Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1,5TB Review

Devil777 15 januari 2010, laatste update op 1 juli 2010, 1.464 views

Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1,5TB

Pluspunten

• Beste prijs/opslag verhouding (jan 2010)
  • Laag energieverbruik
  • één na beste in opslag per schijf (jan 2010)

Minpunten

• Maakt redelijk wat lawaai
  • Prestaties gering door 5400rpm

Reden voor aanschaf
Tegen oktober 2009 raakte mijn bestaande thuisserver vol, en ik had meer opslag nodig. In de oude server zat een 1TB schijf en een 500GB schijf. Dit systeem besloot ik te vervangen door een energiezuinige ION330-bak met twee energiezuinige schijven, omdat voor deze toepassing snelheid niet zo belangrijk is.
Prestaties
De prestaties van deze schijven zijn niet om over naar huis te schrijven. Windows lijkt erg traag te werken, en er ontstaan problemen bij het streamen van HD-films en tegelijkertijd met Bittorrent downloaden. Als je dat van plan bent, kun je deze schijf beter niet kopen. Om uberhaupt op een redelijke snelheid (40mbit/s,5MB/s) met Bittorrent te kunnen downloaden moet de buffer behoorlijk verhoogd worden. Dit heeft alles te maken met de manier waarop Bittorrent werkt, namelijk door veel kleine stukjes van verschillende computers te downloaden en die samen te voegen. Dit vraagt om goede random write prestaties. Hier is een lijstje met benchmarks waarbij deze schijf bovenaan staat:

Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI

HD103SJ 1TB 70.8 ¤/TB
WD20EADS 2TB 75.0 ¤/TB
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker
Ervaringen
Toen ik de schijf net in gebruik had, had ik soms last van stotteren van video. Nu ze al een hele tijd in gebruik zijn heb ik hier veel minder last van. Ik heb totaal geen idee hoe dit komt, maar het lijkt net alsof de schijven ingelopen zijn.

Temperatuur
Hoewel uit een recent onderzoek van Google is gekomen dat temperatuur niet een heel belangrijke factor is bij het uitvallen van schijven, is het toch goed om te weten hoe het met de temperatuur is. Doordat het energieverbruik van de HD154UI erg laag is, is het haast onmogelijk voor de schijf om oververhit te raken, tenzij die door een defect meer gaat verbruiken. De temperatuur van mijn HD154UI harde schijven schommelt tussen de 32 en 33°C bij een omgevingstemperatuur van 20°C. Natuurlijk is dit heel afhankelijk van de behuizing. Mijn behuizing heeft helemaal geen casefans, ook geen voedingsfan.

Features
Deze hardeschijf beschikt ook, zoals de Western Digital Caviar Green over een systeem dat energieverbruik en geluid verminderd (EcoTriangle). Hij beschikt ook over de mogelijkheid om in stand-by te gaan, zodat de harde schijf uitgeschakeld kan worden als die niet nodig is.

Deze harde schijf is gemaakt om op een zou goedkoop mogelijke manier veel data op te kunnen slaan en toegankelijk te maken. De zoekprestaties zijn laag door de 5400rpm, maar nog steeds acceptabel.

Heb jij ook een Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1,5TB?

Mooie review. Ik bezit ook één 154UI, ook zeker tevreden mee. Je vermeldde dat de schijf redelijk wat lawaai produceert, dit vind ik niet echt terecht, dat valt namelijk best wel mee ten opzichte van veel schijven. Mijn 154UI is ongeveer 24°C, maar dat wel met 6 casefans :P
Ja ik heb een beetje een oude kast, waarbij het nogal galmt. Maar in vergelijking met de vorige schijf in die computer is het zeker meer. Eigenlijk moet je geavanceerde trillingssensoren en microfoons gebruiken, en één standaardkast. Maarja...

Het geluidsprobleem was bij mij zo erg dat ik beneden de harde schijf kon horen van boven. Ik heb de computer toen op stoeptegels gezet met sponzen eronder. Nu is het opgelost

[Reactie gewijzigd door Devil777 op 15 januari 2010 18:27]

Nette review,

Je schrijft in je review dat de harddisk geen Intelliseek heeft, volgens de samsung hebben ze dat wel degelijk. Samsung noemt het Samsung EcoTriangle™

Samsung EcoGreen product line up is designed to satisfy the environment-conscious customers with Eco- Triangle™ features, offering less power consumption, low acoustic noise and eco-friendly components. The F2EG drive has a maximum of 500 GB of formatted capacity per disk while also featuring the industryleading SilentSeek™ technology to eliminate acoustic noise. EcoGreen products comply with the international environment standard such as RoHS, TBBP-A, and
Halogen Free. Samsung develops the Eco-Triangle™ to bring more energy efficient and high performance hard drive options to manufacturer of home media PC,
external HDD, set-top box, and personal NAS.

Bron: http://www.samsung.com/gl...1/8/739455f2eg_rev0.1.pdf

[Reactie gewijzigd door gizmointheair op 1 juli 2010 15:26]

Ok, bedankt ik heb het aangepast.