Ventilatoren draaien op vaste snelheid en zijn dan weliswaar rustig, maar niet onhoorbaar.
  • Extra koeling voor je laptop (al wisselt het voordeel sterk per model laptop)

Sinds zo’n twee-en-een-half jaar staat er een Cooler Master Notepal (specifiek, de U2 Plus) onder onze huiskamerlaptop. Inmiddels ook zeker overtuigd van de meerwaarde van de prettigere hoek waaronder het toetsenbord zich laat bedienen, en de hoogte waarop het scherm staat. Zoals inmiddels geen geheim meer is heeft Cooler Master tal van nieuwe en herziene producten uitgebracht onder de “MasterAlles” naamgeving, en ook de oude vertrouwde Notepal’s gingen op de schop.

Cue, de nieuwe Cooler Master MasterNotepal, de MasterNotepal Pro, en de MasterNotepal maker. Geen hoofdprijzen voor originele naamgeving, maar het klinkt in elk geval bekend in de oren. Alle drie de producten kennen een gelijke basis, en hoe hoger je in de boom klimt des te meer features je ervoor terug krijgt. We bekijken ze alle drie. Geen uitgebreide review, maar een product showcase om toch wat inzicht in het product te krijgen.

Breed verkrijgbaar zijn ze vooralsnog niet, maar met een beetje handig zoeken zal je ze (in Nederland) vinden voor respectievelijk 39, 49, en 59 euro.

De drie nieuwe Notepals, sorry: MasterNotepals, naast elkaar. Wordt eigenlijk al duidelijk waar we heen gaan. Positief is wel dat de nieuwe verpakkingen wat steviger waren, oude Notepal dozen waren ‘ok’, maar dit maakt al iets meer indruk.

We beginnen met de basis zelf, die is voor alle drie de modellen gelijk. Een stevige gezandstraalde (zandgestraalde?) aluminium constructie waarvan je je geen zorgen hoeft te maken dat de constructie een eventuele zware laptop niet houdt. Cooler Master geeft tot 17” aan, maar de bescheiden hoek gecombineerd met het verstelbare grip-rubber maakt 17,3” feitelijk ook geen probleem, al moet je het voor lief nemen dat je niets meer van het aluminium zal zien. Op de voet onderop vinden we wat opties voor kabelmanagement, een verbetering ten opzichte van het ‘rol het eromheen’ uitsteeksel van het vorige model.

De twee ventilatoren zijn wel ‘adjustable’ wat betreft de positie waar je ze plaatst, maar helaas niet in de snelheid waarmee ze draaien. Zeker gezien de oude Ergostand, de spirituele voorganger van de MasterNotepal Maker, dat wel had.

Het bovenstaande ging op voor alle drie de modellen, en voor de standaard niet-Pro niet-Maker Notepal houdt het hier eigenlijk op: een stevige laptopverhoger met twee fans erbij. De Pro variant komt echter met een USB hub als extra. Aan de MasterNotepal zelf te bevestigen, of los neer te leggen al dan niet gecombineerd met de rubberen hoes erom. Die laatste geeft de nodige grip voor gebruik op tafel. Let er wel op dat ‘grippy’ rubber wel weer stof vasthoudt, iets in de praktijk ook hier snel opviel.

Bij de Maker uitvoering krijgt we de hub, maar ook een verstelmechanisme erbij. Een stalen balk en een bodemplaat laten je het platform naar wens verhogen, vergelijkbaar met de oude Ergostand. Omdat bij scherpe hoeken de laptop zou schuiven krijg je er twee stoppers bij, maar daarmee wordt ook duidelijk dat dit product bedoeld is om te combineren met een los toetsenbord en/of muis, los werkt het niet prettig meer, maar de doelgroep is duidelijk de laptop gebruiker met thuis een vaste opstelling.

De USB hub plus vaste hoge positie maakt dit dus een soort thuis hok voor je laptop; wel de mobiliteit, niet de nekkramp van het veel te lage scherm. De 15" laptop die je hier ziet lijkt redelijk de sweet spot voor de MasterNotepal reeks ondanks dat een maatje groter ook nog wel te passen valt; visueel is dit net wat strakker.

Ik wil het woord review eigenlijk niet in de mond nemen, simpelweg omdat er te veel factoren een rol spelen bij de keuze voor een notebook standaard. Vorige keren keken we bijvoorbeeld naar de winst die extra koeling biedt, maar die bleek sterk afhankelijk van de gebruikte laptop, en ik heb simpelweg niet de aantallen laptops liggen om wat zinnigs te kunnen beloven over jouw specifieke laptop. Voor een moderne zuinige laptop zal je vooral een verhoging kopen, voor een echt heethoofd kan de koeling wel wat toevoegen, zij het niet zo veel als een goede schoonmaakbeurt zal betekenen.

Wel kunnen we met een hands-on redelijk wat zinnigs zeggen over bijvoorbeeld de constructie, die is gewoon goed, en vergelijken we met de vorige modellen zien we wat welkome verbeteringen, bijvoorbeeld op gebied van kabelmanagement zit de nieuwe MasterNotepal net even wat lekkerder in elkaar. De optie om zelf je features te kiezen en de juiste versie te kopen ben ik ook voorstander van. Wel zou het fijn zijn als een Lite versie (zonder fans) komt en dat de extra’s ook los verkocht gaan worden; het eerste is het m.i. het meest relevant voor moderne zuinige laptops die extra (en niet onhoorbare) koeling best kunnen missen terwijl het laatste eigenlijk bij de nieuwe Master-strategie hoort. Bij een MasterCase kan je met accessoires upgraden, met een MasterNotepal koop je je alsnog vast op één van de drie producten.

Wat wel lastig te verklaren is is de prijsstelling, de nieuwe MasterNotepal serie is simpelweg een stuk duurder dan de voorgangers waren. De oude basic modellen liggen eenvoudig een euro of 15 onder de MasterNotepal. De oude Ergostand, die kleine details terzijde in de praktijk eigenlijk weinig onder doet voor de Maker uitvoering (en nog een controleerbare fan had) zit zo’n 20 euro onder zijn opvolger. Daarnaast stapt Cooler Master prijstechnisch in het segment waar je met een beetje shoppen solid aluminium alternatieven gaat vinden die esthetisch vermoedelijk aantrekkelijker gevonden zullen worden, terwijl voorheen de meerprijs voor een beetje extra kwaliteit van CM boven een plastic alternatief erg beperkt was.

Het zou mij niets verbazen als er gewoon te weinig op werd verdiend om de verkoop van dergelijke producten interessant te houden, al is dat slechts een gok en als consument zal je daar niet direct veel boodschap aan hebben. Anderzijds is het zo dat Cooler Master producten in de praktijk na introductie nog redelijk onder de adviesprijzen zakken, dus wellicht zien we op termijn weer de uitstekende prijs-prestatieverhoudingen van voorheen. Inhoudelijk is er in elk geval wederom weinig mis met de inmiddels vertrouwde Notepal serie, en mijn mede fanatieke laptopwerkers die nog niet eerder met een dergelijke oplossing hebben gewerkt is het zeker het aanraden waard er een keer naar te kijken; Zo’n Maker uitvoering is weliswaar voor de echte vaste setup, maar een eenvoudige aantrekkelijke verhoging zoals de basis MaserNotepal kan al een wezenlijk verschil maken.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog ruim 400 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Cooler Master MasterNotepal Maker?

+3 nice products :) , voor de mensen die willen zweten in de zomer achter hun notebook is dit wel hendig !
Thanks!

In warme landen komen ze sowieso tot hun recht idd ;)
Ziet er wel handig uit! Hoe goed is de koeling die meegeleverd wordt?

En oh ja, weer +3 natuurlijk ;)
Handig zeker, dank voor de +3, en "hoe goed de koeling is" laat ik bewust achterwege. Ik heb laptops gehad waar het het verschil maakte tussen leven en dood (of pijn), en laptops waar het welgeteld 0-1 graden scheelde. Dat is gewoon te model afhankelijk om daar te specifieke uitlatingen over te doen.