Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 1TB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus ROG Strix GL553VW-FY079T Review

MamaMouse 14 maart 2017, laatste update op 15 maart 2017, 745 views

Asus ROG Strix GL553VW-FY079T

Na bios update is LinuxMint 18.1 heel goed te installeren; UEFI uit, CSM/legacy aan. Mooie laptop, met een mooi mat IPS scherm (helaas maar ca. 83% sRGB, dus iets minder geschikt voor grafisch werk). Vervang de standaard HDD door een (SATA) SSD, of SSHD.

Pluspunten

• Solide bouw
  • Redelijk makkelijk te upgraden (hardware)
  • Uit te breiden met SSD, en extra HDD via caddy in DVDdrive
  • Mat scherm

Minpunten

• IPS scherm is mooi, maar helaas maar ca. 83% sRGB (na kalibratie)
  • Vingerafdruk gevoelig
  • Keyboard backlight werkt -nog- niet met Linux

Linux Mint is heel goed te istalleren. Deze review zal tzt aanpassen, als ik het keyboard backlight aan de gang krijg in Linux Mint.

F2 om in de bios te komen. Zet daar UEFI uit, en CSM/legacy aan.

Maak een liveusb mbv rufus in Windows. Op deze manier werkt UEFI naar behoren.

Zorg dat je 'nomodeset acpi=off' toevoegd in het grub menu van de liveusb, anders wacht je alleen een zwart scherm. Later, na de installatie kun je de juiste nvidia drivers installeren via 'driver manager', daarna kan je de nomodeset weghalen. Zorg ook voor een usb muis, het touchpad werkt niet naar behoren (op te lossen door synaptic xorg input drivers te installeren via 'synaptic').

Uiteindelijk triple boot W10/LM18.1/Ubuntu 16.04.

Later heb ik via een HDDcaddy in de DVDdrive bay, de meegeleverde 1tb hdd overgezet (nu secundair via HDDcaddy), en mijn oude 1tb SSHD als primair geinstalleerd. Clonezilla erover heen, zodat Windows 10 en mijn LM 18 overgezet zijn. Alles start en werkt naar behoren (na een hoop getweak in Linux). Windows 10 is niet aan mij besteed, maar het werkt. Primair gebruik in Linux.

Linux met 2tb hdd ruimte, een mooi mat scherm, solide bouw en een fijn toetsenbord. Ik had graag het oudere type samsung scherm erin gehad (vanwege 100% sRGB). Maar ik mag zeker niet klagen, linux werkt prettig, en foto's zien er goed uit op het scherm (na kalibratie). Het scherm is voldoende voor grafisch werk on the go.

Kortom, ik ben een tevreden tweaker.

Heb jij ook een Asus ROG Strix GL553VW-FY079T?

Dank voor de uitgebreide review, ik zie dat je veel werk hebt verricht. Als ik het voor elkaar krijg om de Mint 18.1 te starten dan verwijder ik mijn eigen negatieve review.

Secure boot staat steeds al uit en CSM aan, Mint 17.2 wil wel installeren maar 18.1 weigert live te starten (hangt tijdens logo) ook met 'nomodeset acpi=off' in grub. Vandaag ga ik Ubuntu 16.04.2 proberen. Mijn installatiemedia zijn ook goed want ik heb ze al vaker in andere systemen gebruikt. NB: in LM17.2 gaat de backlight van de keyboard wel vanzelf aan.

Tot nu toe blijf ik van mening dat je voor al dit geld beter de BTO kunt kopen:
pricewatch: BTO X-BOOK 15CL71
1. m.2 ssd zit al in de BTO (bij dezelfde prijs als de ASUS + ssd)
2. gen2 usb 3.1 aansluiting (10 Gbps dus niet 5 Gbps)
3. veel betere GPU dan de ASUS
4. i7 in plaats van i5
5. display port
x. geen optische drive, maar dat hoeft ook niet
x. de rest is gelijk

[Reactie gewijzigd door Magere Hein op 16 maart 2017 15:02]

Ik hoop dat het je lukt om alsnog Ubuntu/LM18 te installeren :-)

Ik zal het ook eens proberen met LM17.2, goede tip!

Betreft de BTO X-Book, naar dit model heb ik ook gekeken, in de Asus zit ook een i7, maar volgens mij zijn er idd meerdere versies in omloop.

De linux install van mijn oude flap (5,5 jaar oud, i7-2670QM), kon ik helaas niet volledig overzetten/installeren omdat het niet lukte om een live usb ervan te maken (systemback weigerde te backupen), er zullen vast wel andere methoden zijn, daar niet van. Dus 1 op 1 gekopieerd naar mijn nieuwe laptop, en een paar kleine dingen aangepast, en het start tenminste op (ook LM18 dus ik kan de werking vh backlight keyboard niet controleren).

[Reactie gewijzigd door MamaMouse op 17 maart 2017 19:13]

Mint 18.1 cinnamon is gelukt:
- secure boot uit, launch CSM enabled
- boot dvd "UEFI SlimtypeDVD" dus niet "P2 SlimtypeDVD"
- druk in het keuze menu van Mint op "e" zodat je in grub terechtkomt en verander "quiet splash" in "quiet splash nouveau.modeset=0" zie ubuntuforums en linuxmint community -> als je dit niet doet dan blijft het scherm zwart door geklooi van nvidia die zich niet aan standaarden houdt
- druk op F10 om verder te booten met deze parameters
- de installatie voltooit wel maar OS blijft op 800x600 dus installeer vervolgens intel HD drivers en nvidia -> dus vervolgens ook even deze drivers kiezen in system settings, dan kom je op 1920x1080.

Mijn dual boot is nu Win10 op de 1e helft van de m.2 ssd en daarna LM18.1 eroverheen op de 2e helft van de ssd (GPT maar geen UEFI en secure boot staat nog steeds uit in bios).
Om de ongewenste "diagnostics and usage data" richting Microsoft uit te zetten (niet BASIC dus maar helemaal UIT) dus wel even registry aanpassen

NB1. helderheid van scherm niet aan te passen in LM18.1 (tot zover)
NB2. acpi uitzetten is geen aanrader want dat betekent dat de fans uitstaan, keyboard niet verlicht, touchpad uit en scherm helderheid intensiteit niet regelbaar
NB3. win7 (sp1) is nog steeds niet te installeren hoewel er wel een nvme driver is en die kon ik laden tijdens de installatieprocedure (vanuit win10 gestart). Daarna hangt de installatie alsnog vanwege een andere driver die mist, zonder specificatie.

[Reactie gewijzigd door Magere Hein op 21 maart 2017 21:35]

Driver "nvidia"
VendorName "NVIDIA Corporation"
EndSection

Save and exit, reboot
You should be able to use your brightness control :-)

=> van mijn oude tutorial op het LM forum

Voor Cinnamon:
Daarna open system settings -> keyboard
- klik op de tab 'shortcuts'
- expand system -> hardware -> lijstje met daarin 'increase screen brightness' (klik)
- eronder staat 'keyboard bindings'
- klik op de eerste, en dan backspace (verwijderd de huidige waarde)
- druk daarna tegelijk de toetsen 'windows key' en 'F6' in
Waarom de windows key? Omdat de FN key ernaast niet werkt... (nog geen idee waarom, kom ik nog wel achter)
- doe hetzelfde voor 'decrease screen brightness' => 'windows key' en 'F5'

Screen brightness aanpassen via het toetsenbord zou nu moeten werken. (en onder de battery icon percentage in de taakbalk staat ook een brightness slider)

Het keyboard backlight heb ik nog niet aan de praat. Als je eerst W10 opstart, en daarna 'herstart/restart' blijft het keyboard backlight aan tijdens het (soft) rebooten, start daarna linux door en het keyboard backlight blijft aan.

'xset led 3' werkt niet helaas (1 tm 32 werken ook niet). Ik kom er nog wel achter.... de package asus-kbd-backlight werkt niet https://launchpad.net/~flozz/+archive/ubuntu/flozz

Aan grub toegevoegd 'intel_pstate=disable acpi_backlight=vendor'

Eventueel kun je TLP installeren, https://launchpad.net/~linrunner/+archive/ubuntu/tlp, werkt goed op laptops :-) Fans gaan gewoon aan/uit etc. Geen problemen (draai het al een aantal jaar op mijn oude laptop)

Ik heb W7 nog niet geprobeerd, heb nog wel een Live USB liggen met W7, zal binnenkort eens kijken...

Ook een goede site https://sites.google.com/site/computertip/

W10 privacy

[Reactie gewijzigd door MamaMouse op 22 maart 2017 09:03]