Rk Game 4th Gamepad Zwart Review

BeToBe 17 maart 2017, 232 views

Rk Game 4th Gamepad Zwart

Uitstekende controller met een goede prijs/kwaliteit verhouding. De bouwkwaliteit is uitstekend en het werk out-of-the-box met veel apps en games. Hij is perfect geschikt voor emulators op android. Helaas is hij niet in Nederland te koop en sluit de klem hard dicht, waardoor mijn telefoon soms (bijna) valt.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit knoppen/controller
  • Accu in plaats van batterijen
  • Werk out-of-the-box met veel games/apps
  • Draadloos door middel van bluetooth

Minpunten

• Niet in Nederland te koop
  • Klem klapt hard dicht
  • Erg fel lampje

Al een tijdje ben ik op zoek naar een controller voor een android telefoon. Ik had niet veel vereisten. De controller moest enkel een houder voor de telefoon hebben waar een grote telefoon (Huawei Nexus 6P, 5.7 inch) in past, zo veel mogelijk knoppen en niet te duur zijn. Verder heb ik geen moeite met het kopen en importeren van producten buiten Nederland. Zodoende kwam ik uit bij de 'Rk Game 4th Gamepad Zwart'. Ik heb de controller besteld bij Volumerate en zoals je hieronder kan zien, is hij relatief snel geleverd. Inclusief verzendkosten was de prijs iets minder dan 20 euro.

De controller wordt uiteindelijk geleverd in de bekende gele 'enveloppe'. Over de verpakking zelf valt niet veel te zeggen. Deze is namelijk simpel en eenvoudig maar doet ze werk. Verder zit er de controller in, een simpele micro-USB kabel voor het opladen en een handleiding die in het Chinees en Engels is geschreven.

De controller werkt op bluetooth. Bij het aanzetten gaan er twee lampjes branden en is het apparaat vindbaar in de instellingen. Helaas gaat er af en toe nog wat mis bij het pairen en vereist de bluetooth op mijn telefoon een restart. Of het aan de controller of aan het feit dat ik een custom-rom draai ligt, durf ik zo snel niet te zeggen. Uiteindelijk gaat het pairen, zelfs daarna, vrij eenvoudig.

De bouwkwaliteit van de controller is bijzonder goed. De controller is van hoogwaardig plastic gemaakt, voelt erg stevig aan en doet zeker niet onder voor een XBOX 360 controller. Daarnaast is hij erg licht (een stuk lichter dan de XBOX 360 en even licht als een PS3 controller.
Wat opvallend is voor een controller van deze prijsklasse zijn de knoppen. Dit zijn namelijk individuele, losse knoppen en niet aan elkaar hangende knoppen. Dit geldt zelfs voor de D-pad. De knoppen voelen erg solide aan en geven mij vertrouwen dat ze lang meegaan. De knoppen zitten op logische, goed bereikbare plekken en kent de lay-out van de XBOX 360. Het enige minpunt aan de knoppen zijn de triggers(L2 +R2). Deze voelen erg zwaar aan in tegenstelling tot andere controllers.

Bovenop zit een klem voor de telefoon. Volgens de website van Volumerate passen er telefoon van tussen de 4 en 6 inch in. Ik heb de controller gebruikt i.c.m. de Nexus 6P (5.7 inch) en dit past dan ook makkelijk. Het oranje gedeelte van de controller is uit te rekken en 'klemt' de telefoon dan ook vast. Helaas gaat hij wel hard naar beneden, dus wanneer je je telefoon er uit trekt, moet je oppassen dat je vingers er niet tussen zitten. Bij het openen van de klem, komt onderop de micro-USB ingang tevoorschijn voor het opladen.

Hoewel de klem de telefoon goed vast houdt, voelt de controller wel zwaar aan met de telefoon in de klem. Daarnaast valt hij om wanneer ik hem op het bureau leg. Dit kan ook te maken hebben met het feit dat de Nexus 6P een zware telefoon is. De klemt ken verder twee standen:

Tot slot zit er een lampje wat schijnt wanneer de controller aanstaat en verbinding heeft. Dit lampje is erg fel wanneer je er direct in kijkt.

Persoonlijk vind ik het leuk om oude 'retro' games te spelen op mijn telefoon door middel van emulators. Primair is dit dan ook het gebruik voor de controller. Ik heb de controller gebruikt voor:
  • DraStic (Nintendo DS)
  • My Boy! (GBA)
  • PPSSPP (PSP)
  • Minecraft Pocket Edition voor het testen

Met alle apps werkt de controller out-of-the-box en vereist hij geen mapping. Wel merk ik wat lag bij de input. Zo nu en dan reageert het spel niet iets te laat op het indrukken van de knop. Wellicht komt dit door bluetooth 3.0 (?). Verder is het verschil zo klein, dat het amper een minpunt te noemen is.
De controller bevat een 500mA batterij en kan voldoende lang mee op 1 accu. Daarnaast is de accu ook redelijk snel opgeladen.

Al met al vind ik het een uitstekende controller met een hele goede prijs kwaliteit verhouding. Voor minder dan 20 euro heb je een controller die out-of-the-box werkt met android en de meeste apps direct ondersteunt. De bouwkwaliteit is zeer goed en de controller voelt dan ook stevig aan. Ik kan hem iedereen aanraden die een controller voor zijn of haar telefoon zoekt.

Heb jij ook een Rk Game 4th Gamepad Zwart?

Mooie review! Ziet er zeker goed uit voor de prijs.

Een vraagje; je zegt dat de controller erg licht is en lichter dan een 360 controller. Is dit nou zo licht dat het in de hand echt 'Chinees' aanvoelt, qua dat het je het idee geeft dat je plastic met lucht aan het vasthouden bent?

[Reactie gewijzigd door MeneerBrons op 18 maart 2017 20:20]

Bedankt! :)

Nee, dat juist niet. Het plastic voelt stevig aan en wanneer ik hem wat steviger vastpak, dan zorgt dat er niet voor dat het plastic piept of kraakt. Ik heb ook niet het gevoel dat hij van binnen vol met lucht zit, maar eerder dat hij vastzit met bepaalde 'ondersteuningen'. Ik heb dan ook niet het 'Chinese' gevoel.