Specificaties Socket 1151 met Intel B250 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI B250 PC Mate Review

pclinde 22 maart 2017, laatste update op 4 april 2017, 1.127 views

MSI B250 PC Mate

De MSI B250 PC Mate is een leuke toevoeging voor het B250 chipset. Een ATX-moederbord met een prettige lay-out en fijne vormgeving. Qua connectie mogelijkheden is het ook niet mis en heeft het moederbord genoeg te bieden.

Pluspunten

• Veel B250 chipset voor je geld.
  • Nette lay-out en kwalitatief goed op orde.
  • ASMedia USB 3.1 (generatie 2) Type-A en Type-C.
  • VGA, DVI-D en HDMI aansluiting voor iGPU gebruikers.
  • Twee M.2-sloten (let wel op met de chipset beperkingen).
  • Totaalplaatje: moederbord, UEFI en software is goed uitgewerkt.

Minpunten

• Twee rechtopstaande SATA-poorten.

Review: MSI B250 PC Mate

- UEFI
- Software
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
MSI B250 PC Mate productpagina

Kortgeleden had ik de MSI Z270 Gaming Pro Carbon ter review. Een Z270 moederbord van MSI met eigenlijk wel de broodnodige features. Ik was in deze review vooral te spreken over de overklok potentie van dit moederbord, gezien de prijs is het moederbord een mooie investering.

In deze review staat de MSI B250 PC Mate in de spotlight. Een tandje minder dan de Gaming Pro Carbon, gezien de chipset verschillen. De B250 chipset is van de 200-chipset reeks het laagste segment. Laat je hierdoor vooral niet afschrikken, want juist prijstechnisch is chipset B250 een stuk interessanter. B250 staat ook wel bekend als een chipset voor zakelijk gebruik, of voor degene die niet willen overklokken. Koop je een non-K processor, eentje die je dus niet kunt overklokken, dan is het onzinnig om voor Z270 te kiezen. Bespaar kosten door dit niet te doen.

De MSI B250 PC Mate is een vrij recht-toe-recht-aan moederbord, no-nonsense. Een ATX-plank met een strakke vormgeving gericht op de zakelijk markt. We komen dan snel terecht bij een snelle opstarttijd, snelle USB overdracht en snel internet, iets wat tussen de koffie en bastogne koeken op kantoren een veel besproken onderwerp is. Ik hoor het al door de kantoorruimte galmen: “mijn computer is zo traag!” MSI zet in op deze goed waarneembare kreten. Op het moment van schrijven kost de MSI B250 PC Mate circa 100 euro.

Een overzicht van de specificaties:

Op papier is de MSI B250 PC Mate een leuk bord. De toevoeging van bijvoorbeeld een 4-pin pomp header geeft het moederbord net een extra. Met een VGA, DVI-D en HDMI poort krijgt de prijsbewuste gebruiker beschikking tot een 4K resolutie, let wel op dat dit onder 30Hz is. De PC Mate maakt vooral zijn onderscheid met veel connectie mogelijkheden.

Het oog wil ook wat, de MSI B250 PC Mate heeft in het ‘echt’ een verzorgd uiterlijk. De zilveren elementen op de heatsinks en het PCB maken een mooi geheel. De lay-out ziet er verzorgd uit en geeft een degelijk overzicht. Qua specificaties zien we veel terug tijdens het uitpakken. We krijgen dan ook een beter beeld van deze lay-out.

Een klassiek moederbord doosje met een degelijke uitstraling. Binnenin komen we een handleiding tegen, een driver CD, twee zwarte SATA-kabels en een I/O-schild. De hond kwam toevallig aanwandelen, let op: deze zit niet standaard in de verpakking.

Door naar het moederbord zelf. Ik presenteer u de MSI B250 PC Mate. Voor een zakelijk moederbord, althans hoe chipset B250 gepositioneerd is, ziet de PC Mate er nog bijzonder strak uit. MSI voegt zelfs een PCI-e slot toe met een metalen afwerking. Het moederbord heeft geen bijzondere kapjes op het I/O-gedeelte en het audiogedeelte, maar oogt alsnog erg strak. Ik vind de vormgeving i.c.m. de heatsinks en de lijnen op het PCB keurig. Voor de kantoor held met misschien wel een window in zijn behuizing kan je toch een beetje showen. Wellicht imponeer je nog wat vrouwelijke collega’s!

We doen als gewoonlijk het gebruikelijke lay-out rondje over het PCB. We beginnen bij het audiogedeelte. Uitgerust met een Realtek ALC887 codec, een wat oudere- middenklasse chip. We zien in de prijsvergelijker ook wat duurdere B250 moederborden met een ALC1220. De ALC1220 heeft in sommige gevallen een ingebouwde headset versterker. Dat ACL1220 wat algemene verbeteringen heeft is één ding wat zeker is. Uiteindelijk zijn het de componenten om de audiovoorziening die het verschil maken. De PC Mate is degelijk uitgevoerd met de ALC887 en krijgt vier gouden Nichicon condensatoren om de algemene geluidskwaliteit te bevorderen. Wil je een B250 moederbord met ingebouwde headset versterker, dan kom je al snel uit bij de MSI B250 Gaming Pro Carbon.

Aan de onderzijde van het moederborden komen we een reeks aan pin-connectoren tegen. Hier vinden we twee USB 2.0 headers, een HD-audio header, een CMOS jumper, de algemene pin (power, reset, LED) connectors en zelfs een antieke parallel poort connector. Voor sommige zakelijke gebruikers kan deze parallel poort nog best van pas komen.

De PCH heatsink geeft de vormgeving een mooi tintje. In deze review extra fleurig uitgevoerd. De PC Mate is voorzien van zes SATA 3 (6.0Gb/s) poorten, waarvan er vier haaks staan en twee rechtopstaand.

Niet ver boven de SATA-poorten vinden we de ATX connector en USB 3.1 pin connector. De PC Mate is uitgevoerd met de ASMedia ASM2142 voor USB 3.1 (generatie 2) in de vorm van USB Type-A en Type C. De B250 chipset faciliteert zelf in twee USB 2.0 poorten en vier USB 3.1 (generatie 1) Type-A poorten op het I/O. De USB 2.0 poorten kun je met de twee interne USB 2.0 headers verder uitbreiden naar een totaal van zes. Met de USB 3.1 pin connector kun je verder uitbreiden naar twee USB 3.1 (generatie 1) poorten.

De rechterbovenzijde van het moederbord is gereserveerd voor fan-aansluitingen. We komen twee 4-pin systeem fan headers tegen en één 4-pin pomp header. Verderop bij de socket komen we ook de gebruikelijke 4-pin CPU_FAN connector tegen.

De B250 is ook compatible met de 6e generatie Intel processoren, code naam: Sky Lake. Combineer je de PC Mate met een 6e generatie, dan is de maximale snelheid van het geheugen 2133Mhz. Met de 7e generatie, Kabylake loopt dit op tot 2440Mhz. Beide generaties kunnen tot maximaal 64GB kwijt op de PC Mate.

Socket 1151 omringd door twee degelijk uitziende heatsinks voor de VRM’s. Het moederbord is uitgerust met een 6-fase powerdesign, meer dan voldoende, aangezien je toch niet kan overklokken met de chipset. Alsnog zijn de heatsinks voor de VRM’s netjes uitgevoerd, een mooi totaal plaatje rondom het socket. Het geeft net de extra spierballen, om deze spierballen te voeden sluit je één 8-pin CPU_Power connector aan.

Zakken we wat af, dan komen we bij de PCI-e sloten en M.2-sloten. De B250 heeft twee M.2-sloten. Let wel op dat deze in verschillende combinaties moet bezuinigen op beschikbare lanes. Wil je twee M.2-sloten gebruiken met een hoger segment CPU, dan zullen er SATA poorten worden uitgeschakeld. Het bovenste PCI-e slot is voorzien van een metalen afwerking, ook sommige PCI-e sloten worden uitgeschakeld bij ingebruikname van de M.2-sloten. We komen twee PCI-e 3.0 x16 sloten tegen, drie PCI-e 3.0 x1 sloten en een PCI slot voor de old skool gebruikers.

Als laatste blijft het I/O over, bestaande uit een PS/2 toetsenbord-muis combinatie, twee USB 2.0 poorten, een VGA, DVI-D en HDMI poort, een RJ45 ethernet aansluiting, vier USB 3.1 (generatie 1) Type-A poorten, een USB 3.1 (generatie 2) Type-A en Type-C en als laatste de audio jacks. Voor gebruikers die gebruiken willen maken van een iGPU, de volgende instellingen zijn meegeven aan de video ingangen: VGA, maximale resolutie van 2048x1536@50Hz, 2048x1280@60Hz, 1920x1200@60Hz | DVI, 1920x1200@60Hz en HDMI, 096x2160@30Hz(7e generatie / Kabylake CPU), 4096x2160@24Hz(6th CPU), 2560x1600@60Hz. Tot zover onze ‘Tour De PC Mate’

Je kan je een beetje afvragen: “hoe interessant is het om benchmarks te draaien?” Ik begrijp je vraag. Chipset B250 heeft geen overklok potentie en is minder interessant dan het Z270 chipset. Dit moederbord ligt hier in mijn PC-grot, terwijl je weinig B250 reviews ziet. Toch zijn er genoeg mensen die interesse hebben in het B250 platform, gezien de betere prijsstelling en sommige mensen vinden het overklokken niet nodig. Met de PC Mate in handen hebben we een bord van ongeveer 100 euro. Combineer dit met de Intel Pentium G4560 circa 60 euro, en DDR4 geheugen van rond de 60 euro, resultaat: een set van ongeveer 220 euro met een Pentium die hyper-threading ondersteund. Niet slecht toch? Dacht ik ook! De gecombineerde GTX1080 is wel wat overkill, leuker kunnen we het niet maken, wel krachtiger!

De benchmarks zijn tot stand gekomen met de volgende instellingen:
  • BIOS: 3.30

3DMark 11

3DMark – Fire Strike 1.1

Valley Benchmark

Heaven

Degelijke prestaties. Ik heb de G4560 eerder gecombineerd met de ASRock Z270 Extreme4 waarvan de resultaten een klein beetje beter zijn. We hebben het dan wel over een bord dat 70 euro meer kost, de verschillen zijn nihil. Nu moet ik met alle eerlijkheid zeggen dat de ASRock Z270 Extreme4 wel vraagt naar meer, om precies te zijn een K-processor.

De UEFI heeft een vrij simpele opzet: 7 menu’s met instellingen. Herkenbaar is de oude structuur van een BIOS van vroeger. Natuurlijk is deze wel wat opgefrist en kun je deze met de muis besturen. Het eerste menu bestaat uit een systeemoverzicht. Opvolgend het advanced menu met standaard opties voor de geïntegreerde GPU, thunderbolt en de USB configuratie.

Het overklok menu is wel aanwezig, voor opties zoals hyper-threading, XMP en EIST. De algemene features van de aanwezige Intel processor zijn op deze manier wel toegankelijk. Onderaan kun je nog wat processor- en geheugen gegevens bekijken.

De PC Mate is via een USB te voorzien van een nieuwe BIOS. Op het moment van schrijven is BIOS 3.30 het meest recente. De flash naar 3.30 ging snel zonder problemen. Mocht je nog een extra laag beveiliging willen toevoegen, dan kan dit via het security menu.

De laatste twee menu’s bestaan uit de boot volgorde en het opslaan van je gegevens. Zoals je ziet is de UEFI vrij simpel. Gezien de opzet van dit moederbord: zakelijk, was dit al te verwachten. De UEFI is gewoon voldoende gezien de features van het B250 chipset.

Mystic Light
Ik was verrast dat ik op de MSI website onder het menu software Mystic Lightning tegenkwam. Het moederbord heeft op een rand bij het audiogedeelte één strip aan witte LEDs zitten, wat blijkt? Deze kun je nog besturen ook. Het mag dan wel geen RGB zijn, lollig is het wel. Vooral omdat ik het gewoon niet verwacht had. Statisch, knipper effectjes en ademend kan dus gewoon. Je kunt de witte LEDs ook uitschakelen als het je stoort.

Command Center
Het Command Center is een verzameling aan computergegevens. De handigste optie voor de PC Mate is het besturen van je ventilatoren. Overklokken, waaronder het aanpassen van voltages et cetera is niet mogelijk. De werking van de software blijft vrij beknopt.

De MSI B250 PC Mate krijgt op papier een zakelijke positionering, toch geeft het moederbord net wat meer. Wil je bouwen met een ATX-moederbord, leuke looks hebben en toch de gemakken van het 200-serie platform, dan ben je bij de PC Mate wel op het goede adres.

Dat B250 minder spannend is dan een Z270 chipset is weten we ondertussen wel. Geen overklok potentie, minder features en in veel gevallen ook minder gimmicks. De MSI B250 PC Mate bewijst zichzelf als een fijn moederbord met toch wat kleine extra’s. Het moederbord is bijvoorbeeld voorzien van een standaard 4-pin CPU fan header, een 4-pin pomp header en nog eens vier 4-pin fan headers, niet bescheiden.

In deze prijsklasse krijg je goed waar voor je geld. De lay-out is prettig, zelf had ik het persoonlijk fijner gevonden als de twee rechtopstaande SATA-poorten ook haaks waren als de overige vier poorten. Houd ook rekening met de chipset beperkingen, zoals het uitschakelen van PCI-e sloten en SATA-poorten i.c.m. de M.2-sloten. Dit zijn geen beperkingen van MSI, het is puur het chipset dat dit niet toelaat. Het bovenste PCI-e slot is voorzien van een metalen afwerking, dit gaat mooi samen met de zilveren symbolen op de heatsinks en het PCB.

Dankzij de ASMedia controller is de aanwezigheid van USB 3.1 (generatie 3.1) ook vertegenwoordigd. Verder kun je uitbreiden tot een totaal van zes USB 2.0 poorten met de interne headers, en tot vier USB 3.1 (generatie 1) poorten. In de veronderstelling dat velen met de iGPU gaan werken, is er een VGA, DVI-D en HDMI poort aanwezig, houd rekening met de beperkingen van bepaalde resoluties en het aantal hertz, in het uitpak avontuur kun je dit terugvinden.

De UEFI en software zijn degelijk, verwacht geen explosie aan features, maar gewoon de basale mogelijkheden. Voor de prijs van circa 100 euro heb je een pracht bordje in handen. Kwalitatief voelt het goed aan en de connectie mogelijkheden zijn top. De MSI B250 PC Mate is een waardevolle aanvulling voor het B250 chipset.

http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/MSI-B250-PC-Mate/low1.JPG http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/MSI-B250-PC-Mate/low2.JPGhttp://techgaming.nl/image_uploads/reviews/MSI-B250-PC-Mate/low3.JPG http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/MSI-B250-PC-Mate/low4.JPG

Heb jij ook een MSI B250 PC Mate?

Dag PCLinde,

Bedankt voor je review. Goed leesbaar, nette foto's! Ik ben aan het loeren naar een nieuw systeem waarbij ik wat onderdelen ga gebruiken van me huidige pc. Ik ben vrij zeker van de I7700, de non-k versie gezien ik toch niet ga overklokken. Op papier lijkt dit moederbord me dan uitermate geschikt. Zeker gezien de prijs. Ik ben benieuwd of je het systeem wellicht ook met een andere processen hebt kunnen testen? Eventueel een I7700:)
Hoi lj_tree,

Dankjewel. :) Ik heb op het moment geen andere Kabylake processoren. Ik moet eerst investeren in een Ryzen CPU. Soms krijg ik processor meegestuurd, deze gaat altijd achteraf terug. De G4560 is een tijdelijke oplossing om toch wat moederborden te kunnen testen. Benchmark resultaten van de i7700 (uit wellicht andere reviews) op stock instellingen moeten wel representatief zijn. Je kunt hier het gemiddelde nemen, dan kom je al snel bij de prestaties die je mag gaan verwachten.

Mocht je nog meer vragen hebben, dan hoor ik het graag.
Mooie review, +3. Ik ben zelf van plan deze volgende week aan te schaffen. Bedankt voor de extra informatie en vooral mooie foto's!
Dan ben ik net op tijd! Ik was blij verrast, het moederbord heeft 'net wat meer' dan alleen een simpel kantoor bord. :D Bedankt!
Leuke review van een bescheiden, doch verrassend uitgebreid bordje. :)
Mooie review.

Heb dit mobo vorige week gekocht op basis van de al aanwezige reviews. Het is inderdaad een mooi, eenvoudig en degelijk moederbord. Ben er blij mee
Tof om te horen! Inderdaad: eenvoud met de benodigde mogelijkheden. Qua vormgeving lekker neutraal, toch een tikkeltje sexy. :D