Tweakers zegt: 8,5

Apple iPhone 7 128GB Zwart Review

BleuZ 19 maart 2017, 1.451 views

Apple iPhone 7 128GB Zwart

De iPhone 7 heeft aan de buitenkant misschien erg veel weg van zijn voorganger, maar het mag duidelijk zijn dat dit een heel ander toestel is met meer dan genoeg genoeg innovatie aan boord.

Pluspunten

• Batterijduur
  • Bouwkwaliteit
  • Kleurweergave display

Minpunten

• Prijzig
  • Matige speakers
  • Apple Pay nog niet bruikbaar

Iets minder dan een jaar geleden heb ik een iPhone SE aangeschaft, na eerder een iPhone 6 verruild te hebben voor de compactere iPhone 5s. Ik was toentertijd erg enthousiast over de iPhone SE, en ben dat nog altijd, maar het gras is altijd groener aan de overkant en een groter beeldscherm leek me ook weer eens prettig. Bovendien was ik erg benieuwd naar wat 3D Touch te bieden had. In deze review bespreek ik mijn ervaringen met Apple's – inmiddels half jaar oude – vlaggenschip, de iPhone 7.

Met de iPhone 7 heeft Apple het zogenaamde 'unboxing' proces iets aangepast, in die zin dat je nu eerst wordt begroet door een mapje met documenten in plaats van het toestel zelf. Het toestel bevindt zich onder de documenten, met weer daaronder de gebruikelijke lay-out met van boven naar beneden de EarPods, de muuradapter en de Lightning naar USB-kabel.

Noemenswaardig is wel dat er een Lightning naar 3.5mm-verloopstukje is inbegrepen bij de iPhone 7, omdat deze als allereerste iPhone niet beschikt over een 3.5mm-aansluiting voor koptelefoons.

Sinds de iPhone 3GS was elke iPhone uitgerust met minimaal 16GB opslagruimte. De iPhone 7 is de eerste iPhone waarbij de minimale opslagcapaciteit is verhoogd naar 32GB.

Om eerlijk te zijn ben ik een ontzettend grote fan van Space Gray, en ik vind het daarom toch wel jammer dat Apple voor de iPhone 7 van deze kleur is afgestapt. Met de iPhone 7 heeft Apple ditmaal wel twee verschillende kleuren zwart geďntroduceerd: matzwart of het zogenaamde Jet Black, waarvan de laatste blijft voorbehouden voor de hogere opslagcapaciteiten van 128GB of 256GB. Ik heb uiteindelijk toch gekozen voor de matzwarte variant omdat ik het idee heb dat deze afwerking zich op den duur beter zal houden dan de Jet Black variant.

In het verleden ging een nieuwe generatie iPhone gepaard met een drastische verandering in de form factor: de iPhone 3G had een afgeronde, kunststoffen achterkant, de iPhone 4 had een strak, industrieel ontwerp met een behuizing van glas en roestvrijstaal, de iPhone 5 had een groter scherm en de iPhone 6 had weer een afgerond ontwerp. De form factor van de iPhone 7 is eigenlijk niet anders dan die van de iPhone 6, kleine veranderingen zoals de lijnen van de antenne daargelaten.

Toch is er aardig wat veranderd aan de iPhone 7, wat de overgang naar een nieuwe generatie in mijn ogen wel rechtvaardigt. Zo is de homeknop, net als de trackpads in de MacBooks tegenwoordig, geen echte knop meer. Je drukt de knop niet fysiek in, maar die indruk krijg je wel door middel van Apple's "taptic engine". Andere grote veranderingen zijn het ontbreken van een 3.5mm-aansluiting voor koptelefoons – dat ik zal bespreken onder het kopje "Audio" – en ook de IP67 rating, wat inhoudt dat het toestel volledig beschermd is tegen stof en onderdompeling in water (tot 1 meter).

Ten slotte heeft Apple de iPhone 7 voorzien van een nieuwe processor architectuur: de nieuwe A10 chip is in feite een quad-core CPU die bestaat uit twee high-performance en twee high-efficiency cores. Wanneer de iPhone geen zwaar werk hoeft te leveren worden de high-efficiency cores aan het werk gezet, en alleen als er veel rekenkracht nodig is worden de high-performance cores gebruikt. Dit zou uiteindelijk ook moeten leiden tot een betere batterijduur, met name wanneer het toestel niet intensief gebruikt wordt: de high-efficiency cores gebruiken 80% minder energie dan de high-performance cores.

De iPhone 7 is technisch gezien de tiende generatie iPhone, en aangezien er met elke nieuwe generatie iPhone een nieuwe iOS-versie wordt uitgebracht komt de iPhone 7 standaard met iOS 10.

Ten opzichte van iOS 9 zijn er een paar nieuwe functies toegevoegd: zo is het voortaan mogelijk om bepaalde standaard applicaties te verwijderen van het beginscherm, echter verwijdert dit de app niet van de telefoon. De app wordt simpelweg 'verborgen'; er wordt dus geen ruimte vrijgemaakt op het toestel.

Ook zijn widgets nu te zien door met 3D Touch op een app-icoon te tikken – zo hoef je een widget niet in je overzicht te hebben staan om 'm te gebruiken. Er zijn natuurlijk nog een hele hoop andere toevoegingen in iOS 10, maar deze zijn afhankelijk van je gebruik niet erg interessant. Zo gebruik ik persoonlijk iMessage slechts sporadisch en Apple Music helemaal niet. Bovendien zijn deze functies hetzelfde op alle iOS-apparaten met iOS 10.

Het display van de iPhone 7 is voor wat betreft formaat en resolutie hetzelfde als dat van de iPhone 6 en 6s. Het gaat hier om een 4,6 inch beeldscherm met een resolutie van 1334x750 pixels, wat uitkomt op 326 pixels per inch. Apple noemt dit een Retina beeldscherm omdat de pixels zo klein zijn dat ze met het blote oog niet te onderscheiden zijn. In feite zou een scherper beeldscherm voor je ogen geen verschil maken, en hoewel dat niet voor iedereen hetzelfde hoeft te zijn merk ik inderdaad geen verschil in scherpte tussen dit beeldscherm en dat van mijn moeders Samsung Galaxy S6.

Net als de iPhone 6s heeft de iPhone 7 een drukgevoelig beeldscherm; dit wordt door Apple 3D Touch genoemd, en zorgt ervoor dat je op bepaalde plaatsen in het systeem verschillende acties kunt uitvoeren afhankelijk van hoe hard je op het beeldscherm drukt.

In tegenstelling tot de iPhone 6 en 6s biedt het display in de iPhone 7 ondersteuning voor de DCI-P3 kleurenstandaard, net als de iPad Pro (9,7-inch) en iMac met Retina display. Hierdoor kan het beeldscherm meer kleuren weergeven dan een zogenaamd 'standaard RGB' of 'sRGB' beeldscherm, en dat maakt het beeldscherm van de iPhone 7 het meest nauwkeurige mobiele beeldscherm dat ooit gemeten is door DisplayMate (bron).

De iPhone 7 verschilt voor wat betreft connectiviteit niet dramatisch veel van zijn voorganger: de Wi-Fi chip ondersteunt 802.11 a/b/g/n/ac netwerken, en met Bluetooth 4.2 kun je het toestel verbinden met speakers, smartwatches en andere accessoires. Net als in de iPhone 6, 6s en SE is er een NFC-chip in het toestel ingebouwd voor gebruik met Apple Pay (dat in Nederland nog niet beschikbaar is).

Verder biedt de iPhone 7 ondersteuning voor 4G+ netwerken, maar ik heb geen noemenswaardig verschil in snelheid gemerkt tussen mijn iPhone SE (met enkel ondersteuning voor 'gewone' 4G) en de iPhone 7.

Apple heeft besloten om de iPhone 7 te voorzien van een Lithium-Ion batterij met een capaciteit 1960 mAh. Dat is een toename van 14% vergeleken met de batterij van de iPhone 6s, die een capaciteit van 1715 mAh had. Gecombineerd met de energiezuinige high-efficiency cores van de A10 zou dit volgens Apple moeten zorgen voor de beste batterijduur van een iPhone ooit.

Die prestatie werd voorheen toegeschreven aan de iPhone SE, en over het algemeen merk ik vrij weinig verschil in batterijduur tussen de iPhone SE en de iPhone 7. Dat is ook geen slechte eigenschap, aangezien ik ontzettend tevreden was met de batterijduur van de SE en dat geldt dan vanzelfsprekend ook voor de 7.

De iPhone 7 beschikt over een 12 megapixel camera met een ƒ1.8 diagrafma. Dat is een stap kleiner dan het ƒ2.2 diafragma in de iPhone 6s, en dat betekent dat er meer licht in de lens kan komen waardoor de foto's minder ruis hebben en er beter uit komen te zien. In combinatie met de optische beeldstabilisatie maakt dit het een stuk gemakkelijker om scherpere foto's (en video's) te maken van bewegende objecten, bijvoorbeeld op een voetbalwedstrijd, bruiloft, of andere drukke gelegenheid.
Verder kan de iPhone 7 net als de iPhone 6s video's maken in 4K (3840x2160) met 30 frames per seconde of in 1080p met 60 frames per seconde. Omdat het menselijke oog ook ongeveer 60 frames per seconde verwerkt, zal dat er het vloeiendst en levendigst uit zien. In 1080p kun je bovendien in slow-motion een video opnemen met 120 frames per seconde.
Net als de iPhone 6s en SE biedt ook de iPhone 7 ondersteuning voor het maken van Live Photos, maar zoals ik in mijn review van de iPhone SE reeds uitlegde gebruik ik dit zelf eigenlijk niet.

De FaceTime HD-camera in de iPhone 7 heeft een resolutie van 7 megapixels, een verbetering ten opzichte van de 5 megapixels waar de iPhone 6s over beschikt.

Klik op bovenstaande afbeelding om het album met voorbeeldfoto's te zien.

De iPhone 7 is de eerste iPhone die gebruik maakt van dual speakers – er bevindt zich een speaker aan de rechterkant van de Lightning-poort, en die wordt samen met de speaker van het luistergedeelte boven het scherm gebruikt om geluid af te spelen. Dit zorgt voor een iets voller geluid dan je zou krijgen uit de iPhone SE of 6s, maar toch klinkt ook in dit geval een simpele Bluetooth speaker van 30 euro zoals de JBL GO een stuk beter voor langere luistersessies.

Zoals ik eerder al heb aangegeven ontbreekt het bij de iPhone 7 aan een 3.5mm-aansluiting voor koptelefoons. De EarPods die bij de iPhone 7 worden geleverd hebben dan ook een Lightning-aansluiting. Persoonlijk vind ik dat niet erg handig, aangezien je nu dus meerder setjes nodig hebt als je ook oortjes met je laptop wil gebruiken. Die hebben namelijk geen Lightning-aansluiting. Persoonlijk gebruik ik al een hele tijd een Bluetooth koptelefoon en speakers, dus ik mis de 3.5mm-aansluiting eigenlijk niet. Dat zal echter niet voor iedereen het geval zijn.

Omdat Apple-producten doorgaans erg populair zijn is er altijd een uitgebreid aanbod van accessoires, en dat is voor de iPhone 7 niet anders. Er zijn genoeg hoesjes te verkrijgen zodat er voor ieder wat wils is. Ik merkte bij de SE dat het aanbod van Apple zelf erg beperkt was, maar voor de iPhone 7 meer dan genoeg verschillende kleuren hoesjes te krijgen.

Ik heb zelf de Saddle Brown lederen case van Apple aangeschaft, welke een mooie doorontwikkeling is van de lederen hoesjes vanaf de iPhone 5s. Ditmaal heeft Apple de knoppen in het hoesje zelf ook van aluminium gemaakt, zodat ze gemakkelijker in te drukken zijn. Bovendien hebben de knoppen ook een mooie bijpassende kleur, zodat het geheel erg alsnog erg verfijnd uit ziet.

Ook ben ik vanwege mijn eerdere ervaring met Tech21 voor een Impact Clear case gegaan, welke het toestel ontzettend goed beschermd en tegelijkertijd ook het ontwerp van het toestel niet verbergt. Het enige jammere is dat deze case de zwarte kleur van de iPhone 7 minder mooi uit laat komen dan het lichtere Space Gray van de 6(s) en SE. Alleen met bepaalde lichtinval zie je de kleur van het toestel eigenlijk goed.

Heb jij ook een Apple iPhone 7 128GB Zwart?

Meer advertenties

Moderatie-faq Wijzig weergave

Nette review en mijn complimenten voor de foto's!
Het is wellicht nog een leuke toevoeging om een conclusie te verbinden aan je review, en dan wellicht vergeleken met je vorige telefoon. Je geeft in het begin aan dat je de 7 wilde vergelijken met de SE, maar aan het einde stopt hij bij de accessoires terwijl ik graag je mening had gezien of het je de overstap waard is geweest.
Bedankt voor je input! Dat waardeer ik erg :)

Ik wilde al niet teveel een vergelijking maken met de SE omdat het in mijn ogen niet echt concurrerende toestellen zijn (i.t.t. bijvoorbeeld de 6s en de 7), maar ik zal de review snel updaten met een conclusie waarin ik die vergelijking kort maak.
Mooie review!
De speakers zijn naar mijn mening de beste die nu in een smartphone te vinden zijn.
Dit minpunt vind ik dan ook onterecht. Natuurlijk heeft een JBL go beter geluid, maar die speaker is ook wel 99x groter dan die in de iPhone zitten.
Dankjewel! :)

Wellicht heeft het er ook mee te maken wat ik qua geluid gewend ben, maar ik vind persoonlijk niet dat de iPhone 7 geweldig goede speakers heeft. Ja, het is beter dan wat in het gros van de andere moderne smartphone’s te vinden is, maar dat aanbod is sowieso ruk naar mijn mening omdat tegenwoordig alles dunner moet.

Ik vind de speakers van mijn iPad Air 2 zelfs nog een stuk beter dan die van de iPhone – maar toegegeven, zoals je zegt is daar dan ook meer ruimte voor in dat geval.

Andere reviews, zoals die van Ars Technica lijken mijn mening in ieder geval wel te delen:
“The sound the phone pumps out can get loud enough to comfortably fill a room, though you’ll still never mistake it for anything other than a phone speaker. It’ll do for music in a pinch, though I’d never choose it over my Bluetooth speaker if given the option.”
Iphone 3GS kwam standaard met 8GB geheugen geloof ik
De 8GB iPhone 3GS kwam pas nadat de iPhone 4 was uitgebracht:

"Initially it was only available in 16 and 32 GB though an 8 GB model was later released, with Apple discontinuing the 16 and 32 GB models, forcing those needing more storage to select an iPhone 4, or buy an older model 3GS."

Bron: Wikipedia

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One (Scorpio) Apple iPhone 8