Specificaties 23,5" @ 1920x1080 (VA, 1ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung C24FG70 Zwart Review

codeclapTestpanel 12 maart 2017, 132 views

Samsung C24FG70 Zwart (Testpanel)

Prima Full HD-monitor voor een (naar mijn mening) bang for buck. (onder de 399 euro!) Waar genot voor elke gamer, ongeacht of je over een krachtige AMD (voor Freesync) grafische kaart beschikt!

Pluspunten

• Aansluiting via zowel HDMI als Displayport mogelijk
  • Mogelijkheid tot zowel draaien, kantelen én zwenken!
  • Het curved-aspect biedt écht iets extras
  • Maximaal 144hz mogelijk (enkel via Displayport; HDMI max 120hz)
  • Samsung's MBRT (motion blur reduction technology) werkt m.i. ideaal (!)
  • Zwaar pluspunt voor het OSD

Minpunten

• Geen geïntegreerde speakers
  • Redelijk onhandige voet, zowel qua uitsteken als gewicht
  • OSD-button achterop kan voor sommigen ietwat onhandig zijn om te bereiken

Recentelijk ben ik langsgeweest bij het Tweakers HQ om de Samsung curved gamingmonitor C24FG70FQU aan de tand te voelen onder het genot van een drankje, een hapje en uiteraard.. Overwatch! (alsnog excuses naar de partymembers.. ondanks het feit dat ik enorm lol eraan heb beleefd, bakte k er weinig van! :+ )

Na een korte presentatie van een Samsung-medewerker over de unieke features van deze monitor konden ik en nog negen andere Tweakers aan de slag.

Eerste indruk

Ik had tot voorheen nog géén ervaring met het volgende:
  • - het fenomeen curved monitor
  • - een scherm met een refreshrate van maximaal 144hz
  • - een scherm met een VA-paneel
..dus zoals men al wel kan raden: ik was aardig impressed! Helemaal aangezien het feit dat ik van een scherm met een TN-paneel af kom van alweer een aantal jaar oud; ik merkte dat ik het nodige had gemist qua wat er allemaal mogelijk is anno 2017. En belangrijker: wat ik wel niet allemaal gemist heb..
..maar wat heb je dan precies gemist, codeclap..?
Laat ik het allereerst zo stellen: waar ik op mijn eigen TN-paneel na verloop van tijd (denk aan langer dan 2 uur) last krijg van kuren als hoofdpijn, last van mijn ogen of (jawel, het bestaat nog!) misselijkheid heb ik dat met dit scherm absoluut niet!

Kleuren ogen veel rustiger in vergelijking met mijn oude scherm; de zwartwaarde voelt echt uitstekend aan evenals het contrast. Hiervoor dus een dikke pluim voor Samsung!

Verder is Samsung's poging om motion blur tot een minimum te beperken door middel van MBRT (motion blur reduction technology) ook gelukt; Hierdoor reageert het beeld vloeiender doordat het beeldscherm enorm snel knippert.

Meerwaarde van curved?

Alhoewel ik vóór ik naar het Tweakers HQ ging ik altijd redelijk sceptisch ben geweest over onder andere curved televisies van diverse merken (waaronder Samsung zelf) besefte ik me één ding goed toen ik de monitor voor het eerst zag: eerdere pogingen welke ik had gezien waren simpelweg te overdreven geprobeerd! De gebruikte kromming bij dit scherm (1800R) is gewoonweg perfect. Het biedt echt meerwaarde aan je spelervaring en het trekt je als het ware nóg verder je spel in!

OSD

Ik hoor men al denken: "Huh, een speciaal onderdeel voor iets wat vanzelfsprekend is op een monitor?"

Correct, uiteraard. Maar je merkt dat ze bij Samsung hier extra aandacht aan hebben besteed dus graag doe ik hetzelfde in deze review. Alhoewel de knop om het OSD te bereiken mijn inziens wat onhandig geplaatst is (aan de achterkant), is het OSD op zijn zachts gezegd wel echt een pareltje.

Onder de noemer: simpel, maar uiterst doeltreffend!

Draaien, kantelen, zwenken en de hoogte in!

Een andere enorm handige feature is het feit dat scherm op verschillende manieren te gebruiken is mocht je het gamen even zat zijn. Zo is het scherm makkelijk te draaien en te kantelen zodat het zonder probleem omgetoverd kan worden tot een pivot-houding voor bijvoorbeeld office-werkzaamheden. En uiteraard is het zo weer terug te draaien in de modus waar men het meest gebruik van gaat maken: gaming!

Ook belangrijk/Tot slot

Tot zover vooral positiviteit dus: zijn er dan geen dingen welke ik mis of waar ik het anders zou hebben gedaan? Kort en bondig: ja! Zo vind ik de uitstekende voet verre van handig en mis ik tegelijkertijd een veel belangrijkere feature: geïntegreerde speakers. Alhoewel er uiteraard wel een 3.5mm uitgang is voor het geval je audio mocht willen blijf ik het toch jammer vinden. Het zou wat mij betreft echt een leuke feature zijn geweest. Geen grote sidenote, maar elke sidenote is er één!

Over het algemeen ben ik enorm tevreden met de monitor. Het biedt genoeg opties, ziet er geweldig uit en ondanks een aantal kleine verbeterpunten ben ik enorm tevreden en vond ik het echt een genot om deze monitor te testen!

Heb jij ook een Samsung C24FG70 Zwart?