Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Netgear WNDR3700 Review

SuperPaddo 2 december 2009, laatste update op 2 december 2009, 21.142 views

Netgear WNDR3700

Pluspunten

• zeer stabiel!
  • veel mogelijkheden qua instellen
  • instelgemak
  • 2.4Ghz en 5Ghz tegelijk, en stabiel

Minpunten

• voor mij nog geen; indien er wat naar boven komt update ik deze review :)!

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4
Half november deze router aangeschaft, ter vervanging van een US Robotics 5461 router (54g wireless, 100mbit bekabeld). Router draait nu ruim 2 weken stabiel.

Oude router functioneerde prima, echter wou ik graag het bekabelde gedeelte opwaarderen naar 1000mbit, en het draadloze naar 300n. Bovendien moest ik de US Robotics bij intensief torrentverkeer af en toe resetten wegens een vastloper.

Bij het zoeken naar een snellere vervanger bleek dat er redelijk wat routers met de specs die ik zocht in omloop waren, ook voor het bedrag wat ik in gedachten had (eurotje of 60/70). Echter na het zoeken van gebruikerservaringen en reviews van deze 'goedkopere' routers kwam ik erachter dat deze niet altijd even stabiel waren (of niet met de firmware van de fabrikant). Aangezien ik toch echt vooral een stabiel apparaat zocht keek ik verder; en kwam zodoende bij de Netgear WNDR3700 uit. Iets duurder dan begroot, maar z'n aankoopbedrag dubbel en dwars waard!

Ik heb soms mn pc (bekabeld) 's nachts aanstaan met wat torrent verkeer; geen enkel probleem! Router heeft super eenvoudig menu (webbased, ook webbased geconfigureerd; cd niet gebruikt). Poorten forwarden e.d. zeer makkelijk. Ook kun je er een usb hdd op aansluiten (volgens gelezen ervaringen/reviews is niet niet helemaal stabiel, maar met de laatste firmware wel), die je kan benaderen via je netwerk. Deze functie gebruik ik (nog) niet. Ook zit er een traffic meter in, misschien handig voor onze zuiderburen met datalimiet ;) (gebruik ik dus ook niet).

Internetpagina's laden gewoon merkbaar sneller nu (en vond het al snel, snel ziggo kabel abo hier), ook bij een laptop die het 54g signaal op de 2.4Ghz band gebruikt. Wireless bereik is super, 2 verdiepingen hoger (wel hout, geen beton) nogsteeds 'zeer goed' (op 2.4Ghz). Laptop op 5Ghz nog niet boven getest, maar op de begane grond waar de router ook staat is het bereik 'uitstekend' tot 'zeer goed' (router kan 2.4Ghz en 5Ghz band tegelijk gebruiken, je ziet dan ook 2 wireless netwerken op laptops (e.d.) die beide ondersteunen). Zal binnenkort boven testen, en van het zomer buiten :P.Volgens andere reviews komt de 5Ghz band wel een stuk minder ver; hier kom ik dan ook vast nog achter (vooralsnog geen last van :)).. Ook al wat bestanden (mappen van +4gb en iso bestanden van +4gb) van laptop (5Ghz 300n) naar mijn pc (1000mbit) gekopieerd, en dat ging echt zo ontzettend veel vlotter dan met mijn vorige router :D.

Deze review is gebaseerd op mijn gebruikerservaring; echte speedtesten e.d. heb ik niet gedaan, ook niet met kopiŽren van bestanden, heb dus geen transferspeeds. Hier wat nuttige info?: Small Net Builder review.

Verder snap ik niet dat er zoveel 'rommel' te koop is. Als ik een beetje google op andere routers van diverse fabrikanten met deze specs dan is zoveel spul instabiel! En juist daar wou ik vanaf.. (kastje moet gewoon aan, en ik wil deze daarna nooit meer fysiek aanraken :P).

Al met al een tevreden gebruiker dus :).

*Netgear unit werkt samen met 2 1000mbit switches waar weer andere apparatuur aan hangt.

*Tips e.d. welkom! Zo vaak schrijf ik geen reviews :).

Heb jij ook een Netgear WNDR3700?

Meer advertenties

Blij dat je een tevreden gebruiker bent. Zelf ben ik ook van plan om deze router te kopen binnen 2 maanden. Hiervoor ben ik behoorlijk beniewd naar de GLAN-GLAN snelheden, zou jij dit misschien kunnen testen en ook kunnen opnemen in je review o.i.d ?
Verder mooie review, veel plezier er nog mee :)
@hooglander1: Zal ik doen binnenkort :).

@martin: Aan de router zelf hang niets geen gbit apparatuur qua computers; router is wel verbonden met een gbit switch. Ik gebruik zelf enkel 300n draadloos naar 1000mbit gekebakeld (via switch 60 meter verder).

Wegens gebrek aan overige apparatuur kan ik niet snel een Gbit tranfertest (via enkel de router) doen.

[Reactie gewijzigd door SuperPaddo op 8 december 2009 00:25]

Goede review!

Ben wel erg benieuwd naar het 5Ghz bereik als het verder is dan 1 verdieping.
Wil deze router misschien aanschaffen voor het wireless gedeelte boven in een boerderij te verzorgen, vooralsnog gekoppeld aan een Speedtouch.
Hallo,

Hoe kan ik instellen dat hij beide frequenties gebruikt en heeft dit zin?
Pakt de PC - Laptop dit zelf op?
Ik hoor graag,

Ray
@ vincentkok, dit kun je verhelpen door je encryptie op WPA2-PSK (AES) in te stellen
Misschien is het een idee om er eigen foto's bij te plaatsen in plaats van de renders van Netgear. Zou het net een beetje meer cachet geven.
Waar blijven die pica's? :9
verder best aardige review, sub-koppen dmv dikgedrukte koppen & iets duidelijker gespecificeerd wat je er aan hebt hangen en welk internet abo je hebt zouden aardig zijn.

Blijkt mogelijk om reviews te editen overigens.. :)

[Reactie gewijzigd door rj1093 op 12 december 2009 20:18]

hoeveel Gbit poorten kan je op deze router aansluiten. ik ben ook op zoek maar denk dat 4 poorten (met het oog op de toekomst) wel nodig is. ik wil zowel bekabeld netwerk als draadloos voor laptop en mob.

edit: lama, even op de foto's van de achterkant gekeken en er zitten 4 poorten op... misschien wel handig bij een volgende review (of deze) de aansluitmogelijkheden te benoemen. eventueel verbruik is tegenwoordig ook 'in' dus als je dat weet, geef die dan ook even nog op.
verder wel duidelijk onderbouwd wat mogelijkheden zijn en hoe hij presteert.

[Reactie gewijzigd door A4-tje op 16 januari 2010 18:28]

werkelijk een verademing deze router na een misbaksel van Linksys (WRT160NL) maar toen ik de Netgaer ging gebruiken kon ik niet meer posten op usenet, iemand een idee hoe dat kan ?
poortjes waarschijnlijk ;)