Ubiquiti AmpliFi High Density WiFi System (2 mesh points) Review

pclinde 20 maart 2017, laatste update op 21 maart 2017, 2.595 views

Ubiquiti AmpliFi High Density WiFi System (2 mesh points)

De Ubiquiti AmpliFi HD set is éénmalig goed investeren, waarna je opgelucht kan genieten van WiFi. Geen gezeur met extra extenders of repeaters. De set is makkelijke te installeren, heeft een overzichtelijke app en komt zijn belofte na door snel online te zijn.

Pluspunten

• Plaatsen en gaan.
  • Stabiele WiFi met een groot dekkingsgebied dankzij de mesh technologie.
  • Kwaliteit begint bij de verpakking en gaat door tot het eindproduct.
  • Gebruiksvriendelijk pakket in samenhang met de AmpliFi applicatie
  • Basale instellingen via de AmpliFi app makkelijk te beheren.
  • Het scherm en de ingebouwde speaker op de router is een leuke toevoeging.
  • Het is even investeren, maar dan heb je ook wat. Prijstechnisch ben je in één keer klaar in het gemiddelde huishouden.

Minpunten

• Geen web versie van de software.
  • Geen opties als VPN, een media- print server en QoS.
  • De aanwezige USB 2.0 poort werkt op het moment nog niet. Ubiquiti zal deze later voorzien van een update.

Review: Ubiquiti AmpliFi HD - Set

- App – Amplifi
- In de Praktijk
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Ubiquiti-AmpliFi-HD - Set productpagina

Vandaag staat de Ubiquiti AmpliFi High Density WiFi System op het programma. Met deze set doet Ubiquiti zijn intrede op de mesh markt, een recente ontwikkeling in de draadloze netwerk wereld. De trend is ondertussen wel gevonden, we zien namelijk steeds meer fabrikanten met mesh oplossingen. Een mooi moment om deze trend eens te testen; “are you messhing with me!?” Ubiquiti positioneert zich als Enterprise merk, waar het voorheen vooral de focus had op de zakelijke markt. Langzamerhand ontstaat er nu ook een uitbreiding naar de consumentenmarkt, hier is de Ubiquiti AmpliFi set het levende bewijs van.

Mogelijk is het mesh netwerk je nog niet bekend, hier kun je dadelijk meer over lezen in de specificaties. De AmpliFi set die ik in deze review bespreek bestaat uit een router en twee losse ‘mesh points’ (antennes). Je kunt de AmpliFi HD router en AmpliFi HD mesh points ook los kopen, op deze manier kan je het bestaande mesh netwerk verder uitbreiden. Nog niet zo lang geleden was ik op bezoek bij KommaGo in Utrecht, om diverse netwerkproducten te testen. Ik wil deze partij bedanken voor het beschikbaar stellen van deze Ubiquiti AmpliFi set. Op het moment van schrijven kost de Ubiquiti AmpliFi set circa 390 euro.

Een overzicht van de specificaties:

De AmpliFi HD router is het topmodel van de AmpliFi serie, er is namelijk ook nog een stadaard en long range versie. De verschillen zitten hem in de maximale snelheid en het potentiele dekkingsgebied. De HD-versie presenteert zich op papier erg sterk. Met een maximale snelheid van 450Mbps op de 2.4GHz frequentieband en tot 1300Mbps op de 5.0GHz frequentieband.

Mesh is een nieuwe techniek binnen de wereld van draadloze netwerken. Het gaat hier niet meer puur om verzenden en ontvangen, maar om verzenden, ontvangen en terug communiceren. Dit maakt het een slim netwerk. Het vertrouwde beeld van de router als centraal punt begint dus langzamerhand te verschuiven. Bij een mesh netwerk is er sprake van een cross-over spinnenweb verbinding. De satellieten (antennes) binnen een mesh netwerk communiceren onderling, ieder onderdeel, of iedere uitbreiding (satelliet) kan het mesh netwerk vergroten. Valt er bij één van de satellieten de verbinding weg, door bijvoorbeeld een stoorzender, dan is een andere satelliet instaat om de verbinding staande te houden. Vaak zal een storing bij één van de satellieten onopgemerkt aan je voorbij gaan. Het mesh netwerk is intelligent genoeg om de verbinding van de satelliet automatisch te herstellen. Sommige gebruikers zullen het wegvallen van een satelliet wel opmerken, afhankelijk van je omgeving en de variabelen. Een langzamere verbinding zou bijvoorbeeld kunnen opdoen als de dichtstbijzijnde satelliet wegvalt, dan moet de verbinding een grotere afstand overbruggen wat gelijkstaat aan mogelijk snelheidsverlies. Het grootste voordeel is wel dat je gewoon kunt blijven genieten van je draadloze netwerkverbinding.

Veel mesh systemen maken nog wel gebruik van één centrale router, bij sommige sets is er ook sprake van meerdere routers. De router stuurt de verbinding naar de aanwezige satellieten, waarna deze het WiFi signaal weer doorsturen tot het bij de client aankomt. Een satelliet is vrijwel een ‘semi-router’ dankzij het zendvermogen. Groot voordeel is een veelal groot dekkingsgebied, stabiele verbinding en het uitbreiden van je netwerk. Heb je bijvoorbeeld een zwakke verbinding in de tuin, dan is het plaatsen van een extra satelliet in de schuur een mogelijke oplossing. Tevens is het een ideale oplossing om langs ‘dode netwerkpunten’ te werken. Een mesh netwerk maakt het leuk om te experimenten. Je kunt namelijk goed spelen met de positie van de router, satellieten en de richting van de satelliet, als deze verstelbaar is, ook dan kan een mesh netwerk nog meer potentie bieden. Als laatste is het plaatsen van een mesh netwerk zeer eenvoudig, het vereist weinig kennis en geeft veelal direct uit verpakking goede prestaties. Je bent voor een mesh netwerk gemiddeld wel wat meer kwijt dat de standaard router, alles heeft zo zijn prijs.

Op de router zelf vinden we een klein beeldscherm van 1.6 inch, met een resolutie van 240x240. Dit beeldscherm laat zien wat je dagelijks verstookt aan GB’s, het IP-adres, aangesloten apparaten zowel draadloos als bekabeld en systeeminformatie- berichtgeving. Met een simpele druk op het scherm wissel je tussen de verschillende modi. Het geeft de router een leuke toevoeging, en maakt het ook zo toch nog meer het centrale punt.

De satellieten, oftewel de antennes sluit je direct aan op een wandcontactdoos. Hier wil Ubiquiti het zo makkelijk mogelijk maken, aansluiten en klaar. Met de vormgeving wil Ubiquiti een statement maken; laat je apparatuur zien! Met dat gezegd vind ik het hoogtijd om de set eens te bekijken, door naar het uitpak avontuur.

De verpakking van de Ubiquiti AmpliFi set gaat om presentatie. Een zwarte verpakking met de set afgebeeld, aan de bovenzijde een handgreep en binnenin nogmaals een strakke zwarte doos met de naamgeving. Met een openslaande beweging zien we de volledige set netjes gesorteerd in zijn verpakking. Het uitpakken en de details zijn al een ervaring op zichzelf. De binnenzijde van de flap is met zacht schuim bedekt, heerlijk.

Laten we beginnen met de AmpliFi HD router, het centrale punt van deze set. Een kleine kubus met een witte afwerking en een zachte coating. De coating doet mij denken aan het rubberen gevoel van sommige toetsenborden en muizen. Op de voorzijde vinden we het ronde scherm met daaromheen een zilver randje, het zijn de kleine details die het hem doen. Mijn ouders zouden niet kunnen zeggen dat deze kleine kubus een router is, het wijkt enorm af van wat we de afgelopen jaren gewend zijn. We zien geen directe knoppen op de behuizingen, alleen op de onderzijde vinden we een klein gaatje om de router te resetten.

Achterop de router komen we één WAN-poort tegen, vier LAN-poorten, een USB 2.0 aansluitingen, een speaker en de USB Type-C aansluiting. Stiekem word ik wel een beetje blij bij het zien van een USB Type-C aansluiting, eindelijk begint de markt het als standaard door te voeren. Met de komst van de vrij recente Nintendo Switch, ook met USB Type-C aansluiting begint de groei aan USB Type-C kabeltje hier ook aan te nemen. De USB 2.0 aansluiting is wel wat lastig gepositioneerd op de lay-out, mede door de compactheid zullen sommige USB-sticks te groot zijn. Een smalle USB-stick gaat prima, maar het merendeels wat ik hier heb liggen past niet naast de USB Type-C poweraansluiting. Op het moment van schrijven werkt deze USB poort niet. Ubiquiti gaat dit in de toekomst voorzien van een update. Het is best zonde dat een basale features als deze nog niet werkt, daarbij is het ook nog eens USB 2.0 en geen 3.0 wat we al standaard op veel routers zien.

De antennes ‘Mesh Points’ bestaan uit twee onderdelen die magnetisch te verbinden zijn. Hier zet Ubiquiti ook in op vormgeving, onder het mom van: dit mag gezien worden in de huiskamer. De antennes hebben een reset knop en zijn voorzien van een strook met vijf blauw LEDs. Eenmaal aangesloten representeren de LEDs de verbinding, wanneer er vijf LEDs branden is de verbinding optimaal. Dankzij het ‘kogelgewricht’ kun je spelen met de positie van de antenne, en om deze beter te positioneren richting de router. Het aansluiten van de antennes is simpel: wandcontactdoos en klaar. Via de meegeleverde AmpliFi app zoekt het systeem alle punten automatisch op. Hetzelfde valt te zeggen over de antennes als de router, vormgeving met aandacht.

Als laatste komen we de USB Type-C poweradapter tegen, een ethernet handleiding en een beknopte handleiding. Door de eenvoud van het systeem zul je de handleiding weinig gebruiken, via het scherm van de router en in de app wordt je voorzien van voldoende informatie tijdens de installatie. Tot zover het uitpak avontuur van de Ubiquiti AmpliFi HD set.

Het gezegde: “een kind kan de was doen, kan het mesh netwerk installeren” is hier van toepassing. Installatie van de Ubiquiti AmpliFi is pure eenvoud. Dankzij het scherm op de router krijg je naast de AmpliFi applicatie nog meer tips over de status van het netwerk.

Het installatieproces kan via een browser of via de AmpliFi app, deze kun je zowel in de App Store als de Play Market vinden. Via de applicatie bestaat de totale installatie uit vier stappen: het uitschakelen van de modem, de router verbinden met de modem via een ethernet kabel, de voedingskabel aansluiten en opvolgend het inschakelen van de modem. Na deze stappen was ik klaar en had ik al verbinding.

Mocht je net als ik de router direct aansluiten nog voordat je de app hebt geïnstalleerd, dan krijg je op het scherm van de router een bericht te zien om de applicatie te downloaden. Eenmaal tijdens het installatieproces weergeeft het scherm op de router zijn activiteiten.

Na de succesvolle installatie was ik benieuwd naar de web variant van de software. Aangekomen bij het inlogscherm kwam ik niet verder als een melding over de app, en het wijzigen van DHCP instellingen naar statisch. Jammer genoeg is er geen web variant van de software beschikbaar. Enerzijds begrijp ik de afweging, gezien het simpele concept van installeren en beheren. Voor de enthousiasteling is het een mogelijke afknapper.

In het vorige hoofdstuk zagen we de AmpliFi applicatie al in actie. Bij het opstarten van de applicatie krijg je een online overzicht te zien. Reden hiervoor is dat je met meerdere AmpliFi routers binnen één netwerk kunt werken. Zodra je op de router drukt krijg je een overzicht van de aanwezige AmpliFi antennes. Door op de visuele router en antennes te drukken kun je dieper het menu induiken.

De app is gebruiksvriendelijk en eenvoudig te besturen, onderaan vinden we een menu met vijf items: overzicht, prestatie, gast, familie en diagnose stellen. Dit zijn de vijf standaard menu items die je altijd onderaan het beeldscherm ziet.

Eenmaal gedrukt op de AmpliFi router in het overzicht menu kom je bij geavanceerdere gegevens. Basisinstellingen voor verlichting en geluiden van de router kunnen beheerd worden, niet dat je s ’nachts uit bed wordt gejaagd door de vrouw des huizes om te kijken wat er aan de hand is, blijkt het de router te zijn. We vinden in het router gedeelte ook de opties voor de bekabelde en draadloze verbinding. Het valt op dat de wat ‘lastigere’ opties dieper verborgen zijn, voorbeeld is de draadloze verbinding, hier vinden we nog eens een menu knop geavanceerd, waarna je een overzicht krijg van de 2.4G en 5.0GHz verbinding met de kanalen en bandbreedte. Het is wel aanwezig binnen de app, maar het lijkt erop alsof Ubiquiti dit zoveel mogelijk wil wegfilteren voor de eenvoud.

Via de familieknop (onderaan in het menu) krijg je een overzicht van de verbonden apparaten. Ubiquiti heeft er een draai aangegeven door het aanmaken van profielen. Een profiel is te verbinden aan een reeks verbonden apparaten, voordeel hiervan is de combinatie van het ordenen en toezicht. Mag de kleine bijvoorbeeld na 19:00 niet meer online, dan schakel je de groep met apparaten in één keer uit. Om het makkelijker te maken kun je een schema instellen, zo heb je snel grip op alle apparaten binnen het netwerk. Een volledige “Online Pauze” is mogelijk door een simpele druk op de pauzeer knop.

Toen mijn mesh netwerk tot stand was gekomen kon ik direct een nieuwe firmware update installeren. De app geeft automatische meldingen als er een nieuwe firmware beschikbaar is. Het update proces was eenvoudig: een simpele druk op de knop. Op dat moment kan je koffie gaan zetten, of de hond entertainen. De router geeft het updateproces op het scherm ook weer.

Onder de prestaties vinden we een Speedtest in een Ubiquiti AmpliFi sausje. De test werk goed. We zien dan ook vergelijkbare prestaties via de Speedtest app. In het menu daarnaast vinden we het gastnetwerk, delen van het netwerk kan via een link. Nog makkelijk is het openstellen van het volledige gastnetwerk, dit kan je permanent doen of voor een bepaalde tijd.

De AmpliFi app kenmerkt zich als visueel aantrekkelijk en eenvoudig. De enthousiasteling zal er minder warm van worden. Het poort forwarden gaat ook via de app. Stiekem hoop ik dat er in de toekomst nog een web-versie komt met meer instellingen. Opties als VPN, een media- print server en QoS mis ik momenteel.

In dit hoofdstuk deel ik altijd wat achtergrondinformatie over de testomgeving. Het betreft een woning op 263m2 eigen grond, waarvan 138m2 woonoppervlak. De woning heeft een totale inhoud van 335m3, met gedeeltelijk dak- muurisolatie. De netwerktesten worden uitgevoerd op eigen grond, in de woning en tuin. Ik ben aangesloten bij Ziggo en maak gebruik van het Ziggo Max pakket met 200Mbps download en 20Mbps upload. De meegeleverde modem (Technicolor TC7200) staat ingesteld op bridge modus.

Het mesh netwerk van de Ubiquiti AmpliFi richt zich heel duidelijk op een groot dekkingsgebied. De router staat vrij centraal in de woning, even wat creativiteit: [] [ ] []. De twee blokjes representeren de antennes (satellieten), de kubus is de router. Deze volgorde is aangehouden, zodat de router altijd bemiddeld tussen de twee antennes. In het begin was het even spelen, waar plaats je de antennes voor de meest optimale setup. De antennes bevinden zich aan de meest uiterlijke muren van de woning. Ik heb ervoor gekozen om de antennes niet te richten, dit vind ik persoonlijk wat mooier aan de muur. Tot mijn grote verassing was het dekkingsgebied op de bovenverdieping, begaande grond, een niveau onder de begaande meer dan aanwezig. In de tuin (foto’s met viooltjes tijdens het uitpakken) kwam de router als centraal punt weer goed van pas. Het moeilijk doen voor het beste WiFi signaal was niet aan de orde. Dit maakt het concept van een mesh netwerk concreet: plaatsen en gaan.

Het is vrij lastig om de Ubiquiti AmpliFi te vergelijken met eerdere routers die ik ter review had. Voorheen ging het om meters tellen die ik verwijderd was van de router, nu zit ik met één router en twee antennes. De 2.4GHz en 5.0GHz frequentieband zijn via de app als aparte SSIDs in te stellen. Soms vraag ik mij af waar het 2.4GHz netwerk is als beide zijn samengevoegd, de 5.0GHz frequentieband overheerst, wat positief is. De 2.4GHz heeft vrijwel geen inspraak, pas in een verre hoek van de tuin (onder het huis), zien we de 2.4GHz frequentieband in actie komen. Test ik alleen op de 2.4GHz band dan ligt de gemiddelde snelheid op 90 tot 100Mbps.

Op 5.0GHz kom ik in heel het huis gemiddeld tussen de 190 – 200Mbps uit, het maximale van mijn pakket. Vrijdagavond was het dan ook hoog de tijd om te bellen met de Ziggo, uitbreiden die handel naar 300/30! Ik verwacht volgende week een nieuwe modem, dus stiekem verwacht ik ook weer wat vooruitgang. Wellicht voorzie ik de review van een kleine update, waar ik mijn ervaring met mijn nieuwe modem en verbinding nogmaals deel. Op exotische plekken binnenhuis zakt de verbinding soms wat weg, nu is mijn huis onderdeel van de proeve der bekwaamheid, dikke muren en bijzondere isolatie. We zien soms inzakkers van 150 – 160Mbps op deze exotische plekken. Nu begint dit verhaaltje al een beetje verwend te klinken, 150 – 160Mbps… Niks om je voor te schamen!

Onderaan de tuin (15 meter van de router) en +/- 25 meter van de satellieten verwijderd zien we de 2.4GHz verbinding in actie komen. Het gaat hier niet om een recht-toe-recht-aan tuin, maar een dijkwoning tuin waar je ongeveer 6 tot 7 meter omlaag gaat. Wat zou hier de beste oplossing zijn, simpel, het uitbreiden met een extra antenne (satelliet). Niks geen repeater, gewoon een extra mesh point plaatsen. Op de 2.4GHz verbinding zit ik gemiddeld op deze afstand rond de 30 tot 35MBps. Een bezoekje aan Tweakers.net gaat op deze snelheid prima.

De Ubiquiti AmpliFi doet het binnen mijn ‘natuurlijke habitat’ positief goed. Het dekkingsgebied binnenhuis is een enorme vooruitgang t.o.v. één vaste router. Het draadloze signaal leeft in huis, voornamelijk op de 5.0GHz frequentieband.

Met de AmpliFi set maakt Ubiquiti netwerk aantrekkelijk. De set bestaande uit een router en twee antennes (satellieten) zien er bijzonder goed uit. Het scherm op de router en witte LED-verlichting maakt mij stiekem een beetje blij. De router staat bij mij als centraal punt in de computerkamer, in de avond valt de witte kubus op een leuke manier op naast mijn Synology DS216+.

Design is leuk, uiteindelijk zijn het de resultaten die het ertoe doen. Nu moet ik mezelf terugfluiten, want mijn vriendin heeft liever een paar mooie antennes in het zicht, dan een zwarte doos aan de muur. Volgens mij zit dit met de AmpliFi set wel goed, als ze maar snel en fijn kan internetten zonder onderbrekingen. Dat laatste is bij de Ubiquiti AmpliFi zeker aan de orde is, geen onderbrekingen. Dankzij het mesh netwerk is er altijd verbinding binnenshuis, ieder hoekje doet mee en krijgt draadloze liefde. Snok je één antenne uit het stopcontact, dan blijft de verbinding in deze hoekjes voortbestaan. De dichtstbijzijnde antenne (of router) gaat dan verder met zijn verantwoordelijke taak. Ik heb nog niet een situatie beleeft binnenshuis dat er totaal geen verbinding meer is.

De resultaten zijn op de 5.0GHz frequentieband uitmuntend. Deze hikt tegen de beperking aan van mijn huidige 200/20 Ziggo abonnement. Van de 2.4GHz frequentieband is vrijwel geen sprake, pas in de tuin maken we kennis op gemiddeld 30 tot 35Mbps. Het draadloze 5.0GHz netwerk zit gemiddeld op 190 – 200Mbps. De AmpliFi set is in ons gemiddelde Hollandse huishouden goed te plaatsen voor stabiele en snelle WiFi. Je moeder, oma of overgroot oma kan de Ubiquiti AmpliFi set zelfs installeren. Oké, misschien ga ik nu wat te ver terug als het om generaties gaat, maar simpeler kan het bijna niet worden. Vier stappen via de app en je bent online.

De AmpliFi app bewijst zich ook als pure eenvoud. Het plaatst zich in het totaalplaatje van het opzetten van een mesh netwerk, het moet gewoon simpel zijn. De AmpliFi app heeft veel aandacht gekregen qua samenhang met de totale set. Een mooi vormgeving, snel en gebruiksvriendelijk. In sommige opzichten is de Ubiquiti AmpliFi misschien wat te eenvoudig opgezet. Wat moeilijkere termen worden verstopt in diepere lagen van de app, en er is geen web versie van de software. Persoonlijk vind ik dit jammer. Opties zoals VPN, een media- print server en QoS ontbreken, er is op het moment voor de enthousiastelingen weinig diepgang. Ik kan mij ook voorstellen dat niet iedereen tevreden is met alleen een app. Qua productpositionering begrijp ik het wel, het moet immers simpel blijven, toch snijdt Ubiquiti zichzelf naar mijn mening in de vingers.

De Ubiquiti AmpliFi set is een ijzersterke basis voor een groot dekkingsgebied met stabiele WiFi. Voor ongeveer 390 euro heb je een totaalplaatje in handen, geen gezeur met extra extenders. Direct out-of-the-box goed internet. Het is even investeren, maar dan heb je ook wat.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Heb jij ook een Ubiquiti AmpliFi High Density WiFi System (2 mesh points)?

Moderatie-faq Wijzig weergave

Mooie review! Vraagje;

Heb zelf thuis een Ubiquiti UAP-AC-LR icm een Ubiquiti UAP-AC-Lite (LR beneden, Lite voor bovenverdieping, stalen balken zorgen voor slechte dekking boven).

Dit was een mooie optie geweest, de router beneden, en boven een antenne. Kan ik dit mesh netwerk samenvoegen met de AC's die ik nu heb?
Zoals al aangegeven, nee dat kan niet.
Als je nog steeds plekken met slecht bereik heb kan je de AC Mesh (M/Pro) overwegen.
Deze zijn per stuk goedkoper dan de AmpliFI set en werken met de controller software waar je de AC LR/lite ook al mee hebt opgezet.
Thx voor de antwoorden _/-\o_

Kijken of ik in mijn nieuwe woning voor mesh of de m/pro uitbreiding ga.
Inderdaad. :) Mocht je echt de AmpliFi set willen, dan kun je deze alleen uitbreiden met AmpliFi extra router(s) of meshpoint(s). :D

[Reactie gewijzigd door pclinde op 21 maart 2017 17:20]

Deze set werkt alleen samen met de 'AmpliFi' hardware (router en antennes op dit moment). Ik durf niet te zeggen of dit ooit mogelijk gaat zijn. Ik verwacht van niet. De huidige software is ook puur alleen ingericht op AmpliFi hardware.
Zeer vette review en lees heerlijk weg. Welverdiende +3.

Vraagje, kan je ook alleen het modem kopen en die gebruiken als draadloos modem of zit dat niet ingebakken?
Er zit in de router geen modem ingebakken. :( Het is dus geen Modem/Router combi. Wat zoek je precies, wat wens je? :D
Ik denk dat ie bedoeld om alleen de kubus aan te schaffen. Dat kan: pricewatch: Ubiquiti AmpliFi High Density WiFi Router

Ik zit ook te denken om alleen de kubus aan te schaffen voor ons appartement met 70 m2. Nu nog een oude TP-Link TL-1043ND waardoor geen of nihil bereik op balkon en hoek slaapkamer (diagonaal de andere hoek in het appartement vanaf de router).

Ik vraag me daarom af of de kubus voldoende is voor nu. Ik ga er wel vanuit omdat de huidige router alleen 802.11N heeft en geen AC.

[Reactie gewijzigd door Waus26 op 20 maart 2017 16:38]

Ahhh de router zelf op die fiets. :P Met 70m2 moet de router wel voldoende zijn. In de meeste 'ideale opstelling' kan deze set 1800m2 aan. Dit zijn specificaties van de fabrikant, niet echt representatief voor in de praktijk, wel mooi om te zien wat mogelijk is.

Je TP-Link gaat tot 450Mbps = 802.11b, 802.11g, 802.11n. Upgraden naar alleen als de AmpliFi router zal een enorme vooruitgang zijn voor je. Welk internetpakket heb je?
Ja dat het een vooruitgang is, dat denk ik ook wel. Ik heb nog een oldschool internet Z2 abo met 150/15 van Ziggo.
Volgende week maar even bestellen dan. Kan de Ziggo modem ook eindelijk in bridge modus. Tenzij er issues zijn met trafficshaping/QOS m.b.t. streamen van Netflix bijvoorbeeld.
Ik heb mijn modem ook in bridge (200/20) Ziggo. Ik ontvang deze week een nieuwe modem. Voorheen geen problemen gehad met QoS. :)
Dank voor alle info!
Goede review. Nu doet UBNT al wel eerder mee op de Mesh markt met de Unifi AC Mesh en de Unifi AC Mesh Pro.
Wel nieuw dat ze ook meedoen op de consumentenmarkt, natuurlijk.

Zelf heb ik 3 Unifi AC Mesh punten, erg fijne apparaten.
Dankjewel Henk, of moet ik zeggen niet Henk. :P Klopt! Sinds maart of april 2016 geloof ik? :D Compacte beestjes! Een beetje makkelijk te installeren?

[Reactie gewijzigd door pclinde op 20 maart 2017 12:05]

AC Mesh (M/Pro) werken met de Unifi Controller software.
Voor zij die meer controle willen kunnen dan beter die aanschaffen.
Zeker als dat ICM ander UBNT gear is die met de controller samenwerkt.
Kosten technisch zijn 3 AC Mesh totaal ¤387 vergelijkbaar met AmpliFI met het gemis van een router voor lief nemend. https://www.wifishop.nl/u...esh-accesspoint/pid=50090
Thanks, goede toevoeging. Voor de enthousiasteling meer variabelen om mee te spelen. :D
Zou zoiets ook een goede oplossing zijn voor mijn situatie?

- Mijn modem bevind zich in de meterkast buiten mijn appartement nabij een lift, de router zou hier dus moeten komen te staan
- vervolgens de antennes (zitten toch 2 bij): eentje zo dicht mogelijk binnen het appartement bij de router plaatsen en de 2e halverwege mijn appartement.

Ik heb nu namelijk een repeater binnen het appartement om het signaal wat verder te brengen, maar nog steeds niet al te beste ontvangst achter in mijn appartement.
Dit moet goed mogelijk zijn. De AmpliFi is slim genoeg om de opstelling zelf te bepalen. In mijn situatie staat de opstelling als volgt: [] [ ] [] (router centraal, weerszijde een antenne). In jouw situatie zal de applicatie zich configureren als volgt: [ ] [] []. Dit ga je ook visueel terugzien in de app. :)

Om in het kort antwoord te geven op je vraag: ja. :D Ik voeg zodadelijk even een foto toe hoe je opstelling er dan komt uit te zien. ;)

Edit: deze foto. :)

[Reactie gewijzigd door pclinde op 21 maart 2017 21:41]

Edit: deze foto. :)
top, super bedankt!
You're welcome! Mocht je nog vragen hebben of ervaringen willen delen: je weet me te vinden. :)
Hmm, zeker een interessant apparaatje. Ik ben eigenlijk al een tijdje op zoek naar zo'n stukje technologie om grote "gaten' in het Wi-Fi thuis op te vullen. Denk dat deze zo'n rol wel kan vervullen. :)
Voor de lastige plekjes in huis is het inderdaad een goede oplossing. :)
Ik mis nog wel wat test met interne netwerk, de 200mbit van je verbinding is zo vol. Maar kan je iPhone bijvoorbeeld ook met ~300-500mbit plaatjes overzetten naar je PC?
Dit zou inderdaad nog een goede toevoeging zijn. Ik ga het overwegen, eerst even m'n netwerk opnieuw inrichten met het modem dat ik vandaag of morgen ontvang. :D
Hoi,

Met belangstelling de goede review gelezen.
Was eigenlijk aan het wachten op Google Wifi maar vind de Amplifi HD ook zeer interessant.
Vind alleen de twee antennes niet zo....
Zit daardoor te denken aan twee Amplifi HD kastjes, een op de begane grond en een op de 2e verdieping. Zou dit werken? Misschien kun jij hier je mening over geven?
Dit werkt. :) Ik heb alleen geen ervaring hoe je deze op elkaar kunt afstemmen, zodat je niet met twee aparte systemen zit. Ik verwacht dat er wel een handigheidje in de app aanwezig is om dit te fuseren, omschakelen naar een bridge/AP-mode.

Nogmaals: ik heb er zelf geen ervaring met twee AmpliFi routers binnen één netwerk. Het moet gewoon werken, give it a shot! :)

[Reactie gewijzigd door pclinde op 22 maart 2017 16:21]

Top! thanks ga het binnenkort even regelen!
Tof! Veel succes. Mocht je tegen die tijd nog wat willen delen, dan hoor ik het graag. :D
Hoi,

Mooie set en makkelijk aan te sluiten en levert goede dekking.
Mijn belangstelling is gewekt. Echter heb ik nog wel wat vragen.
Als bijvoorbeeld je tablet of mobiel verbinding maakt. Wie levert dan het DHCP ip adres?
Is dat nog steeds je router? of heeft deze set een eigen dhcp range?
Als ik deze set zou aanschaffen dan zou ik het liefst deze aan mijn cisco switch willen koppelen.
Internet komt via de KPN V10 router/modem binnen op de router. (De KPN Router is ook mijn DHCP server/range) Hieraan heb ik nu een asus RT-AC66 hangen als accespoint. Is dit mogelijk?
Benieuwd welke merken er nog meer komen met Mesh systemen.
Mooie review!
Bedankt! De router regelt dit. :) Bij de antennes kun je ook niet 'dieper' om dit te bekijken, de router is bepalend. Wat je toelicht is mogelijk, mijn situatie is vergelijkbaar. Het begint nu leuk te worden, één voor één komen er mesh systemen op de markt. Waar je nog wel ziet dat ze vrijwel allemaal nog moeten ontwikkelen. Ik verwacht de komende maanden veel updates, beter gezegd: mesh staat in de kinderschoenen.

[Reactie gewijzigd door pclinde op 22 maart 2017 16:15]

Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2