Sitecom WLR-9000 AC1900 Review

-zeehond 30 maart 2017, laatste update op 31 maart 2017, 1.380 views

Sitecom WLR-9000 AC1900

In deze review wordt de Sitecom WLR-9000 besproken. Een router met een dualcore proccesor en 5GHz wifi.

Pluspunten

• Mooi uiterlijk
  • Uitegbreide configuratie mogelijkheden
  • Prima prestaties

Minpunten

• Kleine bugs in configuratie
  • Minder handige plaats van aansluitingen en poorten
  • Weinig extra functies aanwezig zoals ouderlijk toezicht of tijdschakelaar wifi

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 5

reacties

Op 20 oktober 2016 bracht het Nederlandse Sitecom 2 nieuwe routers uit, de WLR-9000 en de WLR-9500 In deze review wordt de WLR-9000 besproken.

De WLR-9000 is een 5GHz dualband router wat inhoud dat deze zowel een 5GHz Wi-Fi netwerk als een 2.4GHz Wi-Fi netwerk in de lucht kan hebben. Het voordeel hiervan is dat je met apparaten de 5GHz ondersteunen het minder voor interferentie gevoelige 5GHz kan gebruiken, terwijl apparaten die gen 5GHz ondersteunen op 2.4GHz bediend kunnen blijven. Daarbij is het goed om in gedachte te houden dat 5GHz wel minder goed door muren en platfond heen komt tegenover 2.4GHz. Het handige is dan ook dat je kunt overschakelen naar 2.4 mocht 5GHz niet meer bereikbaar zijn (bijv. wanneer je op zolder bent).

De WLR-9000 is uitgerust met een Dualcore processor waardoor deze meerdere instructies tegelijkertijd kan uitvoeren. Andere fabrikanten hebben ook al langer routers op de markt welke een dualcore processor aan boord hebben of zelfs een quadcore zoals de TP-link Archer C5400X. In dat opzicht is het niet heel bijzonder hoewel dit na de greyhoud de tweede keer is dat Sitecom routers uitbrengt met een dualcore processor.

Een ander punt wat duidelijk onder de aandacht wordt gebracht is beamforming. Hiermee wordt het verbonden apparaat gelokaliseerd en wordt het signaal rechtsreeks op het apparaat gericht in van in alle richtingen. Tijdens het verplaatsen van het verbonden apparaat zou het signaal worden aangepast.

Nu is dit lastig om te controleren aangezien Wi-Fi signaal uiteraard niet te zien is, echter zou het wel met de prestaties merkbaar moeten zijn.

Unboxing

Wat betreft ontwerp van de doos vallen voornamelijk de reflecterende letters en symbolen op. Verder is het ding wat groot uitgevallen.

Voorzijde

Achterzijde

Zijkant

In de doos is te vinden:
  • De router (gelukkig maar :P)
  • Een metalen muur beugel
  • 2 plastieken voetjes
  • rubberen plakkertjes voor onder de voetjes
  • Cat5E netwerk kabeltje van circa 1 meter.
  • voeding
  • plugjes en schroeven
  • boekjes
De router zelf is ook gewoon van plastic gemaakt.

De onderdelen zijn netjes ingepakt afgedekt met plastic. De losse onderdelen en kabeltjes zijn in een apart wit doosje gestopt wat bij elkaar een fijne uitpak ervaring biedt.

Uiterlijk en specificaties

In dit hoofdstuk komen de hardware specificaties, software functies en het uiterlijk van de router aan bod.
Hardware en uiterlijk
Wat aan deze router opvalt is dat deze in tegenstelling tot veel voorgaande Sitecom routers externe antennes heeft (4 stuks) in plaats van interne antennes. Het betreffen 5DBi dualband antennes.

De antennes kunnen 180 graden ronddraaien en een hoek maken van 90 graden. In principe kunnen ze hierdoor een halve bol rond bewegen zolang ze niet met elkaar in de knoop komen. De antennes zouden moeten kunnen worden afgenomen, echter is het mij tot nu toe nog niet gelukt om dit voor elkaar te krijgen. Echter mocht je liever geen Wi-Fi gebruiken kan dit gewoon in de router worden uitgezet software matig, en vervolgens gewoon de attennes ingeklapt laten.

De router is verder uitgerust met een 1GHz duaal core processor, 128MB DDR3 RAM memory en 16MB flash memory.

De router zelf is zwart van kleur met een motief aan de voorkant, opvallend aangezien de meeste Sitecom routers de laatste tijd wit waren. Echter vind ik deze router persoonlijk wat betreft uiterlijk er mooier uitzien. Daarnaast heeft wit plastic nog wel eens de eigenschap te verkleuren in zon licht. Er aan de andere kant ook wat onhandigheden aan deze router.

Zo zijn de poorten allemaal aan de achterkant geplaatst. Er wordt er wel een muurbeugel bijgeleverd waardoor de router een 6cm van de muur komt te hangen met als resultaat dat de kabels makkelijk te bereiken zijn, dus dat is niet het probleem. Echter is het wel vrij lomp dat het ding gewoon zover van de muur af steekt. Praktischer was het wellicht geweest als de poorten gewoon aan de zijkant, bovenkant of onderkant hadden gezeten.

Op de router zelf zijn 4 gigabit ethernet poten te vinden, 1 gigabit wan poort één usb 2.0 poort en een usb 3.0 poort. Daarnaast is er een aparte reset button te vinden (op andere modellen dient vaak de wps knop gedurende een tijd te worden ingedrukt), 2 wps knoppen (2.4 en 5 GHz) en uiteraard de poort voor de voeding op aan te sluiten.
Gaan we aan de voorkant kijken zijn voornamelijk een witte hoop liedjes zichtbaar die elk hun betekenis hebben (zie ook de foto).

Een laatste punt is dat de router voldoende ventilatie openingen bevat aan de zijkanten en achterkant. Het apparaat wordt dan ook niet voelbaar warmer. De ventilatie gaten zelf lopen enigszins schuin wat mogelijk weer een belemmering zal zijn voor stof om in de router terecht te komen.
Software functionaliteiten router
De router kan zoals de meeste routers via de webbrowser helemaal naar wens worden ingesteld. Het uiterlijk van de configuratie pagina is weinig veranderd ten opzichte van andere modellen behalve dat er nu een zwart kleurtje overheen is gegooid en de achtergrond afbeelding het zelfde design laat zien als de voorkant van de router.

Onder de motorkap is wel wat verbeterd. Zo kunnen nu een bulk wijzigingen tenminste in een keer worden doorgevoerd in plaats van elke wijziging aparte wat voorheen het geval was wat het instellen van de router eigenlijk ontiegelijk lang deed duren. Ook het doorvoeren van de instellingen gaat sneller. Dit bij elkaar maakt het instellen van de router dan ook fijner. Wijzigingen invullen -> goedkeuren -> 30 seconden wachten en klaar.

Wel zijn er nog een aantal bugs te vinden. Als de router naar de fabrieksinstellingen worden hersteld is de timer eerder klaar dan de router zelf wat een pagina niet gevonden foutmelding zal opleveren in de browser totdat de router wel klaar is.
Ook wanneer een back-up van de instellingen terug wordt gezet op de router springt deze meteen over naar het scherm van de browser dat de pagina niet word gevonden. De back-up wordt intussen wel terug gezet, dus dat scheelt, maar als gebruiker heb je in eerste instantie vrij snel het idee dat de functionaliteit gewoon niet werkt. Wat dit betreft is er dus nog ruimte voor verbetering.

Wat betreft functionaliteit heeft de router weinig bijzonders aan boord. De gangbare zaken zijn aanwezig (hieronder komt een lijstje), maar geen bijzondere zaken zoals vpn, timer voor wanneer Wi-Fi ingeschakeld moet zijn of ouderlijk toezicht die wel eens op routers te vinden zijn. Wel zijn bijna alle zaken die op de router te vinden zijn instelbaar (zoals bijv dhcp, NAT, tx power, firewall en enz.).

Een aantal functionaliteiten zijn:
Apart van elkaar in te stellen 2.4 en 5 GHz netwerk.
Gasten netwerk (een voor 2.4 en een voor 5 GHz).
WPS
ACL
Ondersteuning voor WPA radius (Radius server moet zelf geregeld worden).
Uiteraard WPA2 AES
Op verschillende percentages instelbare tx power (voor 2.4 en 5 GHz ook gewoon apart instelbaar).
DLNA server
Port forwarding (virtual server, port terigering, UPnP (schakel ik liever uit), DMZ).
IPv4
IPv6 (Native, PPPoX, (PPPoA, PPPoE), DS-Lite, 6RD
Firewall DoS/SPI, IP adress filter, Mac adress filter, Domain filter mac adress binding).

De domain filter van de firewall werkt niet bij https verkeer en is dus praktisch nutteloos in mijn ogen. DoS moest eerst zelf handmatig worden ingeschakeld.

Een opvallende afwezige functionaliteit is Sitecom cloud security welke voorheen altijd als software functie was ingebouwd (halfjaar proef abonnement). Hiermee kon het internet verkeer op virussen worden gescand, advertenties konden worden geblokkeerd en enz. Een mogelijke reden hiervoor zou kunnen zijn dat https verkeer dit teveel in de weg zit waardoor de toegevoegde waarde minder wordt wanneer meer internet verkeer versleuteld wordt.

De router kan via de browser worden geconfigureerd op het adres 192.168.0.1, of via de app.

De app is gebruiksvriendelijk ingericht maar groten tegeltjes op het scherm waarmee de verschillende instellingen bereikt kunnen worden. Voor de minder ervaren gebruiker is de app waarschijnlijk gebruiksvriendelijker omdat er minder (ingewikkelde) instellingen worden weergeven standaard als in vergelijking met de configuratie pagina bereikbaar via de webbrowser.

De configuratie is wel geheel in het Nederlands beschikbaar, en de meeste pagina's zijn ook voorzien van uitgebreide uitleg over de op de pagina aanwezige instellingen

Als laatste bevat de router opensource software waarvan de broncode te downloaden is via de ondersteuningswebsite van Sitecom.

Installatie

De installatie van de router is niet heel lastig. Volgens het boekje zou het enige wat moet gebeuren de router aansluiten op het modem met de wan poort -> aanzetten -> 2 minuten wachten -> verbinden en klaar.

Echter kies ik er zelf toch liever voor om eerst de vooraf ingestelde wifi wachtwoorden en router wachtwoord te wijzigen. Het is natuurlijk wel fijn dat bij het inschakelen niet meteen een openbaar netwerk de lucht in wordt geknald waar je in alle ijl een wachtwoord op moet zetten, maar wanneer ik hem ga gebruiken hecht ik meer waarde aan een zelf verzonnen wachtwoord.

Gebruikservaringen

Het laatste onderdeel van deze review zijn mijn eigen gebruikservaringen.

De kwaliteit van de Wi-Fi vind ik lastig om te beoordelen. Dit komt omdat er zoveel andere zaken zijn die een rol kunnen spelen. Waar heb je de router staan (welke verdieping en ergens centraal of in een hoekje). Daarnaast waar moet het signaal doorheen, immers niet elk plafond is het zelfde. En zijn er bronnen in de buurt die storen. Dat gezegd hebbende ga ik hier ook niet heel diep op in. De router staat centraal geplaatst in de huiskamer. Op zowel de zolder als in de tuin had ik met de router nog een prima verbinding. Ook op mijn telefoon waarmee ik regelmatig rondloop heb ik geen last van een wegvallende verbinding. in dat opzicht lijkt de router dan ook over prima Wi-Fi te beschikken.

Zelf gebruik ik liever kabel als het even kan. Vooral omdat de router over Gigabit ethernet poorten beschikt. Met een goede kabel heeft dit een stabiele verbinding als resultaat. Binnen het thuisnetwerk kan vervolgens gemakkelijk en snel bestanden worden gedeeld.

Eerder in de review had ik er ook al wat over geschreven, maar de bugs die je soms tegenkomt bij de configuratie zijn wat minder, en ook de plaatsing van die poorten vind ik in gebruik wat onhandig als de router word opgehangen gezien deze dus best ver van de muur af komt. Natuurlijk kan de router ook gewoon in desktop modus worden neergezet met de pootjes. Het uiterlijk van de router ziet er mooi uit dus het is niet iets wat je liever uit het zicht moet hangen.

In desktop modus zoals dit wordt gepresenteerd op de doos staat deze router wel stabieler dan andere routers van Sitecom zoals de x6 welke ik eerder een review over geschreven heb. Deze stond redelijk wankel en is mij ook al een par keer omgevallen. Met deze router zal ik daar waarschijnlijk minder las van hebben.

Ook met de bijgeleverde rubberen plakkertjes onder de steuntjes zal de router minder snel van zijn plek verschuiven.

Samenvatting

De WLR-9000 is een mooie router waarbij Sitecom eigenlijk wel wat veranderingen heeft doorgevoerd wat betreft uiterlijk ten opzichte van zijn vorige routers. Maar ook wat betreft functionaliteit zijn er stappen gemaakt zoals de beamforming en een dualcore processor.

Wat betreft software functies zelf zal er weinig speciaals in de configuratie pagina's te vinden zijn en is het gewoon een Sitecom router als andere Sitecom routers. Daarnaast zitten er dus nog wat kleine bugs die hopelijk met een toekomstige firmware upgrade worden verbeterd. Het beheerders gemak is er echter zeker wel op vooruit gegaan door het in een keer kunnen doorvoeren van meerdere wijzigingen in de configuratie en de snelheid waarmee de wijzigingen worden doorgevoerd.

Voor wie zelf graag veel instellingen wilt kunnen wijzigen en afstellen bied deze router wel een tal van mogelijkheden. Bijna alles is instelbaar. Echter extra's zoals vpn, ouderlijk toezicht of een eco modus zal je niet op deze router aantreffen

Hier houd het van mijn kant op wat betreft deze review, reacties kun je hieronder kwijt.

Heb jij ook een Sitecom WLR-9000 AC1900?