Mini-box picoPSU 120

Specificaties 120W • niet-modulair - Bekijk alle specificaties

Mini-box picoPSU 120 Review

Devil777 14 januari 2010, laatste update op 14 januari 2010, 22.268 views

Mini-box picoPSU 120

Pluspunten

• Hoge efficientie
  • Zeer klein
  • Geen ventilator nodig voor koeling
  • Slim ontwerp

Minpunten

• Vrij duur voor wat het doet
  • Niet voor gebruik in de auto
  • 12V adapters zijn duur

Uitrusting Score: 4
Aansluitingen Score: 2
Prestaties en stabiliteit Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Waarom de PicoPSU?
Vooral vanwege een soort "gat in de markt'. Moderne computervoedingen zijn vrij efficient, zo'n 80 tot 90%. Deze efficientie halen ze echter alleen als ze gebruikt worden op een vermogen dat dicht bij hun maximum vermogen zit. Een veel lager vermogen, bijvoorbeeld bij het gebruik van zuinige hardware, zorgt voor een groot verval in efficiëntie. Een normale voeding is niet te krijgen met een vermogen lager dan 300W, en als je hardware gemiddeld 30W afneemt, daalt de efficientie enorm. In tegenstelling tot een normale voeding, heeft de PicoPSU geen 230V input, maar slechts een 12V gelijkstroom aansluiting. Als je de PicoPSU dus als normale voeding wilt gebruiken, moet je eerst 230V naar 12V omzetten, met bijvoorbeeld een oude laptopadapter.

Zelfbouw-UPS
Een andere mogelijkheid is, om de picoPSU direct vanaf een 12V loodaccu te gebruiken. Hierdoor is een soort goedkope en efficiente doe-het-zelf UPS realiseerbaar. De benodigdheden hiervoor zijn een loodaccu (alarmaccu bijvoorbeeld), een automatische lader, zoals hier te vinden is.

Aansluitingen
De PicoPSU zit direct op de ATX stekker die je in je moederbord steekt. Verder is er een ouderwetse Molex stekker voor een HDD of optische drive, een moderne SATA voedingskabel en een floppy-voedingskabel. Dat vind ik jammer, ik had liever nog extra SATA aansluitingen gehad, maar er is ook wat voor te zeggen om het niet heel rommelig te maken met allerlei aansluitingen.

De 12V voeding
Hier zit een vrij groot nadeel van de PicoPSU als je die als normale voeding wilt gebruiken: je hebt een extra 230V naar 12V adapter nodig. Stel dat je een ION330 moederbord gebruikt en een SSD zit je aan een maximum verbruik van ongeveer 40W. Je hebt dus een 12V adapter nodig die dat minimaal kan leveren. Stel dat je een hardeschijf gebruikt ligt het anders: die hebben een hoge startvermogen. Dit verschilt per schijf, maar zijn meestal zo'n 30W. Als je dus vier hardeschijven hebt (het maximum bij de ION330) heb je een startvermogen van 120W voor alleen al je hardeschijven. Omdat ik dat van plan was, kocht ik een 150W 12V voeding bij Baco IJmuiden. Deze verkopen ze echter al niet meer. Bij Salland verkopen ze nu een 102W voeding voor €56,-

Nadelen
Voor mij toepassing wou ik vier hardeschijven aansluiten, maar de picoPSU heeft maar 1 aansluiting. Dus ik had verlengkabels nodig. In totaal kostte me de €50,-. De adapter bij Baco IJmuiden kostte €40, dus dat maakt het totaal €90. Ook is de PicoPSU onbruikbaar voor het maken van een autocomputer, omdat de voeding niet goed beneden de 12V werkt, en dus elke keer uitvalt als de auto gestart wordt.

Stabiliteit
Ik heb dit niet zelf kunnen meten, maar volgens andere reviews zit dit wel goed.

Andere reviews
-Silent PC review

Heb jij ook een Mini-box picoPSU 120?

Tip voor in de auto: Om spanningspieken en -dalingen op te vangen kun je natuurlijk ook een condensator te gebruiken - niet zo'n ding van 1,5 cm hoog en 7mm doorsnee, maar zo'n ding die je ook aan je versterker hangt.
Dan kun je alsnog deze voeding beter niet gebruiken, omdat bijvoorbeeld de spanningsdaling door het starten van de motor veel langer duurt dan dat een condensator stroom kan leveren. Je moet dus in dat geval een speciale PicoPSU voor auto's gebruiken, die kun je vinden op hun site.

Deze PicoPSU is alleen gemaakt voor gebruik met een stabiele spanningsbron.
Ook ik sla wel eens de plank mis :) Maar het idee op zich was wel goed.

Ben niet voor 1 gat te vangen, maar het gaat wel een beetje ver voor een "on-board" computer: plaats een extra accu... Maar ja, hoe zorg je ervoor dat die WEL wordt bijgevuld maar dat hij NIET gebruikt wordt voor bijvoorbeeld het starten van de auto...

Alleen zal bovengenoemde oplossing veel handiger en goedkoper zijn (extra accu zit je ook al op een paar tientjes).

[Reactie gewijzigd door Radhe op 27 mei 2011 16:15]

Dan zou je een relais moeten maken dat tegelijk met het starten van je auto even de spanning onderbreekt naar je "backup" accu van je picopsu. Dan blijft je pc gewoon 12v houden terwijl je auto start. Als je het startrelais van uitschakelt, gaat je relais weer aan en krijgt je picopsu weer prik van je dynamo.
Waarom zou je zo'n overingewikkeld systeem willen gebruiken? Bovendien hou je dan nog steeds een probleem: Door de weerstand in de toevoerdraden onstaat er een spanningsval (13V wordt bijvoorbeeld 11V). Tijdens het gebruik van de PicoPSU zal de reserveaccu dus niet goed bijgeladen worden, en kunnen er sulfaatkristallen ontstaan, waardoor de accu vroegtijdig stuk gaat. Een PicoPSU speciaal voor in de auto is echt een veel beter idee.

Dat deze spanningsval ontstaat in auto's kun je heel mooi zien bij een stoplicht: de achterlichten van de auto voor je gaan zachter branden als het knipperlicht aangaat.
Dan zou je gewoon dikkere bekabeling moeten gebruiken, of de reserveaccu dicht bij de eigen accu moeten zetten, lijkt mij niet zo'n punt.
Maar idd, het is niet voor niets een picopsu speciaal voor in de auto ;)
In dat geval zou je een(low-drop) diode kunnen plaatsen tussen de beide accu's zodat de stroom maar een richting op kan lopen
Daar heb kun je een diodebrug voor kopen. Hebben wij ook in de auto, zorgt ervoor dat de koelbox rustig aan kan blijven staan op vakantie zonder angst dat je de auto niet meer kunt starten.
Een 160 watt pico psu heeft een piekvermogen van 200 wat, dus je zou er denk ik makelijk 5 hardeschijven aan kunnen hangen.
Met een handig en simpel script(wat ik ooits heir zag langskomen) kun je de harde schijven uitzetten/downspinnen dan verbruiken ze nog niet eens 1 wat. Heb je ze nodig ga je gewoon naar verkenner en enkel de benodigde schijf start op.
Dus dan kom je nooits aan 160 watt.
Mijn probleem is dan alleen dat ik mijn E4500 er niet op kan aansluiten, al die moederborden hebben een 4 pins connector. Ik weet dan ook niet of ik deze hier voor kan gebruiken?
Volgens mij is het veeel simpeler om gewoon een 300 wat bronze voeding te halen, die efficiente hoef je nooits op te rekenen bronze is altijd 80% dus dan zit je altijd goed.

edit:/ het enigste handigge is dat deze al direct paralle stroom geeft en dus makelijk op zo'n accu aan te sluiten is zoals jij al weergeeft, nooits last van stroom uitval.
Maar gaat dit niet ook bij een normale voeding, of gaan die kapot als je er stroom in stopt via de 'andere' kant zeg maar :p ?

[Reactie gewijzigd door alaintje op 27 augustus 2010 14:27]

Efficiëntie zal altijd lager liggen als je erg weinig vermogen afneemt, bijv. 30W van een 300W voeding, ookal is ie "bronze". Ik heb nu mijn adapter vervangen door een laptop voeding en hij haalt nu iets van 85% efficiëntie. Kun je trouwens een link geven naar dat script?
je vergeet: gemeten bij 20, 50 en 100 procent belasting.... dus geen 1 of 10 procent belasting. Dat is ook het waardeloze aan het keurmerk, ze kijken naar onrealistich hoge belastingen anno eist, cool n quit enz...
De vraag is of dat bij een goede voeding nu zo'n schokkend verschil gaat opleveren...

Deze site meet alles zeer uitgebreid: http://www.hardwaresecret...ower-Supply-Review/1073/7

Deze seasonic 400W fanless voeding (random uitgekozen vd site) haalt met 80W load nog een efficiency van 87,7%, gezien de waardes bij de andere meting moet het dan wel heel raar lopen als 10% load ineens veel minder efficient zou zijn (<80%). Aangezien je bij de mini box pico psu voeding een 220>12v omzetter moet gebruiken vraag ik ik me dan ook af of het allemaal wel zin heeft en het niet gewoon makkelijker is om een goede 300W voeding te gebruiken. Vergeet ook niet dat een 12V adapter ook stroom verbruikt als het apparaat niet wordt gebruikt (net als de voeding).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 3 juni 2011 15:57]

Best knap als je een kantoor pc continu op 80 watt krijgt... meeste computers van tegenwoordig hebben een idle van ~32 watt of ~50 watt incl. extra gpu... Bovenal staat hij het meeste van de tijd op 1 a 3 watt wanneer hij uit of in standby staat. Het doet er dus wel degelijk toe hoe goed de voedin bij 1 en 10% belasting scoort!

Ik zie nu alleen wel het ErP/EuP en ErP Lot 6 opkomen... ik verwacht dat dat keurmerk er in zal gaan voorzien alleen kan geen verklaring vinden om deze gedachte te kunnen onderbouwen...
Allemaal heel leuk, maar houden jullie ook rekening met de verliezen van de adapter en van de 12V - 220V omzetter?

Misschien kan iemand eens meten wat het verbruik is (in het stopcontact) als deze hele reeks voedingsapparaten (adapter - omvormer en pico-psu) in werking zijn? Lijkt me wel interessant om te vergelijken met een 'normale' voeding..
In mijn situatie (150W 12V adapter) is de efficiëntie ongeveer 75%. Niet echt goed dus. Deze adapter kan een efficiëntie van 87% halen bij ongeveer 50% belasting Als ik een adapter met een lager vermogen had genomen was de efficiëntie ongetwijfeld hoger geweest, maar het is de vraag of zo'n adapter de startstromen van mijn 4 hardeschijven kan leveren.

Net zoals alle andere voedingen komt deze oplossing het best tot zijn recht als je ongeveer 30 tot 70% van het maximale vermogen afneemt.
75% wow dat is IDD erg laag. Een goedkope normale PC voeding van 300watt moet dat al halen bij lage belasting.

Wat is nu het totale verbruik van de server bij idle en verbruik?
Totaal verbruik (2 draaiende hardeschijven): 42W max belasting. idle: 32W Zonder harde schijven: 25W. Als je een 12V gebruikt is het verbruik dus slechts 18W.

Het is trouwens normaal dat voedingen voor lage vermogens gemiddeld genomen minder efficiënt zijn dan voedingen voor hoge vermogens. Ook al werken ze op een zelfde procentuele belasting.
Ze hebben allemaal ongeveer 25 % meer piekvermogen, dus 4 x 30 is 120 watt +40 van je cpu had wel gekund denk ik...
Ik lig niet wakker om 12 euro vijftig :P Maar het gaat wss om het volgende nieuwe systeem;
- H55 Mini-itx (soortgelijk aan de nieuwe Zotac)
- Core i3 530
- 2GB DDR3
- 2x Samsung HD154UI

Uiteraard zou ik dan de 150-XT versie halen met de bovengenoemde 102w adapter.
Waarom dan de 150W PicoPSU met een 102W adapter?
Dat is een kit op de Mini-box site, je kan uiteraard ook voor de 120W PicoPSU versie gaan, maar weer met dezelfde 102W adapter scheelt het maar €5,- Dus tja.... Voor 5 euries wat meer power voor in de toekomst ofzo is nooit verkeerd :9

Maar ik ben blij dat je zonet de eventuele leveringstijd noemde, als die 6 weken echt zo is, ga ik deze kit in de komende paar dagen bestellen :)

[Reactie gewijzigd door Marquezz op 14 januari 2010 16:30]

Ik ben ook van plan om een picopsu te kopen, alleen ga dan waarschijnlijk voor een 150XT. Vanaf de officiele site kun je ze via paypal toch nog voor een redelijke prijs binnenslepen en dan kun je er ook direct een adapter bijhalen. Verder heb je zeker gelijk wat betreft de aansluitingen, ik zal deze zelf waarschijnlijk ook moeten splitten.
Je hebt dan wel een grote kans dat het door de douane onderschept wordt, dan betaal je €12,50+belasting, en bovendien kan het tot 6 weken duren voordat je pakket/envelloppe aankomt. Met wat voor systeem ben je van plan het te gebruiken?
Ik haal mijn picopsu's atijd bij http://short-circuit.com/. Incl. verzendkosten zijn ze goedkoper dan in Nederland. Vorige week nog één besteld en deze week binnen. Geen problemen gehad met de douane. Tevens een keer een kapotte adapter gehad. Werd zonder morrelen een nieuwe verstuurd. Ik moest alleen even een foto van de kapotte maken.

Vooral voor grote voedingen met DIN stekkers zijn in Nederland weinig mogelijkheden. Daar worden die aansluitingen los verkocht.
Toen ik met mijn mini-itx kast bezig was stond ik ook voor deze keuze. Ik heb toen echter besloten om een be quiet, pure power van 300W te nemen aangezien ik daar genoeg ruimte voor had. Deze power supplies hebben ook bij een lager verbruik nog een goede efficiëntie.
Meer info is ook op het forum te vinden in het energiezuinige server topic.
je hebt een punt, maar een pico-psu is toch echt efficienter bij wattage's rond de 40w. De pico + adapter haalt daar een efficientie van 85.6% (bron: silentpcreview), de pico psu + adapter van de antec isk 300-65 haalt ook 85/86% (geen exacte gegevens gevonden maar het verbruik van een systeem was praktisch hetzelfde met de pico psu en de antec (wederom bron: silentpcreview).
De pure power 300W daarentegen blijft bij een verbruik van 60W al op 78% hangen, wanneer er een test zou zijn geweest bij 40W zou deze daar waarschijnlijk nog slechter uit zijn gekomen....(bron:technic3d)
Nu is het natuurlijk niet zo dat je gigantische hoeveelheden energie gaat besparen met een ~8% betere efficientie op een verbruik van een watt of 25, zeker afgezet tegen de prijs van een pico-psu + adapter, maar gezien antec een 65W psu kan leveren incl. (voor mij kompleet zinloze) behuizing en adapter voor een euro of 50....

[Reactie gewijzigd door Bastard op 4 februari 2010 01:36]

inmiddels uitgevonden dat de voeding van isk300-65 op 80.6% efficientie zit bij 62W, verschil met de normale voeding is dan te verwaardelozen (edit knop doet het niet, vandaar de losse reactie)
De Pico PSU 80 WATT kan je nemen als Wide Range pico psu.....12 ~ 32 volt.....heeft enige tolerantie onder de 12 volt...valt je pctje iig niet uit :)

anders kan je kijken naar een M2 ATX Automotive voeding.

Ik snap niet dat zo'n PicoPSU zo duur is,een klein printje met wat onderdelen is duurder dan bv een Purepower BeQuiet voeding :?
Je zou je moeten afvragen als je het verschil gaat terug verdienen met de energiekosten.
Waarschijnlijk omdat er niet veel van gemaakt worden, wat je ook kunt zien aan de prijzen als je er veel afneemt. En voor een apparaat dat 24/7 aan staat, is de kans best groot dat je die kosten snel terugverdient. En natuurlijk, omdat de picoPSU zo klein is, kan die in een behuizing geplaatst worden waar geen normale voeding in past, en dan met een externe 12V adapter.
Wat betreft het gebruik in een auto: dat wordt expliciet afgeraden door de fabrikant, ik meen dat ze daar een speciale productlijn voor hebben. De reden is precies wat jij al noemt: een auto levert geen stabiel 12V signaal, dat wordt lager als je start en juist hoger als hij aan het opladen is.

Wat ik me nog wel afvraag is wat je toepassing is? Ik zie alleen vier harde schijven staan; heb je hem niet in een kast ingebouwd?
Waar kan je zo een 230->12 volt adepter vinden?
Zoek naar een inverter