Specificaties 11GB GDDR5X • 3x DP, HDMI - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti 11GB Founders Edition Review

Dutchiee 22 maart 2017, laatste update op 26 maart 2017, 6.560 views

Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti 11GB Founders Edition

Dexterdude en Dutchiee reviewen de door Dexterdude gekochte Gigabyte GTX 1080 Ti, is de kaart de moeite waard? Kan je nu eindelijk Minecraft op ultra spelen? Wij zochten het uit!

Pluspunten

• Standaard kaart waardoor deze gemakkelijk te modden is, of gemakkelijk custom coolers aan te brengen zijn.
  • Geen extra nodig ruimte nodig in vergelijking met andere kaarten.
  • De beschikbaarheid van de kaart bij het schrijven van de review.
  • Ja, Minecraft kan op ultra

Minpunten

• Koeler is duidelijk aanwezig wanneer deze hoge toeren moet draaien om de kaart te koelen. Vergeleken met de GeForce FX is de kaart stil.
  • Prijs prestatie verhouding.

Drivers en compatibiliteit Score: 4

Het is weer zo ver, een nieuwe Nvidia Ti kaart. De laatste waar ikzelf nog mee speelde was een 780Ti, in de tijd van geen hobbels maar kuilen. Deze review is samen geschreven met Dexterdude (onze eerste gezamenlijke review) die zelf een Gigabyte GTX 1080Ti Founders Edition heeft aangeschaft. Helaas is het voor mij net een slok teveel en speel ik vrolijk door met een Gigabyte GTX 1070 Windforce OC 8GB. Helaas hoor ik nu wel .. “ha, die frames.. heb jij dat ook?”..
Mijn reactie naar hem is; “je ziet je mooie nieuwe kaart niet eens door je gesloten Cosmos 2”, Waarop hij antwoord “ik kan mijzelf teminste horen praten - met je hoorbare fans”.. U kent het allicht wel.. vrienden….

Anyhow, Dexterdude was nog aan het spelen op een ASUS GTX 680 in SLI opstelling. Met de nieuwe spellen zoals Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands kreeg hij net aan 60 frames op low met een 1080p resolutie - kanttekening, hij speelt wel op een 1440p scherm. Kortom, hoogstens tijd voor een upgrade!
Specificaties
Laten we beginnen met de specificaties (vers van de Gigabyte website), en die liegen er niet om.

Ter aanvulling hebben wij ook een screenshot van GPU-Z meegenomen.

Het pakketje

Puntje van de stoel
Na het bestellen van zo’n kaart (is voor ons beide het geval) is het vaak wachten als een kind die niet kan wachten op zijn cadeaus zoals op sinterklaasavond.
PostNL kon helaas pas later in de avond leveren. Daarnaast moest Dexterdude ook nog tot overmaat van ramp wachten tot de volgende ochtend - om bij het uitpakken ook gelijk goed belichte foto’s te maken. Zoals Dexterdude zelf aangeeft heeft zijn huis niet de beste lichtinval - en midden op straat is ook zo gevaarlijk… wij gaan er de volgende keer keer voor zorgen (met een eerstvolgende review), dat wij een goede plek vinden om deze foto’s te maken.
Uitpakken
Het was eindelijk zo ver. Na ongeveer 5 jaar spelen met GTX 680 Videokaart(en) (eind 2014 kwam een 2e GTX 680 bij), en nog eens een nachtje dromen over de nieuwe kaart, was het echt zo ver. Het uitpakken kon beginnen!

Wat opmerkelijk is, is dat Gigabyte er een nette DP to DVI adapter erbij geeft, zodat men alsnog met DVI aan de slag kan - waar er standaard geen DVI aansluiting op de kaart zit.

“Isn’t she lovely - Stevie Wonder” comes to mind.

De mogelijke aansluitingen op de kaart zijn als volgt: 1 HDMI (2.0b) en 3x DP (1.4).

Testopstelling

Het systeem van Dexterdude en de staat daarvan.
De grafische kaart is net zo gedateerd als het systeem zelf, ongeveer 5 jaar oud. Waar Dexterdude en ik samen nog eind 2011 onze bestelling hadden geplaatst voor de i7 3930K setup (destijds één van de top CPU’s), draait deze bij ons beide nog steeds (bij mij is het een tweede PC).

Het systeem ziet er als volgt uit:
Tabel 1: Systeemopstelling

Windows 10 staat er sinds augustus 2015 op, en is sindsdien draaiende - zonder herinstallaties.

Benchmarks

Kanttekening: Voor de testen zijn geen softwarelicenties gekocht, en zijn de standaard presets gebruikt.

Er is getracht een aantal verschillende benchmarks uit te voeren. Helaas waren er voor de testen geen andere games op het systeem geïnstalleerd. Het downloaden en installeren zou ook te lang duren.
Oud systeem
Het oude systeem omvat de bovenstaande onderdelen (tabel 1).
Test 1: 3D Mark Vantage @ 1024p (5:4)
Voor een gedateerd systeem is dit geen slechte score, maar dan is dit ook een oudere benchmark vanuit de Vista tijdperk. Deze test is puur meegenomen omdat het destijd ook nog werd gebruikt. Voor de toekomstige testen en upgrades wordt deze test ook niet meer uitgevoerd. Daarbuiten was Dexterdude ook al lang vergeten wat voor score hij vroeger had behaald.
Test 2: 3D Mark 11 @ 720p (16:9)
Ook hier weer een nette score met de verouderde videokaarten.
Test 3: 3D Mark Fire Strike @ 720p (16:9)
Eindelijk, we komen bij de testen die er tegenwoordig meer toe doen en die wij veelvuldig zien verschijnen op het internet.
Dexterdude geeft aan eigenlijk best trots te zijn, dat zijn systeempje door de 10K grens heen ging. Was even een momentje dat hij een traantje weg moest pinken.
Bekijk het prachtige Maxima moment hier - NOS 2002
Test 4: Unigine Heaven Benchmark 4.0
Unigine; het was ook de eerste keer dat Dexterdude deze benchmark fatsoenlijk af kon ronden met de GTX 680 SLI. In het verleden (ijstijd) kon hij deze test niet draaien met zijn GTX 460. Het is tijdens de test vooral de vraag wat de nieuwe kaart voor scores gaat bezorgen.
Test 5: Benchmark Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands Low @1440p
In deze benchmarks wordt alles op ‘low’ gelaten met de 1440p resolutie.

Tot slot kan je hier zien hoe Tom Clancy’s Ghost Wildlands draaide. Of eigenlijk niet - zoals Dexterdude het aangeeft.
Er is geprobeerd te spelen met individuele aanpassingen in de settings, echter was elke keer (door de kleine wijzigingen) het GPU geheugen binnen no time vol, wat ook weer tot stutters en framedrops leidde.
Nieuwe systeem
Tijd voor de upgrade. De kast (Cosmos 2) mag open, de twee kaarten die hun dienst erop hebben zitten mogen eruit, en de Gigabyte 1080 Ti mag er in!
Tijd voor koffie!! “Dexterdude, waar liggen je onderzetters voor de koffie?” “Hier” zegt hij met een lach.
Ja, we weten het. Het is afgekeken van (insert een half miljoen YouTube kanalen), maar hé het werkt. De koffie is een stuk krachtiger geworden.

Ter info, de oude videodrivers zijn verwijderd. Hiervoor is Display Driver Uninstaller gebruikt. Te vinden op Guru3D http://www.guru3d.com/fil...uninstaller-download.html.
Test 1: 3D Mark Vantage @ 1024p (5:4)
Nu mag nogmaals Vantage runnen - maar dan met de nieuwe kaart.
Wij hadden toch een wat hogere score verwacht. Het verschilt volgens ons gevoel niet veel met voorheen. Wij leggen de schuld bij de verouderde software :P (zoals echte gamers ook doen, het was de lag, m’n toetsenbord faalde, mijn muis vloog door de huiskamer, mijn koffie viel om, etc.). De software dateert immers uit het Vista tijdperk. In ons optiek haalt de software ook niet het maximale uit de kaart.
Test 2: 3D Mark 11 @ 720p (16:9)
De test liep zonder issues. Wij dachten eerst dat het een magere score was, totdat wij naar de GPU score keken. “Hé, dit begint er meer op te lijken. Kan nu eindelijk Minecraft spelen ;)” zegt Dexterdude lachend.
Test 3: 3D Mark Fire Strike @ 720p (16:9)
Tijd voor Fire Strike, wat een frames!
Hier wordt menig mens toch blij van - zeker wanneer wij kijken naar de ‘oude’ score van 11.694.
Wij willen wel hierbij toevoegen, dit gaat om synthetisch testwerk, het echte werk moet nog komen .. benchmarken van games!
Test 4: Unigine Heaven Benchmark 4.0
Was Dexterdude net klaar met het wegpinken van zijn tranen in de vorige test, kan hij weer beginnen! De kaart produceert een hoop meer frames dan de GTX 680 SLI set, bijna 90% meer. Dat is een goed teken voor de echte gamer!
Test 5: Benchmark Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands Low @1440p
Tijd om Tom Clancy’s Ghost Wildlands op te starten. Wij zijn benieuwd wat deze kaart gaat doen met dit spel. Ter referentie draaien we eerst de settings op low.
Zoals hierboven te zien is, is er bijna een verdubbeling van frames. Maar.. we zitten op low!
We zien overigens wel dat de GPU niet vol belast was, dus er schijnt toch nog wat speelruimte te zijn.
Wat gebeurt er als we de settings op ultra zetten en de test nogmaals uitvoeren?
Test 6: Benchmark Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands Ultra @1440p
Medium slaan wij over. Wij willen resultaat zien. Het is alles of niets. Het is leveren van die power, of we hebben een 3e onderzetter..
Voorlopig blijft de kaart dus nog in de kast. De kaart geeft geen kick en rendered het zonder één keer moeilijk te doen. Met de gemiddelde score van 63 fps op een 1440p scherm zijn wij zeer tevreden (Dexterdude nog meer, hij betaalde er immers voor :P).
Het spel heeft prachtige landschappen, en daar kan je met zo’n kaart zeker van genieten.
Overigens heeft Dexterdude een standaard 60Hz scherm, en meer is zo te zien ook niet nodig. De grap die ik maakte dat met een hoger Hz scherm zijn skills ook niet verbeteren, werd aan beide kanten maar flauw weggelachen..
Test 7: Time Spy
Timespy, één van de laatste updates die Futuremark heeft toegevoegd aan hun software.
Wij hebben het tot op heden nog niet gedraaid.

Wij stappen hier redelijk blind in. Futuremark software kennende worden nieuwe benchmark scores onder de 10K gehouden bij normale systemen. Dit is ook wel terug te zien op HWbot. De overclockers onder ons zullen deze site zeker wel kennen. Voor diegene die het niet kennen; zie het als een wereld rank lijst computerscores.
De kaart gecombineerd met een oude CPU zorgde voor een redelijke score.

Overzicht oude en nieuwe scores

Een overzicht van de scores van het oude en nieuwe systeem.
Tabel 2: Scores oud en nieuwe opstelling.

Om de kaart eindelijk ook zelf te kunnen gebruiken, is de kaart niet heftig onderhevig geweest aan meerdere benchmarks (iets wat wij in de toekomst wel willen doen - en meer tijd voor willen nemen). Wij blijven immers gamers, die met zo’n nieuwe kaart ook willen gaan gamen.

De eerste indrukken - en al helemaal vanaf een GTX 680 SLI opstelling naar een GTX 1080 Ti - waren geweldig. Ik hoorde triple nog zeggen “wow, prachtig ... há, ik kan nu zelfs de haren van je character zien (grijze mohawk)” - toen hij rondkeek in Ghost Recon Wildlands.
Het grafische vermogen is dusdanig hoog dat bij het spelen geen framedrops voorkomen (en dat met ultra op 1440p).

De volgende benchmark zal mijn eigen Gigabyte GTX 1070 OC Windforce 8GB zijn. Helaas heb ik er geen twee, om deze tegen de 1080Ti af te leggen. Maar dit kan allicht nog in de toekomst veranderen (hopelijk).

Voor de mensen die toch interesse hebben in de Gigabyte kaart, maar toch liever een custom cooler willen hebben, die is er natuurlijk ook! De Gigabyte 1080Ti Aorus Xtreme Edition, met je raadt het nooit.. een custom cooler. Wij hebben echter op dit moment geen idee wanneer deze uitkomt.

Wat ons betreft is deze kaart top. Minecraft kan op Ultra! :P
Dexterdude zal nu weer de komende aantal jaren vrolijk doorspelen met zijn 1080Ti …. tot er weer een nieuwe Ti versie uitkomt. Hij moet immers meer frames blijven halen zegt hij lachend..

Vragen? Stel ze gerust! :)

Edit: Na zeer kritische vragen over waar de benchmark van Minecraft was (wat in eerste instantie als een grapje bedoelt was), kunnen wij concluderen dat op high/ultra het erg 'goed' eruit ziet. Het loopt tussen de 200 en 440 fps.

Heb jij ook een Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti 11GB Founders Edition?

Is je cpu geen bottleneck op stock snelheid? In multithreaded programma's waarschijnlijk niet maar de single core prestaties zijn inmiddels wel een beetje achterhaald :P.

Je timespy gpu score is bijna 2x zo hoog als mijn 1060 ;).
Mijn CPU is dan niet meer het nieuwste beesje op stal, maar je kan in de grafieken zien dat hij niet heel hard hoeft te werken. Ik wil best uittesten als iemand een x99 platform voor me heeft :P
Ik heb de scores vergeleken op HWbot waarbij ik bijna gelijk stond aan mensen met een goede lucht oc en gebruik maakte van een 07 6700. Mijne draait op moment stock :o O-)
Mijn i7 6700k op 4.5ghz met 3ghz ram haalt 5766 punten op de cpu test tegen over jouw 4618 punten. Ik weet dat de cpu niet zo zwaar telt in deze benchmark maar denk ik dat het in bepaalde games wel een verschil uit maakt.

(Stiekem ben ik wel jaloers op die 1080 ti :+)
Ik ben ook jaloers.. Maar dat moet ik maar niet te hard zeggen, anders blijf ik die reacties horen met "Há, waar zijn je frames?"
Maar dan vind ik dat verschil nog wel weinig eigenlijk, zijn cpu draaid op 3.2 ghz vs jouwe op 4.5 ghz, dat is procentueel al meer dan het verschil in score in de test.
Terwijl je zou denken dat de skylake per clock ook meer werkt verricht door de nieuwere architectuur.
Dat komt voornamelijk doordat zijn cpu 2 cores / 4 threads meer heeft. Dat maakt een hoop goed. Als je die 2 zou uitschakelen zou je kunnen zien dat skylake clock voor clock aanzienlijk sneller is.

Maar als je die hexacore naar 4ghz zou overclocken zou hij waarschijnlijk wel sneller zijn.
Ah dat had ik dus over het hoofd gezien, dan is jou cpu inderdaad een stuk sneller als die in die synthetic benchmark al meer score haalt met minder cores. Ik ging ervanuit dat zijn cpu ook een quadcore was.
Ik heb nooit de cpu eigenlijk sneller laten draaien dan 3.8 Ghz. tot nu toe doet die alles wat ik van hem vraag zonder problemen :9 . Een upgrade is wel in de planning een keer misschien dat ik tegen die tijd deze cppu eens laat zweten 8-) .
Ja cpu kan je tegenwoordig lang mee doen aangezien cpu's nauwlijks sneller worden, ik heb ook nog steeds een 2600k, die zich overgeclocked nog goed kan meten met de nieuwste cpu's, misschien dat ik over een jaartje of 3 wel een keer upgrade.
Ga niet upgraden naar een cpu die maar 20% sneller is (skylake).
Minecraft kan op ultra :*)
:D Waarom denk je dat ik die kaart dan ook heb ;)
Haha, maar ff zonder dollen, leuke review! Is een keer wat anders en met een vleugje humor.

Als ik een tip mag geven dan zou ik zelf de layout wat strakker houden. Minder ruimte tussen de alinea' etc.
Dank je wel! Dit was ook onze eerste gezamelijke (en mijn 2e) review.
Ik zal het in de volgende review meenemen, en zorgen dat het zo strak mogelijk blijft. Had ook liever eigenlijk duidelijke afscheidingen willen maken tussen de stukken tekst met een kleine bannertje. Maar daar ga ik mij de volgende keer in verdiepen - ben niet zo'n photoshopheld :P

Ergo, dank je wel voor je tip! Ga het de volgende keer zeker meenemen. De humor zullen wij ook de volgende keer erin proberen te houden. Is inderdaad weer eens wat anders :)
Na het zien van deze review had ik even een vraagje. Ik dacht dat een founders edition altijd van Nvidea is en niet bijvoorbeeld van Gigabyte of EVGA is. Kan iemand mij uitleggen hoe dat zit.
De Nvidia Founders Edition heeft restricties dat de andere brands hun kaarten wel mogen gebruiken en daar dus een sticker op mogen plakken, maar niet aan mogen passen. Daarom zijn de prijzen van de kaarten ook het zelfde.
Daarna zorgt men voor de custom coolers op de kaarten.
Hopelijk is hiermee je vraag beantwoord :)
Ah daar was ook nieuwsgierig naar :) ook bedankt.
+3 review, omdat het bijna weekend is ;)

[Reactie gewijzigd door FlyingGameGuy op 24 maart 2017 14:27]

Graag gedaan!
Jij ook bedankt! :)
Fijn weekend - ook aan de andere lezers uiteraard :)
Haha ziet er goed uit!

Mag ik trouwens vragen waar je zo,n langs SLI bridge (2x Gtx680) vandaan haalt ? :o
Dank je!
Deze kregen wij volgens mij bij het Asus moederbord destijds. Heb er volgens mij nog wel één liggen. Stuur je adres maar door via Pm, als ik deze weer kan vinden, dan stuur ik het naar je op. :)
Bij duurdere moederborden die SLI certificaat hebben word vaak meerdere mee geleverd. anders kan je ook in de online shop bestellen. Pas wel mee op met de nieuwe kaarten is er nu een ander type SLI brug mogelijk 8)7
Top review met een vleugje humor (lol'd @ maxima traan :D).

Overweeg misschien om een gigabyte videokaart (hoor goede ervaringen persoonlijk over hun custom coolers, zowel stil als goede koel performance) te halen, wellicht een GTX 1070 met custom cooler. Ben benieuwd naar de vergelijkingen daarvan :P.
Hi Gerbenp,
Dank je wel! Wij hadden net zo veel lol :P.

Ja, ik ben zelf ook erg tevreden met mijn GTX 1070, met custom (Gigabyte) cooler. Deze zal spoedig volgen. :)
Ben daarnaast ook erg tevreden met de kaart van Gigabyte zelf. Erg stil en werkt fijn.
Maar vergeleken met de 1080 Ti, zie je toch wel een grafisch verschil. Maar dat is ook qua prijs weer terug te zien. Dus voorlopig hou ik het op 1 1070 :)

Kortom, yes. We gaan het binnenkort ook proberen te reviewen :)
Echt een super review.

Heel duidelijk alles aangegeven, goede foto's, informatie die de consumenten willen hebben en nog veel meer!

Alle benchmarks zien er veel belovend uit en professioneel uitgevoerd.

Deze review is prettig om te lezen omdat de review humor bevat waardoor je verder leest.

Kijk er naar uit om meer van dit soort reviews te lezen!

Keep up the good work.
Hi Damaarten,

Dank je wel! Leuk dat je de de review leuk vindt.
Heren ik moet kritisch zijn: Waar is de benchmark van Minecraft? Want Minecraft op ultra: Picture or it didn't happen.
Rob, daar heb je helemaal gelijk in. In eerste instantie was het ook als grap bedoelt. Maar Dexterdude gaat er ook daadwerkelijk een benchmark van bijzetten :)
Pas op met die foto van maxima: beeldrecht!
Hi Qbig,
Wat een held! Je hebt helemaal gelijk, heb er even het linkje bijgegooid van NOS - waar je het nog eens even met wat tissues terug kan kijken.
Dank je wel! :)
+3, alleen al voor het aanschaffen van zo'n dure kaart. Goede review bruh!

Blijft toch een beest van een koeler die van Nvidia zelf.

[Reactie gewijzigd door Macboe op 24 maart 2017 08:41]

Mooi review die duidelijk is, een vraag.
Waarom klopt de prijs prestatie verhouding niet?

Ik heb zelf een Titan x (pascal) gekocht net voor deze uit kwam, en die kaart kost 1300 euro maar heeft nagenoeg dezelfde performance.
Dan kan je toch beter deze kaart hebben denk ik ;)

Maar om positief te eindigen, een mooie review die goed en duidelijk in elkaar steekt.
Hi Zubuza, dank je wel!
Dexterdude had 850 euro voor de kaart neergelegd. Dit is een behoorlijk bedrag voor een kaart die niet bijv 100-200 frames extra uit de kaart pest in vergelijking met een 1070 of een 1080 (die toch ~250 euro goedkoper is). Dus daarmee vinden wij de prijs/prestatieverhouding niet helemaal gerechtvaardigd.
Hopelijk verklaart dit een beetje onze gedachte.

Maar in tegenstelling tot de Titan X, is dit bijna een pak melk :P
Hi Dutchiee,
Ja dit verklaart zeker, en ik ben blij dat je het verduidelijkt :)

Maar de reden waarom ik zei dat de GTX 1080TI de betere koop van de 2 was is omdat, de benchmark van tweakers zelf dit ook bewees zie https://tweakers.net/revi...de-titan-x-conclusie.html