Sigma 15-30mm f/3.5-4.5 EX DG ASP IF Review

guillaumemay 6 november 2005, 1.452 views

Sigma 15-30mm f/3.5-4.5 EX DG ASP IF

Pluspunten

• Stevig en robuust gebouwd.
  • Heel erg scherp op 15mm.
  • Snelle AF.
  • Mogelijkheid tot 77mm filters op een cropfactor camera.
  • Lens schuift niet uit als je zoomt.

Minpunten

• Groot en zwaar voor een groothoekzoom.
  • Altijd uitkijken voor flare.

AF-snelheid Score: 3
Lens flare Score: 1
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 3
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 4
Het eerste wat me opviel aan de Sigma 15-30 EX DG was wel zijn omvang. Ik ben wel grote lenzen gewend, maar voor een groothoek lens is dit toch echt een baksteen. Hij is wel goed en stevig gebouwd en ik ben niet bang om hem ergens tegenaan te stoten.

De lens wordt geleverd met een filterhouder die tevens dienst doet als verlenging van de zonnekap op 1.6x cropfactor camera's. In de filterhouder kunnen 82mm filters: minpunt, want die zijn erg duur en je hebt ook nog eens last van vignettering.

Er is wel een manier om 77mm filters te gebruiken. Deze optie is alleen beschikbaar voor het gebruik van de lens op 1.6x cropfactor camera's en is vrij eenvoudig: je koopt een rubberen 77mm zonnekap en knipt de metalen ring uit die rubberen zonnekap. Hierna schuif je de metalen ring vast in de stalen zonnekap van de 15-30 en je hebt een filterhouder voor 77mm filters. Past precies en werkt bij mij perfect.

Qua scherpte, contrast en kleurweergave ben ik erg tevreden. mijn versie van de lens is op 15mm f/3.5 erg scherp en wordt maar mondjesmaat scherper als je hem afstopt. Op 24mm en 30mm is het wel aan te raden om af te stoppen naar f/5.6 of f/8 om het beste eruit te halen. Flare is wel een probleem voor deze lens. Jammer dat ze voor cropfactor camera's geen betere zonnekap beschikbaar stellen.

Al met al een hele goede lens qua optische prestaties, maar wel moet je kunnen leven met zijn grootte en gewicht. Ook het flare probleem is een nadeel en zorgt ervoor dat je moet nadenken voordat je je sluiter opent.

Heb jij ook een Sigma 15-30mm f/3.5-4.5 EX DG ASP IF?

Ben het merendeel van je review eens, maar ik vind het gewicht wel meevallen als je ziet hoe groot hij is.