Hitachi Ultrastar A7K3000, 2TB Review

Aardbol_23564 20 maart 2017, laatste update op 22 maart 2017, 234 views

Hitachi Ultrastar A7K3000, 2TB

Goedkope, kwaliteit, maar luide schijf. SATAII, maar maakt niet uit met deze schijven

Pluspunten

• Goedkope kwaliteit van HGST
  • Veel opslag
  • Vijf jaar garantie?

Minpunten

• Luid
  • Je kan er niet mee voetballen vanwege de platte rechthoekige vorm
  • Kan beschouwd worden als een wapen door de hardheid en het gewicht

Ik twijfelde eerst over deze harde schijven, want ze zijn zo goedkoop. De Ultrastar serie van Hitachi/HGST zijn de enterprise modellen en zijn van betere kwaliteit dan de consumenten modellen. Ze komen normaal met vijf jaar garantie, maar daarover moet ik nog bevestiging krijgen van de klantendienst. Telefonisch kon ik de Amerikaanse klantendienst niet bereiken, want nummer was elke keer bezet. Contact per mail werd naar Western Digital verstuurd, omdat zij (helaas) HGST hebben overgenomen. En de productpagina op Paradigit is heel mager.

Deze schijven zijn BDE modellen, na wat zoeken in het verborgen internet, komt men te weten dat die Bulk Data Encryption betekent. Deze schijven versleutelen zich hardwarematig, met het 128 AES algoritme. Ik vreesde wel dat dit voor problemen zou zorgen, moest mijn systeem plat liggen en ik de schijven in een andere PC zou moeten steken en ze daarmee niet leesbaar meer zijn. Of in het andere geval, met een upgrade van het moederbord en CPU, wat ik binnenkort ga doen. Gebruiken tussen Windows 7 en Ubuntu en zelfs na een verse installatie van Windows 7 ging zonder problemen. Noteer wel dat ik toen nog maar één had aangesloten.

Een andere zaak is dat ze SATAII technologie gebruiken, maar dat doet er niet echt toe, want de max seq. lees - en schrijfsnelheden zijn rond 130 MB/s, getest via CrystalDiskMark. Dus ver onder het limiet van SATAII. Ook zijn ze op die manier volledig compatibel met het nieuwe SATAIII.

Ik kocht twee 2TB schijven via Paradigit, waar ze nog altijd te koop zijn voor een magere 59 euro per stuk. Ik dacht het experiment aan te gaan. De bestelling ging vlot en de levering was snel! De schijven kwamen zonder enkele accessoires. Geen sata kabels, geen vijzen, geen niks

Ik testte een schijf in Windows 7 en Ubuntu en alles ging vlot, hij was zelfs sneller dan mijn oudere Seagate Barracude, die in S.M.A.R.T. waarschuwingen had staan en waarom de vervanging snel nodig was. Ik stelde daarna een RAID-1 in voor betrouwbaarheid van de opslag op lange termijn. Ik zocht naar een ZFS oplossing voor Windows, maar helaas ondersteunt deze OS het weeral niet. Dit zou ideaal zijn voor nog betrouwbaardere RAID en deduplicatie. Peanuts dus.

CrystalDiskMark gaf mij dus bovenstaande resultaten na een benchmark. Raar was wel dat een Linux ISO bestand van mijn snelle USB stick naar de schijven verplaatsen plots aan +200MB/s ging. Mijn 960 Pro SSD back-uppen naar de RAID via Aomei backup Pro ging aan 170 MB/s, als ik mij niet vergis. En alle bestanden van mijn 1 TB Seagate naar de schijven kopiëren ging aan een stabiele 90 MB/s, maar daar was duidelijk wat voor de beperking zorgde.

De schijven werken dus vlot, maar wat opvallend is, is dat ze wel LUID zijn! Veel gekraak, vooral bij random tests tijdens benchmarking. Bij normaal lees- en schrijfgebruik valt het wel mee, maar ze zijn gewoon luid. Voor die prijs en kwaliteit wil ik het er heus bijnemen, mijn hoofdschijf is toch een muisstille M.2 schijf! Gelukkig helpt mijn Fractal Design R5 case erbij om de geluidsproductie te dempen.

Over energiegebruik kan ik niets zeggen. Ze wegen wel zwaar, but hu cares rite?

Heb jij ook een Hitachi Ultrastar A7K3000, 2TB?

Wanneer heb je deze schijf gekocht eigenlijk?
Ik kan hem nergens vinden, ook niet bij Paradigit.
Hey, ik had na mijn bestelling gemerkt dat ze meteen waren verdwenen uit de pricewatch. Maar ze zijn nog altijd te koop, wel wat verborgen. Je vindt ze hier: http://www.paradigit.be/h...-tb/80046014/details.aspx

Lees wel mijn review nog eens na, heb dingen toegevoegd die ik vergeten was en die wel interessant zijn.
Hmm.
In België wel beschikbaar maar in NL werkt die URL weliswaar, maar geen prijs of bestelmogelijkheden.
Vreemd allemaal. Maar ok. Misschien voor sommige mensen een interessante schijf.
Kan zijn dat dit laatste stockage is. Volgens mij heeft de SATAII er ook meer te maken. Mensen gaan nu altijd voor SATAIII, dus zijn deze misschien niet zo interessant meer voor velen, hoewel dan wel onterecht.

Andere zaak is dat ze misschien refurbished zijn, maar daar vind ik niks van terug. Een van de schijven (andere weet ik niet meer) kwam wel in geopende verpakking (de sticker was al gescheurd).

In elke geval, ze werken top en de gebruiksgegevens stonden allemaal op nul.