Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 12.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G403 Prodigy Gaming Mouse Review

Foritain 14 april 2017, laatste update op 25 mei 2017, 2.621 views

Logitech G403 Prodigy Gaming Mouse

Met de Logitech G403 en G403 Wireless kunnen wij oude rotten nu echt eens gedag zeggen tegen onze geliefde MX500/MX518 en varianten. Neutraal vormgegeven, maar goed gebouwd en in alle cruciale elementen ultiem: Top sensor, top switches, springs onder switches, keurige secundaire switches, gewoon een bazenmuis.

Pluspunten

• Perfecte sensorprestaties, ongeacht je DPI instelling.
  • Top switches, kwaliteit en met de springs erin gewoon heerlijk scherp.
  • Solide gebouwd, netjes afgewerkt.
  • Bescheiden / 'nette' RGB verlichting
  • Software keurig, en profielen kunnen worden opgeslagen.
  • Hele scherpe prijsstelling voor zowel bedraad als draadloze variant.

Minpunten

• Springveren maken de clicks wel iets luider dan voorheen.
  • Minder extra knoppen dan bijv de G502
  • Niet voor mensen met de aangeboren afwijking de verkeerde hand te prefereren.

Review: Logitech G403 & G403 Wireless

- Testmethode
- Prestaties
- Conclusie

Productpagina @ Logitech

We hebben de laatste maaden flink wat muisjes onder handen genomen, en kijken we wat verder terug dan zie ik tientallen muizen op de lijst staan. Als ik dan begin met de stelling dat ik sinds kort een nieuwe muis heb als primaire werk- en game driver dan weet je alvast dat het onderwerp van vandaag heel erg veel goed doet. Voor de sentimentele lezers onder ons die nog met vochtige ogen terugkijken naar de dagen dat de MX510 en/of MX518 (of vergelijkbaar old-school Logitech) ongeslagen waren, droog je tranen maar vast, of pak je portemonnee erbij.

Mocht je de Logitech G900 en Logitech Pro (Gaming mouse) hebben gelezen dan heb je vast een grof idee wat je vandaag mag verwachten, maar om het allemaal een beetje spannender te houden pakken we dan maar gewoon twee muizen in één grip: De Logitech G403 Prodigy en de G403 Prodigy Wireless, te koop voor zo’n 59 euro en 89 euro respectievelijk. Zoals de namen al doen vermoeden zijn het twee praktisch vergelijkbare beestjes met enkel het vaste / losse draadje als verschil, en hoewel de meerprijs flink lijkt betreft het wel dezelfde draadloze uitvoering als we eerder dit jaar in de G900 zagen en daarbij zijn goede draadloze gaming muizen in de regel een stuk duurder, niet goedkoper. We gaan de vorm bekijken, de prestaties, de onderlinge verschillen en uiteraard een beetje vergelijken met de rest van de markt.

Eerst even ouderwets te specs van de fabrikant website. Links de G403 Prodigy Wireless, rechts de G403 Prodigy.

En de features. Hierbij pak ik het lijstje van de Wireless, en dan mag je uiteraard raden welke niet van toepassing zijn op het bedrade model.

De G403’s zijn redelijk gangbaar afgemeten. Vergeleken met de oude MX518 en G502 zijn ze iets hoger en iets korter op papier, en vergeleken met de voorganger, de G402 lijken ze wat kleiner maar at komt vooral door de wat uitgerekte achterzijde en het uitstekende duimgedeelte van de G402. In de praktijk komt het neer op een redelijk gemiddeld afgemeten palm grip muis. Wel is het gewicht van de bedrade versie aanzienlijk lager, en de draadloze variant die vanwege de batterij 20 gram zwaarder is zit zelfs nog aan de lichte kant van gemiddeld. Beide varianten bieden een extra gewichtje van 10 gram voor zij die toch iets meer gewicht willen, maar met of zonder gewichtje zijn ze simpelweg niet zwaar. Wat knoppen betreft zijn ze eenvoudig: links, rechts, twee duimknoppen, een scrollwiel en een DPI switch. Geen fancy toevoegingen hier.

Beide komen met dezelfde top sensor als we in de G502 en de G900 zagen, en de G403 Prodigy Wireless is dus voorzien van hetzelfde snelle en storing-ongevoelige draadloze systeem als die G900. Beide zijn ook voorzien van RGB verlichting.

Stapelen! Volgens mij zegt dat al iets over de richting waar deze review op gaat toch? Intern is het wel een beetje moderne Logitech cost-down; weinig luxe bij het uitpakken.

De G403 en G403 Wireless zijn, draadje uitgesloten, exact hetzelfde. Het uitpakken doen we dan ook een beetje door elkaar heen. Wat vorm betreft neigt de G403 duidelijk meer naar de klassieke gaming modellen toe; iets korter, een iets sneller oplopende rug (vanaf de onderkant gezien), maar weinig doet af van de klassieke mild-ergonomische vorm voor de rechterhand. We zien wat moderne vormen zoals de gebogen uiteindes van de knoppen waardoor je vingers beter in het midden van de knop blijven hangen. Hoewel glad plastic bovenop is de zijkant voorzien van een meer grippy coating; lekker voor de hand, minder lekker voor de foto. Overigens heb ik de G403 op moment van schrijven al lange tijd in gebruik en hij houdt netjes stand in de praktijk terwijl de foto doet lijken alsof het een vingerafdrukmagneet is.

Ten opzichte van de G502 valt de G403 op met relatief weinig knoppen. Twee voor de duim, een DPI switch onder het muiswiel, that’s it. Het muiswiel laat zich ook niet in de vliegwielmodus zetten.

Het voornaamste verschil tussen de G403 en G403 wireless is dus de kabel; vast op de G403, waar de wireless variant gebruik maakt van een opvallende micro-USB aansluiting zodat je kan gamen en laden tegelijk. De G403 Wireless komt dan ook met een USB dongle bestaande uit een nano dongle en een verlengstuk waar je de oplaadkabel normaliter in zet. In de praktijk heb je dus wel een kabel naar je bureau lopen en is enkel het laatste stukje draadloos. Dit laat je wel snel handelen wanneer de batterij aan laden toe is.

Onderop een aan/uit schakelaar op het draadloze model, beide modellen komen met een optioneel gewichtje van 10 gram. De reeds wat zwaardere G403 Wireless wordt zo nog wat zwaarder, de G403 blijft ‘leeg’ opvallend licht maar ik kan niet zeggen dat 10 gram nou zo’n enorm verschil maakt.

De software van Logitech behoort tot de betere van de gaming muizen. Net pakket om te zien / puntjes staan op de i, en tevens intuïtief en snel in gebruik. Kudos. Voor de goede orde: Instellingen kunnen op de muis worden opgeslagen, dus software installatie is geen vereiste als je er meer gaat LANnen. Typische instellingen om je knoppen en DPI settings aan te passen zijn uiteraard aanwezig.

Leuk aan de software bij het draadloze model is dat je kan zien wat de batterijduur is op een volle lading met de door jou gebruikte instelling. Nu zijn wij veeleisend en nemen we geen genoegen met minder dan de aller snelste communicatie, en dan kom je op ca 22 uur volgens de software gebruik uit wanneer je de verlichting geheel aan zet, of ruim 33 uur (wederom volgens de software) als je de verlichting achterwege laat. Redelijk vergelijkbaar met de G900, en net als met die muis liggen de praktische ervaringen op één lijn met de indicaties in de software; grote kans op een uurtje of twee meer zelfs. De eerste accumelding krijg je bij 30%, dus prima gelegenheid om een laad momentje te vinden.

De optie is aanwezig om je mis op je muismat te ‘tunen’, al heeft het in feite enkel zin voor de lift-off distance en zodoende is het weinig meer dan een aardige gimmick. Hetzelfde gaat op voor de heatmap om je klik gedrag in te zien.

En de software laat je natuurlijk de kleur van je LEDjes kiezen. Het resultaat, RGB of niet, blijft hoe dan ook bescheiden; geen flashy LED balken onderop of langs de zijkanten, een logo, een lijntje in je muiswiel, that’s it. Ik kan mee in de gedachtegang dat het wellicht wat dunnetjes is voor een inhoudelijk topmodel, maar verwacht desondanks toch meer positieve dan negatieve reacties wat de LED-lichte oplossing van Logitech betreft.

Één van de dingen die ik de laatste maanden graag anders wilde doen met muis reviews is het snel inzichtelijk maken van bepaalde onderdelen zonder dat iemand het hele ‘verhaal’ hoefde te lezen; smaken verschillen nu eenmaal. Alle punten waar we normaliter op letten worden daarom nu in één tabel onder de header prestaties samengevat.

Hoe testen wij een muis?

Wat vorm betreft kijken we naar hoe hij ligt in een ietwat grote mannenhand (afstand onderzijde pols tot top middelvinger 20cm, afstand onderzijde pols tot top wijsvinger 19cm) en een gemiddeld grote vrouwenhand (pols – middelvinger 17,5cm, pols - wijsvinger 16,5cm); we zijn tenslotte een test- en review team. Zo kunnen we bepalen welke grip stijlen geschikt zijn bij verschillende handmaten. Op dat moment bekijken we ook de coating van de muis; is deze ‘grippy’ of juist glad, gevoelig voor vuil of juist lekker afstotend. Ook bekijken we de knop posities voor het geval dat er één of meerdere lastig te benaderen is.

Daarna volgen de knoppen en vooral switches zelf; hoe is de primaire en secundaire click, en hoe doen eventuele extra knoppen het; zijn ze niet te sponzig, juist heel zwaar, etcetera. Hoewel 90% van game muizen gebruik maakt van Omron switches kan ook in de implementatie nog verschil zitten; een harde shell kan de knop bijvoorbeeld voelbaar zwaarder maken. Van het scrollwiel noteren we opvallende elementen; zijn de stappen bijvoorbeeld heel groot of klein, zwaar of licht, en zitten er extra features in zoals hem zijwaarts kunnen bewegen of zit er een vliegwiel stand op.

Alvorens we verder gaan meten gaan we de muis ‘gewoon’ ervaren in al onze dagelijkse taken. Vooral het gamen is dan natuurlijk relevant: Vallen er zaken op, schiet de muis te kort in de intensievere games zoals CS:GO, loopt de muis soepel over de muismat, hoe is de lift-off distance, etcetera. Afhankelijk van de situatie kan die test periode oplopen tot enkele weken, al is enkele dagen (met meerdere uren per dag gebruik) het absolute minimum.

Uiteindelijk is het tijd voor meer droge tests waarbij Microsoft Paint nog altijd een rol speelt, maar vooral Mouse Testers (i.c.m. de game ervaringen) een grote rol speelt: meten we belangrijke afwijkingen zoals acceleratie, prediction of jitter? Soms lastiger om met zekerheid vast te stellen (en soms pijnlijk duidelijk) zijn zaken zoals smoothing of anti-jitter, maar ook daar wordt op gelet. De maximale tracking speed is uiteraard ook een puntje; vooral specifieke FPS muizen moeten de meest fanatieke swipes natuurlijk goed tracken. Als laatste bekijken we of de polling rate wel wordt aangehouden; elke game muizen fabrikant roept 1000Hz/1ms, maar in de praktijk blijkt dat niet altijd het geval en het komt soms voor dat muizen op 500Hz/2ms zelfs beter functioneren. Uiteraard dit alles op meerdere DPI niveaus om eventuele issues op dat gebied uit te sluiten.

Voor de liefhebbers van grote stappen snel thuis, de tabel met samenvatting:

Dat ik vanaf het eerste moment te spreken was over de G403 mocht duidelijk blijken uit de introductie. Echter om uit te leggen waarom hij bevalt moet ik toch even denken en daarvoor zal ik toch wat andere modellen moeten aanhalen. De G900 noemde ik de laatste maanden de technisch meest indrukwekkende muis op de markt, echter net als de Logitech Pro is het een niet al te fors model en met mijn iets boven gemiddelde handen is een beetje meer body wel prettig. De G403 is, zelfs voor handen van 20,5cm, een meer comfortabele palm grip (zij het zonder echte pink rest). De oude G402 lijkt op papier niet al te veel af te wijken, maar is in de hand toch wat smaller, en wat fysieke stevigheid betreft wint de G403 het ook overtuigend. De wat klassiekere rondere vorm van de G403 bevalt mij (jawel, geheel subjectief) sowieso wat beter dan de iets harder gelijnde G502, al blijft ook dat een uitstekend uitgangspunt voor gaming muizen (Zeker als je meer knoppen wilt). Hoewel het in een Logitech review praktisch vloeken in de kerk is moet ik de Razer Deathadder even noemen, want van alle muizen is dat het model waar de G403 mij aan deed denken, en dat bedoel ik enkel positief. Razer brengt over het algemeen sterke gevoelens naar boven bij gamers (love it or hate it, weinig in between), maar de Deathadder vorm wordt over het algemeen toch wel gewaardeerd. De Logitech G403 heeft iets zachtere rondingen, maar enige gelijkenis is toch onmiskenbaar.

De keuze voor een zachtere grippy coating aan de zijkanten bevalt ons beide hier op zich prima, het maakt foto’s wat lastiger maar in een normale situatie zie je de ietwat hogere gevoeligheid voor vingerafdrukken en vuil niet, maar blijft hoe dan ook (net als de vorm) altijd wat subjectief. Wat echter niet ter discussie staat zijn de algemene indrukken wat betreft stevigheid weinig te wensen over laten. Waar ik bij de G402 de opmerking maakte dat het merkbaar wat dunner voelde (relatief dan, de oude Logitech series waren een soort vooroorlogse kwaliteit) voelt de G403 gewoon aan alle kanten keurig geproduceerd aan, en dat terwijl de bedrade variant toch wel heel erg licht is. 10 gram optioneel gewicht verandert daar niet heel veel aan, maar wederom bevinden wij ons hier in een subjectief gedeelte. Beide varianten zijn in elk geval niet zwaar, even los van wat je met dat optionele gewichtje doet, en glijden ook goed vlot oer een houten tafel of stoffen mousepad. Voor liefhebbers van wat zwaarder lijkt de keuze voor de draadloze variant met gewichtje eronder (eventueel aangevuld met een niet te gladde mousepad) wel logisch, want met die combinatie komen in elk geval op een meer gemiddeld zware ervaring uit.

Het feit dat je op geen moment het idee hebt dat je iets negatiefs wilt zeggen over de vorm of bouw helpt de muis natuurlijk al een eind in de goede richting, maar is op zich niet genoeg. De positieve gevoelens zetten echter voort in de uitvoering van de switches. De 20 mil click Omrons zijn al uitstekend, maar de aanwezigheid van hetzelfde springveer systeem uit de G900 en de Pro is een bijzonder mooie extra: klikken wordt net dat beetje scherper, en de snelle terugslag voelt beter. Ga je er echt beter van gamen? Dat zal ik niet beweren, maar het voelt lekker scherp, en om deze terug te vinden in een meer betaalbaar segment is enkel positief. Waar de Pro iets minder kracht nodig leek te hebben om te activeren lijkt dat hier overigens niet het geval, en vergeleken met ‘normale’ Omron muizen voelen ze niet lichter, wellicht zelfs marginaal zwaarder aan. Let wel op dat de primaire clicks als gevolg een stukje luider dan gebruikelijk zijn, mocht je echt stilte zoeken zou deze niet bovenaan je lijstje staan. Secundaire switches zijn wat forser uitgevoerd maar wel scherp; wederom geen sponzen hier. Het muiswiel is net als de Pro vrij standaard, gemiddeld tot ietwat lichter dan gemiddeld zwaar, en gaat in kleine bescheiden voelbare stappen. Prima praktisch voor gamen en all-round gebruik; zwaarder is soms fijn in shooters, maar wordt vaak als vermoeiend ervaren bij dagelijks gebruik. Logitech kiest hier dus voor de combinatie kwaliteit en veilig.

Sensorprestaties zijn ook in de G403 top en ze herhalen feitelijk hun kunstje. Of je nu los gaat op paint, flick shots oefent in CS, of hoe zwaar je hem ook probeert te testen met behulp van Mouse Tester, iets te klagen vind je niet. Niets afwijkingen, wederom geen praktische beperkingen wat betreft tracking speed, een standaard keurig lage lift-off distance die eventueel wel naar wens te veranderen is; alles wijst gewoon op een topper, ongeacht de DPI waar je de voorkeur aan geeft, of je de prestaties nu nodig hebt om te gamen of dat je voor ander werk pixel-precies moet werken.. De PMW3366 heeft de reputatie duidelijk niet voor niets, en hoewel andere merken hard bezig zijn om hun eigen PMW3360 muizen op de markt te zetten heeft Logitech hun implementatie dankzij hun flinke headstart duidelijk al geheel uitgewerkt.

Wat de Wireless variant betreft uiteraard de vraag of ze de draadloze prestaties van de G900 foutloos hebben weten over te brengen, het was tenslotte dat onderdeel die de enorme prijs moest verklaren, maar ook hier weet Logitech te overtuigen met een razendsnel, praktisch niet van draad te onderscheiden, signaal. Zelfs met reactietijd tools zien we geen aantoonbaar verschil. Net als bij de G900 claimen ze ook hier dat het signaal niet kapot te krijgen is, maar bij gebrek aan test methode (en geen issues met storingen op andere draadloze muizen) moeten we ze wat dat betreft maar op hun woord geloven.

Een perfecte muis voor iedereen bestaat niet, maar af en toe zie je zo’n model die voor echt heel veel mensen geweldig is. De MX518 (en de vele Logitech varianten met grofweg gelijke vorm) was er zo één, en de G403 mag die titel wat mij betreft ook weer gaan dragen voor Logitech, ondanks dat het een beetje als een gevecht voelt tussen een gespierde heavyweight van vandaag en een inmiddels jaren gepensioneerde kampioen waarbij de herinnering volgens mij mooier is dan de realiteit ooit was (insert een Sylvester Stallone grapje hier). Of die vergelijking enkel door de daadwerkelijke vormgeving van de G403 komt, een textbook palm grip voor zowel gemiddelde als iets grotere hand terwijl de voorganger (G402) toch net wat kleiner voelde, of dat ik mijn mening een beetje laat kleuren door de wat klassiekere en meer ingetogen stijl in de G403 dan het futuristische wat Logitech de laatste jaren kenmerkte durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar laten we het er op houden dat ik vanuit objectief of subjectief standpunt simpelweg niet kan klagen over deze muizen.

Duidelijk objectief zijn uiteraard de uitstekende sensorprestaties waar niets tegen in te brengen is, maar ook het gevoel van bouwkwaliteit wat Logitech met de G403 weet over te brengen is een verbetering over de voorganger; wederom geen slecht woord van mij over dit model. Wel dien je rekening te houden met het feit dat hij ook wat de knoppen betreft redelijk bescheiden is uitgevoerd: De G502 heeft er stukken meer als je dat zoekt, en kent ook nog de vliegwiel functie in het scrollwiel waar de G403 het meer basic houdt. Ook liefhebbers van echt grote muizen zullen hun heil nog altijd willen vinden in specifieke modellen daarvoor, want de G403 is een prettig handje vol maar zeker niet overdreven. Maar wat unieke smaak terzijde is het hier gewoon veel moois voor de grote markt, van de sensor tot de software en de verlichting, en vooral ook wat knoppen betreft genieten dankzij de springveren onder de 20 mil Omrons voor die net wat scherpere (en luidere) clicks, en wederom uiteraard ook uitstekende duimknoppen uit kamp Logitech.

Nu gaat bovenstaande op voor zowel het bedrade als draadloze model van de G403, waarbij de bedrade dan nog het ‘nadeel’ heeft van rijk gevulde draadjes-muizenmarkt rond zijn 59 euro adviesprijs, al staat die daar eenvoudig zijn mannetje. Voor de liefhebbers van zeer lichte muizen is de versie met vaste draad wel merkbaar lichter door gebrek aan een batterij, al zijn ze beide aan de lichte kant van gemiddeld. De draadloze variant mag overigens wel noemenswaardig meer kosten, maar de draadloze implementatie van Logitech die we uit de G900 kennen laat simpelweg niets te wensen over wat hem een inhoudelijk voordeel geeft boven de draadloze muizen van de concurrentie. Concurrentie is er als gevolg alleen op gebied van presentatie, denk aan modellen met een exotischere vorm of complexere RGB uitvoering dan de wat neutrale G403, maar de prestaties en prijs worden door andere draadloze modellen simpelweg niet geëvenaard. Nu heeft de G900 weliswaar het voordeel dat deze ook linkshandigen aan kan spreken, maar het voelt alsof je bij de G403 niet langer een flinke meerprijs hoeft te betalen vanwege de (ongetwijfeld enorme) ontwikkelkosten van die verbinding die de G900 naar de markt bracht.

De G403 Prodigy Wireless is uiteindelijk net zo ultiem als de G900 is, maar het prijskaartje is in verhouding veel netter; als gevolg niet alleen een perfect knaagdier maar ook een hele redelijke aankoop. En in de ogen van iemand met de warmste herinneringen aan Logitech muizen ‘of old’ is de G403 (wired of wireless) het model waarmee we die oude warme gevoelens voor goed kunnen laten rusten: Een klassiek bescheiden en uitstekend vormgegeven design met uitstekende sensor, uitstekende switches, uitstekende draadloze implementatie in geval van de G403 Wireless en keurige bouw. Een zeer zeldzame 10/10 en mijn nieuwe muis. Overigens is mij opgevallen dat de G403 Wired op dit moment voor 45-50 euro te koop is; specifieke wensen terzijde zal je daar geen betere muis voor je geld vinden.

Extra info: De eerste (release) batch G403’s kenden een beetje speling in het scrollwiel, waarbij je bij super snelle zwaaien (low-sense en snelle acceleratie) een tik hoorde van het scrollwiel tegen het frame, dat bleek uit eigen ervaring en ervaringen van andere die-hard muis fanaten die om dit model zaten te springen. Hoewel vooral een issue voor de CS die-hard, eenmaal opgevallen was het toch een hinderlijke ervaring. Inmiddels lijkt dat probleem verholpen; twee recente G403’s (Feb 2017) hebben daar geen last meer van, wat de deur open zette voor de volle 10/10.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Logitech G403 Prodigy Gaming Mouse?

de laatste maaden flink wat muisjes onder handen genomen
heh gadverdamme :P :P

Maar over het apparaatje: De reden dat ik geen logitech muis meer heb gehad na mijn (meerdere) mx518 en g5 is dat ze opeens de neiging hadden om de twee thumb buttons aan de linker kant opeens te ver naar achteren te verplaatsen.

Dus als ik dan de achterste thumbbutton wou indrukken, moest ik m'n greep van 'palming' naar 'clawing' veranderen, je moest je duim echt in een onnatuurlijke manier naar achteren duwen... which sucked.

Ondertussen gebruik gemaakt van een Steelseries Ikari (die ik erg mis) en nu een Func MS-3 en een Func MS-2 (die helaas weer perse naar Fnatic branding moesten en geloof ik niet meer in dezelfde config leverbaar zijn).

Hoe is het (lichste) gewicht en de positie van de thumbbuttons ter vergelijking van de mx518? Echt weer hetzelfde en lekker licht? Dan zou het eindelijk weer een logitech kunnen worden voor me... ik heb nog geen echte andere vervanging gezien voor de Steelseries Ikari :(.
Maden en kunststof, kunnen we lang wachten denk ik :D

Ik heb nu geen oude MX meer liggen voor een 1:1 vergelijking, als het goed is slingert er nog een G7 rond, maar vraag mij niet waar. Er zijn wel redelijk wat plaatjes van tho:

Vertekent denk ik wel wat doordat de bump wat anders ligt. Als ik mijn muis in mijn eigen hybrid palm/claw pak, of noem het een redelijk lichte palm, zit mijn duim in de natuurlijke positie ooi tussen de twee knoppen in.

Dit is niet mijn foto, maar van Ino (gast die veel met muizen doet op overclock.net en techpowerup):

Daar heeft hij een G Pro vast, maar hij heeft kleinere handen, dat is vrijwel exact hoe ik in mijn ~20,5cm lange hand de G403 vast heb; vingers redelijk aan het einde en ietwat opgetrokken (want, daar ontkom je bijna niet aan met ietwat grotere handen) en de duim in de 'game stand' precies tussen de twee knoppen in en beide prima bereikbaar. Uitgerekt / rust stand ligt hij onder de voorste knop. Reageert minder snel ofc.

Helpt dat een beetje? Blijft natuurlijk nog wel persoonlijk allemaal, lastig.
ja en nee.. :P. In m'n geheugen was de Steelseries Ikari perfect (misschien beter in de herinnering :P) maar de switches gingen wel erg snel kapot dus een beetje ruk in design. Aan de andere kant, ik ben door 4 of 5 MX518 gegaan die allemaal aan draadbreukjes zijn gestorven...

Ik heb een oude mx518 er nog even bijgepakt, en instantly: Oh voelt wel erg smal (vergeleken met m'n func-ms3 bakbeest) maar oh wat lekker licht.

Gelijk gewicht opgezocht van de mx518: 106g, gewicht van m'n func ms-3: 127g. Dat verklaart. Zowel bij de Func als bij de mx518 komt m'n duim terecht _op_ het voorste thumb-knopje. Ik moet dus een beetje m'n duim in een 'claw' doen om bij de achterste te komen, maar de voorste ligt heel natuurlijk. Ik denk dat als m'n duim er tussen in zou vallen het ook nog goed is. M'n duim moeten 'clawen' om bij de voorste te komen is no-go, en dat kom ik erg vaak tegen de laatste tijd.

Ik denk dat het er op neer komt dat ik niet kan kiezen tussen iets zoals de g403-prodigy, of de Naos 7000. Komt er op neer of ik iets ergonomisch wil of niet geloof ik.

Ik vond de mx518 wel fijn dat er een 'inkeping' was aan de linker kant waar je duim in kon vallen. Het was nog net niet zo dat er echt een stukje uitsteekt om je duim op te laten rusten zoals bij 'ergonomische' muizen, maar de inkeping zorgde er wel voor dat je duim niet op de muismat ruste maar op de muis. Anders zit je duim in de weg als je opeens wil bewegen :). Als ik naar de g403 kijk zie ik dat niet, lijkt op een redelijke vlakke linker kant.

Misschien moet ik gewoon de Naos 7000 _en_ de g403 nemen.. en dan kiezen welke ik op werk en bij de laptop hou, en welke ik thuis achter de (game)pc hou :). Alleen al het zien van de g403 en het voelen van een oude mx518 zorgt er wel voor dat ik opeens zoiets heb van 'ik wil van mijn func ms-3 af' ook al ben ik er redelijk aan gewend ondertussen :). Voor 5 seconden de oude mx518 voelen zorgt er voor dat ik hem mis, dus misschien is dat toch wel een hint om de g403 eens te proberen :).
Valt niet mee inderdaad. Voordeel van veel kunnen testen is dat je daar dan vanzelf wel uit komt, maar voorheen wist ik het ook vaak niet. Gelukkig ben ik niet zo heel lastig, gevolg van (voorheen) dagelijks gebruik van tig verschillende muizen waarbij je op een gegeven moment zelf wel flexibeler wordt.

Je zou ook de Kone nog even kunnen bekijken, of welke variant daarvan tegenwoordig de meest actuele is. Op veel vlakken vergelijkbaar maar die is net een slagje groter en met gelijke grip merk ik dat duidelijk, daarbij is ook de inkeping wat nadrukkelijker aanwezig. Die is echter wel weer zwaarder, wat dan weer -niet- is waar je heen lijkt te willen. G403, zeker bedraad en zonder het extra gewicht, is echt veel lichter.
Muistastische review.
dus niet voor linkshandige?
Hij is ergonomisch en alleen voor rechtshandigen ;)
Incidenteel links gaat nog net, maar niet als een daily driver inderdaad ;)
Dit ziet eruit als een muis waar ik wel voor zou kunnen zorgen :)
:D Slaapt goed, maakt weinig herrie, is niet lastig ;)
Mooie review over een mooi knaagdier.
Echt een allemans vriend denk ik. 8-) +3
Gave review, maar ik mis wel het plantje. :o
Daarvoor dan maar een +2... kidding! +3 natuurlijk _O_
Ik geloof dat er toch nog 1-2 reviews aan komen met foto's op de oude plek, daarna is het echt over en uit en is het #plantallthethings :D
O noes! Einde tijdperk plantje... ;w :+
Neeeej, juist begin tijdperk. Einde tijdperk pre-plantje :D
Een status update voor je geïnteresseerd bent.

Heb de daad bij het wordt gevoegd en een Logitech g403 besteld en een Mionix Naos 7000, alle twee met een nieuwe Steelseries S&S Solo erbij (mensen zeggen dat ie niet geschikt is voor moderne muizen en er zal een reden zijn dat hij end of life is, en de vervangers 4HD / 9HD staan ook niet meer op de site, maar ik weiger over te stappen :P).

Grote disclaimer is dus ook dat voor alle twee de muizen een soort 'bliss van nieuwe-muis+muismat gevoel' aanwezig is, dus dat zal het beeld vertekenen. Ik ga van een Func MS-2 met voetjes van iets meer dan een jaar oud naar een G403 (wired), en ik ga van een Func MS-3 (met voetjes toch een goede 2 jaar oud) naar een Naos 7000. De Func MS-2 had een oude versleten S&S Solo, en de Func-ms3 had een oude 4HD.

Right, de Func MS-2 naar Logitech g403 dan. Zelfs vanaf de MS-2 (wat een kleinere versie van de MS-3 zou moeten zijn) is de G403 direct duidelijk wat smaller, ietsje hoger (voelbaar maar is nog steeds geen hoge muis) en vooral heel veel lichter. De MS-2 was volgens mij een rebrand van iets (en stiekem daarom een tegenvaller tegenover de overengineered MS-3).
De MS-2 was niet vrij aanpasbaar in DPI (optical sensor geloof ik ook) dus je had maar 3 presets, welke net niet lekker lagen bij mij. Dan kan je je Windows speed aanpassen maar dat is iets wat je natuurlijk niet wil, liever een 1-op-1 mapping. De g403 linker + rechterknop hebben ongeveer dezelfde druk nodig als de MS-2, maar de knoppen van de G403 veren duidelijk meer terug en hebben iets meer travel, wat eigenlijk heel lekker is als je veel achter elkaar klikt. De knoppen aan de zijkant zijn makkelijker te klikken dan van de ms-2 (minder travel, minder druk) en gaan daarom wat makkelijker, ik merk binnen een paar dagen dat ik ze meer gebruik nu, zelfs in Windows.
De positie waar ik me zorgen om maakte (vanwege Logitech muizen van de laatste jaren) is niks op aan te merken, mijn duim valt heel natuurlijk precies op de voorste knop, en ik hoef maar een beetje te verplaatsen voor de achterste knop.

De muis glijdt over het oppervlak alsof het een airhockey tafel is, maar dat ook wel een beetje oud-vs-nieuw gevoel bij zitten zoals ik al zei :).

De software is wel een beetje 'bleh'. Ik wil m'n DPI instellen en ik ben klaar, dus waar ik alle andere meuk voor nodig heb weet ik niet. De verlichting wil ik juist wat rustiger, dus ik zet het logo uit en zet het scrollwieltje als een donkerblauwe puls. Elke keer als ik mijn PC boot is de verlichting alleen weer gereset en staat alles in alle kleuren van de regenboog te pulseren. Ik ga dan naar de Logitech software en zonder voor de rest iets aan te raken springt hij weer naar de settings die ik had ingesteld. Wel een annoyance puntje.

Nu de Func MS-3 vs de Naos 7000. Ik plaatste mijn hand op de Naos (nog voor dat het stekkertje er in ging) en ik begon gelijk de MS-3 los te rukken. _Instantly_ merkte ik wat ik had gemist die tijd.
De MS-3 is een beest van een muis (qua specs en kwaliteit) maar gewoon net wat breder en logger dan dat ik wou. Vooral het gewicht, hij is gewoon niet zo licht als ik wil. De Naos7000 ook veder licht net zoals de g403, maar heeft een veel meer gevormde positie. Waar de MS-3 mij nog een soort hybrid palm/claw gaf, forceerdt de Naos mij naar een full-palm wat gelijk heerlijk is. Net wat minder hoog, net wat minder breed, juist langer/dieper en vooral veel lichter. Top!

De MS-3 heeft net zoals de Naos een 'plateau' aan de linkerkant om je duim op te leggen, zodat je duim nooit de muismat raakt. Die van de MS-3 is wel breder en gewoon beter, die van de Naos is klein en schuin dus m'n duim ligt in 'rust positie' half op de muismat half op de muis. Het voelt fijn en geen probleem tot nu toe, maar dat je duim nooit in de weg ligt van de muis omdat hij altijd op de muis ligt is gewoon erg fijn.

De linker + rechter knop zijn dus lekker lang, maar omdat m'n vingers de hele lengte gebruiken klikt hij lekker. Hij lijkt wel iets meer weerstand in zijn klik te hebben dan de MS-3, maar hij veert ook duidelijk wat meer terug net zoals de G403. De knoppen aan de zijkant vallen ook perfect voor mij, maar ze hebben iets meer druk + travel nodig dan de knoppen van de G403. Die van de MS-3 waren ook zo licht als de G403 maar het zijn nog steeds kleine knopjes die makkelijk in te drukken zijn. Ik vindt ze gewoon net iets fijner als ze almost-flush zijn met de muis.
Het scrollwieltje is ook een rubber-achtig softtouch knopje wat een beetje stug aanvoelt en daarom bij elkaar misschien een beetje cheap. Die van de g403 voelt alsof iemand er maanden over heeft gedaan om het ding te ontwerpen. Die van de MS-3 is wat simpeler en ook softtouch rubberachtig, maar gaat wel lekker licht maar net genoeg weerstand om niet per ongeluk te scrollen. Het kan ook gewoon nog een beetje nieuwigheid van de Naos zijn natuurlijk.

Hij glijdt misschien nog wel nog beter dan de G403 over een nieuwe S&S Solo. Ik kan hem echt blazen over de muismat heen. Misschien niet voor iedereen wat hij zoekt, ik vindt het heerlijk.

(Ik geloof dat ik onder de categorie high-sensitivity gamer val, ik wil niet hoeven te slepen met de muis en ik gebruik maar een beetje oppervlak tijdens shooters. Muscle-memory doet het werk. Aan de andere kant staat mijn windows qua sensitivity op 'neutral' (positie 6 van 11) met de registry changes om te zorgen dat er een 1-op-1 mapping is en niks geen acceleratie of vervorming. Met die settings is een DPI van 1050 mijn voorkeur voor Windows desktop + games, en ik heb ook nooit het nut gesnapt van meer dan 1600 dpi :S. (Misschien de reden waarom ik zo lang nog zo blij was met de optical sensors in de Logitech MX518 en de Steelseries Ikari :)).

Geen Foritain-review, maar dan heb je mijn ervaringen :).
De g403 is niet 'net zoals een MX518', maar een waardige moderne vervanger die er goed aan doet denken. Aan de andere kant is hij wel goed in de moderne tijd gezet met gewichten, high-dpi moderne laser sensor en RGB spul. Dat soort zaken doen voor mij niet zo veel, maar hij voelt als een goede MX518 vervanger en voelt gemaakt als een verderlichte tank. Voor mij reden genoeg om hem te houden _naast_ de Naos 7000. Ik zou oorspronkelijk kiezen tussen de G403 en de Naos7000, maar nu blijft er eentje op de zaak en eentje thuis. Ik wil ze alle twee niet meer kwijt...
... en de Func muizen zijn toch ook hoog gewaardeerde muizen en absoluut geen rommel. Nieuwigheid of gewoon betere pasvorm, maar ik ben erg blij met zowel de G403 als de Naos7000.
Beetje laat, bij deze alsnog dank :D

Meer ervaringen des te beter :D
Mooie review over een heerlijke muis, kom zelf van een MX510 en G5(00) af daarna even de G9X gehad, maar deze is toch wel weer lekker om dit type muis te hebben.
Ik gebruik nog steeds de oudere Logitech MX500, geen idee hoe oud de muis is, maar deze muis lijkt niet dood te gaan.

Ik wil waarschijnlijk dit jaar een nieuwe computer samenstellen en dan wil ik de G403 als vervanger voor de MX500.
Zo te lezen is dit een waardige opvolger. :)
Doe je goed, al die modellen van mij uit die tijd zijn echt -te- versleten (al een paar jaar terug :D).
net mijn exemplaar van de G403 retour gedaan. Ik had sensor rattle en verschrikkelijke mouse feet.
Was het echt de sensor, of het muiswiel? And if so, je weet de batch niet toevallig? Wat verholpen zou moeten zijn lijkt wellicht toch niet het geval? Al heb ik er onlangs weer een paar gehaald (niet voor mijzelf, fyi :D) en ook die waren -wel- rattle vrij.
Hey Foritian, Ik weet niet welke batch het is. hoe kom ik hier achter? Ik heb het net aangeschaft. Via welke webshop heb jij de rattle vrije webshops gehaald?
Batch zijn de eerste cijfers van het S/N.

Laatste G403's van mij kwamen bij de MediaMarkt vandaan, al zou dat natuurlijk niet uit mogen maken.
Nee inderdaad dat zou niet moeten uitmaken het is puur de batch. Mijn eerste 3 cijfers zijn : 164.
Vier cijfers volgens mij :D Maar van 1631 hadden 3/4 het. Van de batch erna (dat begon met 164, maar weet het laatste getal niet meer en heb ze niet bij de hand) nul van de vijf of zes. Wired en wireless door elkaar heen. In een reactie elders gaf iemand aan een rattle met een 164-nogwat ook te hebben. Gelukkig heb ik meer dan n=1, maar een handje vol sluit ook niets echt uit.
1644 is het bij mij ik hoop maar op het beste bij mijn volgende g403 die komt maandag binnen.
Volgens mij was het 1644 inderdaad... dus ik denk dat 1) het nog niet 100% verholpen is 2) je ook een beetje pech hebt. Hopelijk heeft de nieuwe het niet, hou mij even op de hoogte als je wilt? Ik kan het ook aan Logitech doorgeven, wat bij de launch ook al is gedaan, want het hoort echt niet.

Also: Wet koop op afstand 4tw? ;)
Ik hou je op de hoogte ! Ik ga ook nieuwe mouseskates proberen : https://www.corepad.de/en...02-Hyperion-Fury-162.html

En misschien een set van hotline games. Maar dat ga ik alleen doen wanneer de volgende muis weer tegen valt. En wat bedoel je met wet koop op afstand ftw? Dat je het allemaal makkelijk kan retourneren en dat je altijd recht hebt op een deugdelijk product?
Ook benieuwd naar die skates eigenlijk, hoor je ervaringen graag ;)

En precies dat: zonder gezeik kunnen retourneren als er iets niet naar wens is. Of gewoon een keer bij de MM vragen of je zo'n doos open mag trekken voordat ie naar huis gaat :D
De corepad glides zijn wel een stuk smoother, er is veel minder frictie. Het is wel een upgrade ten opzichte van de originele mousefeet IMO.