Specificaties 23,8" @ 2560x1440 (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

BenQ BL2420PT Zwart Review

svenwstrl1 15 maart 2017, laatste update op 15 maart 2017, 873 views

BenQ BL2420PT Zwart

Dit product nu ongeveer 2 weken in gebruik nadat ik mijn nieuwe PC setup in elkaar heb gezet en gekoppeld heb aan deze monitor. Zeer fijne monitor, zeker voor de prijs. Heeft hier en daar wat mankementen. Meer hierover in de iets uitgebreidere versie van deze review.

Pluspunten

• IPS (Kleuren)
  • Resolutie (2560x1440)
  • Strak, stevig en verstelbaar ontwerp
  • Respons time vrij laag voor IPS (5ms)
  • Vrij puur wit, geen "tint" (Niet uitgebreid gestest)
  • Prima speakers voor algemeen gebruik

Minpunten

• Vrij donker (Helderheid)
  • Touch interface
  • Vrij diepe inhammen als randen, is meer een smaak ding
  • HDMI aansluiting gaf problemen (zie uitgebreide versie)
  • Omhoog duwen kost soms wat meer kracht dan je wilt

Over het algemeen vind ik het tot nu toe een zeer fijne monitor om mee te werken. Al helemaal omdat ik een 1920x1080 TN laptop scherm ben gewend.
Zoekeisen
Wilde graag een monitor met een resolutie van 2560 bij 1440 hebben samen met een redelijke response time (toch wel beetje denken aan het gamen) en het moest een IPS display zijn omdat ik tegenwoordig ook bezig ben met ontwerpen etc .

Nadat ik mijn nieuwe pc in elkaar had gezet aangesloten en alles klaargemaakt in de vorm van windows en drivers installeren. Vervolgens wat games erop geplaatst om te kijken of mn nieuwe pc het waard was.
Problemen met HDMI aansluiting
In eerste instantie had ik het scherm aangesloten via HDMI wat zorgde voor problemen na wat langer gebruik. Ten eerste was de helderheid heel erg laag (Helderheid stond op maximum en het scherm was vrij donker om dingen goed te kunnen zien/lezen indien er weinig contrast was). Ook was er af en toe een "crash" dat zorgde voor zo'n mooi "ouderwets storings gevoel" met een akelig ruisgeluid, maar voor gebruik is dit natuurlijk niet gewenst.
Displayport saves the day
Omdat ik m'n oude beeldscherm ook nog wilde gebruiken had ik meteen een displayport erbij gekocht om dus beide te kunnen aansluiten. Uiteindelijk was het resolutie verschil veel te groot wat ervoor zorgde dat ik alleen deze monitor gebruik momenteel.

Hierdoor kon ik de displayport kabel gebruiken voor deze monitor wat uiteindelijk zorgde voor de oplossing van de problemen die ik kreeg met HDMI aansluiting.
Ik zelf weet dus niet helemaal of het ligt aan de schermaansluiting, de kabel of mijn videokaart aansluiting (MSI GAMING X RX480). Kon namelijk hier niets over vinden op het internet.
Beeld (Contrast en helderheid)
Ten eerste, het is en blijft het een IPS display wat voor mij de eerste keer is en hierdoor ben ik dus helemaal weg van de kleurpresentatie. Verder ben ik geen echte expert op dit gebied, maar om een idee te geven hoe het beeldscherm in gebruik is zal ik het proberen te omschrijven zonder al te veel onzin. ;)

Het eerste (minpuntje) dat opvalt is toch wel de helderheid. Ondanks dat alles via de displayport goed te lezen en te zien is valt de helderheid wat tegen. Vaak zie je bij beeldschermen dat je maar een deel van de helderheid gebruikt, maar in dit geval heb ik mijn beeldscherm op de volle 100(%) staan en is de helderheid toch net iets lager dan ik zou willen. Dit merk je vooral als je naar donkere afbeeldingen kijken en dan de weerkaatsing van het daglicht kan zien waardoor je dus niet alles even goed kunt zien. ('S nachts is dit dan natuurlijk niet het geval.)

Verder is het contrast ook een beetje een tegenvaller naar mijn idee. Of dit bij deze prijsklasse hoort weet ik niet, maar in ieder geval zijn tinten die vlak bij elkaar zitten moeilijk te onderscheiden op dit beeldscherm. Dit is bijvoorbeeld op mijn laptop en mobiel (Nexus 5X) iets beter dan hier. Desondanks neem ik het voor lief.

Een zekere pluspunt daarentegen is dan weer dat er naar mijn idee geen blauw- of roodtint is bij wit. Normaal viel me dit bij mijn ouder scherm nooit op totdat ik vergeleek met dit beeldscherm. Mijn oude laptop scherm had namelijk een aardige blauwe tint over de witte kleuren heen vergeleken met dit beeldscherm.
Bouw en vormgeving
Hier kan ik vrij kort over zijn. Stevig, simpel en in principe gewoon goed. Het enige wat me een beetje tegenzit zijn de inhammen van de randen met het beeldscherm. Deze naar mijn idee namelijk vrij groot. Dit is uiteraard meer op smaak en vandaar dat ik het hierbij laat.
Bediening
Helaas ben ik niet zo'n fan van een touch interface. Ik heb liever die ouderwetse knopjes. Dit omdat je interactie simpelweg niet altijd opgevangen word. Hier is dat dus ook het geval, want je moet echt goed over de knoppen heengaan met je vinger al wil je dat hij hier op reageert. Desondanks heb ik voor de rest geen problemen met het interface en de bediening ervan. Ook is het menu vrij standaard en werkt in principe prima en knippert de "powerknop" oranje als de pc in slaapstand gaat.
Slot
Hoop een beetje een idee gegeven te hebben van dit product. Zou het in principe aanraden op dit moment, maar ik denk zelf dat over een tijdje meer van dit soort beeldschermen op de markt zullen komen en deze zullen misschien wel de minpuntjes die ik aangegeven heb grotendeels verhelpen.

Als er nog vragen zijn of meer informatie nodig is, feel free to ask! ;)

Heb jij ook een BenQ BL2420PT Zwart?

Heb zelf deze monitor gister besteld, enige ervaring hoe het zit met het overclocken van de refreshrate? Ik ga nu namelijk terug van een 75Hz display (die om de 1 of andere reden max 74 haalde) naar dus 60Hz.
Nee, zoals ik al eerder vermeld heb ben ik geen expert op het gebied van monitoren en dergelijke. Hierdoor kan je ik je hierbij helaas niet helpen, sorry.
"Dit merk je vooral als je naar donkere afbeeldingen kijken en dan de weerkaatsing van het daglicht kan zien waardoor je dus niet alles even goed kunt zien. ('S nachts is dit dan natuurlijk niet het geval.)"

Dit is iets positiefs, het zou harder storen moest het andersom zijn, dat je de weerkaatsing niet meer moest zien... ;-)