Dell P2415Q Zwart - Reviews

Specificaties 23,8" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • IPS • 8ms - Bekijk alle specificaties

Dell P2415Q Zwart Review

reaper_unique 27 maart 2017, laatste update op 27 maart 2017, 479 views

Dell P2415Q Zwart

Ik heb deze monitor gekocht ter vervanging van mijn werkende maar al oude 2408WFP A02 dewelke ik aangekocht had in 2011 via Qsix (die kort nadien failliet ging en met de noorderzon verdween). Ik had hierdoor geen factuur meer (nooit ontvangen) maar bovenal, er was nergens een service tag aanwezig.

Pluspunten

• 4K
  • Hoge kwaliteit
  • Licht gewicht
  • Prijs/kwaliteit
  • Gecalibreerd
  • Ongelooflijke kleuren

Minpunten

• Dikke bezel
  • Soundbar 2408WFP past niet

Ik had enkele punten waar mijn nieuwe monitor aan moest voldoen en bij de P2415Q kon ik alle vakjes aanvinken.
4K
Ik wou graag een 4K scherm zodat ik op zen minst genoeg schermruimte had en klaar was voor de nabije toekomst. Ik wens dit scherm toch op zen minst een jaar of 7 te gebruiken.
Uitstekende kleuren
M.a.w. IPS. Het verschil tussen TN en IPS is duidelijk en hoewel ik af en een spel speel, kijk ik meer naar films, series en bewerk ik geregeld foto's. Het scherm moest dus een IPS-paneel hebben (of gelijkaardige techniek).
Schappelijk geprijsd doch kwalitatief gebouwd
Doordat het scherm lang in gebruik zal zijn, had ik er geen problemen mee meer te betalen voor het scherm, maar het moest doenbaar blijven (geen overdreven meerprijs omwille van design of door een of andere gimmick zoals curved).
Ik kwam al snel bij DELL terecht (deels ook door mijn goede ervaring met het merk in het verleden). Hun ultrasharp serie heeft toch een relatief goede reputatie op dit vlak.
24"
Hoewel ik ook even naar een maat groter heb gekeken (dus 27"), vond ik het uiteindelijk toch te groot. 24" is groot genoeg om op te gaan in een film of serie maar ook niet té groot zodat het moeilijk wordt om naar te kijken op een korte afstand.

Na bovenstaande punten ingesteld te hebben hier op de site viel mijn oog al vrij snel op deze DELL P2415Q. Ik heb niet lang getwijfeld na het lezen en bekijken van verscheidene reviews (zowel hier als elders) die lovend waren over de beeldkwaliteit en de al erg goede calibratie vanuit de fabriek. Daarenboven had ik nog ecocheques die op moesten :+ (¤ 340).
Het scherm uiteindelijk besteld bij Art&Craft en minus de ecocheques uiteindelijk maar ¤ 139,50 betaald (op een totaal prijs van ¤ 479,50).

Hoewel de USB aansluitingen iets minder goed zijn geplaatst dan mijn vorige monitor (onderaan i.p.v. opzij), is dit geen probleem voor mij gezien ik deze nooit heb gebruikt op mijn oude monitor.
Dit geldt overigens ook voor de SD-kaartlezer. Ik heb die lezer nooit gebruikt en het ontbreken ervan was dus geen doorslaggevend gegeven voor mijn keuze.

Het enige spijtig is dat de soundbar van mijn 2408WFP niet kan vastgemaakt worden op dit nieuwe scherm. De soundbar dat er bij past is de ac511. Begrijpbaar vanuit een commercieel standpunt.
Uiteraard wil dit niet zeggen dat het niet bruikbaar is mijn oude soundbar, alleen kan ik het niet vastklikken op mijn nieuwe scherm.

Heb jij ook een Dell P2415Q Zwart?

Hoi reaper_unique,

Bedankt voor je review!

Ik zit ook al een tijdje naar dit scherm te kijken, maar de onderstaande eerdere reviews laten mij toch een beetje twijfelen. Maar veel goede monitoren kan ik niet vinden die max 24" en 4k zijn (terwijl we alweer twee jaar verder zijn sinds de P2415Q verkrijgbaar is :? ).

Ik ben benieuwd wat zijn jouw ervaringen nu naar drie weken? Voornamelijk of je ook last hebt van de "slaap/power save problemen"? :).

[Reactie gewijzigd door Sponge op 10 april 2017 19:29]

Ik heb het helaas nog maar enkele dagen kunnen gebruiken, Ik zit sinds 4 april in de VS op vakantie voor twee en een halve week. In de dagen dat ik het gebruikt heb, heb ik toch nooit iets gemerkt van slaapstand/powersave problemen. Het scherm wordt relatief snel actief (een second of twee om DP te vinden).
Hoi reaper_unique,

Bedankt voor je reactie! Ik had deze natuurlijk al even zien staan maar helaas nog niet op gereageerd :).

Ik heb onlangs de monitor toch ook maar aangeschaft. Werkt inderdaad prima! Scherm is een hele verbetering! zo veel ruimte en mooie kleuren :). Foto en videobewerking zijn nu gewoon goed te doen.

Ik heb wel windows op 125% gezet qua UI size, net iets beter leesbaar (alhoewel ik het niet extreem storend vond).
Goed om te horen. Ondertussen effectief al enkele weken in gebruik en hij werkt dus perfect. Zelf heb ik het op 150% staan :) Maar goed dat is uiteraard erg persoonlijk. Veel plezier ermee!