Popcorn Hour C-200 Review

naveci 2 december 2009, laatste update op 2 december 2009, 3.945 views

Popcorn Hour C-200

Pluspunten

• Zeer uitgebreide bestandsondersteuning
  • Standaard bijgeleverde apparatuur en kabels
  • Regelmatig firmware-updates
  • 5,5" Bay voor DVD/Blu-Ray Drive of 3,5" HDD
  • Inbouw mogelijk van 2,5" HDD.
  • Veel mogelijkheden om aan te passen aan de eigen wensen.
  • Stevige en solide kast.
  • Weinig geluid.
  • Streamen over het netwerk gaat vlot en soepel.
  • FTP services en HDD's bereikbaar in Standby-mode.

Minpunten

• Geen vaste plaats voor de 2,5" HDD.
  • Rechtstreekse kopie van DVD (.IFO & .VOB) niet volledig ondersteund (speelt niet als 1 DVD door).
  • FTP server crasht het apparaat bij veel kleine bestanden.
  • Data sharen in het netwerk is niet gemakkelijk op te zetten.
  • Volledige zoekfunctionaliteit ontbreekt.
  • Gigabit snelheden worden bij lange na niet gehaald.
  • Voedingskabel is kort (1m).
  • Onduidelijke handleiding. Niet voor een leek bedoeld.

Geluidskwaliteit Score: 5
De nieuwe Popcorn Hour C200 is het nieuwe vlaggenschip van Syabas en opvolger van de A 110.
Dit is voor mij mijn eerste Media Tank en ik keek dan ook lang naar de levering van dit apparaat uit. Helaas is deze veelvuldig uitgesteld door slechte levering en kreeg ik hem pas anderhalve maand na de afgesproken leverdatum.
Gelukkig heeft de winkel hierover wel goede informatie verstrekt en viel het leed allemaal wel mee.

Eenmaal eindelijk afgeleverd viel meteen de grootte van de doos op. Ja, dit apparaat is eigenlijk toch wel massive. Stukken groter dan zijn voorganger en te vergelijken met die oude VCRs. Gelukkig is het allemaal overzichtelijk en was het makkelijk aan te sluiten met de bijgeleverde HDMI (!) kabel. Er bleek een redelijk recente versie van de firmware op te staan en eerdere problemen met gigabit routers/switches waren niet meer aan de orde.

Het settings menu doorspitten ging redelijk eenvoudig aangezien deze duidelijk was en ik heb meteen de nieuwste firmware-upgrade van internet kunnen downloaden die snel ge´nstalleerd werd. Wat mij echter bij deze eerste hands-on sessie wel opviel was dat het apparaat niet snel reageerde op de afstandsbediening, ondanks de meegeleverde antenne. Maar dat heeft wellicht meer te maken met de positionering in mijn kamer. Op open plaatsen is dit al duidelijk beter. Deze antenne is overigens wel een verplichting, want zonder is er bijna niet mee te werken. Hij lijkt dan namelijk bijna blind zolang je er niet precies recht voor zit. Overigens is de indeling van de afstandsbediening wel goed en voelt deze ook goed in de hand.

Na deze korte opstartsessie probeerde ik mijn computer te vinden in het menu van de c200, maar dit ging niet helemaal zoals gepland. Hij pakte de windows media player map wel, maar kon geen gedeelde mappen vinden zoals mijn Videoschijf. Okee, problemen voor later. Eerst maar eens die HDD's erin gaan plaatsen.

Ik heb eerst een 1TB Hitachi geprobeerd die uit mijn trage NAS kwam. Ik open het voor paneel en deze schijf is er zo in te schuiven. Als je een beetje doordrukt naar achter, sluit het deurtje zichzelf bijna door een simpel, metalen mechanisme. Deur aandrukken, en hij zit. De schijf was echter niet te vinden in het apparaat en dus ook niet te lezen of te formateren. Deze bleek echter een verkeerd bestandssysteem te hebben door de NAS.
Vervolgens heb ik dus deze verwijderd en een 500 GB Samsung HD103UJ erin gezet en deze werd herkend.
Daarna heb ik het apparaat eens open gedraaid en van binnen bekeken. Vervolgens heb ik een Fujitsu-Siemens MJA2500BH 500GB (2,5") erin gezet. Echter heb ik tot nu toe nog steeds geen plaats kunnen vinden waar ik een 2,5" HDD echt vast kan zetten, dus hij ligt nog steeds los. Maar echt rammelen of bewegen doet hij niet. Na het opnieuw aanzetten van het apparaat moest ik hem wel eerst formatteren voordat de c200 deze laatste schijf in gebruik wilden nemen.

Het apparaat eenmaal aangezet ben ik bezig geweest om het op te zoeken op mijn pc. Helaas kreeg ik hem niet als een schijfstation gepresenteerd in tegenstelling tot mijn NAS, maar alleen als media center. Erg nutteloos dus als je data wil overzetten. Ik heb flink loop worstelen met de vrijwel nutteloze quick start guide en het apparaat. Ik heb het als volgt opgelost: de 500 GB 3,5" in mijn pc en data overschrijven over SATA en de 2,5" was van buitenaf via FTP wel te bereiken.
Het feit dat die 3,5" van buitenaf niet te zien is, zal denk ik in een firmware upgrade nog wel opgelost worden, maar vervelend was het wel.
De FTP werkte overigens verder redelijk goed. Hij komt echter niet echt veel hoger dan de 100Mbit, terwijl het een Gigabit zou moeten zijn. De transfer-rate was echter wel goed en constant. Het enigste probleem wat ik tot nu toe ben tegengekomen is het feit dat de c 200 vastloopt als ik mijn muziekbibliotheek van ITunes kopieer via FTP. Dat is 28 GB, maar het apparaat blijft al hangen na enkele tientallen MB's. Dit komt misschien door de snelheid en de grootte van de bestanden.
Maar helaas is het me dus nog niet gelukt om mijn muziek over te zetten.
Overigens gaat streamen i.c.m. ITunes wel goed.

Goed, dat was dan het overzetten van data. Daar is helaas nog heel wat te verbeteren. Dan het afspelen van video en muziek. Zoals eerder aangegeven ben ik niet kapot van de afstandsbediening. Het apparaat zelf is prima, maar de c200 reageert er niet vlot genoeg op.
Door een grote muziekbibliotheek scrollen duurt lang. Zoeken op naam is niet gelukt. Wel kun je een cijfer ingeven. Dus bijv. typ je in "400" en dan kom je bij map (artiest) 400 uit en dan zit ik ongeveer bij de P. Deze functionaliteit heeft nog wat uitbreiding nodig.

Het video gedeelte ben ik wel zeer over te spreken. Hij speelt alles af wat ik hem tot nu toe gevoerd heb. Daar moet ik wel de kanttekening bij plaatsen dat hij losse .IFO en .VOB bestanden (rechtstreeks van een dvd schijf) niet zo mooi aan elkaar plakt zoals PowerDVD op de pc dat doet.
Deze wil je dan toch liever op een dvdtje zetten en dan met een (ingebouwde) dvd speler bekijken.
De MKV's however zijn erg goed en .ISO, divx, xvid en al die andere ongein gaan prima en de beeldkwaliteit is erg netjes.
Full HD is ook echt Full HD en Blu-ray iso's doet dit apparaat allemaal erg snel en soepel. Natuurlijk is door de bandbreedte de playback iets minder snel, maar dat is normaal bij Blu-Ray.
Op veel verschillende schermen en tv's werkt hij prima en past zijn resolutie automatisch aan. Dus van 1080p tv aansluiten op een hd-ready (720p) gaat meteen goed.
Ook wil ik er nog even bij vermelden dat instellingsmogelijkheden prettig zijn. Zo is bijv. een standaard subtitle te kiezen (nederlands voor mij), alleen gaat dat niet altijd samen met mkv's (moet het handmatig), terwijl .iso's deze optie wel goed ondersteund.

Als laatste korte punten. De foto slideshow werkt goed en ook daar is de kwaliteit goed. Deze slideshows zijn overigens ook te combineren met muziek en hier werkt alles naar behoren. USB geheugensticks en HDD-Drives werken verder prima. De behuizing zelf is verder stevig en solide en heeft veel mogelijkeheden voor warmte afvoer en maakt bijna geen geluid.

Conclusie:
Het was voor mij wel enige tijd worstelen om alles goed in orde te krijgen en contact met de 2de (3,5") schijf heb ik op mijn pc nog steeds niet. Het menu is verder wel goed ingedeeld. De USB en schijven werken verder goed. De prijs vind ik ten opzichte de concurrentie wat aan de hoge kant. Maar het is natuurlijk wel een lanceerprijs en op dit moment het beste van het beste wat je krijgen kunt op dit gebied.

Heb jij ook een Popcorn Hour C-200?

Reviews door de redactie

Hoi,

Enkele mankementen die je aanhaalt hebben een logische verklaring, ik hoop je hiermee wat verder te helpen:

- de 2.5 inch bay zit onder de 3.5 inch bay en hiervoor moet je de C-200 openvijzen en de 3.5 inch bay verwijderen. Daaronder zitten twee metalen plaatjes gemonteerd waartussen je een 2.5 schijf kan bevestigen met schroeven
- Momenteel haal je inderdaad maar 100Mbit via FTP. Bedoeling is (volgens wat ik heb begrepen op fora) dat dit nog naar 200 Mbit gaat in komende firmware's, maar dan zit je toch echt wel aan de limiet van wat de processor kan. Er zit een processor in met hardwareversnelling voor Media codecs, maar verder is de CPU eerder beperkt tov een normale pc processor.
- Je kan via de C-200 enkel shares vinden wanneer deze 'anoniem' kunnen worden benaderd. Lukt dit niet, kan je via settings manueel een share toevoegen door deze urls: smb://hostnameofip/sharenaam en kan je een gebruikersnaam/paswoord combinatie meegeven waarmee de C-200 toegang moet hebben op de share. Vervolgens komt deze share in de lijst in het netwerkmenu.
- losse vob en ifo bestanden moet je in een map VIDEO_TS zetten. De C-200 zal deze map dan als DVD structuur herkennen.

Verder mooie review!

[Reactie gewijzigd door Robbeke op 2 december 2009 15:30]

Dat die gigabit snelheden niet gehaald worden kan makkelijk komen door het feit dat je maar 1 HD hebt. Die halen meestal iets van 40-70 mb/s. Ik heb met twee raid 0 setups zelfs moeite om die speeds te halen.

Ik weet niet hoeveel de snelheid afwijkt ? maar een 30-50 mb/s zou best normaal kunnen zijn.
He astenu... Hij bedoelt Mbit geen Mbyte. Hij haalt dus iets van 11 Mbyte/s
Klopt.
Hij komt dus nooit aan de 100 Mbit (oftewel 12,5 MB/s), laat staan die Gigabit.
Ik heb gelezen echter dat dat aan de interne controller zou liggen. De netwerkkaart geeft 1 Gigabit, maar de achterliggende controller zou maar met 100 Mbit overweg kunnen.
Betrouwbaarheid vd bron weet ik niet, want het gaat om een forumpost van een gebruiker op de popcorn forums.
Geen vaste plaats voor 2.5" HDD? Die kan vast worden gezet onder de bracket voor de 3.5". Rechtstreekse kopie van een DVD zou gewoon moeten werken, zowel in ISO formaat als gewoon via losse VIDEO_TS map. Wanneer je de map in wilt gaan dan start hij vanzelf de dvd. Heb hier zelf nooit problemen mee gehad :)

Overigens kan je, als je veel onstabiliteit hebt met bestanden via netwerk overzetten, het beste nu nog de netwerksnelheid op de C-200 als 10/100Mbit instellen. Bestanden overgooien gaat dan met maximaal zo'n 11MB/sec, maar het blijft iig wel werken.
nette revieuw gee je 3 sterren als je wat mooie fotos bij voegt 4 !