Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 1TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Asus VivoBook Pro N552VX-FY186T Review

HansCronau 23 maart 2017, 321 views

Asus VivoBook Pro N552VX-FY186T

Snel apparaat met een paar sullige mankementen. Luide hardeschijf direct vervangen door een SSD. Geen dedicated End-toets is lastig voor liefhebbers van snel typen en browsen. Helaas een flinke stap terug wat betreft de trackpad. Muis gekocht ter ondersteuning. Geen webcam-cover. Sterke processor en videokaart. Mat scherm met ruime kijkhoek.

Pluspunten

• Snel
  • Mat scherm

Minpunten

• Erg luide hardeschijf
  • Waardeloze trackpad
  • Geen End-toets

Snel apparaat met een paar sullige mankementen.

Na ontvangst stuude ik deze laptop meteen terug naar winkel Bol.com. Door een boel geratel dacht ik namelijk dat er een defect was. Bij ontvangst van het tweede model bleek toch dat het geratel erbij hoorde. Het was een bijzonder luide hardeschijf, welke ik na deze ontdekking direct heb vervangen door een SSD.

Windows blijft herhaaldelijk een notification geven "Power surge on the USB-port". Alle USB-poorten werken echter prima.

Deze laptop heeft geen dedicated End-toets. Laat dit even bezinken. Geen End-toets! Dat is bijzonder onhandig als je gewend bent hiermee snel te typen of snel naar het eind van een document/webpagina te gaan. Gelukkig kon ik zelf de NumLock-toets herprogrammeren om deze voor mij onmisbare functie op zich te nemen.

De trackpad van deze laptop is helaas waardeloos. Asus heeft duidelijk geprobeerd een Apple-achtige ervaring te creŽren door de linker en rechter muisknop onder te trackpad te plaatsen. Dat klikt alleen voor geen meter. Steeds wanneer ik probeer te klikken detecteert de trackpad tegelijk een verplaatsing van mijn vinger op de trackpad. Dat heeft ergerlijk misklikken tot gevolg. Verder is de trackpad weinig responsief, werkt scrollen met vertraging, en is de software om de knoppen en gebaren aan te passen zo beperk dat ik het niet voor elkaar krijg om een middelste muisknop te gebruiken. Dat betekent geen snel tabs openen en sluiten tijdens het browsen, wat natuurlijk jammer is. Het was een bijzonder grote stap terug ten opzichte van mijn vorige Asus-trackpad. Ik voelde me er zelfs zo onmogelijk gehandicapt door om via dit trackpad te moeten werken dat ik een muis bij de laptop heb gekocht.

Deze laptop heeft geen webcam-cover.

Op de jammere punten na is dit een prima laptop gebleken. Aan zijn prestaties merk je dat er een goede kwaliteit processor en videokaart inzit. De aluminium behuizing is lekker stevig en tegelijk niet te koud. (Wel jammer dat de DVD-drive plastic is en z'n kleur niet matcht.)
En... hij heeft een mat scherm! Dat is een verademing, want die grap met met de spiegelschermen duurde me ondertussen toch een klein decennium te lang. (Een laptop die je niet mee naar buiten kan nemen door het licht. Ik blijf het bijzonder vinden dat dat niet alleen verkocht maar zelfs de standaard werd.) Een mat scherm dus, met een ruime kijkhoek.

Heb jij ook een Asus VivoBook Pro N552VX-FY186T?