Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 1TB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus ROG Strix GL553VW-FY079T Review

evil dubbie1 19 maart 2017, 1.466 views

Asus ROG Strix GL553VW-FY079T

Goede mooie gamelaptop waar niet meteen de hoofdprijs voor betaald hoeft te worden.

Pluspunten

• Design
  • Upgrade mogelijkheden
  • Mooi scherm
  • Voelt vrij robuust aan
  • (in mijn mening) heel fijn toetsenbord

Minpunten

• Touchpad
  • trage HDD

Ik heb deze laptop momenteel pas 3 dagen, uitbreiding van deze review volgt nog.

Doel
Deze laptop heb ik gekocht met het idee te kunnen gamen op zee (ik werk op een schip). De specificaties en prestaties hoeven niet per ser top of the line te zijn, maar er moet wel lekker gegamed op kunnen worden en misschien ook op gestudeerd.

Upgraden
De processor en videokaart zijn meer dan voldoende voor mijn doeleinde. Het werkgeheugen had wat hoger mogen zijn maar is te upgraden.
Wat wel een doorn in mijn oog is, is de 5400RPM 1TB HDD.
Deze voelde nochal log en sloom aan, zeker als men een SSD gewend is.

Ik heb dan ook meteen de 1TB HDD vervangen door een 500GB SSD van Samsung. Een dure upgrade ja, maar ik had er nog 1 van uit mijn vorige laptop. Het plan is om een HDD caddy te kopen, en daarmee de 1TB HDD op de plek van de optical drive te plaatsen. Dit is gemakkelijk te doen, slechts een kwestie van schroeven loshalen, ik had destijds echter de verkeerde caddy in handen.

Uiteraard zijn er ook nog andere manieren van upgraden, Zo is er een aparte slot voor een SSD (geen idee hoe dit officieel heet), waardoor de HDD en optical drive gewoon op hun plek kunnen blijven.

Beeldscherm
Gewoon een uitstekend mooi beeldscherm. Asus levert een aantal extra programma's, waaronder 'splendid utility'. Dit programma levert leuke features waarmee men bijvoorbeeld de hoeveelheid blauw licht kan aanpassen.

Geluid
Het geluid is niet heel bijzonder. Zoals bij veel laptops is de bas niet heel erg aanwezig. Het volume is tot dusver prima.

Touchpad
Veel gebruikers klagen over de touchpad van deze laptop.
De touchpad zelf vind ik zelf eigenlijk best lekker werken. Het grote probleem bij mij zijn de knoppen. De linker knop heeft soms wat meer weerstand omdat hij ergens op (iets plastics van in de behuizing) blijft haken. Als men hem indrukt/ 'inklikt' zit hij goed, maar later buigt hij weer terug. Oftewel, de linkerknop is niet echt fijn.
Het lijkt er op dat de maten van de touchpad net niet helemaal goed zijn afgesteld, maar het kan zijn dat alleen mijn laptop dit probleem heeft.

De rechter knop is ook niet geweldig. Soms krijg ik de actie van de linker muisknop, terwijl ik dus de rechter in druk.
Touchpad is te doen, maar een muis is sterk aan te raden.

Toetsenbord
Persoonlijk vind ik het toetsenbord fantastisch tikken. Ik heb er nog niet veel mee gegamed, dus dat onderwerp volgt nog.

De toetsen zijn verlicht in een oranje-rode tint. Je moet er van houden, zelf vind ik het best tof. De verlichting kan men eventueel ook dimmen of uitzetten.
Een handige functie is dat indien men de laptop +/- een minuut niet aanraakt de toetsen uit zichzelf uitgaan.

Design
Het design van de laptop wordt door iedereen anders gezien, maar persoonlijk vind ik het er erg fraai en best een beetje stoer uit zien :)
Verlichte logo achterop, stoere lijnen aan de onderkant, terugkerende lijnen, kleuren en logo's rondom het toetsenbord en speakers zien er erg tof uit!

*Ik heb opmerkingen gelezen over de vingerafdruk gevoeligheid van de kap aan de buitenkant. Dit valt bijhoorlijk mee, men moet echt goed een vinger erop zetten wil er een afdruk achter blijven.

Mobiliteit, accuduur, fan-geluid en warmte
Dit onderwerp zal ik in de toekomst uitbreiden, er valt nog weinig te zeggen na 3 dagen.

Vooralsnog lijkt de mobiliteit prima. De laptop is niet heel zwaar, en past prima in een tas.
Accuduur: valt nog niks over te zeggen.
Het fan-geluid wat de laptop produceert is wel aanwezig, maar is niet bijzonder voor een laptop.

Warmte: zal later bijgewerkt worden. Onder normale activiteiten (lichte-games/browsen, geen zware games of programma's) blijft de laptop behoorlijk koel.

Asus levert programma's (Gamecenter/Gamefirst) waarin temperaturen weergeven kunnen worden, en fan's harder/zachter worden ingesteld. Leuke tools in een mooi grafisch jasje ;)

Bij aankoop twijfelde ik tussen deze laptop en de MSI GL62 6QD-016NL.
Uiteindelijk vanwege de iets betere grafische kaart en het design voor de Asus gekozen.

Het is een hele mooie laptop die lekker werkt, en prima te upgraden is. Vooralsnog werkt alles uitstekend en ben ik erg tevreden met mijn aankoop.

Het is wel te adviseren om toch een muis te gebruiken bij deze laptop, en hem te upfraden met een SSD. Mocht dit te veel moeite zijn, dan is er een duurdere variant waarin al een SSD geplaatst zit.

Over +/- een maand zal ik de review updaten!

Heb jij ook een Asus ROG Strix GL553VW-FY079T?

Heb je al een update over de accuduur bijvoorbeeld? En hoe die beval na ruim een maand?
Hij is nu 749, dus wel een heel mooie prijs voor deze Asus
Hallo, toffe review. Ik wacht overigens op het vervolg, voornamelijk geinteresseerd in de accuduur.
Bij afspelen video, halve brightness ofzo. :)

Groet!