Specificaties 55" Ultra HD OLED TV met HDR en 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG OLED55B6V Zwart Review

Whoeps 19 maart 2017, 981 views

LG OLED55B6V Zwart

Superieure tv.

Pluspunten

• Geweldige beeldkwaliteit
  • Strakke vormgeving
  • Snelle en handige software

Minpunten

• de prijs
  • je wilt nooit meer wat anders

Inbrandgevoeligheid Score: 4
Acht jaar geleden vielen de toen verkrijgbare LCD tv’s me erg tegen ten opzichte van de Trinitron beeldbuis die ik had: flets beeld, beweginsonscherpte, onnatuurlijke kleuren en een hele kleine kijkhoek. Dus had ik toen een LG plasma aangeschaft. Deze was nu aan vervanging toe, dus naar de winkel getogen, in de veronderstelling dat in de afgelopen acht jaar de LCD techniek wel heel erg zal zijn verbeterd. Was dat even schrikken! Nog steeds onnatuurlijke kleuren en een kleine kijkhoek. Het viel me op dat huidige tv’s vooral meer licht geven, het spat er van af. Ik had de neiging mijn zonnebril op te zetten.

Na wat speuren op het web kwam ik er achter dat een OLED tv de grootste kijkhoek heeft en dat is geen overbodige luxe als het halve gezin vanaf de bank tv kijkt die bijna haaks op de tv staat. Maar OLED is duur. Te duur. En toen zag ik op het www de LG UH8500; een LED tv met goede reviews en een grotere kijkhoek. Opgezocht in de winkel, en inderdaad, zag er mooi uit, prima beeld, mooie kleuren, en een grote kijkhoek. Ik had hem bijna gekocht.
Echter, naast deze tv stond een andere LG te spelen en toen ik daar heel eventjes een blik op wierp kon ik gewoon niet meer wegkijken. Mijn ogen bleven aan dit scherm geplakt: wat een mooi beeld! Kortom, dit was een OLED. Kortom, ik was verkocht.

De LG 55B6 staat hier nu ruim 2 maanden te spelen. Het beeld is zo mooi, het went maar niet. Iedere avond zie ik weer iets langskomen waar ik met open bek naar kijk. Iedere avond weer te laat naar bed, want je blijft kijken. Dit is zo totaal anders dan de LED tv’s, en en k anders dan plasma. Wat een diepte, bijna 3D zonder dat je een brilletje nodig hebt. Diep-, diepzwart, waardoor de kleuren prachtig naar voren steken. Heldere lichtbronnen zoals koplampen van auto’s lijken zo je kamer binnen te rijden. Who needs HDR? Het upscalen van HD naar UHD gaat ongemerkt, hoe mooi moet native UHD materiaal dan wel niet zijn? Wie is de Mol, De gevaarlijkste wegen, RTL Late Night, het is om van te smullen. Als je gevoelig bent voor mooi geschoten beeldmateriaal, zoals natuurseries en films, dan ga je hier ongelovelijk van genieten. Dit is de beste tv die ik ooit heb gehad, de beste die ik ooit ergens heb gezien. Waanzinnig gewoon.

Laat je overigens niet door de Consumentenbond op het verkeerde been zetten. Dat deze tv door hun testpanel niet als beste wordt verkozen, komt doordat zij de beeldinstellingen verkeerd hebben staan en doordat zij de score van de kijkhoek amper mee wegen in het testoordeel. Check de reviews van de sites die niets anders doen dan tv’s testen: Deze LG komt steevast als beste uit de bus. En je hoeft geen expert of nerd te zijn om dat met eigen ogen te zien. Het wordt je dan ook duidelijk dat de LED/LCD technologie hopeloos achterloopt.

Er zijn ook nadelen. Ja, hij is duur, te duur, maar man o man, wat een schitterende tv is dit. Uiteindelijk was mij de uitgave dubbel en dwars waard, en ik heb geen moment spijt gehad. Sterker nog, ondanks dat de prijs ondertussen flink is gedaald, ben ik blij dat ik niet langer heb gewacht.
Een ander nadeel is dat de tv een kleine welving heeft (misschien exemplarisch), die je alleen ziet als hij uitstaat. Het scherm spiegelt in daglicht, en krijgt dan een beetje een lachspiegel effect. Ik heb Samsung tv’s gezien die dit nog veel erger hadden, het stoort mij verder niet.
Een ander nadeel: deze tv is genadeloos. Slecht beeldmateriaal, hoge compressie: hij laat dat ongefilterd zien. Maar als de bron goed is: genieten!

Kortom: super tv, super tevreden.

Heb jij ook een LG OLED55B6V Zwart?