Specificaties 240mm diameter - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Seidon 240V Review

fenderB 23 maart 2017, laatste update op 23 maart 2017, 429 views

Cooler Master Seidon 240V

De Seidon 240V is mijn eerste waterkoeler. Natuurlijk wil ik ook dolgraag aan de slag met een custom-loop, maar wilde kijken wat het verschil zou zijn met een luchtkoeler op een AMD processor. De Seidon koelt voor zijn geld echt goed, relatief eenvoudig te installeren!

Pluspunten

• Zeer compleet pakket
  • Makkelijke installatie
  • Relatief stil

Minpunten

• Standaard fans niet zo krachtig
  • Stugge slangen

Geluidsproductie (min) Score: 3
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 4
Mijn AMD FM2+ 860K draaide idle al op 65 graden, zelfs toen ik de koelpasta had vervangen (MasterGel Pro) en met meerdere fans op de Scythe Kotetsu heb geexperimenteerd. In de allerbeste situatie werd de CPU onder load max 96/97 graden. Ik merkte dat ik tijdens games enorm last van throtling kreeg, hierop heb ik deze Seidon gehaald om een beetje mee te experimenteren.

De Seidon zit netjes verpakt in een degelijke doos, alles is netjes beschermd en ziet er goed uit. Na een korte inspectie zag ik geen mankementjes aan de radiator en ben er mee aan de slag gegaan.

Hier een plaatje van de Seidon 240V:

Tijdens het installeren merkte ik wel dat de slangen echt heel stug zijn, ik was tijdens het instaleren wel een beetje bang dat er in de loop der tijd wat zou kunnen gaan lekken (gelukkig is dit nooit gebeurt), eerdere AIO waterkoelers van o.a. Corsair en Fractal Design die ik heb geinstalleerd (hiervoor nooit in een eigen pc) waren heel wat flexibeler en hadden wat dikkere, soepelere slangen.

In eerste instantie had ik de meegeleverde koelpasta gebruikt, onder load zat de maximale temperatuur net onder de 75 graden, een verschil van 20 graden! Uiteindelijk heb ik de pasta vervangen voor de CoolerMaster MasterGel, onder full load (mijn CPU heeft altijd al op een OC van 110% gestaan) is de warmste temperatuur die ik tot nu toe heb gemeten 68,3 graden! Ik gebruik HWiNFO om de stats van mijn systeem te loggen.

Na een aantal experimentjes met casefans heb ik nu een setje Corsair SPL120L fans in een pull-config geplaatst wegens ruimte/airflow, deze hebben een goed balans in prestaties en volume (mits ze geen 100% draaien).

Hieronder nog een foto van hoe de Seidon 240V in mijn Aerocool Xpredator Cube zit (wel de slijptol in de kast en top-cover moeten zetten voor alles weer in elkaar ging) :)

Al met al heb ik een goede koop gedaan met deze CoolerMaster Seidon 240V, voor het geld een geweldige AIO en het aanraden waard!

Heb jij ook een Cooler Master Seidon 240V?

Bedankt voor de review
Ik ben er zelf ook zeer tevreden mee. 6700 k ,
In het begin dacht ik dat de pomp niet werkte, omdat ik niets hoorde.
Fans even uitgeschakelt, nog hoorde ik niets, maar met de slang tussen mn vingers
wel heel lichte trilling. En het led lichtje brande uiteraard ook.Had verwacht een licht gebrom te
moeten horen :-)
En uiteraard de temps uitstekend, ook onder full load onder de 70 gr
Ik heb zelf wel gemerkt dat het geluid van de pomp een stuk minder werd door terwijl je pc aan staat deze heel voorzichtig te kantelen in de lenge- en breedte as, toen ik dit deed hoorde ik wat belletjes ontsnappen en sindsdien is de Seidon nog stiller!
Toch nog even terug.....
Nu 55 gr onder full load....wat bleek, het koelblok zat iets scheef op de
proccesor, aan de rechterkant konden de schroeven niet verder, links kon ik ze nog
verder aandraaien.Toen ik de schroeven links iets liet vieren, zakte de temp plotseling met
ruim 20 gr! ( had de pc zo gekocht) Waarschijnlijk zit de verkeerde bracket er op van Amd :-)
en ik draai op intel....zo nauw luisterd dat...