Ubiquiti AmpliFi High Density WiFi System (2 mesh points) Review

pclinde 20 maart 2017, laatste update op 4 april 2017, 6.959 views

Ubiquiti AmpliFi High Density WiFi System (2 mesh points)

De Ubiquiti AmpliFi HD set is éénmalig goed investeren, waarna je opgelucht kan genieten van WiFi. Geen gezeur met extra extenders of repeaters. De set is makkelijke te installeren, heeft een overzichtelijke app en komt zijn belofte na door snel online te zijn.

Pluspunten

• Plaatsen en gaan.
  • Stabiele WiFi met een groot dekkingsgebied dankzij de mesh technologie.
  • Kwaliteit begint bij de verpakking en gaat door tot het eindproduct.
  • Gebruiksvriendelijk pakket in samenhang met de AmpliFi applicatie
  • Basale instellingen via de AmpliFi app makkelijk te beheren.
  • Het scherm en de ingebouwde speaker op de router is een leuke toevoeging.
  • Het is even investeren, maar dan heb je ook wat. Prijstechnisch ben je in één keer klaar in het gemiddelde huishouden.

Minpunten

• Geen web versie van de software.
  • Geen opties als VPN, een media- print server en QoS.
  • De aanwezige USB 2.0 poort werkt op het moment nog niet. Ubiquiti zal deze later voorzien van een update.

Review: Ubiquiti-AmpliFi-HD - Set

- App – Amplifi
- In de Praktijk
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Ubiquiti-AmpliFi-HD - Set productpagina

Vandaag staat de Ubiquiti AmpliFi High Density WiFi System op het programma. Met deze set doet Ubiquiti zijn intrede op de mesh markt, een recente ontwikkeling in de draadloze netwerk wereld. De trend is ondertussen wel gevonden, we zien namelijk steeds meer fabrikanten met mesh oplossingen. Een mooi moment om deze trend eens te testen; “are you messhing with me!?” Ubiquiti positioneert zich als Enterprise merk, waar het voorheen vooral de focus had op de zakelijke markt. Langzamerhand ontstaat er nu ook een uitbreiding naar de consumentenmarkt, hier is de Ubiquiti AmpliFi set het levende bewijs van.

Mogelijk is het mesh netwerk je nog niet bekend, hier kun je dadelijk meer over lezen in de specificaties. De AmpliFi set die ik in deze review bespreek bestaat uit een router en twee losse ‘mesh points’ (antennes). Je kunt de AmpliFi HD router en AmpliFi HD mesh points ook los kopen, op deze manier kan je het bestaande mesh netwerk verder uitbreiden. Nog niet zo lang geleden was ik op bezoek bij KommaGo in Utrecht, om diverse netwerkproducten te testen. Ik wil deze partij bedanken voor het beschikbaar stellen van deze Ubiquiti AmpliFi set. Op het moment van schrijven kost de Ubiquiti AmpliFi set circa 390 euro.

Een overzicht van de specificaties:

De AmpliFi HD router is het topmodel van de AmpliFi serie, er is namelijk ook nog een stadaard en long range versie. De verschillen zitten hem in de maximale snelheid en het potentiele dekkingsgebied. De HD-versie presenteert zich op papier erg sterk. Met een maximale snelheid van 450Mbps op de 2.4GHz frequentieband en tot 1300Mbps op de 5.0GHz frequentieband.

Mesh is een nieuwe techniek binnen de wereld van draadloze netwerken. Het gaat hier niet meer puur om verzenden en ontvangen, maar om verzenden, ontvangen en terug communiceren. Dit maakt het een slim netwerk. Het vertrouwde beeld van de router als centraal punt begint dus langzamerhand te verschuiven. Bij een mesh netwerk is er sprake van een cross-over spinnenweb verbinding. De satellieten (antennes) binnen een mesh netwerk communiceren onderling, ieder onderdeel, of iedere uitbreiding (satelliet) kan het mesh netwerk vergroten. Valt er bij één van de satellieten de verbinding weg, door bijvoorbeeld een stoorzender, dan is een andere satelliet instaat om de verbinding staande te houden. Vaak zal een storing bij één van de satellieten onopgemerkt aan je voorbij gaan. Het mesh netwerk is intelligent genoeg om de verbinding van de satelliet automatisch te herstellen. Sommige gebruikers zullen het wegvallen van een satelliet wel opmerken, afhankelijk van je omgeving en de variabelen. Een langzamere verbinding zou bijvoorbeeld kunnen opdoen als de dichtstbijzijnde satelliet wegvalt, dan moet de verbinding een grotere afstand overbruggen wat gelijkstaat aan mogelijk snelheidsverlies. Het grootste voordeel is wel dat je gewoon kunt blijven genieten van je draadloze netwerkverbinding.

Veel mesh systemen maken nog wel gebruik van één centrale router, bij sommige sets is er ook sprake van meerdere routers. De router stuurt de verbinding naar de aanwezige satellieten, waarna deze het WiFi signaal weer doorsturen tot het bij de client aankomt. Een satelliet is vrijwel een ‘semi-router’ dankzij het zendvermogen. Groot voordeel is een veelal groot dekkingsgebied, stabiele verbinding en het uitbreiden van je netwerk. Heb je bijvoorbeeld een zwakke verbinding in de tuin, dan is het plaatsen van een extra satelliet in de schuur een mogelijke oplossing. Tevens is het een ideale oplossing om langs ‘dode netwerkpunten’ te werken. Een mesh netwerk maakt het leuk om te experimenten. Je kunt namelijk goed spelen met de positie van de router, satellieten en de richting van de satelliet, als deze verstelbaar is, ook dan kan een mesh netwerk nog meer potentie bieden. Als laatste is het plaatsen van een mesh netwerk zeer eenvoudig, het vereist weinig kennis en geeft veelal direct uit verpakking goede prestaties. Je bent voor een mesh netwerk gemiddeld wel wat meer kwijt dat de standaard router, alles heeft zo zijn prijs.

Op de router zelf vinden we een klein beeldscherm van 1.6 inch, met een resolutie van 240x240. Dit beeldscherm laat zien wat je dagelijks verstookt aan GB’s, het IP-adres, aangesloten apparaten zowel draadloos als bekabeld en systeeminformatie- berichtgeving. Met een simpele druk op het scherm wissel je tussen de verschillende modi. Het geeft de router een leuke toevoeging, en maakt het ook zo toch nog meer het centrale punt.

De satellieten, oftewel de antennes sluit je direct aan op een wandcontactdoos. Hier wil Ubiquiti het zo makkelijk mogelijk maken, aansluiten en klaar. Met de vormgeving wil Ubiquiti een statement maken; laat je apparatuur zien! Met dat gezegd vind ik het hoogtijd om de set eens te bekijken, door naar het uitpak avontuur.

De verpakking van de Ubiquiti AmpliFi set gaat om presentatie. Een zwarte verpakking met de set afgebeeld, aan de bovenzijde een handgreep en binnenin nogmaals een strakke zwarte doos met de naamgeving. Met een openslaande beweging zien we de volledige set netjes gesorteerd in zijn verpakking. Het uitpakken en de details zijn al een ervaring op zichzelf. De binnenzijde van de flap is met zacht schuim bedekt, heerlijk.

Laten we beginnen met de AmpliFi HD router, het centrale punt van deze set. Een kleine kubus met een witte afwerking en een zachte coating. De coating doet mij denken aan het rubberen gevoel van sommige toetsenborden en muizen. Op de voorzijde vinden we het ronde scherm met daaromheen een zilver randje, het zijn de kleine details die het hem doen. Mijn ouders zouden niet kunnen zeggen dat deze kleine kubus een router is, het wijkt enorm af van wat we de afgelopen jaren gewend zijn. We zien geen directe knoppen op de behuizingen, alleen op de onderzijde vinden we een klein gaatje om de router te resetten.

Achterop de router komen we één WAN-poort tegen, vier LAN-poorten, een USB 2.0 aansluitingen, een speaker en de USB Type-C aansluiting. Stiekem word ik wel een beetje blij bij het zien van een USB Type-C aansluiting, eindelijk begint de markt het als standaard door te voeren. Met de komst van de vrij recente Nintendo Switch, ook met USB Type-C aansluiting begint de groei aan USB Type-C kabeltje hier ook aan te nemen. De USB 2.0 aansluiting is wel wat lastig gepositioneerd op de lay-out, mede door de compactheid zullen sommige USB-sticks te groot zijn. Een smalle USB-stick gaat prima, maar het merendeels wat ik hier heb liggen past niet naast de USB Type-C poweraansluiting. Op het moment van schrijven werkt deze USB poort niet. Ubiquiti gaat dit in de toekomst voorzien van een update. Het is best zonde dat een basale features als deze nog niet werkt, daarbij is het ook nog eens USB 2.0 en geen 3.0 wat we al standaard op veel routers zien.

De antennes ‘Mesh Points’ bestaan uit twee onderdelen die magnetisch te verbinden zijn. Hier zet Ubiquiti ook in op vormgeving, onder het mom van: dit mag gezien worden in de huiskamer. De antennes hebben een reset knop en zijn voorzien van een strook met vijf blauw LEDs. Eenmaal aangesloten representeren de LEDs de verbinding, wanneer er vijf LEDs branden is de verbinding optimaal. Dankzij het ‘kogelgewricht’ kun je spelen met de positie van de antenne, en om deze beter te positioneren richting de router. Het aansluiten van de antennes is simpel: wandcontactdoos en klaar. Via de meegeleverde AmpliFi app zoekt het systeem alle punten automatisch op. Hetzelfde valt te zeggen over de antennes als de router, vormgeving met aandacht.

Als laatste komen we de USB Type-C poweradapter tegen, een ethernet handleiding en een beknopte handleiding. Door de eenvoud van het systeem zul je de handleiding weinig gebruiken, via het scherm van de router en in de app wordt je voorzien van voldoende informatie tijdens de installatie. Tot zover het uitpak avontuur van de Ubiquiti AmpliFi HD set.

Het gezegde: “een kind kan de was doen, kan het mesh netwerk installeren” is hier van toepassing. Installatie van de Ubiquiti AmpliFi is pure eenvoud. Dankzij het scherm op de router krijg je naast de AmpliFi applicatie nog meer tips over de status van het netwerk.

Het installatieproces kan via een browser of via de AmpliFi app, deze kun je zowel in de App Store als de Play Market vinden. Via de applicatie bestaat de totale installatie uit vier stappen: het uitschakelen van de modem, de router verbinden met de modem via een ethernet kabel, de voedingskabel aansluiten en opvolgend het inschakelen van de modem. Na deze stappen was ik klaar en had ik al verbinding.

Mocht je net als ik de router direct aansluiten nog voordat je de app hebt geïnstalleerd, dan krijg je op het scherm van de router een bericht te zien om de applicatie te downloaden. Eenmaal tijdens het installatieproces weergeeft het scherm op de router zijn activiteiten.

Na de succesvolle installatie was ik benieuwd naar de web variant van de software. Aangekomen bij het inlogscherm kwam ik niet verder als een melding over de app, en het wijzigen van DHCP instellingen naar statisch. Jammer genoeg is er geen web variant van de software beschikbaar. Enerzijds begrijp ik de afweging, gezien het simpele concept van installeren en beheren. Voor de enthousiasteling is het een mogelijke afknapper.

In het vorige hoofdstuk zagen we de AmpliFi applicatie al in actie. Bij het opstarten van de applicatie krijg je een online overzicht te zien. Reden hiervoor is dat je met meerdere AmpliFi routers binnen één netwerk kunt werken. Zodra je op de router drukt krijg je een overzicht van de aanwezige AmpliFi antennes. Door op de visuele router en antennes te drukken kun je dieper het menu induiken.

De app is gebruiksvriendelijk en eenvoudig te besturen, onderaan vinden we een menu met vijf items: overzicht, prestatie, gast, familie en diagnose stellen. Dit zijn de vijf standaard menu items die je altijd onderaan het beeldscherm ziet.

Eenmaal gedrukt op de AmpliFi router in het overzicht menu kom je bij geavanceerdere gegevens. Basisinstellingen voor verlichting en geluiden van de router kunnen beheerd worden, niet dat je s ’nachts uit bed wordt gejaagd door de vrouw des huizes om te kijken wat er aan de hand is, blijkt het de router te zijn. We vinden in het router gedeelte ook de opties voor de bekabelde en draadloze verbinding. Het valt op dat de wat ‘lastigere’ opties dieper verborgen zijn, voorbeeld is de draadloze verbinding, hier vinden we nog eens een menu knop geavanceerd, waarna je een overzicht krijg van de 2.4G en 5.0GHz verbinding met de kanalen en bandbreedte. Het is wel aanwezig binnen de app, maar het lijkt erop alsof Ubiquiti dit zoveel mogelijk wil wegfilteren voor de eenvoud.

Via de familieknop (onderaan in het menu) krijg je een overzicht van de verbonden apparaten. Ubiquiti heeft er een draai aangegeven door het aanmaken van profielen. Een profiel is te verbinden aan een reeks verbonden apparaten, voordeel hiervan is de combinatie van het ordenen en toezicht. Mag de kleine bijvoorbeeld na 19:00 niet meer online, dan schakel je de groep met apparaten in één keer uit. Om het makkelijker te maken kun je een schema instellen, zo heb je snel grip op alle apparaten binnen het netwerk. Een volledige “Online Pauze” is mogelijk door een simpele druk op de pauzeer knop.

Toen mijn mesh netwerk tot stand was gekomen kon ik direct een nieuwe firmware update installeren. De app geeft automatische meldingen als er een nieuwe firmware beschikbaar is. Het update proces was eenvoudig: een simpele druk op de knop. Op dat moment kan je koffie gaan zetten, of de hond entertainen. De router geeft het updateproces op het scherm ook weer.

Onder de prestaties vinden we een Speedtest in een Ubiquiti AmpliFi sausje. De test werk goed. We zien dan ook vergelijkbare prestaties via de Speedtest app. In het menu daarnaast vinden we het gastnetwerk, delen van het netwerk kan via een link. Nog makkelijk is het openstellen van het volledige gastnetwerk, dit kan je permanent doen of voor een bepaalde tijd.

De AmpliFi app kenmerkt zich als visueel aantrekkelijk en eenvoudig. De enthousiasteling zal er minder warm van worden. Het poort forwarden gaat ook via de app. Stiekem hoop ik dat er in de toekomst nog een web-versie komt met meer instellingen. Opties als VPN, een media- print server en QoS mis ik momenteel.

In dit hoofdstuk deel ik altijd wat achtergrondinformatie over de testomgeving. Het betreft een woning op 263m2 eigen grond, waarvan 138m2 woonoppervlak. De woning heeft een totale inhoud van 335m3, met gedeeltelijk dak- muurisolatie. De netwerktesten worden uitgevoerd op eigen grond, in de woning en tuin. Ik ben aangesloten bij Ziggo en maak gebruik van het Ziggo Max pakket met 200Mbps download en 20Mbps upload. De meegeleverde modem (Technicolor TC7200) staat ingesteld op bridge modus.

Het mesh netwerk van de Ubiquiti AmpliFi richt zich heel duidelijk op een groot dekkingsgebied. De router staat vrij centraal in de woning, even wat creativiteit: [] [ ] []. De twee blokjes representeren de antennes (satellieten), de kubus is de router. Deze volgorde is aangehouden, zodat de router altijd bemiddeld tussen de twee antennes. In het begin was het even spelen, waar plaats je de antennes voor de meest optimale setup. De antennes bevinden zich aan de meest uiterlijke muren van de woning. Ik heb ervoor gekozen om de antennes niet te richten, dit vind ik persoonlijk wat mooier aan de muur. Tot mijn grote verassing was het dekkingsgebied op de bovenverdieping, begaande grond, een niveau onder de begaande meer dan aanwezig. In de tuin (foto’s met viooltjes tijdens het uitpakken) kwam de router als centraal punt weer goed van pas. Het moeilijk doen voor het beste WiFi signaal was niet aan de orde. Dit maakt het concept van een mesh netwerk concreet: plaatsen en gaan.

Het is vrij lastig om de Ubiquiti AmpliFi te vergelijken met eerdere routers die ik ter review had. Voorheen ging het om meters tellen die ik verwijderd was van de router, nu zit ik met één router en twee antennes. De 2.4GHz en 5.0GHz frequentieband zijn via de app als aparte SSIDs in te stellen. Soms vraag ik mij af waar het 2.4GHz netwerk is als beide zijn samengevoegd, de 5.0GHz frequentieband overheerst, wat positief is. De 2.4GHz heeft vrijwel geen inspraak, pas in een verre hoek van de tuin (onder het huis), zien we de 2.4GHz frequentieband in actie komen. Test ik alleen op de 2.4GHz band dan ligt de gemiddelde snelheid op 90 tot 100Mbps.

Op 5.0GHz kom ik in heel het huis gemiddeld tussen de 190 – 200Mbps uit, het maximale van mijn pakket. Vrijdagavond was het dan ook hoog de tijd om te bellen met de Ziggo, uitbreiden die handel naar 300/30! Ik verwacht volgende week een nieuwe modem, dus stiekem verwacht ik ook weer wat vooruitgang. Wellicht voorzie ik de review van een kleine update, waar ik mijn ervaring met mijn nieuwe modem en verbinding nogmaals deel. Op exotische plekken binnenhuis zakt de verbinding soms wat weg, nu is mijn huis onderdeel van de proeve der bekwaamheid, dikke muren en bijzondere isolatie. We zien soms inzakkers van 150 – 160Mbps op deze exotische plekken. Nu begint dit verhaaltje al een beetje verwend te klinken, 150 – 160Mbps… Niks om je voor te schamen!

Onderaan de tuin (15 meter van de router) en +/- 25 meter van de satellieten verwijderd zien we de 2.4GHz verbinding in actie komen. Het gaat hier niet om een recht-toe-recht-aan tuin, maar een dijkwoning tuin waar je ongeveer 6 tot 7 meter omlaag gaat. Wat zou hier de beste oplossing zijn, simpel, het uitbreiden met een extra antenne (satelliet). Niks geen repeater, gewoon een extra mesh point plaatsen. Op de 2.4GHz verbinding zit ik gemiddeld op deze afstand rond de 30 tot 35MBps. Een bezoekje aan Tweakers.net gaat op deze snelheid prima.

De Ubiquiti AmpliFi doet het binnen mijn ‘natuurlijke habitat’ positief goed. Het dekkingsgebied binnenhuis is een enorme vooruitgang t.o.v. één vaste router. Het draadloze signaal leeft in huis, voornamelijk op de 5.0GHz frequentieband.

Met de AmpliFi set maakt Ubiquiti netwerk aantrekkelijk. De set bestaande uit een router en twee antennes (satellieten) zien er bijzonder goed uit. Het scherm op de router en witte LED-verlichting maakt mij stiekem een beetje blij. De router staat bij mij als centraal punt in de computerkamer, in de avond valt de witte kubus op een leuke manier op naast mijn Synology DS216+.

Design is leuk, uiteindelijk zijn het de resultaten die het ertoe doen. Nu moet ik mezelf terugfluiten, want mijn vriendin heeft liever een paar mooie antennes in het zicht, dan een zwarte doos aan de muur. Volgens mij zit dit met de AmpliFi set wel goed, als ze maar snel en fijn kan internetten zonder onderbrekingen. Dat laatste is bij de Ubiquiti AmpliFi zeker aan de orde is, geen onderbrekingen. Dankzij het mesh netwerk is er altijd verbinding binnenshuis, ieder hoekje doet mee en krijgt draadloze liefde. Snok je één antenne uit het stopcontact, dan blijft de verbinding in deze hoekjes voortbestaan. De dichtstbijzijnde antenne (of router) gaat dan verder met zijn verantwoordelijke taak. Ik heb nog niet een situatie beleeft binnenshuis dat er totaal geen verbinding meer is.

De resultaten zijn op de 5.0GHz frequentieband uitmuntend. Deze hikt tegen de beperking aan van mijn huidige 200/20 Ziggo abonnement. Van de 2.4GHz frequentieband is vrijwel geen sprake, pas in de tuin maken we kennis op gemiddeld 30 tot 35Mbps. Het draadloze 5.0GHz netwerk zit gemiddeld op 190 – 200Mbps. De AmpliFi set is in ons gemiddelde Hollandse huishouden goed te plaatsen voor stabiele en snelle WiFi. Je moeder, oma of overgroot oma kan de Ubiquiti AmpliFi set zelfs installeren. Oké, misschien ga ik nu wat te ver terug als het om generaties gaat, maar simpeler kan het bijna niet worden. Vier stappen via de app en je bent online.

De AmpliFi app bewijst zich ook als pure eenvoud. Het plaatst zich in het totaalplaatje van het opzetten van een mesh netwerk, het moet gewoon simpel zijn. De AmpliFi app heeft veel aandacht gekregen qua samenhang met de totale set. Een mooi vormgeving, snel en gebruiksvriendelijk. In sommige opzichten is de Ubiquiti AmpliFi misschien wat te eenvoudig opgezet. Wat moeilijkere termen worden verstopt in diepere lagen van de app, en er is geen web versie van de software. Persoonlijk vind ik dit jammer. Opties zoals VPN, een media- print server en QoS ontbreken, er is op het moment voor de enthousiastelingen weinig diepgang. Ik kan mij ook voorstellen dat niet iedereen tevreden is met alleen een app. Qua productpositionering begrijp ik het wel, het moet immers simpel blijven, toch snijdt Ubiquiti zich naar mijn mening in de vingers.

De Ubiquiti AmpliFi set is een ijzersterke basis voor een groot dekkingsgebied met stabiele WiFi. Voor ongeveer 390 euro heb je een totaalplaatje in handen, geen gezeur met extra extenders. Direct out-of-the-box goed internet. Het is even investeren, maar dan heb je ook wat.

Heb jij ook een Ubiquiti AmpliFi High Density WiFi System (2 mesh points)?

Moderatie-faq Wijzig weergave

Mooie review! Vraagje;

Heb zelf thuis een Ubiquiti UAP-AC-LR icm een Ubiquiti UAP-AC-Lite (LR beneden, Lite voor bovenverdieping, stalen balken zorgen voor slechte dekking boven).

Dit was een mooie optie geweest, de router beneden, en boven een antenne. Kan ik dit mesh netwerk samenvoegen met de AC's die ik nu heb?
Zoals al aangegeven, nee dat kan niet.
Als je nog steeds plekken met slecht bereik heb kan je de AC Mesh (M/Pro) overwegen.
Deze zijn per stuk goedkoper dan de AmpliFI set en werken met de controller software waar je de AC LR/lite ook al mee hebt opgezet.
Thx voor de antwoorden _/-\o_

Kijken of ik in mijn nieuwe woning voor mesh of de m/pro uitbreiding ga.
Inderdaad. :) Mocht je echt de AmpliFi set willen, dan kun je deze alleen uitbreiden met AmpliFi extra router(s) of meshpoint(s). :D

[Reactie gewijzigd door pclinde op 21 maart 2017 17:20]

Deze set werkt alleen samen met de 'AmpliFi' hardware (router en antennes op dit moment). Ik durf niet te zeggen of dit ooit mogelijk gaat zijn. Ik verwacht van niet. De huidige software is ook puur alleen ingericht op AmpliFi hardware.
Zeer vette review en lees heerlijk weg. Welverdiende +3.

Vraagje, kan je ook alleen het modem kopen en die gebruiken als draadloos modem of zit dat niet ingebakken?
Er zit in de router geen modem ingebakken. :( Het is dus geen Modem/Router combi. Wat zoek je precies, wat wens je? :D
Ik denk dat ie bedoeld om alleen de kubus aan te schaffen. Dat kan: pricewatch: Ubiquiti AmpliFi High Density WiFi Router

Ik zit ook te denken om alleen de kubus aan te schaffen voor ons appartement met 70 m2. Nu nog een oude TP-Link TL-1043ND waardoor geen of nihil bereik op balkon en hoek slaapkamer (diagonaal de andere hoek in het appartement vanaf de router).

Ik vraag me daarom af of de kubus voldoende is voor nu. Ik ga er wel vanuit omdat de huidige router alleen 802.11N heeft en geen AC.

[Reactie gewijzigd door Waus26 op 20 maart 2017 16:38]

Ahhh de router zelf op die fiets. :P Met 70m2 moet de router wel voldoende zijn. In de meeste 'ideale opstelling' kan deze set 1800m2 aan. Dit zijn specificaties van de fabrikant, niet echt representatief voor in de praktijk, wel mooi om te zien wat mogelijk is.

Je TP-Link gaat tot 450Mbps = 802.11b, 802.11g, 802.11n. Upgraden naar alleen als de AmpliFi router zal een enorme vooruitgang zijn voor je. Welk internetpakket heb je?
Ja dat het een vooruitgang is, dat denk ik ook wel. Ik heb nog een oldschool internet Z2 abo met 150/15 van Ziggo.
Volgende week maar even bestellen dan. Kan de Ziggo modem ook eindelijk in bridge modus. Tenzij er issues zijn met trafficshaping/QOS m.b.t. streamen van Netflix bijvoorbeeld.
Ik heb mijn modem ook in bridge (200/20) Ziggo. Ik ontvang deze week een nieuwe modem. Voorheen geen problemen gehad met QoS. :)
Dank voor alle info!
Op basis van deze review heb ik ook een AmpliFi systeem gekocht, omdat ik in een appartement woon van +- 100m2 heb ik gekozen voor 1 AmpliFi HD router en 1 Mesh point

Nu valt het mij op dat ik in de App een andere weergave heb dan jij.

Bij mij ziet het er zo uit. En ik moet klikken op "Hamburgermenu -> Switch AmpliFi -> Ik heb AmpliFi al geconfigureerd" om dit te zien.

Ik heb de router in de app ingesteld, en na dat dit volledig geconfigureerd was heb ik het Mesh point in het stopcontact gedaan en in de app kwam deze naar voren. Vervolgens ingesteld (hierbij moest ik de wifi naam selecteren, en het wachtwoord opgeven) en hij verbond. Maar in de app zie ik het dus anders dan jij, enig idee waarom?

[Reactie gewijzigd door Arjenlodder op 24 maart 2017 19:58]

Nu valt het mij op dat ik in de App een andere weergave heb dan jij.

Hmmmmm vreemd. Het zou een 'infrastructuur' gezamenlijk moeten zijn. Was als je de router opnieuw installeert, met het mesh punt al aangesloten. :)
Hmm, dat vermijd ik liever. Heb namelijk een aantal statische adressen en port-forwards. Ik zal eens contact opnemen met de 24/7 support, kan ik die gelijk testen.
Vreemd is het wel. Ik heb nog geen tijd gehad om te kijken, mijn reactie was meer een eerste gedachtengang. :D Het systeem zou ook slim genoeg moeten zijn om dit automatisch te moeten kunnen verbinden.
Zojuist contact gehad met de support, heb wat stappen doorlopen (MeshPoint resetten, meerdere keren) maar het mocht niet baten. De MeshPoint zou automatisch verbinding moeten maken, maar ik moet het netwerk selecteren. Ze gaan het intern overleggen en ik krijg maandag een mail. Ik ben benieuwd!
Hmmm bijzonder. Ik moet wel zeggen: de support is écht goed bij Ubiquiti. :) Mesh is nog vrij jong, dus kleine 'kinderziektes' zoals deze zitten er nog in. Voor de rest wel tevreden (ondanks deze situatie)?
Ja, ik ben zeker tevreden! Het WiFi signaal is heel stabiel en het opzetten van het systeem was inderdaad bijzonder makkelijk!
Tof om te horen! Ben benieuwd naar de bevindingen van a.s. maandag. ;) Ik hoor het graag. Veel AmpliFi-Plezier. :D
Gisteren heb ik geen mail ontvangen, en vandaag ook nog niet... Dat is dus jammer, maar goed.

Uiteindelijk zelf maar even het één en ander gaan proberen, eerst de router via de app gereset (en de Mesh point met de paperclip) en alles opnieuw ingesteld. Dat mocht niet baten. Vervolgens een paperclip gepakt en de router via het reset-gaatje gereset (en ook weer de Mesh point) en toen zag ik, nadat de router geïnitialiseerd was, de Mesh point opeens op het schermpje van de router verschijnen! Hier stond een knopje 'Connect' bij, dus daar heb ik op gedrukt en toen verbond hij correct. Het probleem is nu dus opgelost en m'n Mesh netwerk draait uitstekend!

Al met al een ietwat vreemd verhaal, waaraan het nou precies lag weet ik nog steeds niet. Het werkt nu echter correct en daar gaat het om.
Hi Arjen,

Dat is inderdaad een vreemd verhaal (niet jouw schuld). ;) Maar goed, fijn dat het is opgelost. Bij mij was het uitpakken, plaatsen en klaar. Nu ook tevreden met de snelheid en dekking?
Zeker tevreden! Ik merk wel dat ik de Mesh point nu ergens anders moest hangen omdat ik graag wil dat hij gebruik maakt van het 5GHz netwerk. Hij moest daardoor iets dichterbij dan eerst (maakte toen blijkbaar gebruik van 2.4GHz) omdat hij anders maar 30% signaal had.

Maar qua internet zelf merk ik niets, het werkt perfect.
Super tof om te horen! Je kunt de antenne ook nog richten, door deze op het 'kogelgewricht' te draaien. Wellicht levert dit ook nog wat winst op. Een AmpliFi antenne / mesh point resetten kan via de app, soms levert dit tijdens het instellen- bepalen van je setup ook nog wat winst op.
Hoi,

Met belangstelling de goede review gelezen.
Was eigenlijk aan het wachten op Google Wifi maar vind de Amplifi HD ook zeer interessant.
Vind alleen de twee antennes niet zo....
Zit daardoor te denken aan twee Amplifi HD kastjes, een op de begane grond en een op de 2e verdieping. Zou dit werken? Misschien kun jij hier je mening over geven?
Dit werkt. :) Ik heb alleen geen ervaring hoe je deze op elkaar kunt afstemmen, zodat je niet met twee aparte systemen zit. Ik verwacht dat er wel een handigheidje in de app aanwezig is om dit te fuseren, omschakelen naar een bridge/AP-mode.

Nogmaals: ik heb er zelf geen ervaring met twee AmpliFi routers binnen één netwerk. Het moet gewoon werken, give it a shot! :)

[Reactie gewijzigd door pclinde op 22 maart 2017 16:21]

Top! thanks ga het binnenkort even regelen!
Tof! Veel succes. Mocht je tegen die tijd nog wat willen delen, dan hoor ik het graag. :D
Hoi,

Nou ondertussen wat nieuws:

Kreeg de melding dat Google WiFi gecanceled is voor Europa en heb dus mijn plannen voor de Amplifi set doorgezet.
Heb de Amplifi HD 3 pack set besteld met de gedachte om op iedere verdieping zo een kastje neer te zetten. De reden voor deze keuze kwam voort omdat er mij verteld werd dat er gewerkt werd aan een software update zodat dit 3 pack ook als een netwerk zou werken en niet als 3 verschillende SSID's.
Na wat contact met customer support bleek dat hier nog geen duidelijkheid over is wanneer en of dit ook wel gaat gebeuren....
De volgende dag contact opgenomen en toen werd mij afgeraden om de 3 pack in mijn situatie toe te passen. Kreeg het advies om toch de set met de antennes te proberen, de Amplifi HD.
Gisteren ontvangen en aangesloten, maar toch best wel enige problemen. Heb er al een paar chat gesprekjes met de klantenservice achter de rug die 24/7 beschikbaar is. Dat is in ieder geval perfect! Ik kan de set 30 dagen proberen door de prima service van Kommago.nl.
Mijn situatie : Ziggo hoogste snelheid internet 300 mbps met Technicolor modem.
Modem in de meterkast en de Amplifi main unit in de huiskamer met kabel rechtstreeks aangesloten op het modem, Antenne 1 op de eerste verdieping en Antenne 2 op de tweede verdieping.
Eerste verdieping ongeveer 40 mbps en de tweede verdieping 25 mbps dus niet echt heel hoog, ik had met de Powerlan combinatie en aparte router boven een snellere wifi verbinding, maar goed even terug naar de woonkamer, Na eerste installatie bijna 300 mbps dus ik dacht idd Wow, wat een power.
Na een half uurtje nog een speedtest gedaan en toen was de snelheid gedaald naar ongeveer 65 a 70 mbps.
Dit zowel met de ISP test van de Amplifi app als de externe app Speedtest.
Niet te herleiden waar de verlaging vandaan komt, ook customer support begreep na het toesturen van de gegevens er niets van. Na een reboot van modem en Amplifi weer herhaling van het voorgaande. Heel vreemd!
Nu onder het typen van dit stukje nog even een speedtest met de volgende resultaten 87,56mbps down en 30,71 up en als ik dezelfde test doe met mijn andere router dan heb ik 58,46mbps down en 23,57 up.
Dat is dus wel beter maar komt bij lange na niet in de buurt van de gewenste hoge snelheden.
Ik ga nog wat proberen en ga even kritisch kijken of dit hem wel wordt voor mij, misschien komt de customer support nog met een oplossing, er is een ticket voor aangemaakt en ik zou hier nog terugkoppeling op krijgen.
Wordt vervolgd........
Staat je modem wel in bridge modus?
Hi,

Hmmmm... dat is even balen. Tijdens deze review maakte ik ook gebruik van een Technicolor (TC7200) modem. Toevallig ben ik vorige week overgestapt en heb ik nu de nieuwe Connect Box (300/30). Kreeg je deze niet aangeboden? Ik ging van 200/20 naar 300/30 en zonder te vragen kreeg ik deze opgestuurd.

De nieuwe Connect Box in bridge modus gezet, werkt nu perfect i.c.m. de AmpliFi set. Naar mijn idee- gevoel nog beter. Ik heb altijd een beetje afschuw gehad voor de Technicolor modem, gezeur gehad met de WiFi en Bridge Modus. Uiteindelijk is er nog een monteur langs geweest. Hij vond het ook maar merkwaardig, zeker gezien de hardware die ik toen al had staan, beetje onmogelijk. Ik was dus erg blij dat de Technicolor uit huis mocht. Ik ben benieuwd wat de Ubiquiti te vertellen heeft, deze hebben een zeer goede support. Ik zou er dus zeker gebruik van maken, hou (mij / ons) op de hoogte. :D
Nou, ik heb de Technicolor TC7210.Z die volgens Ziggo tot maximaal 500/50 ondersteund.
Dus zal mij benieuwen wat het effect is van de bridge modus is.
Hoop op een goed resultaat want ik vind de set toch wel erg mooi en de antennes zitten me eigenlijk niet in de weg. Ook de bedieningsapp vind ik uitgebreid genoeg.
Hi,

Nou de bridge mode is aangezet door ziggo.
Heb nu in de huiskamer ongeveer 80 mbps down en 30 up via mijn Amplifi set. Boven zijn de waardes wat minder maar in de huiskamer valt de snelheid mij toch tegen.
Abo 300 down en 30 up......wel vreemd dat de upload snelheid wel matcht maar het download blijft steken in de piekwaardes op 92 hooguit. Is dit bij jou anders/hoger?
Hi,

Test je ook buiten de app om? Ik zou speedtest.net gebruiken, deze hebben ook een app voor Android en iOS. :) Mijn waardes liggen hoger. Als ik nu even snel een testje doe op mijn iPhone 6 Plus (3 meter van de router) zit ik op 239.85Mbps om 30.97Mbps. Sinds vorige week een nieuwe Ziggo abonnement (300/30).
Ja, dat waren al de waardes van Speednet app.
Waardes van de Amplifi app liggen iets lager.
Ga morgen alles van voor na achter nalopen, begin bijna te denken dat ik te veel apparatuur en gadgets in huis heb.
Misschien stoort er iets haha
Hmm, nee denk ik niet. Dus zojuist contact met Ziggo gehad om het modem in bridge modus te zetten. Dit is een twee staps traject dus morgen gaat het modem daadwerkelijk in bridge modus. Er schijnt 24 uur tussen te moeten zitten volgens de procedures van Ziggo.
Ben benieuwd.
Thanks!
Ik vermoed dat Bridge-modus echt het verschil gaat maken. Nogmaals: mijn Technicolor TC7200 vond ik echt vreselijk. Zelfde traject, veel bellen met Ziggo en uiteindelijk op afstand een knop omgedraaid. Ik heb toentertijd ook nog gekeken naar andere firmware(s), maar daar was ook weer het verhaal per serienummer- regio.

Nogmaals: ik vermoed dat de bridge modus de oplossing is. Ook Waus26 bedankt. :)
Goede review. Nu doet UBNT al wel eerder mee op de Mesh markt met de Unifi AC Mesh en de Unifi AC Mesh Pro.
Wel nieuw dat ze ook meedoen op de consumentenmarkt, natuurlijk.

Zelf heb ik 3 Unifi AC Mesh punten, erg fijne apparaten.
Dankjewel Henk, of moet ik zeggen niet Henk. :P Klopt! Sinds maart of april 2016 geloof ik? :D Compacte beestjes! Een beetje makkelijk te installeren?

[Reactie gewijzigd door pclinde op 20 maart 2017 12:05]

AC Mesh (M/Pro) werken met de Unifi Controller software.
Voor zij die meer controle willen kunnen dan beter die aanschaffen.
Zeker als dat ICM ander UBNT gear is die met de controller samenwerkt.
Kosten technisch zijn 3 AC Mesh totaal ¤387 vergelijkbaar met AmpliFI met het gemis van een router voor lief nemend. https://www.wifishop.nl/u...esh-accesspoint/pid=50090
Thanks, goede toevoeging. Voor de enthousiasteling meer variabelen om mee te spelen. :D
Zou zoiets ook een goede oplossing zijn voor mijn situatie?

- Mijn modem bevind zich in de meterkast buiten mijn appartement nabij een lift, de router zou hier dus moeten komen te staan
- vervolgens de antennes (zitten toch 2 bij): eentje zo dicht mogelijk binnen het appartement bij de router plaatsen en de 2e halverwege mijn appartement.

Ik heb nu namelijk een repeater binnen het appartement om het signaal wat verder te brengen, maar nog steeds niet al te beste ontvangst achter in mijn appartement.
Dit moet goed mogelijk zijn. De AmpliFi is slim genoeg om de opstelling zelf te bepalen. In mijn situatie staat de opstelling als volgt: [] [ ] [] (router centraal, weerszijde een antenne). In jouw situatie zal de applicatie zich configureren als volgt: [ ] [] []. Dit ga je ook visueel terugzien in de app. :)

Om in het kort antwoord te geven op je vraag: ja. :D Ik voeg zodadelijk even een foto toe hoe je opstelling er dan komt uit te zien. ;)

Edit: deze foto. :)

[Reactie gewijzigd door pclinde op 21 maart 2017 21:41]

Edit: deze foto. :)
top, super bedankt!
You're welcome! Mocht je nog vragen hebben of ervaringen willen delen: je weet me te vinden. :)
Hmm, zeker een interessant apparaatje. Ik ben eigenlijk al een tijdje op zoek naar zo'n stukje technologie om grote "gaten' in het Wi-Fi thuis op te vullen. Denk dat deze zo'n rol wel kan vervullen. :)
Voor de lastige plekjes in huis is het inderdaad een goede oplossing. :)
Ik mis nog wel wat test met interne netwerk, de 200mbit van je verbinding is zo vol. Maar kan je iPhone bijvoorbeeld ook met ~300-500mbit plaatjes overzetten naar je PC?
Dit zou inderdaad nog een goede toevoeging zijn. Ik ga het overwegen, eerst even m'n netwerk opnieuw inrichten met het modem dat ik vandaag of morgen ontvang. :D

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One (Scorpio) Apple iPhone 8