Specificaties 10,1" • 1920x1200 • 16GB • Android 5.0 - Bekijk alle specificaties

Lenovo Tab 2 A10-70F 16GB Blauw Review

reckik 15 mei 2017, laatste update op 12 juni 2017, 272 views

Lenovo Tab 2 A10-70F 16GB Blauw

De Lenove is een vlotte tablet voor de prijs, met een goed 1080 display bijna stock Android maar wel 5.1, en helaas niet heel stabiel. De speakers klinken goed, maar niet luid. Het gewicht is aan de hoge kant. Gelukkig zijn er custom roms voor, zie review.

Pluspunten

• Bijna stock Android
  • Scherm resolutie
  • Custom roms

Minpunten

• Zwaar
  • Volume (iets te) laag
  • Asynchroon
  • geen HDMI

Update per juni
Na deze tablet een paar weken op zijn stock Android 5.1 installatie te hebben gedraaid, vielen me toch een paar dingen op:
- De tablet loopt regelmatig/af en toe vast. Dit gebeurd niet dagelijks, meer 2 a 3 x per week. Op zich niet heel vervelend, maar leuk is anders.
- Het volume van de stock android is te laag voor gebruik in een ruimte met wat geluid.

Gelukkig heb ik op xda developers een custom rom gevonden. Deze draait nu 2 dagen en ik kan niet anders dan aanbevelen. De tablet is *tot nu toe* sneller en lijkt stabieler. Maar een groot voordeel is het hogere geluidsvolume. Deze is denk ik min 2x zo luid en de speakers klinken nog steeds goed.

Software

Ik ben een lichte gebruiker, gebruik de tablet voornamelijk voor youtube en internetten en af en toe een PDF lezen. Hiervoor is de tablet uitermate geschikt. Websites laden vlot en met youtube 1080 speelt goed, alhoewel ik een skipped frame vermoed af en toe. Websites laden vlot (genoeg, ben niet zo ongeduldig, maar merk geen verschil met mijn smartphone) en zien er goed uit. Sites als CNN, the Guardian, the Verge en (belangrijkste) Tweakers laden uitermate vlot en zijn goed navigeerbaar.
In theorie zou de tablet ook geschikt moeten zijn voor gaming. Meer dan casual gaming doe ik echter niet op tablets. Games als Fallout Shelter, Sudoku, Woordpuzzels en dergelijke draaien goed en vlot. Racing of 3d action games heb ik niet gespeeld op deze tablet, dus daar geef ik geen oordeel over.
De versie van Android is 5.1 en dus al (zwaar) verouderd. Verder heb ik nog geen security patches gezien en heeft Lenovo al duidelijk gemaakt dat er geen updates komen. Dit was bij aankoop bij mij al bekend, maar hoopte ik op te lossen met een custom rom. Een goede heb ik helaas nog niet kunnen vinden. Zie update hierboven voor custom rom.

Hardware

Scherm
Qua hardware ziet het 1080 scherm er goed uit. De max helderheid is ruim genoeg voor binnen, de minimale helderheid is wel wat aan de hoge kant. Dit is vooral 's avonds een beetje vervelend, maar een schermfilter app lost dit op. Of het scherm gelamineerd is weet ik niet, maar buiten heb ik beperkt last van reflecties. Het scherm is leesbaar onder de goede hoeken, maar het is niet vergelijkbaar met de meest recente telefoons of (veel duurdere) tablets. Ik lees echter dagelijks tweakers buiten in de zon, dus het is zeker te doen.
Sensors en webcam
Helaas heeft de tablet geen lichsensor en ook geen HDMI out, maar wel (heeeel belangrijk) haptic feedback en een front en back cam. Verwacht van beide geen wonderen, maar de front cam is te gebruiken voor videochat. Aangezien ik dat te weinig doe om een goed oordeel hierover te geven en ik geen fotos met mijn tablet maak, laat ik het hierbij. Uiteraard ontbreken ook bluetooth, wifi, rotation sensor en SD card reader niet. Qua bereik is het wifi prima, in de tuin kan ik mijn netwerk uit de meterkast nog net ontvangen. Mijn telefoon heeft wel een iets beter bereik. Bluetooth gebruik ik alleen in dezelfde ruimte als de tablet en al mijn apparaten functioneren.
Batterij
De 7000 mAh batterij gaat bij mijn dagelijks gebruik zo'n 2 dagen mee, maar het is mijn main device. Dat is dus enkele uren internetten / video per dag. Ter indicatie - ik zit op dit moment op 75% met 2h47m on screen time op full brightness. De drain bij geen gebruik is minimaal. Voor zover ik weet maakt de tablet geen gebruik van quikcharge, maar de tablet laat snel genoeg met zijn 2.1A lader.
Speakers
Qua marketing doet Lenove het goed met zijn "Dolby Tuned Sound Bar" met "Dolby Atmos". In het dagelijks gebruik is het volume echter aan de lage kant. In een ruimte met wat 'ambient noise' valt het geluid van de tablet snel weg. Het is nog net hoorbaar. De speakers wijzen daarbij naar achteren. Als lenovo serieus was geweest inzake geluidskwaliteit, dan hadden ze frontfacing moeten gebruiken imho ipv wat marketing geblaat. Een 3.5mm audio jack is aanwezig en functioneerd (ik ben geen audiofiel, dus geef geen oordeel over de kwaliteit).

Bluetooth en wifi zijn natuurlijk aanwezig

De tablet is niet synchroon. Hiermee bedoel ik dat, in landscape mode, de bovenste schermrand breder (hoger?) is dan de onderste schermrand. Persoonlijk stoor ik me er niet aan. Sterker, in portrait mode vind ik de bredere rand wel fijn om vast te houden.
Aankoopafwegingen & alternatieven
Bij deze mijn afwegingen inzake het kopen en mijn review (naar aanleiding van mijn afwegingen).

Vorige maand is mijn vorige tablet, een Onda V820w 8 inch tablet met een Intel Atom z3735f, 2gb geheugen, 32 GB, dual )S en 720p scherm defect geraakt. Na een crash in Android draaide alleen Windows nog. Na een update start de tablet niet meer. Ik verwacht problemen met de bios, maar helaas heb ik de tablet niet kunnen 'repareren'.

In eerste instantie dacht ik eraan geen tablet meer te kopen, maar al snel bleek dat ik een tablet teveel gebruikte en miste ik hem, dus op zoek naar een nieuwe. Daarbij ging ik van het gebruik van mijn vorige tablet uit bij het opstellen van mijn eisen.

- Min 8 inch, bij voorkeur 10 inch
- ARM processor. De Intel processor zorgde niet voor goede prestaties in Android, windows gebruikte ik nauwelijks. Verder is bij de crash van mijn Onda grote nadelen in het unbricken van de tablet gekomen. Bij een Mediatek proccessor had ik waarschijnlijk nog wel een unbrick methode gevonden.
- Min 720p, maar voorkeur full hd

Mijn vorige tablet en vorige 2 telefoons zijn China phones (Onda, Xaiomi en Leagoo), dus mijn eerste insteek was het voor mijn nieuwe tablet ook. Verschillende modellen heb ik bekeken, maar eigenlijk zijn alle 10 inch tablets uit China dual boot met Intel processoren (Onda, Chuwi). Dit althans voor de shops waar ik zou willen bestellen (Geekbuying, Gearbest, Banggood), vind het persoonlijk niet fijn een niet kleine aankoop te doen bij een Alieexpress of Ebay verkoper.

Via Amazon waren er wel een paar opties, maar deze tablets hadden allemaal een Allwinner chip. Hier heb ik persoonlijk geen ervaring mee, maar dit zijn afaik budget-budget chips en vielen af.

Voor de 8 inch was nog wel wat keuze, zoals de Teclast P80H, maar dit is een 8 inch tablet. Gezien mijn gebruik (browsen, media en PDF), was mijn voorkeur toch echt 10 inch. De prijs (65 euro) bracht me ernstig in verleiding, maar uiteindelijk toch afgevallen.

Dan maar naar de NL markt, waar met het aanbod ernstig tegen viel, zeker gezien de prijzen. Uiteindelijk bleven over een Acer (159 euro), Asus (189 euro), Medion (219 euro) en deze Lenovo (189). Alle dezelfde processer (verschillende varianten), uitgezonderd de RK3288 chip van Medion, en geheugen. De keuze viel op de Lenovo vanwege:
Acer - nadeel bouwkwaliteit. Je hebt de tablet toch dagelijks in je handen en het oog wil ook wat.
Asus - Schermresolutie van 720p. Op een 10 inch scherm goed te zien.
Medion - Niets specifiek.

De Lenovo bood imo het meeste waar voor je geld.

Heb jij ook een Lenovo Tab 2 A10-70F 16GB Blauw?