Specificaties Socket AM2+ met AMD 760G chipset - Bekijk alle specificaties

MSI 760GTM-P33 Review

Devil777 13 januari 2010, laatste update op 14 januari 2010, 1.169 views

MSI 760GTM-P33

Pluspunten

• 6 SATA poorten
  • Onboard video
  • AM3 Ready
  • Handige overklok DIP-switch

Minpunten

• Slechts twee geheugenbanken

Layout Score: 4

Waarom dit moederbord?
Ik heb dit moederbord vooral gekocht, omdat ik vier harde schijven had liggen die ik wou gebruiken als backup. Omdat mijn vorige moederbord maar twee SATA aansluitingen had, was de keuze snel gemaakt. Bovendien wou ik dat het moederbord onboard videokaart had, om ook zonder extra grafische kaart te kunnen werken. Bovendien heet dit moederbord "AM3 Ready", dus het zou mogelijk moeten zijn om in de toekomst te upgraden naar een nieuwe processor. Gezien de toepassing van mij systeem lijk me dat niet heel nuttig. Het feit dat dit een microATX bord is deed er voor mij weinig toe, want ik heb een ATX kast.
De reden voor mij om niet de MSI 760GM-E51, met vier geheugenbanken te kopen, is dat die alleen DDR3 ondersteuning biedt, en ik nog twee oude DDR 2 geheugenbanken had liggen

Ervaringen
Vreemd genoeg weigert het moederbord te starten als mijn Logitech Illuminated Keyboard is aangesloten. Dat gebeurt niet bij andere moederborden, dus het lijkt me dat dit aan het moederbord ligt. Ik heb nu vier harde schijven aangesloten, twee 750GB, een 500GB en een 1TB. Die heb ik met Windows schijfbeheer samengevoegd tot een schijf van 3TB

Aansluitingen
Het moederbord heeft een PCI-e x16 slot, een PCI-e X1 slot en twee normale PCI gleuven. Verder zijn er vier USB aansluitingen aan de achterkant, en is het mogelijk om nog eens 8 extra poorten te benaderen via de headers op het moederbord. Ook is er een ouderwetse IDE aansluiting voor IDE schijven en optische drives.Er ook een Floppy-kabel aansluiting, maar ik denk niet dat veel mensen die ooit zullen gebruiken. Netwerk aansluiting wordt mogelijk gemaakt door de Realtec RTL 8111 C controller, die snelheden tot 1Gb/s ondersteunt. Daarnaast is er via een header op het moederbord ook een COM-poort. Voor de liefhebber is er zelfs een SPDIF-Out aansluiting. Er is helaas geen HDMI poort.
Meer intrigerende details zijn te vinden in de handleiding.

Benchmarks
Ik had helaas geen ander moederbord van een zelfde type liggen om mee te vergelijken, dus ik heb de onboard videokaart vergeleken met een ATi HD2600XT. Mijn testsysteem bestond uit een goedkope Computerland kast en voeding, een AMD Athlon 64 X2 3800+, Twinmos PC6400 DDR2 geheugen, CL5.
SuperPI (Lager is beter)
Geen overklok 43
10% overklok 38
20% overklok 36
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

Cinebench (Hoger is beter)
Onboard 3242
Onboard (20% overklok) 3820
HD2600XT (20% overklok) 3846
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

3D Mark06 (Hoger is beter)
Onboard 1144
Onboard (20% overklok) 1278
HD2600XT 4513
HD2600XT 20% overklok 4516
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

Alleen de CPU is hierbij overgeklokt met de DIP switch op het moederbord. Hierbij is de standaard koeler gebruikt zonder aanpassingen. Ik ben zeer tevreden over deze oplossing, je kunt nu direct met een knopje de instellingen aanpassen zonder in allerlei menu's te hoeven duiken.

BIOS
De BIOS is een American Megatrends 2.61. Het menu werkt het zelfde als op zo'n beetje alle computers met een soortgelijke BIOS. Het is ook mogelijk om over te klokken vanuit het "Cell Menu". Hier kun je de FSB, Multiplier, geheugen spanning, en nog een hele hoop meer instellen. Waarschijnlijk is het ook wel mogelijk om dit vanuit het OS te benaderen maar dit heb ik nog niet geprobeerd. Het is ook mogelijk om AMD Cool 'n Quiet aan te zetten. Dit levert een energiebesparing op wanneer de computer niet zoveel gebruikt wordt door het zaakje omlaag te klokken. Helaas is er geen driver voor Windows 7 op de website te vinden.

Dit moederbord is zeer aan te raden als je een goedkope thuisserver wilt en je nog wat oude onderdelen hebt liggen. Ook voor andere toepassingen zou het een goede keuze kunnen zijn.

Heb jij ook een MSI 760GTM-P33?