Scythe Zipang 2 Review

Buntmans 2 december 2009, laatste update op 17 november 2015, 1.260 views

Scythe Zipang 2

Pluspunten

• Stil
  • Koelt goed

Minpunten

• Gammele brackets voor push-through pins

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Ik was op zoek naar een stille cpu koeler voor mijn nieuwe systeem. De fan moest minimaal 120mm zijn, maar de populaire tower modellen, zoals de Mugen, passen niet in mijn case. Zodoende ben ik uitgekomen bij de Scythe Zipang-2.

Specs

-Heatsink, aluminium met 6 koperen heatpipes

Afmetingen: 145 x 149 x 106 mm
Gewicht: 715g

-Fan (Scythe Kaze Maru, sleeve bearing)

Afmetingen: 140 x 140 x 25 mm
Luchtverplaatsing: 51.43 CFM = 87m/u
Snelheid: 1000 rpm

Doos

In de doos zit: de koeler, zakje koelpasta, brackets voor socket 478, brackets voor AMD sockets, brackets voor lga775/1366/1156 en een handleiding met installatieinstructies.

Er zit dus geen backplate bij.

Installatie

Als de Zipang-2 in een tower case moet worden geplaatst, dan is de optimale positie die waarbij de heatpipes omhoog steken, dus met de krommingen aan de onderkant. Dit paste op mijn moederbord helaas niet (primary pcie slot zit dan in de weg). Ik heb hem dus zijwaarts gezet. Ook goed, doch niet optimaal. Als koelpasta heb ik Arctic Silver gebruikt i.p.v. de koelpasta die erbij werd geleverd.

De brackets voor lga775/1366/1156 zijn uitgerust met push-through pins. Deze pins kunnen in 2 verschillende posities worden gedraaid: 1 waarbij de pin na vastdrukken weer los getrokken kan worden en 1 waarbij de pin echt vast zit. Er zijn 3 verschillende posities waar de pin dient te balanceren voor installatie op de 3 verschillende lga sockets..

Voor mijn socket moesten ze dus ongeveer in het midden zitten. Na heel wat hannessen (je ziet de gaten/pins niet meer, want het hele koelblok hangt er voor) heb ik ze op de tast vast weten te drukken. Na de eerste reboot zag ik echter in de bios een cpu temperatuur van 95C, dus alles weer snel weer uitgezet :)

Het bleek dat er 1 pin was losgeraakt. Dus de drie andere pins in de andere positie gedraaid (deze zaten nog wel goed blijkbaar) en het hele apparaat er weer afgehaald. Vervolgens alle pins weer in de goede positie gezet en het hele gehannes kon weer opnieuw beginnen. Gelukkig bleek na deze poging alles goed vast te zitten.

Achteraf gedacht had ik de koeler beter vast kunnen zetten aan het moederbord, alvorens het moederbord in de case vast te zetten. Op die manier had ik beter zicht gehad op de pins en de gaten en had ik het niet of minder op de tast hoeven doen.

Het hele push-through pin systeem voelde mij niet erg stabiel aan. Na een tijdje prutsen was ik serieus bang dat ik iets kapot zou maken aan de pins of brackets. Ik heb later de stock cooler er bijgehaald (ongebruikt) en daar gekeken hoe stevig die pins waren. Deze voelden een stuk steviger aan, voornamelijk omdat deze gewoon op 1 positie stevig vastzitten in een plastic huls, en die van de zipang op een dun stukje ijzer. Bovendien zweefden deze, ten behoeve van de compatibiliteit, losjes tussen de drie posities (waardoor ze dus constant scheef gingen liggen).

Temperaturen

Ik heb de temperaturen gemeten bij een kamertemperatuur van 23C. Er blazen 2 120mm casefans (Scythe S-Flex SFF21E) richting de Zipang-2 en 1 92mm fan (Scythe S-Flex SFF92B) er vlak naast blaast lucht naar buiten. Deze casefans zitten net als de cpu-fan op een fancontroller kunnen 5 - 12V krijgen.

Ik heb geen plannen de cpu te overclocken, al staat er wel iets meer volt dan normaal op de IMC (1.3V i.p.v. 1.1) om het OCZ geheugen goed te kunnen draaien.

Ik heb de temperaturen gemeten met de "Stress CPU" test van de "Intel Extreme Tuning Utility" (deze zat bij mijn moederbord). Volgens task manager belastte deze test inderdaad alle vier mijn cores tot 100%. Ik heb de temperatuur pas opgeschreven als deze minimaal 5 minuten op dezelfde temperatuur was blijven hangen (+-1C).

idle - 30-35 (5v, casefans 5v)
idle - 30-35 (12v, casefans 5v)
load - 55 (5v, casefans 5v)
load - 51 (12v, casefans 5v)
load - 46 (12V, casefans 12V)

Geluid

Ik ben erg tevreden over het geluid. Op 5v hoor je hem nauwelijks. Op 12v hoor je hem ook nauwelijks, behalve als het erg stil is (de rest van mijn systeem is ook redelijk stil, zo staan er geen hdds aan meestal (alleen ssd), en de zalman voeding hoor je ook nauwelijks).

Zodra de casefans op ~50%(+) gaan, als er hdds aanstaan of als er redelijk wat omgevingsgeluid is, dan hoor je de zipang niet meer en hoor je ook geen verschil tussen 5v of 12v.

Ik ben blij met mijn aankoop van de Zipang-2. Hij is zo goed als onhoorbaar (op beide voltages, maar zelfs op 5v houdt hij mijn cpu onder load prima koud). Installatie was wat lastig en ik ben geen fan van de pins. Zeker niet op deze manier, het was beter geweest als ze drie verschillende brackets voor de drie lga sockets hadden gemaakt.

Desalniettemin blijft het eindoordeel toch zeker positief en kan ik deze koeler iedereen aanraden!

Heb jij ook een Scythe Zipang 2?

kleine aanvulling. heb ontdekt dat die intel test niet echt een goede stresstest is.

ik heb namelijk met prime95 veel hogere temps:

60C @ alles 12v (verschilt overigens nauwelijks 12v cpu + ~9v casefan, hetgeen alsnog een vrij stil totaal geeft.

dan heb ik ook een OC score. nouja, niets spannend, gewoon intel turbomode aan. hij gaat dan op een multiplier van 21 draaien ipv 20 (hij gaat tot 23 in principe maar niet met prime95) => 64 C

deze temps zijn na een uur prime95'en
Ja ik kon maximaal 4 fotos toevoegen. Ik weet het ook niet, heb wel reviews gezien met meer dan 4 fotos.

En die koelpasta, ik zou het niet weten, het heeft dezelfde kleur als Arctic Silver, ach het zal vast geen rotzooi zijn, maar kies toch liever voor de bekende weg :)
Reviews met meer foto's hebben de foto's niet direct in de review geupload, maar bijvoorbeeld in het tweakers.net fotoalbum.

verder een mooie review :)
Goede review!

Heb er weinig op aan te merken. :P

Misschien nog iets meer foto's?
En die koelpasta zit in een zakje? vraag me wel af hoe goed dat dan is ^^

[Reactie gewijzigd door Powrskin op 2 december 2009 14:17]

Beiden bedankt voor de positieve comments! :)