Specificaties 55" Ultra HD OLED TV met HDR en 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG OLED55C7V Zwart Review

Phusebox 19 maart 2017, laatste update op 20 maart 2017, 3.167 views

LG OLED55C7V Zwart

Eerste indrukken: prachtig minimalistisch design, maar onnodig dikke "kont" voor de aansluitingen achterop. Prachtige kleuren, meer dan genoeg helderheid voor overdag en minimale banding. Let op: uitgebreide review volgt.

Pluspunten

• Minimalistisch design
  • OLED
  • Minimale banding
  • WebOS interface werkt fijn
  • Lage inputlag
  • Alle denkbare HDR standaarden

Minpunten

• Er ontbreken nog wat apps
  • Wifi instabiel
  • Opnemen van tv nog niet mogelijk

Inbrandgevoeligheid Score: 3
Let op: dit zijn de eerste indrukken na een paar dagen gebruik!
Design
Prachtige minimalistische tv en bijna de perfecte vormgeving. Er staat geen logo op de tv zelf, enkel op de voet (die ik niet gebruik) en hij heeft een heel minimale uitstulping voor de power led in het midden. Beetje jammer dat LG enkel bij de W serie gebruikmaakt van een break-out box (die dan weer in de vorm van een volledige soundbar komt) waardoor deze tv een nogal dikke bochel of kont krijg waar alle aansluitingen op zitten.

Persoonlijk lijkt het me mooier het dikke gedeelte wat hoger te maken en in het midden van de tv te plaatsen. Hierdoor zijn de aansluitingen minder zichtbaar en zie je vanaf de zijkant bijna alleen maar het ' blade' design met zijn extreem dunne randen. Maar LG zal er wel een reden voor hebben dat men vasthoudt aan dit ontwerp.

De achterkant is overigens in twee kleuren uitgevoerd, waar de voorzijde volledig zwart is (met een zwarte aluminium bezel) is de achterkant aan de bovenkant zilvergrijs geborsteld aluminium (look) en de onderzijde wit.
──────────────────────────────────────────
Beeldkwaliteit
Het beeld is waanzinnig mooi, met het oneindige contrast van OLED en prachtig volle kleuren (al misschien iets minder verzadigd als de Samsung KS8000 die ik heb gereviewed). Er is bijna geen banding zichtbaar (en dat op een neutraal grijs test scherm en lage ' backlight' (OLED heeft natuurlijk geen backlight)) en het DSE (Dirty Screen Effect) heb ik nog niet opgemerkt bij normaal gebruik.

Motion handling is erg goed, beelden zien er erg vloeiend uit en in ieder geval stukken beter in vergelijk met de 5 jaar oude LCD die ik had en ook voor mijn gevoel beter dan de eerder genoemde KS8000.
──────────────────────────────────────────
Interface, apps en features
Wat mindere puntjes die ik ervaren heb zijn de software die nog niet af is. Zo ontbreekt bijvoorbeeld de mogelijkheid om live tv op te kunnen nemen of terugspoelen (coming soon zegt de tv dan). Ook missen er nog wat apps zoals bijvoorbeeld grote namen als Spotify en Plex.

Ook de Wifi lijkt nog wat buggy te zijn, deze valt regelmatig weg op willekeurige momenten De snelheid lijkt ook erg te fluctueren. Hopelijk komt er meer stabiliteit bij een volgende firmware.

Verder ervaar ik nog wat issues met de herkenning van mijn apparaten die achter een Yamaha receiver hangen. Hij herkent de apparaten wel als ik dieper in de input settings duik, maar hij koppelt er geen juiste naam of beeldinstelling aan.

Heb jij ook een LG OLED55C7V Zwart?

Is het beeld nog een beetje te doen met een SD/HD bron?
720p is nog best acceptabel maar lager zou ik niet gaan.

Hangt uiteraard ook af van je kijkafstand. Ik zit op 2,5 meter.
Zou je wat meer in kunnen gaan op de vergelijking met de KS8000? Dat is toch wel de concurrent van deze TV lijkt mij. Ik twijfel zelf ook enorm tussen deze modellen.
Ik denk dat de nieuwe QLED reeks de directe concurrent wordt, maar ik heb daarvan al reviews gezien dat het eigenlijk een stapje achteruit is t.o.v. de KS8000. Zal later meer posten in mijn uitgebreidere review.
Welke zou jij nu halen, als je ze allemaal kunt aanschaffen?
Qua software vind ik de Samsung beter voor zover ik nu kan zien, maar is ook niet eerlijk want de ene heeft al een jaar updates gehad en de andere is net uit.

Qua beeld denk ik dat ik me bij de Samsung zou storen aan de bleeding en halo effecten.
Dan ga ik gewoon voor de C7 denk ik :)

Heb je nog een leuke prijs ergens gevonden? Of heb je gewoon §2999 betaald?
Kijk ook even in het prijzen topic, maar 15-20% korting op de prijs is mogelijk bij de bekende winkels zoals Smits Arnhem, Foka Rotterdam en anderen.
Heb dankzij jou mooie review nu ook de lg oled besteld👍. Maar dan wel de 65 inch
De enige 'achteruitgang' die ik was tegen gekomen is de klacht omtrent SGS, wat wordt veroorzaakt door de nieuwe pixel structuur. Maar of je SGS merkt zal liggen aan de kijkafstand. Het SGS probleem heb je alleen last van op kijkafstanden korter dan ~1,5 de breedte van het scherm (althans volgens mensen die het hebben getest). Wat voor mij een probleem is, gezien ik een QLED mogelijk als monitor had willen gebruiken, maar dat terzijde. In ruil krijg je als voordeel echter dat de kijkhoeken aanzienlijk zijn verbetert.

Dat gezegd zie ik niet waarom de QLED modellen "een stapje achteruit zijn t.o.v. de KS8000". Naast het bovengenoemde zie ik nergens een technische reden waarom dat zo zou moeten zijn.
Damn, bedankt voor de link. Als de sample van Rtings overeenkomt met de rest, dan is er letterlijk geen reden om voor een QLED te gaan. Althans niet als je de huidige B6, aanstaande B7, of huidige KS8000 als optie hebt.

Ik snap totaal niet wat de technische verklaring(en) zijn waarom de Q7F op veel vlakken slechter of gelijk scoort dan de KS8000. Vooral de kijkhoeken snap ik niet. Je zou verwachten met de nieuwe pixel structuur dat de kijkhoeken aanzienlijk beter moeten zijn dan voorheen. Dat is tevens HET feature waar Samsung zich op de borst voor slaat.

FlatpanelsHD stelde nota bene tijdens CES:
As said before, we try to avoid commenting too much about specific picture parameters based on CES demos because most of the time these demos are highly misleading. Still, based on what we saw from Samsung’s 2017 LCDs, they delivered a big improvement in viewing angles, which gave a visible boost to overall picture quality.
Misschien is er een significant technisch onderscheid in het paneel tussen de Q7 en de Q8 & Q9 dat Samsung niet vertelt? En als brede kijkhoeken zijn voorbehouden aan de Q8 en Q9, kunnen ze wat mij betreft met die prijzen de pot op t.o.v. OLED of FALD displays.
Ik heb de B6, maar daar staat de Plex app netjes in de store. lijkt me dat dat neit verschilt per model toch?

Moet wel zeggen dat de plex-app op deze tv uitermate slecht functioneert! Regelmatig last dat films en series niet of erg stotterend afspelen. Alle andere apps (op mijn telefoon, xbox one en de chromecast) werken wel netjes!
Denk dat de apps voor WebOS 3.5 nog niet klaar zijn allemaal.
Gebruik XPlay, is een niet officiŽle app van Plex en die werkt echt een stuk beter. Je kan hem 4-5 dagen gebruiken als demo en daarna moet je 7 euro betalen ofzo ervoor. Maar zeker het geld waard! :) Gebruik hem zelf ook op mijn B6.
Thanks. Ik zal er morgenavond eens naar kijken. Ik hoop dat dat beter werkt, want dat gerommel met de xbox komt me een beetje de neus uit:)
kan je wellicht bevestigen - mist je dit soort files hebt ;-) - of een MKV bestand met coded HEVC 265 10bit direct afspeelt via de ingebouwde chip van de TV. Alvast dank voor uw reactie
Deze TV met een Nvidia Shield + Netflix 4K HDR lijkt me ultiem.... iemand deze combi al draaien??
Wat is het verschil qua beeld tov zijn "broertje" de 55b7v? Is dit alleen het aantal nits? (250 verschil volgens mij?) Of zijn er andere verschillen?
Verder vraag ik mij af of de tv's allebei standaard beschikken over HLG of dat dit via een update beschikbaar is. (op diverse sites staan namelijk verschillende conclusies) Volgens mij zit dat bij deze er standaard op correct? Ik twijfel namelijk tussen de B en C om te kopen binnenkort :)
Ik heb dezelde vraag.
Het verschil is enkel cosmetisch. Andere voet, andere bezel.
Bedankt voor de review. Werkt het opnemen/pauzeren inmiddels wel? En heb je inmiddels ervaringen met een nieuwere firmware?
Opnemen/pauzeren werkt, echter soms wil het nog wel eens misgaan, dan lijkt het of het normaal werkt maar kun je vervolgens niet terugspoelen. Wat wel fijn is dat terugspoelen ook werkt over meerdere kanalen, dus als je van zender 1 naar zender 2 schakelt kun je later wel nog terugspoelen tot het stuk dat op de eerste zender was.
Kan de voet/geluid er volledig af zodat je enkel een kader hebt?
Wwaarom is een reactie op de vraag ongewenst? Rare shit hier af en toe.