Specificaties 5.1-set met een totaal vermogen van 319 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech Z-5500 Digital Review

Goku33 7 november 2005, 8.137 views

Logitech Z-5500 Digital

Pluspunten

• Enorm helder en vol geluid! Echt prachtig!
  • Prachtig design (afgezien van de subwoofer)

Minpunten

• Het ontbreken van kabels om de set digitaal aan te sluiten
  • Ruzie met de buren!! ()

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Nadat ik mijn vorige Logitech speakerset, de 4.1 Z-560, had opgeblazen, werd het tijd voor een echte 5.1 set met alles erop en eraan. Door een goede garantieafhandeling via Logitech zelf, kreeg ik een nieuwe Z-680, maar ik heb ervoor gekozen om die te verkopen. Omdat ik met die vorige Z-560 al meer dan tevreden was over het merk, besloot ik opnieuw te kiezen voor een Logitech... ditmaal de Z-5500 Digital.

Na het openen van de doos schrok ik eerst wel redelijk... wat een enorme woofer! Die van de Z-560 was al groot en daar kwam al een enorme hoeveelheid bass uit, maar dit was helemaal enorm! Vervolgens sloeg die schrikreactie om in nieuwsgierigheid; hoe zou dit gaan klinken? Snel aansluiten dus maar... maar wat bleek... geen bijgeleverde kabels voor het digitaal aansluiten van de set. Eerlijk gezegd wel een beetje vreemd aangezien er zelfs digital in de naam van de set staat. Ik ben dus maar even snel een optische spdif kabel gaan halen, want met zo'n set wil je natuurlijk wel van de volledige digitale mogelijkheden gebruik maken! De bijgeleverde kabels voor de speakers waren wel ruim voldoende om de satellites door de hele kamer op te hangen.

Toen ik klaar was met het installeren van de set, werd het tijd om het speakersysteem maar eens aan een goede test te onderwerpen... een test die de set glansrijk wist te doorstaan! DTS DVD's, Surround Games, Muziek, noem eigenlijk maar op... alles klinkt voller, helderder, harder, gewoon beter eigenlijk! Ik ben gek op lekkere actie en horrorfilms en met deze speakers om je heen word je meer dan ooit in de film gezogen. Games zoals F.E.A.R. zijn een belevenis en mijn favoriete muziek, Hardstyle, klinkt lekkerder dan ooit. Ik heb hier helemaal niets op aan te merken. De lage tonen voelen heerlijk diep en het midden en hoog is kraakhelder. (hoe is het eigenlijk mogelijk dat dit met 1 driver per satellite kan?)

Eigenlijk heb ik nergens wat op aan te merken, de set is zelfs een lust voor het oog (afgezien van de subwoofer, waarom is daar het zilver van de rest van de set niet in verwerkt?)

En tjah... met zo'n speakerset moet je natuurlijk oppassen dat je in je enthousiasme het volume niet zover open draait dat de buren ineens aan staan te bellen of het wat minder kan... (wat mij wel overkwam).

Heb jij ook een Logitech Z-5500 Digital?

Mooie review! Ik ben ook in het bezit van deze set. En ik ben er nog steeds gek van!

Om even in te gaan op je vraag 'Hoe is het eigenlijk mogelijk dat dit met 1 driver per satellite kan?'.

De speakers zijn meer gericht op de hogere tonen. En de woofer op de lage (doh :9). Er zitten dan ook 3 drivers in de woofer.

Maar toch érg knap van Logitech dat de hoge, en lage tonen enorm goed doorgegeven worden!

edit:
Ik zie staan dat je gebruikt maakt van een onboard geluids-chipje. Ik kan het je heel erg aanraden een mooie geluidskaart te kopen, dat zal, vooral in games, de ervaring nog beter maken!

Zelf heb ik een Audigy 2 ZS, van Creative. Niet zo gek duur meer, en naar mijn mening super!
Ik heb hier nog een normale Audigy 2 geluidskaart liggen, die gebruikte ik analoog aangesloten voor mijn Z-560, maar de Audigy heeft helaas geen optische spdif of coax aansluiting... dus ben ik (met tegenzin) maar teruggestapt op mijn onboard geluid. :(
Een Audigy heeft gewoon een digitale coax-aansluiting als je een simpel verloopje gebruikt van jack-->coax.
wat ontzettend jammer dat je deze set gebruikt op een ONBOARD geluidskaartje. :?

das het zelfde dat je een seebring uitlaat onder een traband stopt.

ik vind als je 300 euro voor een speaker set uitgeeft, dat je dan ook wel 70 euro voor een X-fi mag betalen.

en aangezien je nu totaal geen subwoofer en andere instellingen kan doen op je geluidskaart, kun je het ook niet volwaardig beoordelen.

nog een tip doe een stuk schuimrubber onder de subwoofer, dan dreunt het niet 3 verdiepingen door (zelf geen verminderde quali)
Eh... hij gebruikt hem per SPDIF hoor, maakt niks in kwalitiet uit waar die dan aanhangt.
Dacht ik ook al... mijn speakerset doet nu toch alle decoding? Da's toch het hele idee van het digitaal/optisch aansluiten?
Iedere geluidskaart stuurt dat DTS signaal op dezelfde manier door het kabeltje heen...
maar je kan niet optimaal genieten van eax of ander hardwaresound.

je hebt nu alleen externe DTS decoding, maar een geluids-chip zit er niet in.

PS een goede geluidskaart ontlast de CPU
met een audigy 5% en een X-fi 10% preformance winst
Ik had even een vraagje over het systeem.

Klopt het dat je met tulp (of in ieder geval een andere audioaansluiting) alles in stereo kunt aansluiten?

Dus één voor cd - speler
één voor dvd - speler
één voor (aparte) radio

En deze ook apart kunt kiezen? Of is het alleen maar 5.1 aansluiting en that's it?
Je kan alleen schakelen tussen de verschillende manieren van input: Direct (dus alle 3 de tulpjes als 1 signaal), Optical en Coax. De tulpjes zijn dus alleen maar een 5.1 aansluiting, geen 3 losse inputs.
Maar kun je dus wel 2x stereo er in pluggen? Dus één tulpje overslaan? Zodat alles wel werkt?
ik heb maar 1 tulpje aangesloten zitten (output van mijn tv: geluid van kabeltv en dat van m'n gamecube) en dat hoor ik gewoon op het direct input mode, als ik dan schakel naar optical input (mijn pc), dan hoor ik gewoon dat. Voor direct input hoef je dus niet alle tulpjes aan te sluiten, maar ik denk niet dat je verschillende bronnen kan aansluiten op de verschillende tulpjes.
Mooie survey, het wordt tijd dat ik ook een review ga maken van mijn Creative Gigaworks S750 }> .

Deze Z-5500 is ook zeker een bruut setje, het ruzie met de buren gaat bij mij niet zo op want we wonen redelijk vrijstaand. Mijn zus kan de bass echter niet waarderen (klinkt op haar kamer nog harder dan op de kamer waar de set staat. :D
Mijn moeder en broertje (ik zit op zolder) hoor ik ook nog wel eens klagen over de herrie die ik produceer :D Achjah... wat kan je zeggen, zo'n set moet je niet zacht zetten :P Da's zonde..!
(moest reactie zijn op je tweede reply Goku33)
Mijn Audigy 1 heeft een coaxiale digitale uitgang waarop mijn Z5500 aangesloten zit..(analoog de subwoofer uitgang)
Ik ben een van de early adaptors :P --> heb dus nog sattelieten met intern bevestigde niet loskoppelbare draden en *plopjes* bij overschakelen van geluidsbron (vooral in films, in het begin --> menu naar DTS ofzo)
Dat zou ik dan nog bij de nadelen willen plaatsen.. maar de nieuwe revisies hebben dit niet meer meen ik...
De subwoofer heeft natuurlijk geen zilver om zo min mogelijk op te vallen :P Al kan ie zich moeilijk verstoppen ;)
Topsetje..
Mee eens, maar hoe los je dat op als je een Shuttle hebt met PCI-X?
Is het PCI-X slot niet backward compatible. Of is de geluidskaart niet geschikt om in een PCI-X slot gestoken te worden? Volgens mij moet dat namelijk wel kunnen.

Ik zou zeggen sla de boeken er eens op na. ;)
Bedoel je pci-e of pci-x. Pci-x is een server versie van pci en is volgens mij backwards compatible, pci-e is niet backwards compatible.
Is het met deze set ook mogelijk om hem op meerdere optische bronnen aan te sluiten (PC, stereoset, playstation bijvoorbeeld)?
je kan er 1 coax en 1 optische kabel indoen, bij meerdere optische bronnen moet je dus steeds kabels wisselen
enige nadeel aan de set is de korte console cable.
Ik heb hem afgelopen weekend verlengd met een standaard monitor verlengkabel.
Deze mist echter één pennetje en dat is het pennetje van de right front speaker.

Deze geeft nu dus geen geluid meer door.

Juist doordat de sub zo 'lomp' groot is wou ik hem wat verder weg zetten, nu moet ik zelf een 15 pins stekker solderen, ook niet echt een probleem maar handig is anders.
hehe ik won ik heb beide set 680 en de 5500 :P achter erlkaar }>

PS schuimrubber help niet zo
deze set is ook in mijn bezig en ben hier zeer over te spreken.

Ik heb enkele malen verzoeken gekregen om het wat zachter te zetten aangezien de sub nogal kan doordreunen, in films is het geluid zowaar alsof je in een bioscoop zit.

Ik heb zelf SB Audigy 2 Platinum Ex en in Windows had ik altijd het gevoel dat het geluid een beetje dof klonk. Nu heb ik Linux geinstalleerd en inderdaad het geluid is vele malen beter, ik raad iedereen aan dit gewoon eens te proberen, het valt namelijk gelijk op!

Je kan SLAX KillBill draaien zonder het te installeren:

Je kan dan zelf ervaren wat het verschil is, de geluidskaart van mij werd gelijk herkend dus moeilijk doen met drivers is niet nodig.
Je geeft aan dat je een Shuttle hebt, de oplossing voor een goede geluidskaart is om gewoon een externe (usb) te nemen. Dit is een goed voorbeeld, http://www.cool-prices.nl...fff61c93a0c5e8f66266fd284
Het is natuurlijk een iets duurdere oplossing, maar ja, als je ook 300 euro voor speakers betaald neem ik aan dat dit ook geen probleem is.